2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F 1

Nejnovějším přírůstkem katalogu francouzských Elipson - nebudeme-li počítat gramofony a velmi avantgardní bs 50 Tribute k oslavě firemních šedesátin - je řada Prestige Facet (volně přeloženo jako "prestižní aspekt" či tak nějak). Najdete v ní dva regálové a dva podlahové modely, dnes je na řadě menší ze sloupků s označením Prestige Facet 14F.

U Elipsonu lze v klidu říci, že se soustředí na středoproudou produkci s citem pro moderní eleganci a působivé křivky, tedy na to nabízet lidem něco jiného, než klasickou "bednu", byť zrovna Prestige Facet modely patří ke konzervativně řešeným. Ani tento sloupek není výjimkou - ozvučnice klasického tvaru je ale zjemněná zaoblenými hranami a působivě vypadá i lesklá čelní stěna (zbytek skříně je matný) osazená třemi reproduktory a mohutným otvorem bassreflexu.

Skříň z běžných MDF prvků jako celek váží 20,5 kg a to při skladných rozměrech 102,6 x 35,1 x 23,8 cm (v x h x š včetně základny a hrotů). To nejvýraznější, co vás zajisté upoutá při prvním i každém dalším pohledu jsou okruží kolem reproduktorům, připomínající vyskládané drahé kamení, jejich lomené hrany a špičky slouží jednak jako ozdoba, jedna rozbíjí nežádoucí odrazy kolem měničů.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F 2

Na zadní straně jsou jen poměrně atypicky řešené konektory - jsou jich dva páry pro možnost bi-wiringu, poměrně velké a usazené na kopulovitém prvku.

Prestige Facet 14F jsou řešeny jako 2,5 pásmové - o výšky se stará měkká kopulka typického průměru 2,5 cm, o středy a basy 17 cm kónus s výrazným fázovým nástavcem a v nejhlubším pásmu ho kopíruje ještě samostatný woofer, také o průměru 17 cm.

Udávaný frekvenční rozsah 38 - 25 000 Hz v toleranci +/- 3 dB působí realisticky, citlivost 92 dB / W / m je pak hodně vysoká a spolu s jmenovitou impedancí 6 ohm by reprosoustavy měly být velmi snadno rozehratelné.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F 3

Prestige Facet 14F jsme měli možnost poslouchat v showroomu Tykon v Ostravě a to na opravdu výjimečné sestavě - zdrojem byl dělený SACD přehrávač EMM Labs TX2 / DA2, hlasitost řídil pasivní předzesilovač Bespoke Audio a zesiloval koncový stupeň Audia Strumento No. 4, propojeno bylo kompletně kabely Acrolink. Srovnávalo se s Estelon X Diamond, Estelon YB, Gradient 6.0, Gradient Helsinki 1.5 a také Estelon Prestige Facet 6B.

Jak byste možná očekávali už od pohledu, basové spektrum Prestige Facet 14F působí efektně - kontrabasu v "Noche de Ronda" Charlie Hadena ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) bylo až až, tóny byly mohutné, výrazné, trochu měkčí, ale vyplňující celý prostor, tak akorát hutné a s citelným akcentem, je vidět, že cílem bylo dát posluchači hodně basu - kulatého, barevného a takového, který vás obejme, spíše, než aby vás tloukl. Je až lehce dominantní, vřelý.

Podobně proporčně velký byl i vokál Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" (2010 | Mercury | 2739699) - Prestige Facet 14B zůstávají vřelé a měkčí, bohaté a velké i v tomto pásmu, hlas je elegantně kulatý a posazený klidně, spíše integrovaný do celku a laskavý, takže ani ostřejší nahrávka tu nemá hrany a ostrost, kterou občas trpí na dostupnějších sestavách. Dalo by se až říct, že Elipson se snaží být hezké, něžné a emotivní bez ohledu na nahrávku a hrají příjemně.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F 5

Cinkání činelů v "Dreaming" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) bylo opět hezky energické, opět velké, opět objemné, vlastně velmi jasné a konkrétní, znělé - přitom jsme ale neměli pocit, že by ani při vyšší hlasitosti vnikala do reprodukce skřípavá řezavost, výšky zůstávají hladké a měkčeji kultivované.

Dynamicky se snaží být Prestige Facet 14F bombastické, dát vám hodně energie a hodně dramatu i při svých průměrných rozměrech - Lisztův "Mefistofeles" ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) měl tak trochu efektní příchuť, ale dynamika byla velmi dobrá, přednes byl živý, energický a trochu nadýchaný, důraz solidní a reprosoustavy nepůsobí složitě na rozehrání.

Samozřejmě, že se svým charakterem nejsou Prestige Facet 14F žádní lovci nejjemnějších nuancí, dominuje tu celistvost a snaha přinést muziku jako nedělitelnou entitu. V Buckinghamově "Not too late" ("Live at the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) tvořilo šumění publika spíše pozadí, když se zaposloucháte, detaily tam jsou, ale když se uvolníte, je to - podobně jako na reálném koncertě - velké dění všude kolem vás. Zvuk je zklidněný, ale přehledný, hlavní linka kytary a vokálu je srozumitelná a čistá naprosto dle standardů dané třídy.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F 10

Elipson jsou schopné vykreslit prostor velký a snad také i díky tomu pěkně přehledný - jednotliví muzikanti v "The Foggy Dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) měli kolem sebe již prostor a jejich lokalizace v pravolevém směru byla dobrá, lehce naznačená byla už i ta předozadní. Je to prostě velký, všudypřítomný zvuk, ale ne nějaká zauzlovaná hromada, naopak přes všechnu měkkost je to solidní prostor.

Na co jsou ale Prestige Facet 14F jako dělané, to je zklidnění průměrných až špatných nahrávek, čímž vám - sice se zřetelným vlastním charakterem - dávají možnost poslouchat cokoliv a v podstatě z jakéhokoliv zdroje, protože nectnosti vás nebudou řezat do ucha; do příjemna vyladěný charakter nenechal ani při vysoké hlasitosti znít "Song to say goodbye" ("Meds" | 2006 | 0602537175369) znít otravně, únavně či ostře.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F 8

Celkovým pojetím jsou Elipson Prestige Facet 14F trochu efektněji laděné, řekněme lifestylově laděné reprosoustavy, které ale nepostrádají důležité základní hi-fi charakteristiky jako je čistota, muzikálnost nebo solidní dynamika - jejich mírná efektnost spočívá v mírně důraznějších basech (už proto, že jich je hodně) a výškách (ze stejného důvodu) a možná i v celkově vřelejším, klidnějším a příjemně poddajném způsobu, jakým si poradí s libovolnou nahrávkou napříč žánry i kvalitou, což je bezva pro běžné mainstreamové popové, rockové a další "neaudiofilské" nahrávky. Od Elipson se nikdy nedočkáte říznutí či ostrosti - v kombinaci se zajímavým vzhledem to z nich dělá zajímavé reprosoustavy pro moderní interiéry a moderní posluchače, kteří chtějí, aby je hudba bavila a jestli je zrovna tohle cinknutí nebo tamto zadrnčení struny v pravý čas na pravém místě se studiovou přesností, to pro ně není zásadním nositelem hudebních emocí - to jsou barvy, plnost a další vlastnosti, kterých má Prestige Facet 14F na rozdávání.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...). Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F m1

Prestige Facet 14F mají vše, jen ne elegantní křivku frekvenční charakteristiky - důraz je cítit v okrajových pásmech, respektive je tu vidět menší energie v rozsahu 500 - 5 000 Hz. Cílem těchto reprosoustav zjevně není studiový monitoring, takže na efekt laděný výstup s dostatkem basů i výšek patrně odpovídá cílové skupině, která si chce užít hudbu velkou a jasnou.

2017 08 11 TST Elipson Prestige Facet 14F m2

Impedanční křivka (červená) neklesá pod hranici 3 ohm, kde se pohybuje kolem 200 Hz; teoreticky by mohly být náročnější na dostatek výkonu v nižších oktávách, ač v praxi se zdálo, že nemají problém fungovat třeba i s Cambridge CXA60 a podobnou elektronikou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 27 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný vzhled

+ příjemný a tolerantní zvuk

+ hodně energie 

+ slušná dynamika

ZÁPORY

- není to "rovný" zvuk, pokud vám to vadí

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

  • Clearaudio Innovation Basic & Tracer

    Německá značka Clearaudio vyrábí gramofony, potažmo analogovou techniku pro přehrávání LP už od roku 1978 a to v prostředí na hranici přírodní rezervace Meilwald co by kamenem dohodil na sever…

    16. listopad 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • PMC twenty5.21i (active)

    Řada twenty5i (kde „i“ je „improved“) je po nejnovějších modelech Prodigy základním kamenem domácího portfolia britského výrobce PMC (jako Professional Monitor Company) a tvoří ji dvě dvoupásmové regálovky, pár dvoupásmových…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • TelluriumQ Silver Diamond

    V Somertonu v hrabství Somerset na jihozápadě Anglie sídlí malý výrobce různorodé kabeláže TelluriumQ. Aby – podle svých slov – nepředávali výsledky svého výzkumu a vývoje konkurenci, nemluví vlastně o…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Kabely reproduktorové Autor: Daniel Březina
  • Lab12 integre4 Mk2

    Řecko možná není nejtradičnějším krajem, kde by se vyrábělo hi-fi, pár značek, kterým se podařilo prorazit do světa tu však i tak najdete. Lab12, dnes už skoro třináctiletý počin Stratose…

    08. listopad 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Gauder Akustik Berlina RC 7 MK III Black Edition Diamond

    Nabídka německého výrobce, nesoucí jméno Dr. Rolanda Gaudera, čítá docela dost modelů a je na trhu s trvajícím maximalistickým přístupem už od roku 1997. Ve dvacetitisícovém městečku Renningen v industriální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • EgglestonWorks Emma EVOlution

    Memphis je jedno z amerických „měst hudby“, místo, kde – jak se říká – se zrodil blues a rock’n’roll, přišel tu na svět Elvis a pochází odtud třeba kytary Gibson.…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Monitor Audio Gold 500 6G

    Anglický výrobce Monitor Audio patří mezi ty tradiční, zaměřený je pak spíše na stylová pojetí prémiových reprosoustav, než naprostou purističnost – tedy výrobky s touto značkou jsou hlavně „pro normální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Lumin P1 Mini

    Firma Pixel Magic z Hong Kongu už přes 20 let vyrábí prémiové mediální přehrávače, oblíbené hlavně v tamních krajích, od roku 2012, kdy vypustila první audiofilský přehrávač kompatibilní s DSD,…

    05. listopad 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • Klipsch R-50M

    V Hope v Arkansasu založil Paul W. Klipsch výrobu reprosoustav nesoucí jeho jména a ta dnes sídlí o nějakých 1120 km „vedle“ (v měřítkách USA) v Indianapolis, Indianě. Ale stále…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Canton Reference 3

    Malá hi-fi firma tří kamarádů, kterou založili v roce 1972, se od té doby poněkud rozrostla – klasický příběh úspěšných výrobců, tenhle se ale týká německého Cantonu. Vrcholem nabídky je…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista