HIFIStyl

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 1

Když se řekne Estelon, přijdou okamžitě na mysl originálně tvarované ozvučnice nebo mramor v pryskyřici jako její konstrukční materiál – a také slova jako luxus, špičkový zvuk a podobná. Tak dobře se Alfred Vassilkov etabloval za posledních 12 let, což vlastně není nikterak dlouhá doba. Není se však co divit, zúročil desítky let předchozích zkušeností v roli „nájemného konstruktéra“. Momentálně největší změnou v katalogu firmy je postupné uvádění modelů v generaci Mk II.

Té se dočkal i základní model YB – jejich štíhlé ozvučnice jsou jednodušší, než u dražších modelů, avšak zase vynikají kompaktností. Zdají se být trochu „kroucené“ nebo možná také připomínají kráčející dámu, to podle míry fantazie. Charakteristickým vzhledovým rysem jsou měniče v opačném gardu, tedy se středotónovým měničem nahoře a tweeterem pod ním. Basový reproduktor dostal prostor u paty ozvučnic a je natočený směrem do strany. Estelon jasně říká, že mají mířit směrem k sobě, tedy „dovnitř“, aby se omezila interakce s bočními stěnami, tak jako u každé asymetrické konfigurace je to zároveň ale výzva k experimentování s tím, jak se budou chovat právě ve vaší akustice.

V malé nice vzadu dole najdete trochu neobvyklé reproterminály značky Cardas, které jsou sice v teorii velmi zajímavé díky velice pevnému uchycení koncovek a kontaktní ploše, ale pro reálné účely řekněme ne úplně nejjednodušeji manipulovatelné. Nikde na celé skříni nenajdete žádný další otvor, protože skříň je koncipována jako uzavřená.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 2

Největší změnou u YB Mk II je rozhodně použití identického mramorového kompozitu na stavbu (respektive odlévání) ozvučnic, jako u vyšších modelů. Speciální technologií jsou díky tomu integrované i vnitřní vzpěry a kabinet jako takový prý prakticky nerezonuje. Další změnou je aktualizace frekvenční výhybky a také výměna veškeré vnitřní kabeláže za vodiče od Kubala-Sosna.

O výšky se nadále stará 2,5 cm beryliový vrchlík řady Illuminator od Scan-Speak. Na středech pracuje Revelator (taktéž od Scan-Speak) s průměrem 14,8 cm a pro basy byl zvolen 22 cm model od SEAS. Zatímco střeďák má papírový kónus, basák využívá hliník. Každý z reproduktorů má svou vlastní uzavřenou pracovní komoru.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 3

Estelon uvádí frekvenční odezvu 30 – 40 000 Hz, jmenovitou impedanci 6 ohm a charakteristickou citlivost 86 dB / 2,83 V / m. Navzdory tomu, že jejich tvarované ozvučnice působí jako relativně štíhlé a malé, tak takové úplně nejsou – však mají na výšku 126 cm , na šířku až 33,2 cm a do hloubky 39,4 cm, samozřejmě oboje v „sukénce“ kolem basového reproduktoru. Váží pěkných 45 kg.

YB Mk II jsme poslouchali v ostravské akustickými panely Artnovion upravené demonstrační místnosti dovozce – hrálo se na velmi dobře dimenzované sestavě se streamerem EMM Labs NS1, převodníkem / předzesilovačem DV2 a monstrózními monobloky MTRX2. Čistý proud dodával filtr Shunyata Everest 8000 a od stejné značky byla také kabeláž vyjme proprietárních digitálních propojení EMM Labs. K porovnání byl průřez reprosoustav Gauder Akustik a Estelon.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 4

Mohutný kontrabas v „Cantata Con Mina“ („La Canzone Marinella“ | 1997 | Ricordi | 743215379-2) byl téměř kapalný, jeho mohutná zhoupnutí broukala s působivým nadhledem, výrazně lepším, než byl patrný u generace minulé. Zněl s dobře namíchanou směsí vřelosti, poddajnosti a měkké pohodovosti, zároveň ale dostatečně přesně konturovaný, aby si zasloužil high-endové ovace. Bez tvrdosti vám Estelon předestře důvěryhodný obraz nástroje s naplněnou podstatou a přirozenou barevnou variabilností.

Táž fluidnost prostupovala i vokálem Madeleine Peyroux v její lehce do retra laděné „Blue Alert“ („Half the Perfect World“ | 2006 | Rounder | 0602517032798). Zněl krásně, sladce a intimně, příjemně samozřejmý, hladivý a laskavý, zřídkavé nectnosti nahrávky nijak zvlášť zdůrazněné, naopak až zahlazené, aniž by to omezilo pocit konkrétnosti. YB Mk II zobrazují nahrávku s jejími limity, avšak činí tak nonšalantně a laskavě, bez suchopárné monitorovosti, ač neobětují rozlišení ani pocit čistoty.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 6

Řízným kytarám a činelům v „Deceptively Yours“ od Norah Jones a The Peter Malick Group („New York City“ | 2003 | Koch | 0099923867821) neupírají reprosoustavy jejich říznost a newyorskou syrovost až klubového stylu, umí ale expresivnost udržet v neúnavných mezích bez ohledu na hlasitost. Je to „drahý“ zvuk, tak jak má být. Třeba struktura živých činelů je prostě skvělá, detailů je víc než dost i pro toho, kdo se jimi rád probírá a přesto jejich znělost nijak nevyčuhuje z celkového balancu. Na úplně nejvyšším konci pásma totiž YB Mk II lehce povolují uzdu přímočaré průbojnosti a jakkoliv má i jemný ševel bezproblémově patrnou texturu, vyznívá s uvolněnou pohodou.

Naložíte-li na měniče gradující orchestrální dílo typu Ravelova „Boléra“ (Seiji Ozawa & Boston Symphony Orchestra | „Boléro“ | 1974 | Deutsche Grammophon | 415 845-2), ani v dynamických pasážích neztrácí Estelon svůj klid. Je tu přehled, bedny umí snadno zprostředkovat pozvolna gradující energii skladby a je to takový celistvě pružný zvuk. Pevný a vrcholně netechnický. Přeci jen jde na poměry Estelon o relativně kompaktní konstrukci, nečekejte tak roztřásání základů, ovšem i tak to stačí k pocitu sytosti a vnímání síly, kterou velké těleso vyplňuje prostor.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 16

Komornější nahrávky Dvořákovy „Serenade for winds and strings in D minor, B. 77 (op. 44)“ v podání Marrinerova tělesa Academy of St. Martin in the Fields zněla velmi ukázněně. Estelon nejsou monitorové, nemají ten soustředěný, pedantský fokus, ale hrají s jakousi dospělou seriózností. Vnímání vlastně nic neruší, přesto jsou nástroje výtečně oddělené a Estelon má takovou tu svou noblesní, milostivou muzikálnost, skrze kterou je radost poslouchat téměř cokoliv. Není to zvuk intenzivní, ale pevné tělo a prémiové použité komponenty odvádí špičkovou práci, jen co je pravda – detaily plynou samy a snadno.

Vysloveně parádní je ale prostor – má hloubku a šířku ne úplně běžnou, stejně tak umí YB Mk II zmizet z prostoru ještě snáz, než reprosoustavy obdobné nebo i vyšší třídy. Jako kdyby v „My Old Flame“ v podání Davida Sanborna a Boba Jamese („Quartette Humaine“ | 2013 | OKeh | 88765484712) prostě vyklidily prostor a zanechaly jen hudební obraz plastický, přirozený a elegantně „normální“. Hudba se „jednoduše děje“ a organický tvar ozvučnic jednoznačně nabízí organický zvuk.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II 13

YB Mk II ale nejsou jen takové ty opatrné „hezké“ bedničky pro audiofily s jejich pomalými nahrávkami – pusťte si syrovější kytarovou „Many A Little“ od September („Many a Little“ | 1995 | Tripple | TRIPPCD1004) a dočkáte se šlapajícího rytmu, plného rockového spodku, kdy celý zvuk je nejen luxusně propracovaný a šťavnatý, ale také houpavý a odprezentovaný s neagresivním nadhledem, přičemž živá energie nahrávky proniká do místnosti ve víc než dostatečné míře, abyste si mohli do taktu poklepávat nožkou a užívat si solidní drajv.

Přestože by se zdálo, že Estelon a jeho konstrukce není třeba na žádné z úrovní příliš kritizovat, je samozřejmé, že je možné je vylepšit – právě to se děje s generací Mk II a nutno říci, že úspěšně. Kompaktní sloupky YB Mk II si zachovaly svoje typické tvary, zároveň ale pokročily do vyšší sféry díky ještě lepším použitým komponentům a prý hlavně kvůli novému materiálu ozvučnice, který je nechá naplno vyznít. Zvuk Estelon je jako jejich vzhled – organický, jemný a přesto dostatečně dominantní, když mu chcete věnovat pozornost. Je moc příjemné tyto sloupky poslouchat a užívat si vlastně jakýkoliv druh hudby, ať už je v audiofilské špičkové kvalitě nebo jde o „normální“ nahrávku. Reprosoustavy nejsou nijak vybíravé, naopak umí vždycky zahrát nenuceně a kultivovaně. Je radost setkat se s reprosoustavami, které skrze špičkovou techniku nabízí tak přirozený a nevyumělkovaně příjemný přednes…

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením pomocí závěsů, koberců a hlavně různorodých panelů a basových pastí od Artnovion.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Je vidět v zásadě velmi vyrovnaná frekvenční odezva, mód místnosti na zhruba 130 Hz a naopak trochu přidané basové energie s vrcholem na cca 80 Hz, což je ladění podporující celkový dojem rytmiky a pěkné plnosti. Ve volném prostoru začínají hrát YB MKII někde mezi 40 a 50 Hz, poblíž stěny se bude pravděpodobně možné dostat ke zmiňovaným 30 Hz. Je vidět, že použitý výškáč typicky ztrácí energii od zhruba 15 kHz, pod úhlem je roll-off o něco rychlejší, takže se stojí za to zabývat jejich natočením.

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m4

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m5

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m6

Waterfall

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m7

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m8

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2022 07 30 TST Estelon YB MK II m9

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedance má trochu netypický průběh, jednak padá až ke zhruba 3 ohmům (což by vzhledem k cenové relaci a očekávané kvalitě připojené elektroniky neměl být problém), navíc nemá sice úplně dramatický průběh, ale ani úplně vyrovnaný a kompenzovaný. Nejsou tu nicméně žádné nespojitosti, které by naznačovaly přítomnost rezonancí schopných promluvit do výsledné frekvenční odezvy. Elektrická fáze taktéž nezůstává celkově v úplně dokonalé rovině, ale pro systém odpovídající úrovně nepředstavuje žádnou kritickou zátěž.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 529 990,- - matná černá / lesklá černá / lesklá bílá

Kč 554 990,- - matná bílá

Kč 582 990,- - Red Racing

Kč 634 990,- - Champagne Gold

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fluidnost

+ scéna – jak její šířka, tak hloubka

+ celková vzdušnost projevu

+ na malé rozměry víc než solidní hloubka

+ celková „luxusnost“ projevu

ZÁPORY

- nic konkrétního, pokud vašim představám odpovídá vzhled

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Tykon | www.tykon.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista