Lehko na cvičišti, lehko na bojišti
Parafráze částečně pitomého avšak známého bonmotu vypovídá o průběhu testování reproduktorů Audio Physic Sitara. Snad každý hifista ví, že laborovat v oblasti hifi, nespočívá ani tak v dobrých uších, ale spíše ve velkých svalech a v tom mít v pořádku záda, zkrátka být fit. Pochlubím se. Mám toto všechno v pořádku … „ťuk, ťuk, ťuk“ klepu radši na dřevo. Jenže zůstává obyčejná lidská lenost a Smolíkovsky laděná hláška „Proč já hloupý jsem si radši nevzal test MP3 přehrávačů, ach jo!“.
A u těchto bedýnek se žádný stěhovací problém nekonal, obal včetně repro byl lehký, tedy relativně, a ve dvou jsme ho lehce dostali do auta a z auta do mého bytečku. V tu chvíli mne napadlo, že něco asi nebude v pořádku. Že je to moc snadné. Že se normálně hodně nadřu, chvíli odpočívám a demoralizovaný často rozbaluji až druhý den. Ovšem nyní: vše v pohodě. A tak se mi začalo honit hlavou ono známé rčení legendárního vojevůdce ruského plukovníka Alexandra Vasiljeviče Suvorova „Těžko na cvičišti, lehko bojišti“ a brumlaje pod fousy jsem přemýšlel o tom, co nastane, až bedýnky začnu poslouchat.
A jak už řekli moudří Toltékové, že si nemáme předem o nikom a o ničem vytvářet domněnky, chmury se při vybalování začaly okamžitě vytrácet. Sitara vypadají skvostně. Provedení je dokonalé. Procedura s osazením nožek mi trvala necelých deset minut. Repro je nutné mít položené naležato a operace s přiloženým imbusovým šroubováčkem je jednoduchá. Jen si dejte pozor, aby neležely na podlaze výškovým reproduktorem dolu.
Audio Physic jsou repráčky štíhlé a bílý lesklý lak jim sluší. V bytě jsou jemně nápadné, ale nenásilné. Nožičky mi zpočátku připadaly trochu legrační, ale po umístění v prostoru jsem si na ně velmi rychle zvykl. Po stranách zaoblený tvar dostatečně rigidní ozvučnice je postaven tak, aby eliminoval vnitřní stojatá vlnění. Ozvučnice je nakloněna o 7 stupňů oproti kolmici vůči podlaze, což by mělo fázově dorovnávat fyzikálně pomalejší basovou sekci vůči výškové. Reprosoustava je složená ze dvou 150 mm středobasových měničů a 25 mm výškového reproduktoru. Basové měniče mají tvrdou hliníkovou membránu a kalotka výškového reproduktoru je z klasického hedvábí. Oba měniče si Audio Physic vyrábí sám. Provedení basového měniče je excelentní (viz obrázky). Zapojení je dvouapůlpásmové, kde spodní středobasový reproduktor hraje paralelně s horním pouze do 500 Hz a ten druhý až do dělícího kmitočtu s výškovým reproduktorem. Basreflex ústí na zadní straně. Velmi pěkné WBT terminály zaslouží pochvalu.
Obr. 2 - 1) Hliníkový koš – odlitek s integrovaným chlazením, 2) duální neodymiový magnet, 3) plastová vnitřní vložka s vysokým tlumícím účinkem držící vnitřní závěs, 4) cívka , 5) Vnitřní závěs z Conexu, 6) Keramikou potažená hliníková membrána, 7) Masivní hliníkový fázový měnič
Technické provedení jen podnítilo mou zvědavost a těšil jsem se, jaký výkon podá Sitara při poslechu. Na první poslech je slyšet solidní basový základ, což je vzhledem k objemu ozvučnice a velikosti basových reproduktorů velmi zajímavé. Velmi dobře řešené basové reproduktory s tvrdou hliníkovou membránou poměrně slušně tvrdily muziku. Zvukový projev je jemně sušší, velmi čitelný a čistý, zejména na středech a basech. Hedvábný výškový reproduktor vhodně doplňuje zvukový projev. Je spíše nenápadnější a jemný. Zvuk výšek je trošku subtilnější, avšak tvoří dohromady s „basáčky“ velmi dobrý tandem.
Kdo je Audio Physic? Věhlasná německá firma vyrábějící reproduktorové soustavy byla založena před dvaceti lety. Nyní patří k lídrům na trhu v oblasti high-endových reproduktorů, pyšní se vlajkovou lodí Kronos s výtečně vyřešenou basovou sekcí. Jejich hlavním mottem je „Žádné ztráty jemných detailů“ („No loss of fine details“). Dále na www.audiophysic.de.
Akustický jazz a jemný mainstream typu Leonard Cohen, Bob Dylan, komorní muzika jsou přesně tím typem hudby pro tyto reprosoustavy. Zejména komořina ukazuje hlavní přednosti Sitar. Smyčcové nástroje se neslévají, mají pěknou barvu a hudba má šťávu, neschází říz, ani co se dynamiky týče. Rocková hudba je už větším oříškem, ale jestliže nechcete ozvučit diskotéku, repro se chovaji se velmi dobře. Jen trochu chybí nehlubší kmitočty. Však taky výrobce doporučuje v těchto případech spojení se kvalitním subwooferem, a také při reprodukci větších těles typu big band či symfonického orchestru. Ovšem nejedná se o žádné tragické ochuzení. I tady Audio Physic dokáže vykouzlit zajímavé momenty. Repro je stavěné pro pokoje max. 30 m2, kde dokáže uspokojit i náročnějšího posluchače. Jediné, co bych vytknul, je výše zmíněná subtilnost výškové sekce, která se projeví zejména při dynamických špičkách. Basové repro se v tomto případě chová velmi agilně a výškáček trošku zaspává zejména na svých okrajových pásmech. Takto se projevuje většina měkkých membrán. Tvrdší hliníkové, titanové, keramické membrány jsou ještě zvukově a dynamicky bohatější, ale mohou se v určitých pásmech chovat agresivně. Proto jsou stále používány hedvábné kalotky, pro ten svůj příjemný a velmi hudební projev. A musím upozornit, že v této cenové relaci se jedná o velmi dobrou kombinaci.
Kde bych hledal konkurenci? Vyznavači suché a přesné reprodukce mohou sáhnout po dvaapůlpásmové variantě řady 240 firmy Elac, vyznavači expresivního projevu mohou sáhnout po Triangle Genese Quartet, vyznavači hladkého analogového projevu po Xavian Giulia. Ale také sáhnout nemusí. Protože je tu Sitara.
Audio Physic v podobě Sitar nabízí „Life-style“ v kombinaci s high-endový zvukem plný detailů s příjemným projevem. A na takovouto kombinaci se bude dlouho vzpomínat.
Cena: Kč 67 990,-