Šíře záběru hannoverského výrobce reprosoustav a elektroniky Quadral je rozhodně nadstandardní. Byť ve všech řadách pečlivě udržuje jednoznačné jednotící vizuální prvky, stejně jako je (alespoň většinou) poznat, že hrají právě reprosoustavy této značky, kupodivu si u nich pravděpodobně vybere i jak milovník těch nejklasičtějších hodnot high fidelity, tak vyznavač moderny. A právě pro poslední zmiňovanou skupinu je v portfoliu prozatím jediný model aktivních monitorů, nazvaný Rondo aktiv.
Nebýt „zamřížovaného" tweeteru a firemního loga u paty čelní stěny, možná byste i chvíli váhali, kdo je výrobcem těchto skříněk. Mírně zaoblené hrany, hluboký lak a celkový dojem robustnosti by vás ale asi nakonec zavedl na správnou cestu. Aktivní Rondo jsou zjevně určeny pro malé prostory, dost pravděpodobně i na pracovní stoly a do dalších „moderních" poslechových pozic, kam klasické hi-fi tak úplně nedosáhne. S rozměry 28 x 15 x 21,5 cm (v x š x h) vám každopádně mnoho prostoru nezaberou a kupodivu ani (na dané rozměry) velký bassreflex s plastikovým nátrubkem vám nebrání „přilepit" je docela blízko ke zdi.
Zajímavě řešené jsou i tvary poměrně rigidní ozvučnice z MDF desek. Mírně zkosené rohy pomáhají prevenci vzniku stojatého vlnění, nejzvláštnější je ale směrem vzad trochu stoupající spodní strana reprosoustav. Aby monitory stály bezpečně a nehnutě, vybavili je konstruktéři dvojicí bytelných nožek – ty sice nemají regulaci výšky, ale lze je zcela vyšroubovat, takže se přední stěna nakloní směrem vzhůru a můžete poslouchat i z minimální blízkosti.
Velmi líbivě je provedena hladká čelní stěna se zapuštěnými měniči, protože se jedná o dvoupásmovou koncepci, je tu tedy tweeter a středobas. Na spodu pravého kanálu je ještě v hliníkovém obložení dvojice regulačních prvků. Levý monitory zapíná a vypíná, pravý pak slouží k výběru aktivního vstupu. Vtipně do loga je zakomponována indikačního stavová LEDka. Čisté, organické tvary čelní stěny působí na pohled snad i trochu zvláštně.
Jak už bylo naznačeno, veškeré těžiště vstupně-výstupních míst a ovládacích prvků je na pravém kanálu, kde leží také elektronika a napájení. Zesílený signál se pak přes klasický reproduktorový kabel vede do levé reprosoustavy. Popravdě řečeno nejde o úplně nejšťastnější řešení, není ale ani nijak uživatelsky či zvukově problematické.
Hudební signál můžete do Quadral Rondo aktiv dostat jednak drátem, jednak bezdrátově. Zvolit si můžete jak klasickou dvojici analogových RCA konektorů, jednak USB konektor, díky kterému mohou tyhle monitory fungovat jako externí zvukové zařízení. Třetí možností je použít Bluetooth propojení s některým z mobilních zařízení, kvalitu zde zaručuje kodek AptX. Pokud by vám byly fyzikální limity ozvučnice Rondo aktiv malé, můžete využít také výstup pro subwoofer v podobě 3,5 mm jacku – vycházející signál je automaticky zpracován pásmovou propustí a k připojenému zařízení tak dodává pouze basové pásmo.
O technickém vybavení Rondo aktiv se toho mnoho nedočteme, ale něco přeci. O výšky se stará jeden z dvou firemních charakteristických tweeterů, zde to není ten páskový, ale RiCom páté generace. Doplňuje ho středobasový dynamický měnič s průměrem membrány 13,5 cm, vybavený skutečně masivním gumovým závěsem. Pro zpevnění membrány je použita tenoučká vrstvička titanu. Elektronika vestavěného zesilovače umí dodat každému kanálu víc než slušných 50 Wattů, špičkově dokonce 70, což už s ohledem na očekávané použití těchto reprosoustav stačí. S touto silou umí i velmi kompaktní ozvučnice vyzářit frekvence mezi 50 a 55 000 Hz, udáváno však bez tolerančního pásma (odhadem -6, možná i -10 dB, což je ale stále „fér").
Quadral Rondo aktiv jsme zkoušeli hlavně s pomocí USB portu, ale také v kombinaci s linkovým signálem z Pioneer BDP-LX71 a Naim CD5si. Přes veškeré pohodlí Bluetooth připojení a kvalitu použitého zpracování signálu jsme shledali, že pro kritický poslech jsou obě zmiňované možnosti jednoduše lepší. Srovnávali jsme s pasivním systémem NAD C370 / Xavian Bonbonus, kde v roli zesilovače alternoval ještě Naim Nait XS, ale pro osvěžení také se soulution 530 / 540, ale také ELAC AirX 403.
Přiznejme bez mučení, malé, lehce zvláštně, atypicky řešené malé aktivní monitory nás zaskočily už při svém představení, ještě více pak na stojanech v poslechové místnosti. Když se jako první rozezněl charakteristický vokál Enyi v „May it be" z jejího výběrového alba, zůstali jsme velmi překvapeni. Velký, sytý a barevný zvuk zdaleka nepůsobí, jako by ho generovaly relativně kompaktní ozvučnice. Výšky umí být dokonce i lehké, až éterické, atmosférické, přesně jak vyžaduje tahle skladba. Je pravda, že celkově není v přednesu zrovna cítit nadhled a relaxovanost, míří hodně vpřed a jen obtížně krotí svou energii – nicméně určitě vás nenechá lhostejnými.
Právě tenhle charakter moc sluší moderním, elektrifikovaným skladbám, jako je (zvukařsky pravda poněkud plošší) „Evil Eye" z desky „Right Thoughts, Right Words, Right Actions" od Franz Ferdinand. Elektrická baskytara má solidní objem a malé regálky hlavně skvěle trefují její houpavé časování, rytmus šlape přesně jako hodinky a i když je zvuku dost, nezdá se, že by zesilovače a měniče měly více práce, než zvládnou. Celkově sice není třeba úder do bicí tak tvrdý a zvláště právě baskytara zní měkčeji, není to však na úkor autority a zřetelnosti.
Pokud ještě trochu přitvrdíme a trochu nahrávku zploštíme (hovoříme o Rammstein a jejich „Keine Lust" z disku „Reise, Reise"), zjistíme, že Quadral Rondo aktiv jsou poměrně tolerantní. I s dynamicky menším rozsahem je reprodukce příjemně energická, nepostrádá drajv a sílu. Rondo aktiv vám sice celek nerozporcují a nevytáhnou z něj jednotlivé detaily, sází spíše na kompaktní, velmi spojitý celek, který na vás ale vystřeli jako z praku. Opět je tu jasně cítit dobrá práce s fází, ústící v perfektní timing hudební reprodukce.
I lepší nahrávky jsou ale radostným zážitkem, zvláště když vám Rondo aktiv vykouzlí velký, kontrolovaný a různorodý bas, za který by se nemusel stydět kdekterý malý sloupek. „Come Together" od Beatles z desky „Abbey Road" tak ukáže vysloveně pěkný kopák, kulatý, až fyzicky konkrétní. Quadral se daří také vybudovat vřelou, až analogovou auru, právě tady je znát mírně měkčí celkové naladění. Celá skladba je velmi dobře čitelná, jednotlivé nástrojové linky rozumně separované, i když cítíte jistou semknutost a nemnoho vzdušnosti. Přes všechnu měkkost a lehoučký sametový nádech jsou tu jasné, znělé činely.
Komplexní, velký orchestr jako je Mussorgského „Velká brána Kyjevská" ze sampleru „Crystal Cable Arabesque", přeci jen poněkud přesahuje možnosti malých reprosoustav. Zvuk se i tady snaží být velký a muzikální, ale bez objemu velkých kotlů to prostě tak nějak nejde, tady jednoduše trochu chybí dojem velikosti, ona volnost, ve které jednotlivé nástrojové sekce vyniknou.
Komornější klasická skladba typu Rutterovy „Nativity Carol" už je ale v pohodě, dokonce se malých Rondo aktiv daří rozumně naznačit i velkolepé chrámové varhany (naznačit je správné slovo, pro plnohodnotnou reprodukci samozřejmě schází jeden až dva subwoofery, 100 litrů objemu do každé ozvučnice a chrám), zvuk dokonce i dýchá, ale je faktem, že hlasy sboristů nejsou zase tak precizně oddělené a nemáte pocit množství individualit; i celkového vokální „hmotě" je ale rozumět, žádné agresivní sykavky, nic nepříjemného.
Trochu nás ale na závěr zaskočila jiná věc – chtěli jsme porovnat hi-res, CD rip a klasické CD, pročež jsme zvolili Dylanovo album „Blonde on Blonde", které je mimo jiné dostupné na HDtracks. Jaké bylo naše překvapení, když se nám nepodařilo přes USB propasírovat víc než 16 / 44,1, tedy jen a pouze Red Book standard. Ani po zevrubném pátrání jsme nikde zmínku o hi-res nenašli a tak nakonec porovnání poněkud selhalo, byť obecně se nám bitová kopie z počítače zdála přeci jen trochu klidnější, rozdíly mezi vstupy se ale zdály na hranici rozlišitelnosti. V roce 2014 po několika letech růstu trhu s hudbou ve vysokém rozlišení nenabízet podporu alespoň pro 24 / 96 působí jako poněkud zpátečnický přístup, zvláště s ohledem na očekávané užití těchto reprosoustav.
Malé monitory Quadral Rondo aktiv rozhodně nejsou za hubičku, to v prvé řadě. I když nabízí naprosto dostačující aktivní systém, který ozvučí buď váš stůl, nebo v pohodě dokonce i malou místnost a s největší pravděpodobností pokryjí Rondo aktiv i všechny vaše potřeby co do konektivity. Perfektní zpracování je u Němců tak nějak nedílnou součástí balení, o tom se asi není třeba bavit. Pár šmrncovních detailů udělalo z Rondo aktiv docela rozumnou ozdobu poslechového prostoru, takže i designověji smýšlející posluchači si přijdou na své.
Celkově až vynikající dojem ale poněkud kazí pár drobností, kterých je opravdu škoda. Prozatím jsme nezmiňovali lehce nevypočitatelnou regulaci hlasitosti, která nemá dokonale lineární průběh, takže sem tam budete muset být opravdu citliví. Bolestivější je ale absence podpory vysokého rozlišení přehrávání přes USB (nebo alespoň její poctivé utajení). Sečteno a podtrženo, jako první „téměř-lifestyle" produkt high endové firmy nejsou aktivní monitory Quadral Rondo aktiv vůbec špatné, jejich velký, muzikální a bohatý zvuk je jednoduše atraktivní, získá si vás a pokud se uvolníte, jednoduše si hudbu užijete. A o to jde, o ten příjemný, pohodový poslech.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 18 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní provedení
+ ideální na počítačový stůl, nebo pro audiofila - juniora
+ poměrně sytý, velký zvuk
+ v blízkém poli pěkný prostor
ZÁPORY
- žádný hi-res přes USB
- trochu neodhadnutelná regulace hlasitosti
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio Trade | www.quadral.cz