- Podrobnosti
- Autor: Jiří Petrák
- Kategorie: Teorie a praxe
Čas od času lze stále slyšet v různých hifistických pojednáních povzdech na téma, zda CD je na poslech opravdu horší než jeho nástupci i konkurenti současně, SACD a DVD-A. Zda jsou tyto novější „HD“ formáty zvukově kvalitnější a odpovídající všem technickým parametrům, i všem těžkostem při shánění nahrávek v tom kterém formátu.
Add a comment- Podrobnosti
- Autor: Bohumil Sýkora
- Kategorie: Teorie a praxe
Dozvuk a prostor
Dá se říci, že dozvukové pole a pole stojatých vln jedno jsou. Energie, která se v prostoru akumuluje a která se po přerušení buzení prostoru projevuje jako dozvuk, je uložena ve stojatých vlnách. Frekvence, na kterých stojaté vlny vznikají, je možné celkem snadno vypočíst pro prostor tvaru kvádru. Jejich hustota ve frekvenční oblasti, tj. počet vlastních módů v jednotkovém frekvenčním intervalu, roste s druhou mocninou frekvence a je nepřímo úměrná lineárním rozměrům prostoru (přibližně třetí odmocnině z objemu prostoru). V prostoru tvaru kvádru (pravoúhlého rovnoběžnostěnu) je zvykem rozlišovat tři druhy módů: kolmé, které vznikají mezi dvěma protilehlými stěnami (popř. podlahou a stropem), dále diagonální, vznikající odrazy od dvou dvojic stěn, a konečně kosé, na jejichž vzniku se podílí všech šest stěn. Příklad rozložení vlastních módu ve frekvenční oblasti pro kvádr o rozměrech 2,5 x 3,5 x 6 m (což odpovídá průměrně velké obytné místnosti o podlahové ploše 21 m2 a objemu 52,5 m3) je na obrázku. Barevně jsou odlišeny módy kolmé červeně (z technických důvodů nejsou zobrazeny ty, které se překrývají s módy dalších typů), zeleně diagonální a modře kosé. Houstnutí směrem k vyšším frekvencím je z obrázku dobře patrné a je z něj patrné také to, že přes vzrůstající hustotu se i u vyšších frekvencích ve spektru módů tu a tam vyskytují mezery.
- Podrobnosti
- Autor: Bohumil Sýkora
- Kategorie: Teorie a praxe
Zvuk a dozvuk
Nyní se podíváme trochu podrobněji, co se děje v uzavřeném prostoru, ve kterém se pohybuje zvuková vlna. Nejprve malé opakování a shrnutí.
- Podrobnosti
- Autor: Bohumil Sýkora
- Kategorie: Teorie a praxe
O tom, že vlastnosti poslechového prostoru mají velmi podstatný vliv na kvalitu poslechu jste se už jistě mnohdy a mnohde dočetli či doslechli. Hlavně v časopisech určených pro hudebníky se vyskytují zmínky o tom, jak to chodí v nahrávacích studiích či koncertních síních, a možná by se našel i nějaký náznak na téma, co podniknout doma, aby nám ruku v ruce s hifi zařízením „hifoval“ i obývák či jiný prostor k poslechu využívaný. A my se na téma „Domácí poslechový prostor a co s ním“ podíváme trochu podrobněji.
Add a comment- Podrobnosti
- Autor: Jiří Burdych
- Kategorie: Teorie a praxe
Že je třeba naladit housle, aby na ně bylo možno hrát a vyluzovat hudební zvuky, není třeba vysvětlovat. Ale ladit gramofon? Pokud budeme považovat gramofon za čistě technickou záležitost s vlastnostmi definitivně určenými ve výrobě, můžeme se divit a případně si třeba ťukat na čelo. Stačí si však uvědomit, že už samotný hrot přenosky snímající drážku gramofonové desky nemá fixovanou polohu a spolu se svým nosičem tvoří poddajně uloženou část s výstižným názvem chvějka.
Add a comment