2019 06 18 TST Fyne Audio F502 1

Skotský Tannoy prošel pár let nazad lehce turbulentním obdobím, v němž ze své domácí základny nechal odejít poměrně dost zaměstnanců a přestože velká část se jich opět vrátila, tak pár z nich šlo vlastní cestou - a to je vlastně ve zkratce příběh toho, jak na svět přišla jedna z nejnovějších značek ve světě reprosoustav - Fyne Audio. Nejviditelnější je v jejich katalogu rozhodně střední řada F500, které kralují třípásmové sloupky F502.

Pokud máte pocit, že jste podobně koncipovaný model už někdy někde viděli, vraťte se k první větě tohoto článku. F502 jsou poměrně klasicky střižené sloupky s pravoúhlými kabinety z MDF, zjemněnými klenutým tvarem přední i zadní stěny. Snad je to díky opravdu pěkným přírodním materiálům na povrchu, snad je to kovovými prvky, ale ať to způsobuje co chce, tak F502 působí moderním a čistým dojmem.

Pohledu zepředu dominují dvě velká kola měničů, obroubená mohutnými úchyty košů, tenký hliníkový pásek obepínající spodek ozvučnice ji vizuálně svazuje s "mřížovým" a robustní základnou. Onen "zamřížovaný" prostor slouží jako výdech bassreflexového systému BassTrax, jehož otvor míří směrem dolů ze zdvojené vnitřní komory a jehož energie se do 360 stupňů rozlévá přes masivní "trn", směřující vzhůru. Je to řešení elegantní a umožňující mnohem méně řešit pozici reprosoustav v místnosti.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 2

Zadní strana je díky tomu naprosto čistá, osazená jen v dolní části malým štítkem, na němž jsou dva páry reproterminálů.

Oba měniče, vsazené do 64 litrového kabinetu mají průměr tučných 20 cm, ten spodní slouží výhradně basům, ten horní středům a ve svém prostředku má vloženou trubici systému IsoFlare, skrývající kopulku tweeteru klasického průměru 2,5 cm. Středotónový i basový kónus jsou oba z kombinace různých vláken, kompresní tweeter má titanovou kopulku.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 3

Výrobce udává u F502 dvou a půl pásmovou koncepci, byť výhybka prvního a druhého řádu má nastavené přechody na 250 a 1 700 Hz. Udávaná frekvenční odezva mezi 30 - 34 000 Hz (-6 dB "v typické místnosti") je působivá, citlivost 91 dB / 2,83 V / m patří mezi vyšší a jmenovitá impedance činí 8 ohm.

Ještě jsme nezmínili, že kabinety F502 přes své čisté tvary neskryjí svou robustnost - však s výškou 111,4 cm, šířkou 25 cm a hloubkou 38 cm váží poctivých 25,2 kg.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 4

Fyne Audio F502 jsme poslouchali v akustickými prvky Sonitus pečlivě ošetřené místnosti dovozce - hrálo se na referenční systém Burmester 089 + Burmester 911 MK3, podpořený kabeláží Nordost Tyr 2 s jedním z napájecích kabelů ze série Frey. Uzemněno bylo pomocí Nordost QKore 6. Zkoušeli jsme ale i systém více "při zemi", tedy Creek Evolution 100A, Creek Evolution 100CD a Creek Evolution 100P. Srovnávali jsme s dalšími modely Fyne Audio - F303, F501, F502 nebo třeba F702, ale i dalšími - třeba modely z KEF série R (R3, R5, R7, R11, ...) atd.

Kontrabas Avishai Cohena v "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) byl mocný, ve své velikostní a cenové třídě vykouzlí F502 řádnou porci hlubokých tónů, reprosoustavy se nebojácně pouští do temných hloubek. Není to audiofilsky decentní bas se snahou o perfekcionistické konturování, nicméně ta lehkost a snaživost, ta energická svižnost, jednoduše drajv to bohatě vynahrazují. Bohatě doslova, protože basu je prostě dost - i díky tomu ale bude ideální spojit F502 s naddimenzovaným zesilovačem.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 6

Hlasy zpěváků z The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) byly taktéž velmi živé a energické. Ve své třídě zvládají F502 velmi pěkně rozlišit jednotlivé vokalisty a prezentovat jejich zpěv s dobrou srozumitelností - reprosoustavy nejsou analytickými monitory, nicméně hudba se žene kupředu, má velký objem i proporce, má švih a břink až koncertního typu. S tím nicméně souvisí i to, že Fyne Audio vám dají najevo tvrdost a jistou ostrost nahrávky - nicméně tah na branku limity nahrávky zdárně "přetlačí".

Na rozdíl od spodního a středního pásma se u cinkotu vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) nezdálo, že by byl nadstandardně objemný. Nicméně energie a až koncertní živost jsou rozhodně patrné i zde. Reprosoustavy dobře vystihují křehkost kovového tónu, ten zaznívá jasně a s až přeci jen hraniční tvrdostí, nicméně bez toho, že by ji zvuk překročil. Ačkoliv bychom se asi vyhnuli kombinování s tvrději znějící elektronikou.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 7

V "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) vykouzlily reprosoustavy až pompézní množství zvuku. F502 si pak přímo libují v hlasitosti, přímo nabádají, abyste si užili koncertní zážitek a podporují to mocnou dávkou dynamiky, aniž by se ale ze zvuku stal jen zběsilý výbuch. Elektronická hudba ale řádně šlapala, schopnost stupňovat dynamiku dál, dál a dál je v kontextu cenové hladiny výjimečně působivá.

Ve "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) se dočkáte neuvěřitelného basového hromobití (minimálně v kontextu rozměrů), které ale nepřehluší férovou zřetelnost zbylých pásem. Příval zvuku je totiž dobře informativní, ačkoliv audiofilská analytičnost a delikátnost nejsou tak úplně v základní výbavě. Na druhou stranu ani závěrečná kakofonická pasáž reprosoustavy nerozhodí - alespoň ne za předpokladu, že dobře vyberete elektroniku.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 10

Co pak funguje naopak naprosto automaticky, to je excelentní prostorovost - "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byla mocná, velká, rozložitá, vysunutá dopředu a protažená do pozadí. Prostě veliká a dominantní, okupující celý prostor místnosti, nástroje měly snad až nadživotní rozměry a právě díky tomu máte pocit snadné orientace i dobré lokalizace. Navíc se nezdá, že by bylo nutné nějak extrémně laborovat s pozicí ozvučnic v místnosti.

Je fakt, že energický a razantní zvuk F502 umí upoutat pozornost. A navíc to třeba v "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) bylo upoutání mnohem víc na hudbu samotnou, než na její technickou formu. Je to živelný, svižný, mocný zvuk, odspodu dominantní a bohatý, plnotučný a v divoké pasáži také řádně řízný, nijak zjemněný a zklidněný, naopak přímočaře rázný. Není to pohodově univerzální zvuk, ale zato má výrazný tah na branku.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 13

Sloupky Fyne Audio F502 nabízí mocný bas, výtečný prostor, zajímavou estetiku a v dané ceně hlavně skvělou živost a koncertní výraznost. Potřebují k tomu ideálně spojení s naddimenzovanou elektronikou, aby vše drželo pohromadě tak pevně a konkrétně, jak by správně mělo a stejně tak potřebují posluchače, který ocení právě onu až jistou živelnost přednesu. Pokud je to ale váš šálek kávy, tak objem, velikost a dynamika patří rozhodně na špičku toho, co si za padesát tisíc můžete koupit.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

F502 vykazují na naměřené frekvenční charakteristice zdůrazněné basové pásmo, ale třeba také schopnost zahrát od nějakých 40 Hz. Frekvenční odpověď je poněkud rozevlátá, ale to není u obdobně řešených reprosoustav nic tak úplně překvapivého. Překvapující je spíše velký přírůstek energie na basech a adekvátně veliký propad energie na výškách nad 12 kHz při měření pod úhlem. F502 jednoduše nejsou audiofilsky dokonale "rovnými" reprosoustavami, byť střední pásmo je rozumně prosté propadů a zdůraznění.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

I křivka impedance je tak trochu divočejší. Jednak se nebojí padnout v basovém pásmu až mezi 3 a 4 ohmy, jednak nemá typicky bassreflexovou charakteristiku (ačkoliv lze vyvodit, že systém Fyne Audio je naladěný někam pod 40 Hz) a na 200 Hz je vidět záchvěv nějaké rezonance, byť v celkovém přednesu nebylo nic podobného znát. Připravte si nicméně co nejlepší zesilovač budete moci.

2019 06 18 TST Fyne Audio F502 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 47 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ živý (až živelný) zvuk

+ hloubka a důraz basu

+ zábavně dynamické

+ prostor

ZÁPORY

- krom specifického charakteru asi nic zásadního

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

  • Clearaudio Innovation Basic & Tracer

    Německá značka Clearaudio vyrábí gramofony, potažmo analogovou techniku pro přehrávání LP už od roku 1978 a to v prostředí na hranici přírodní rezervace Meilwald co by kamenem dohodil na sever…

    16. listopad 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • PMC twenty5.21i (active)

    Řada twenty5i (kde „i“ je „improved“) je po nejnovějších modelech Prodigy základním kamenem domácího portfolia britského výrobce PMC (jako Professional Monitor Company) a tvoří ji dvě dvoupásmové regálovky, pár dvoupásmových…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • TelluriumQ Silver Diamond

    V Somertonu v hrabství Somerset na jihozápadě Anglie sídlí malý výrobce různorodé kabeláže TelluriumQ. Aby – podle svých slov – nepředávali výsledky svého výzkumu a vývoje konkurenci, nemluví vlastně o…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Kabely reproduktorové Autor: Daniel Březina
  • Lab12 integre4 Mk2

    Řecko možná není nejtradičnějším krajem, kde by se vyrábělo hi-fi, pár značek, kterým se podařilo prorazit do světa tu však i tak najdete. Lab12, dnes už skoro třináctiletý počin Stratose…

    08. listopad 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Gauder Akustik Berlina RC 7 MK III Black Edition Diamond

    Nabídka německého výrobce, nesoucí jméno Dr. Rolanda Gaudera, čítá docela dost modelů a je na trhu s trvajícím maximalistickým přístupem už od roku 1997. Ve dvacetitisícovém městečku Renningen v industriální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • EgglestonWorks Emma EVOlution

    Memphis je jedno z amerických „měst hudby“, místo, kde – jak se říká – se zrodil blues a rock’n’roll, přišel tu na svět Elvis a pochází odtud třeba kytary Gibson.…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Monitor Audio Gold 500 6G

    Anglický výrobce Monitor Audio patří mezi ty tradiční, zaměřený je pak spíše na stylová pojetí prémiových reprosoustav, než naprostou purističnost – tedy výrobky s touto značkou jsou hlavně „pro normální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Lumin P1 Mini

    Firma Pixel Magic z Hong Kongu už přes 20 let vyrábí prémiové mediální přehrávače, oblíbené hlavně v tamních krajích, od roku 2012, kdy vypustila první audiofilský přehrávač kompatibilní s DSD,…

    05. listopad 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • Klipsch R-50M

    V Hope v Arkansasu založil Paul W. Klipsch výrobu reprosoustav nesoucí jeho jména a ta dnes sídlí o nějakých 1120 km „vedle“ (v měřítkách USA) v Indianapolis, Indianě. Ale stále…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Canton Reference 3

    Malá hi-fi firma tří kamarádů, kterou založili v roce 1972, se od té doby poněkud rozrostla – klasický příběh úspěšných výrobců, tenhle se ale týká německého Cantonu. Vrcholem nabídky je…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista