29. září 2023 bude mít koncertem U2 v Las Vegas premiéru HOLOPOT - nejpokročilejší koncertní zvukový systém, poskystující optimální individuální zvuk pro každé sedadlo v kouli "Sphere".
Sphere Immersive Sound je největší světový audio systém koncertní úrovně speciálně vyvinutý pro specifický interiér Sphere. Skládá se z 1 600 trvale instalovaných a 300 mobilních modulů reproduktorů Holoplot X1 Matrix Array a zahrnuje 167 000 individuálně zesílených reproduktorových měničů. To umožňuje přehrávání vlastního zvuku v různých částech prostoru, což nabízí plný individualizovaný zážitek, kdy mohou diváci slyšet zcela odlišný obsah, zvukové efekty nebo dokonce jazyky v závislosti na tom, kde sedí.
Systém využívá technologii 3D Audio-Beamforming a Wave Field Synthesis nové generace berlínské společnosti Holoplot k transformaci způsobu, jakým je zvuk dodáván ve velkých prostorách. Výsledkem je kontrolovaný, konzistentní a křišťálově čistý zvuk koncertní úrovně pro publikum 20 000 lidí, který poskytuje každému posluchači skutečně výjimečný a personalizovaný poslechový zážitek. Celý zvukový systém je zcela skryt za vnitřní plochou LED displeje Sphere o rozloze 160 000 čtverečních stop. Jakékoli ztráty přenosu zvuku jsou kompenzovány algoritmem HOLOPOT, jehož výsledkem je čistý zvuk v plném rozsahu prakticky bez zabarvení a zcela nerušený vizuální LED povrch – který obklopuje publikum a v kombinaci se Sphere Immersive Sound vytváří plně pohlcující prostředí.
Tradiční technologie reproduktorů ve velkých prostorech může mít za následek kvalitu zvuku, která se s rostoucí vzdáleností od reproduktorů snižuje, kvůli nekontrolované povaze šíření zvukových vln. Patentovaná technologie Holoplot využívá inteligentní softwarové algoritmy k vytváření jedinečných, vysoce kontrolovaných a účinnějších zvukových vln než konvenční reproduktory, což zajišťuje, že úrovně a kvalita zůstanou konzistentní od místa původu k cíli – a to i na velké vzdálenosti. Vlastní technologie beamforming společnosti Holoplot může také současně odesílat jedinečný zvukový obsah do konkrétních míst v místě konání a optimalizovat tak celý zážitek pro každé místo k sezení.
Sphere Immersive Sound využívá jedinečné schopnosti syntézy vlnových polí Holoplot, techniku prostorového vykreslování zvuku, která využívá virtuální akustická prostředí. U konvenční audio technologie je vnímaným původem zvuku tradičně umístění reproduktoru. Pomocí Wave Field Synthesis mohou zvukaři vytvořit virtuální výchozí bod, který pak lze umístit na přesné prostorové místo. To umožňuje nasměrovat zvuk k posluchači, takže zní blízko, i když je zdroj daleko – například člen publika může slyšet šepot, který zní, jako by mu někdo mluvil přímo do ucha.
Režim pokrytí se automaticky přizpůsobuje a kompenzuje změny atmosférických podmínek, jako je teplota a vlhkost, což umožňuje místu poskytovat konzistentní kvalitu zvuku bez ohledu na aktuální podmínky prostředí. Speciálně navržená akustika místa absorbuje co nejvíce zvuku, což umožňuje Sphere Immersive Sound vytvořit akustické podmínky od kavernózních po intimní v závislosti na kreativním záměru konkrétního vystoupení. Akustické podmínky ve Sphere se mohou na požádání měnit show od show – a dokonce i během show. „Holoplot se od začátku soustředil na radikální transformaci audio technologie a přehodnotil základní fyziku reprodukce zvuku, jak ji známe,“ říká Roman Sick, generální ředitel berlínské společnosti Holoplot.