Backes & Muller

To výše je rok 1977 a Backes und Müller BM5 (tloušťka stěn ozvučnice 3 cm); níže Backes & Müller a současné (nedávné)  BMLine 100, čtvrt tuny s rozměry 100 x 230 x 125 cm (250.000€ drobným písmem za cenou je ještě napsáno: 1ks)

Backes & Muller Line 100

Backes & Muller Line 100

Model za $550.000, představený v roce 2012, jehož zvuk rezonuje různě (bližší vysvětlení dále v textu) v závislosti na velikosti prostoru a design reproduktoru ovlivňuje proces reprodukce zvuku. Technologie FIRTEC™, kterou používají  B&M, je schopna oddělit jednotlivé signály. Zvukové vlny se spojují do přesného zvuku, který lze pomocí přídavných filtrů optimalizovat - pro danou místnost. Softwarový digitální signálový procesor (DSP) je implementován v nově vyvinuté elektronice FPGA („Field Programmable Gate Array“), která matematicky vypočítává a opravuje jakékoli zkreslení tisíckrát za sekundu.

Backes & Muller Line 100

Line 100

Ale proč je PRÁVĚ DNES ten (správný) den, kdy představit  Backes & Müller? Prostě protože (DNES TO ZAČÍNÁ): "Reprosystémy, které znějí perfektně v jakémkoli prostředí díky plně digitální aktivní technologii včetně měření místnosti, nejsou slyšet na každém rohu." a dnes taková možnost začíná (vidět, slyšet, osahat - když se nikdo nedívá). Firma připravila 5ti měsíční "aktivní turné", obsahující i 2 termíny, kdy umožní návštěvu svých výrobních prostor - dveře high-end manufaktury se návštěvníkům otevřou 16. března a pak 8. června. Předběžná registrace e-mailem je povinná. 

13. ledna – Düsseldorf/Alte Senffabrik: Workshop s konkurzem
27. ledna – Kostnice: Workshop s konkurzem
03/04 Únor – Hamburk: Severoněmecké dny HiFi
10. února – Darmstadt – otevření velké poslechové místnosti při poslechu.
24. února – Hannover: Workshop s konkurzem
16. března – Berlín / Postupim: Workshop s konkurzem
16. března – Saarbrücken: Prohlídka dílny a továrny
13. dubna – Drážďany: Workshop s konkurzem
27. dubna – Düsseldorf: Workshop s konkurzem
9.–12. května – Mnichov: HIGH END 2024
25. května – Darmstadt: HIGH END premiéra v poslechové místnosti
8. června – Saarbrücken: Factory tour a letní festival

Kvůli omezenému prostoru je nutná registrace na všechny workshopy a obzvlášť návštěvu továrny, registrujte se  na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Backes & Muller

Viz úvodní foto textu - po (modelu) 5 přichází 6 a po (roce) sedm 8, aneb BM6 a rok 1978 (třípásmo, 3 výkonové zesilovače na zadní "chladící" kovové stěně ozvučnice):

Backes & Muller BM6

Evoluce / vývoj (čehokoliv) probíhá spíš časově nerovnoměrně (i Moorův zákon vydržel "jen půlstoletí") posun je znát i jen z fotografií níže - na následující rok 1980 a model BM12 (11.800 německých marek) o dva roky později na léta  vlajková loď značky BM20 (18.600 DM)

Backes & Muller 18/20

Backes & Müller vstoupili do míst kam dříve..  (prý nejde o fotomontáž)

zřejmě to není fotomontáž

Skok ve všem - 60.000 DM a (do té doby) největší model značky, 5ti pásmové BM30 z roku 1988 (134 kg / 2 metry)

BM30

Backes & Muller BM30

Ne tohle (foto níže) není subwoofer ale "normální" reprosoustava - Backes&Müller WINX, model který zřejmě až příliš předběhl čas - pasující spíš do dnešní doby. Aktivní reprosoustava s ozvučnicí z ultrastabilního hliníkového extrudovaného (vytlačeného) pouzdra za 8.000€ (k dispozici k němu byly v případě zájmu i středové a zadní repro)

Backes & Muller  WINX

Blížíme se k současnosti - přišlo nové tisíciletí a s ním (to co je pro značku "typické" dodnes):

Backes & Muller

Věc, která vypadá jako klakson, ale nezesiluje zvuk (poskytuje cylindrické vlnové záření o frekvenci 800 Hz - štěrbinový zářič NExT vyvyinutý společnosti Fraunhofer-Gesellschaft), nýbrž vytváří požadované homogenní válcové vyzařování ve středních a vysokých frekvencích. Pro tento štěrbinový zářič se rychle našlo jméno: NExT (Nearfield Extension Technology).

Backes & Muller

V roce 2001 se stal generálním ředitelem Johannes Siegle - hudebník (kytarista) s nadšením, netopýříma ušima, spoustou nápadů a ještě více znalostmi. Tyto schopnosti měl najednou k dispozici také Backes & Müller – což znamenalo obrovský skok vpřed. Siegler zdokonalil technologii digitálních výhybek chytrým využitím FIR filtrů (Finite Impulse Response Filters) tak, aby reproduktory fungovaly přesně ve správný čas – signál z jednotlivých výškových, středotónových a basových reproduktorů se k uchu posluchače dostane vždy ve stejnou dobu (což je s pasivními řešeními a analogovou technologií prakticky nemožné - viz současný obří rozmach DSP). Nenechte se zmást - na foto níže jsou (do)dnes nabízené americké Genesis Prime (680 tisíc amerických $). Koho by zajímal "pokec" (šéfa s šéfem) Hi-Fi Voice / Genesis  Gary Koh - Genesis - Hi-Fi Voice - recenze audio-video techniky a chytrého bydlení

Genesis Prime

Siegler měl jako hudebník a studiový profesionál vždy slabost pro line array reproduktory. Pomocí mnoha na sobě umístěných měničů vzniká místo obvyklého vyzařování válcová vlna, která produkuje jen několik odrazů od podlahy a stropu. Tato koncepce se hojně využívá při ozvučování, ale jen zřídka v hi-fi. Dobrým příkladem takového řešení jsou "čtyřvěžové" Infinity Reference Standard (1980-88 foto níže). Nebo  T+A Solitaire S540. Nebo Genesis Prime (foto nad odstavcem $680.000). Nebo větší modely B&M.

Infinity reference standard 1980.88

Protože ve výškovém pásmu není tak snadné vytvořit zmíněnou válcovou vlnu tak šikovně, aby dokonale odpovídala vlně středních a basových frekvencí, využil Siegler svých dobrých kontaktů ve Fraunhofer-Gesellschaft (společnost pro rozvoj aplikovaného výzkumu se 72 institucemi po celém Německu), který pro něj po dlouhém výzkumu našel ideální přístup (viz obr. |NExT výše a firemní řešení - dodnes).

Backes & Muller BMLine 35

S modelem BMLine 35 z roku 2006 (foto výše) pak Siegler vytvořil něco jako "matku" všech současných modelů Backes - s aktivním ovládáním měničů, s digitálním crossoverem s fázovým vyrovnáním, s válcovým vyzařováním vln a samozřejmě vždy vybaveno mnoha programovatelnými filtry, které se přizpůsobí akustice místnosti. K obrovské přesnosti reprodukce přispěla i volba umělého kamene Corian, který Siegler zvolil jako ideální materiál pro konstrukci ozvučnice. Podobná řešení z umělého kamene používají mj. Wilson Audio nebo nově Lyravox. Výhoda: nic se nedeformuje, ani o zlomek milimetru. Nevýhoda: je to prostě zatraceně těžké... (foto níže "pachatel" toho výše - ten "s netopýříma ušima" a k 50tinám značky uvedený model Jubilee (40.000€), za nimi Line 60 - oba modely pak i na videu)

Johannes Siegler + BM Jubilee

Backes & Muller Jubilee

Backes & Muller JubileeZávěrem jak vypadají Backes & Müller "v běžném domácím prostředí" (+ video z instalace), konkrétně model Line 60 (ten film v televizi je mimochodem celkem slušný životopis "The Greatest Showman / Největší showman", vysněný projekt představitele hlavní role Hugh Jackmana, o zřejmě opravdu zajímavé osobnosti P.T. Barnumovi - muzikál s pár vůbec ne špatnými hudebními čísly Největší showman (2017) | ČSFD.cz ).

Backes & Muller Line 100

Pro ty komu je Line 60 málo jsou tu i (níže) Backes & Müller Line 80 (160 kg v rozměrech 100 x 210 x 105 cm s 10ti zesilovači o celkových 3000 W - od 205.000€)

Line 80

Backes & Muller

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista