Firma Definitive Technology sídlí už od svého založení v roce 1990 v americkém Marylandu a za tu dobu se (prý) stala nejžádanějším výrobcem reprosoustav na trhu v USA. Navzdory tomu, že nabízí vlastně i poměrně levnou produkci, dává si s ní náležitou práci – všechny důležité součástky (říkají v Definitive Technology) jsou vyvíjeny a vyráběny in-house. S mírným zpožděním se teď vrhli do světa „počítačového" audia, konkrétně do produkce aktivních reprosoustav, vybavených USB vstupem.
Model Incline je svého druhu odpovědí na velmi oblíbené lifestylové produkty typu Bowers&Wilkins MM-1, nebo třeba Ferguson Hill FH007. Incline jsou tedy stylové, kompaktní aktivní reprosoustavy, určené pro postavení nejpravděpodobněji na pracovní stůl. Jsou poměrně velké, budete si tak pro ně muset vyhradit dost prostoru – to vlastně i kvůli tomu, že pracují v bipolárním režimu a přiražení ke stěně by mohlo být spíš kontraproduktivní.
Celá masa na pravý a levý kanál striktně rozdělených reprosoustav (vpravo je ovládání, vstupy a hlavní napájení, odtud se napájení a signál kabelem vede vlevo) stojí na velmi pěkně zpracovaném kovovém podstavci (zespodu máte pro jistotu popis kanálů) a zaklání se pod úhlem 9,5°. To je dle výrobce optimální úhel, díky kterému se zvuk všech měničů optimálně sejde právě u uší posluchače, sedícího u stolu.
Vnější podoba Definitive Technology Incline se nese v duchu pravých úhlů a technologickou kostru zakrývá černá průzvučná mřížka, takže reprosoustavy jsou maximálně decentní. To se hodí – už jsme zmiňovali jejich větší rozměry, konkrétně 28,8 cm na výšku, 12,7 cm na šířku a 11,1 cm na hloubku (samotné reprosoustavy mají tak polovinu, jde o celkovou hloubku podstavce). Jediným prvkem, který čistotu narušuje, je logo výrobce vpředu a za látkou intenzivně bílá stavová LEDka, kolébkový ovladač hlasitosti a spínací tlačítko na pravém boku a panel s konektory v zadní části – to se tedy týká pravého kanálu, levý kanál pracuje v režimu „slave", tedy je zde jen vstupní konektor a o řízení se stará hlavní jednotka. Zajímavé je i to, že konektory lze překrýt černou destičkou, aby byl minimalistický vzhled skutečně dokonalý.
Incline jsou vybaveny originálně koncipovanou sadou měničů. Vpředu najdeme čtyřpalcové měniče – aktivní polymerový středobas a k tomu pasivní basový zářič, oba doplňuje ještě 3/4" tweeter s hedvábnou kopulkou. Vzadu pak najdeme 2" širokopásmový měnič, díky kterému má být výrazně srozumitelnější obzvláště prostorová informace.
Do reprosoustav můžete signál přivést několika způsoby, byť dominantní bude patrně USB. Vedle toho je k dispozici ještě 3,5 mm analogový jack linkové úrovně. Tak nějak doplňkově je tu subwooferový výstup a optický vstup. Celé zpracování signálu probíhá v digitální doméně. Máte navíc na výběr ještě dva různé reprodukční režimy – standardní a puristický, na jejich změnu stačí stisknout spínací tlačítko po dobu pěti sekund. Rozdíl je hlavně v objemu zvuku a v zastoupení nejnižších tónů.
O maximálně efektivní využití dostupné energie se stará integrovaný procesor DSP s hloubkou zpracování signálu 56 bitů. Zesilovače pracují v nestandardní třídě HD, jde tedy ve své podstatě o digitální zesilovače – ostatně to je vzhledem k rozměru a koncepcireprosoustav vlastně jediné možné řešení. Zhruba dvoukilová ozvučnice je totiž vyrobena z polymeru Polystone, vyztuženého minerály.
Definitive Technology Incline jsme poslouchali primárně ve společnosti PC a FLAC souborů, tam jsme ale narazili na jedno vcelku zásadní omezení (byť v kontextu dané ceny ještě pochopitelné). Incline se nainstalují sice bez ovladače, ale tím pádem pouze jako externí zvukové zařízení s rozlišením 16 bitů / 44,1 kHz. Je to prostě škoda, zvláště v roce 2014, kdy se „hires" rodí jako houby po dešti.
Kompaktní „počítačové" reprosoustavy hi-fi kvalit mívají díky precizním DSP často až neuvěřitelný bas – nejinak je tomu i u modelu Incline. Z relativně ploché ozvučnice umí bedničky vytlačit působivý objem spodních oktáv. Už od nízkých hlasitostí je bas cítit, má impuls a energii. Kontrabas v „The Beat Goes On" Patricie Barber zní sice trochu nafouknutěji a je tu cítit trochu strojovosti (což je při použití DSP víceméně nevyhnutelné). Nástroj má zato energii, kterou byste přisoudili spíš menším „standardním" regálovkám, úplně vás u stolu zalije.
Opačná strana frekvenčního spektra pak tak průbojná není – třeba úplně tenoučké, až vlasové tóny kovových perkusí v úvodu „Wichita Lineman" od Pat Barber jsou lehoučce „v zákrytu" jejího piana a mohutného kontrabasu. Když se nicméně uvolníte a soustředíte na reprodukci, ty tóny tam jsou. Dokonce pěkně konkrétní a vcelku bohaté na informace – není tu taková ona lehká éteričnost, která jemňoučkým perkusím sluší, je to výborně zvládnutá přesnost a autorita.
Zvukové podání se nese v duchu sytých tónů i objemu napříč celým pásmem, tedy i v oblasti středů. Třeba při poslechu skladby „Lucia" od Marty Gomez bylo jasné, že Incline sice nevykreslí v prostoru zpěvaččinu „bustu", zato hrají čistě a s příjemně samozřejmou srozumitelností. Hlasy vůbec se poslouchají velice hezky, příjemně, byť je cítit, že lehoučce sametovější a měkčí přednes je laděný spíše právě pro dlouhodobou pohodu při poslechu. Ale funguje to a je vysloveně radost ten barevný a hutný zvuk poslouchat celý den při práci. Navíc Incline mají přebytek síly a neochvějnou kontrolu, takže i když si občas povolíte uzdu a nacvakáte si vyšší hlasitost, bedničky to nezaskočí; umí to vzít pěkně od podlahy.
Nejvíce jsou limity kompaktní ozvučnice a jejich obcházení pomocí sofistikovaného DSP cítit v oblasti dynamiky. Trochu tu schází pocit „přirozené" dynamiky, je tu cítit určitý dodatečný tlak a zásahy, ne nepodobné přidání turba k malému spalovacímu motoru v autě. Rozhodně to není špatně, jen to prostě poznáte. Nástroje i v komplexnější skladbě jako je „Smyčcový kvartet v D dur, op. 76, č. 5" od Haydna v podání Engegardkvartetten působí velmi živě, dramaticky. Není tu cítit dynamická rezerva (ta pocitově souvisí hlavně s objemem ozvučnice), respektive nadhled, je to mechanicky přesná, propočítaná dynamika. Na ta malé bedničky jde ale o skvělý výkon, navíc jsou smyčce rychlé a jiskrné, plné energie.
V téhle cenové třídě a v kontextu primárního účelu Definitive Technology Incline byste patrně ani neočekávali přívaly detailů a fenomenální rozlišení, snad právě proto ale Incline rozhodně potěší. Opět hlavně díky precizní kontrole zpracovávaného signálu rozlišení jde až překvapivě hluboko, vokál Rebeccy Pidgeon ve slavné „Spanish Harlem" je pěkně prokreslený a de facto budete trochu postrádat jen droboučké nuance. Při uvolněném poslechu je ale prezentace detailů sebejistá a proto vám nedá ani čas se pořádně zamyslet, zda vám něco chybí (a tedy vám pocitově nic scházet nebude...).
Reprodukce Incline má řádné grády – když se rozehraje celá kapela v Knopflerově „Privateering", je to jednoduše jízda. Díky precizně propočítané organizaci zvuku má hudba velmi slušný rytmus, lehce bujnější bas ho ale maličko drží zpátky. Tah na branku ale reprodukci určitě nechybí ani tak.
Co se týká prostorových informací, tam nesmírně záleží na každém centimetru – jak mezi reprosoustavami, tak mezi ozvučnicemi a zdí, tak vzdáleností od vašich uší. Zkoušeli jsme Incline postavit i na dedikované stojany a tam dokonce při dodržení pozice rovnostranného trojúhelníku s délkou hrany zhruba 1 metr spatříte velmi pěkný prostor. Ne hloubkou, ale v pravolevém smyslu je vše bez připomínek. Ani při pozici na stole se prostor neztratí, jak ukázal Sting se svou „Englishman in New York" ze sampleru „Die perfekte Räumlichkeit". Budete jim jen muset dát dostatek prostoru k „dýchání".
Definitive Technology Incline jsou rozhodně zajímavým exemplářem stylové ozdoby stolu, která náhodou ještě také dobře hraje. Originální koncepce vám nabídce precizní kontrolu, bohaté tóny, spoustu energie a mimo jiné třeba i hezký prostor. Nevýhodou oproti tomu je vlastně jediná věc, ne tak úplně poplatná běžné rozšířeným technologiím roku 2014. Incline nezvládají moderní soubory s vysokým rozlišením, což je rozhodně škoda – však formáty typu DSD128 nabízí fantastické hudební zážitky a čipy a ovládací software se dnes nachází i v relativně levných komponentech. Ale nevadí – pro ty, kteří hledají velmi schopné ozvučení svého pracovního stolu, kombinující čistotu vnějšího stylu i zvuku, ty Incline určitě osloví. A co je nejlepší, nevysají vám Definitive Technology Incline peněženku dosucha, jako kdejaký jiný stylový audio produkt.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 11 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní vzhled
+ plný zvuk
+ velmi snadné každodenní soužití
+ velká jistota reprodukce díky šikovnému DSP
ZÁPORY
- nemají podporu vysokého rozlišení
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz