V posledních měsících se na web Hi-Fi Voice.com dostává stále více a více nových čtenářů (za což rozhodně díky!), dnes už více než tři tisícovky každý den. Množí se tak také dotazy, komentáře a e-maily – mezi nimi pak spousta takových, které si přejí „edukativnější“ pojetí článků.

To, bohužel, není tak úplně v mých silách – už tak nabízí Hi-Fi Voice.com jako produkce jednoho jediného člověka obsah, který leckdy a leckdy neposkytuje ani klasická redakce. Ale s rozšiřujícím se záběrem různých nových měření u reprosoustav a nově také sluchátek možná stojí za to dát krátký návod na jejich interpretaci.

Začněme u reprosoustav. Nejdůležitějším parametrem tu je frekvenční odezva, protože právě ta nám může napovědět, jaký charakter bude výsledná reprodukce bude mít. Pokud chcete jít cestou naprosté transparentnosti, potřebujete mít mezi 20 a 20 000 Hz čistou vodorovnou čáru – pak reprosoustavy nebudou mít žádný charakter a všechny co uslyšíte je nahrávka, elektronika a kabely. Jenže, takové samozřejmě neexistují.

Pokud chcete mít pocit „dynamický“, pokukujte po reprosoustavách s výraznějším zastoupením frekvencí pod 500 Hz. Pokud chcete „detaily“ a „život“, tak by měla být vyrovnaná oblast mezi 2 a 6 kHz. Pokud se pak ale chcete vyhnout ostrosti, zdůraznění v oblasti 4 – 6 kHz nebude pro vás.

Možná to mnozí neradi uslyší, ale frekvence od 15 kHz dodávají reprodukci spíše pocit mírné lehkosti a vzdušnosti, krom těch opravdu geneticky šťastných je výrazná část dospělých už ani neslyší. Neznamená to ale, že frekvenční odezva může od těch 15 kHz být jakákoliv – JE slyšet, ale není to nic, co byste měli brát jako to jediné důležité.

Velmi, ale velmi poučné je pak nahlédnout třeba na Wikipedii - https://en.wikipedia.org/wiki/Range_(music). Dozvíte se tu, v jakých frekvenčních rozsazích najdete lidské hlasy a běžné nástroje. Důležité je ale k a) říct i b) – jde o základní frekvence a od nich se pak odvíjí i frekvence harmonické (tj. „násobky“ těchto frekvencí), které jsou nedílnou součástí realističnosti tónu a takové mohou být jíž až od výrazně vyšších frekvencí. Přesto je dobré si podle výše uvedené tabulky udělat názor na to, kde leží ta zásadní důležitost frekvenčního rozsahu.

U sluchátek je pak situace podstatě horší – podívejte se na stránku s příklady měření sluchátek různých kategorií (pomocí základního, nicméně důstojného a kalibrovaného systému). Pokud sluchátka „srovnáte“ (třeba pomocí ekvalizace, která u sluchátek stojí za to výrazně víc, než je tomu u klasických reprosoustav), může jejich zvuk být plochý, nudný a neživý.

Velmi zajímavým zdrojem je institut Harman Research, který na základě velkých (a vědecky seriózních!) průzkumů připravit optimální frekvenční křivku pro sluchátka. Na Twitteru se Dr. Olive (hlavní autorita v tomto segmentu) podělil o to, jak křivka vypadá a jak lze odhadnout výsledný pocit z poslechu podle toho, jak se naměřená křivka bude lišit právě od té preferenční. Graf je sice v angličtině, ale snad snadno srozumitelný: https://pbs.twimg.com/media/DeEtEeqXkAUq-2d?format=jpg&name=4096x4096 .

Na závěr ale stojí za to říct, že dle zkušenosti možná zcela vyrovnaná frekvenční odpověď zní zajímavě, ale jen a pouze tehdy, pokud je i elektronický řetězec špičkový (nebo respektive odpovídající vašim preferencím) a pokud je nahrávka skvělá – jinak uslyšíte o to víc i to nepříjemné. Obecně je pak poslechově nejpříjemnější dostatek (ale ne přebytek!) basů, vyrovnané pásmo s vokály a akustickými nástroji a „výšky dle chuti“. V podstatě byste si tak měli vlastně vytvořit svou vlastní preferenční křivku a řídit se jí. Nuže – příjemnou zábavu!

 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista