Reprosoustavy dánské značky Raidho si nespletete. Ty dynamické profily, ten čistý severský design, ta nezaměnitelná kombinace páskových tweeterů a klasických dynamických měničů s nevelkým průměrem membrán a vůbec ta celkově technicistní estetika, to prostě nejde přiřadit nikam jinam. V sérii X pak v Raidho zkusili vtěsnat své pojetí zvuku do co nejkompaktnějších ozvučnic.
Základem této řady je regálový model X-1 (byť snad zaslouží díky dodávanému elegantnímu stojanu spíše tedy označení "stojanový"), pocházející kompletně z pera a mysli Michaela Borresena (Raidho se po vzoru designových značek chlubí tím, kdo který model vytvořil), který nejen navrhuje valnou část reprosoustav Raidho, ale i kabely Ansuz nebo elektroniku Aavik.
Raidho X-1 jsou v reálu maličké, zato extra čistě pojaté (možná by při této ceně některé prvky jako třeba krytky montážních otvorů ve stojanu mohly působit luxusněji). Samotný kabinet obdélníkového půdorysu není na rozdíl od většiny ostatních modelů nijak prohnutý (zato je tu klenutý stojan, k němuž lze X-1 přišroubovat), působí tak trochu jako kdyby uzavřená skříň byla usazena na "vaničku", která vepředu ústí rozšiřujícím se výdechem štěrbinového bassreflexu.
Na korpus z klasických (ale soudě dle poklepu tlustých a bytelně vyztužených) MDF profilů jsou vpředu přišroubovány dva velmi tlusté kovové panely a teprve v nich jsou usazeny měniče. Jednak to působí velmi zajímavě a jednak to zajišťuje nebývalou tuhost. Ostatně při výšce 32 cm, šířce 14,5 cm a hloubce 23 cm váží X-1 8 kg. Povrchový piano lak není hluboký, ale působí velmi odolně.
Designový minimalismus jen podtrhuje řešení reproterminálů - na zadní straně najdete prostě jen dva otvory pro banánky a kolem nich je jen natištěné modelové označení.
Vysokotónový měnič je uzavřený ve vlastní malé pracovní komoře, která není úplně velká, neb se jedná o páskový model za jemnou kovovou mřížkou. Matně bílý povrch kónické membrány s mohutnou středovou kopulkou a výrazným měkounkým závěsem pak působí tak nějak zvláštně esteticky.
Výškový reproduktor nese označení FTT75-30-8, ultra tenká membrána s váhou pouhých 0,02 gramu je "zavěšena" ve velmi silném poli, generovaném řadou neodymových magnetů. Klasický dynamický středobas pak používá membránu Ceramix - jde o sendvičovou konstrukci, kde uprostřed je 100 mikronů hliníku a nad ním a pod ním je vrstva oxid hlinitý tlustá 150 mikronů. Hlavní hliníková vrstva se tvaruje plasmovým procesem při vysokých napětích, proudech a teplotách. Díky tomu se právě na hlavní hliníkové vrstvě vytvoří oxid hlinitý se svou charakteristicky bílou barvou. Celý tento proces mimochodem trvá přes 60 hodin.
Jen pro doplnění pečlivosti je dobré říct, že veškerá výroba probíhá v Dánsku a to kompletně ručně. Nejen kompletace kabinetů, ale i veškeré truhlářské práce a veškerý vývoj a výroba měničů.
Raidho X-1 jsme poslouchali na všech redakčních sestavách - na Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 s OPPO BDP-105D nebo VPI Scout, ale i na Norma Revo IPA-70B s ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Srovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio, Xavian Perla nebo Fischer & Fischer SN70, další kousky redakčních sestav najdete v pravém sloupci --->.
Na to, jak jsou Raidho X-1 prostorově skromné, mají velice solidní zátah do hloubky. Ne že by z nich byla patrná ona občasná snaha některých značek vytlačit z malého objemu maximum i za cenu jisté ztráty vyváženosti či kontroly, X-1 prostě jdou hluboko a zůstávají stále "Raidho", tedy pevné, konturované a velice svižné. Jistěže cítíte, že plocha membrán i vnitřní litráž ozvučnice jsou limitem, avšak kontrabas Charlieho Hadena ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) už byl zahrán s poměrně přesvědčivou hloubkou, velikostí a hlavně důrazem; když jsme ale X-1 dali do naší velké poslechové místnosti, jejich kouzlo na spodku přeci jen ubylo, jsou vhodné spíše ke 20 m2 a do podobných rozměrů. Výtečná byla však kresba kontur jednotlivých tónů, Raidho jsou pevné, velice rychlé a velice konkrétní. Jejich vysoce pevný zvuk je pak skvěle čitelný.
Střední frekvence jsou v podání X-1 extrémně konkrétní a monitorově dokonale vybroušené, zaostřené a opravdu výjimečně čisté a transparentní, byť trochu stroze podané. Zpěv Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos v "Puer natus est nobis" ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) byl neskutečně prokreslený - jako kdyby mezi reprosoustavami někdo prostě otevřel okno do jiného světa a času, kdy se nahrávka pořizovala a vy jste tak koukali ze špičky mikrofonu. Tolik detailů, tolik jasně rozložených vrstev, tolik informací, to je přímo fantastické - díky super rychlé reakci měničů je přednes také velmi transparentní a přeci jen jaksi technický, suše přímý. Je fakt, že díky velké transparentnosti přejímají celkem zřetelně Raidho i charakter zbytku řetězce, samotné pak zní tak nějak až příliš přímě.
Na nejvyšších kmitočtech pak - pokud je to vůbec ještě možné - působí zvuk X-1 ještě rychlejším dojmem, jejich páskový tweeter má sice trochu méně energie a je lehce éteričtější, přesto zvládl vystihnout znělost činelu v "Concorde" ze stejnojmenné desky The Modern Jazz Quartet (2008 | Prestige | 0888072306530) s obdivuhodnou konkrétností a prokreslením. Je fakt, že pokud posloucháte zblízka, má nejvyšší pásmo až moc energie, kolem tří metrů vzdálenosti jí pak ale už začíná zase trochu postrádat; i zde se tak ukazuje, že X-1 jsou pro malé prostory a blízké poslouchání. Excelentní rychlost a detail pak víc než vynahradí občas trochu menší objem výšek a na jejich čitelnost si velmi snadno zvyknete.
Raidho X-1 nejsou stavěné na nějaký hromový, dramatický zvuk. Navíc probudit jejich dynamiku je - navzdory všem psaným a měřeným parametrům - jaksi složité. Možná prostě jsou jen tak perfektně neutrální, že nahrávce ani přístrojům nic neodpustí. Saint-Saënsovu "Danse Macabre" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) vyšvihly reprosoustavy s báječnou rychlostí, švihem a s přesností švýcarských hodinek, jejich reakce na signál je blesková a pevná, přesto jaksi nemáte pocit, že vás něco zarazí do sedačky. Tak jak excelentně zvládají mikrodynamické nuance, tak jich trochu chybí ten makrodynamický "bum" pocit. Jsou to prostě malé reprosoutavy a nic moc s tím nenaděláte.
Naopak výjimečně dobré je pak rozlišení - super transparentní přednes s výjimečnou rychlostí reakcí dokáže artikulovat i hodně jemné informace s nadhledem a jistotou. Kolik jen detailů dokázaly Raidho vytáhnout z Rutterovy "Nativity Carol" ("Reference Recordings First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD). Pravdou je, že i zde je cítit ten lehce suše technický přístup, s nímž X-1 hrají, ale není to nepříjemné. X-1 už jsou natolik dobře čitelné, že sbor se rozpadá na individuality a vnímáte množství vzájemně se proplétajících hlasů, z nichž můžete už téměř jeden každý izolovat. Vůbec celková prezentace je velmi přirozená, plná vzduchu a působí tak nějak bezprostředně srovnaná a vyladěná.
Na to, že páskové výškové reproduktory často trpí neduhem směrovosti, jsou X-1 velmi snadno použitelné - ten jejich totiž směrový téměř není. Scéna v "Besame Mucho" od dua Puschnig / Sharrock z "Late Night Show Part II" byla definovaná do šířky osami ozvučnic a navíc měla přirozenou hloubku, takže lokalizace vokálu i nástrojů byla trojrozměrná. Dost vzduchu, prostoru i pevnosti znamená velmi snadno, organickou prezentaci pravolevých a předozadních informací o jednotlivých instrumentech. Prostě cítíte, že je tu prostor jak má být.
Atmosféra Gilmourovy velmi vstřícné a optimistické "Rattle that lock" ze stejnojmenné desky (2015 | Columbia | 88875123262) byla, pravda, technicky velice precizní, excelentně prokreslená, ale jaksi technicky podaná - trochu více vášně by reprodukci spíše prospělo. Zprvu či spíše na kratší poslechové doby zůstávají X-1 svým detailem, rychlostí a neochvějnou čistotou ohromující, ale pouštíte-li si je pár hodin, právě jejich jistá techničnost by mohla být někdy limitem. Na druhou stranu, snesou naprosto v klidu i opravdu vysokou hlasitost, aniž by ztratily kultivovanost a čitelnost, stejně jako jejich charakter zůstává beze změny i při opravdu velmi nízkých úrovních - pokud je tam ovšem samozřejmě dokážou správně uřídit jejich elektroničtí partneři.
Raidho X-1 jsou zajímavé mini-regálovky, které sice oproti svým sloupovým kolegům ztrácí nějaké ty body v basech i z nějakého důvodu v celkovém pocitu, ale přesto patří k hodně zajímavým záležitostem. Možná bychom si i představovali, že některé části jejich konstrukce budou lépe vymyšlené (sami uvidíte, pokud budete montovat stojan skrze malé otvory), možná by bylo i fajn, kdyby k technické dokonalosti uměly Raidho přidat ještě trochu "krev a mléko". Na druhou stranu, jejich detailnost, jejich rychlost a jejich opravdu parádní transparentnost si zaslouží potlesk. Pokud máte rádi "dokonalý" zvuk studiově monitorového typu, okuste X-1 - jsou hodně drahé, ale hodně zajímavé.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Malé Raidho jsou zřetelně aktivní v basovém spektru 60 - 200 Hz, nejmenší prostory pod 20 m2 jsou jim "tak akorát". Rychlý pokles výšek nad úrovní 2 000 Hz je poměrně charakteristický pro páskové měniče. Plynulý nástup reprodukce můžeme vidět od 40 Hz, zatímco v plné síle se ocitáme někde u 60 Hz, což není na tak kompaktní reprosoustavy špatné.
Impedanční křivka (červená) je u Raidho tradičně technicky dokonalá a držící se spořádaně nad úrovní 6 ohm, stejně tak elektrická fáze (černá) je téměř dokonale soustředěná kolem nulové osy, takže v teorii jsou X-1 velmi přátelské k jakémukoliv zesilovači.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 145 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/.testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1409-raidho-x-1#sigProIdc020a64e71
--- --- --- --- ---
KLADY
+ čistý, přesný, velmi rychlý zvuk
+ monitorově přímý přednes
+ poměrně dost basu z poměrně malé ozvučnice
ZÁPORY
- je poměrně těžké je navzdory všemu pořádně rozehrát
- cena je poměrně vysoká
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: 4CE Distribution | www.hifi4ce.eu