- Podrobnosti
- Autor: David Nývlt
- Kategorie: Teorie a praxe
Od chvíle kdy člověk zjistil, že chvění je vlastně zvuk a zvuk je vlastně chvění a později, že obé lze zakonzervovat v drážce, nastala zvolna honba za ideálním způsobem jak chvění z drážek přenášet opětovně do našich uší. Přeskočme mechanické jehly a jimi rozkmitávané membrány, které hrály díky akustickým „labyrintům“ bez přispění elektrického proudu. Zapomeňme na rok 1925, kdy byla vynalezena první elektrická přenoska fungující na pioezoelektrickém principu (krystalová) a která „vydržela“ v levnějších gramofonech několik desetiletí (pouze obrazně neboť životnost hrotu byla velmi omezena). I já jsem na ní začínal, přestože od roku 1950 již byla k mání přenoska s elektromagnetickým principem. Když vše před tímto principielně novým způsobem snímání gramofonové drážky přeskočíme jako nezajímavou, málo kvalitní historii, můžeme se zastavit až u „magnetických“ (Magnetic Cartridge), magnetodynamických přenosek MM a MC. Co skrývají tato jednoduchá označení?
Add a comment- Podrobnosti
- Autor: Mervyn Sterneck
- Kategorie: Teorie a praxe
...nebo jen otázka správného postupu při výběru?
High End není něčím, z čehož by se až tak jednoduše dala vyextrahovat nějaká univerzální pravda či formule úspěchu. Přesto s trochou rozumu a zkušenosti lze nalézt cestu ke spokojenosti věčně nespokojené hifistovy duše. Dobrých značek a komponentů je v dnešní době na trhu přehršel. Cílem tohoto článku není pokus o klasifikování jednotlivých vlastností a zvukových atributů těchto komponentů, ale spíše snaha o to, naznačit možnou obecnou cestu k tomu, aby si každý za co nejmenších finančních ztrát mohl nalézt ten zvuk, který mu vyhovuje. Kdybych měl před dvaceti lety ty zkušenosti s marnými pokusy nalézt vhodné komponenty, jaké mám dnes, ušetřil bych nejen nemalé finanční částky, ale i léta nespokojenosti. V tom se můj osud ale shoduje s osudy mnohých jiných příznivců High Endu a to mě též vedlo k tomu napsat tento článek a pokusit se tak začínajícím hifistům-audiofilům usnadnit cestu za dobrým zvukem a ušetřit je drahých zklamání. Na tomto místě je však dobré říci, máte-li možnost a jste-li ochotni do Vaší aparatury investovat milion korun a víc, neztrácejte zbytečně čas čtením tohoto článku, protože když je máte, pravděpodobně nemáte čas a vězte, že za tyto peníze koupíte komponenty, které budou zvukově sice odlišné, ale v kvalitě o které nemá smysl polemizovat a každý trochu seriózní prodejce se Vám v této cenové kategorii bude snažit dobře poradit, protože nebude riskovat, že by musel chodit po světě s otiskem čelního panelu zesilovače za statisíce na čele jen proto, že byste mu jej v návalu nadšení nad jeho dobrou radou omlátili o hlavu.
Add a comment- Podrobnosti
- Autor: Petr Janošek
- Kategorie: Teorie a praxe
Článek Jiřího Petráka „CD vs. SACD vs. DVD-A vs. UŠI posluchače“, který jsme si mohli nedávno na stránkách Hi-fi Voice přečíst, nevyzněl pro SACD příliš dobře. Podle jeho autora tento formát po technické stránce nepřevyšuje nijak výrazně klasické CD, což měl potvrdit i srovnávací poslech několika CD a SACD nosičů.
Add a comment- Podrobnosti
- Autor: David Nývlt
- Kategorie: Teorie a praxe
Možná vám budu připadat jako starý otrava, když vám pokazím radost konstatováním, že ve chvíli, kdy si vysněnou aparaturu donesete domů a nainstalujete ji, pečlivě vyladíte, zahoříte a tak dále, starost o ni nekončí. Je potřeba v určitých pravidelných intervalech o ni dbát, protože i na perfektně umístěné a odborně zapojené aparatuře dochází ke změnám a je třeba o ni i nadále pečovat, aby radost, kterou působí, nebyla postupně degradována. Zásadním problémem je totiž prach a chemické procesy.
Add a comment- Podrobnosti
- Autor: Jiří Petrák
- Kategorie: Teorie a praxe
Minulý týden jsme vám přinesli úvodní článek série o CD – SACD – DVD-A médiích a hlavně pak nezbytný teoretický základ pro tuto válku formátů. Dnes si povíme něco o praktické části věci.
....ale životní zkušenost vychází z praxe
Add a comment