800 150 voix

 2025 01 31 PRF AGD

Když se někdy před rokem 2020 domluvili Lars Kristensen, dlouholetý zástupce značky Nordost, s Michalem Børresenem, který zase získal ostruhy jako nápaditý konstruktér mimo jiné pro Raidho (ač má na kontě i návrhy zavazadlových vozíků pro letiště a další neobvyklé projekty), na spolupráci, vznikla Audio Group Denmark. Skupina zastřešuje Ansuz (výrobce kabelů a příslušenství), Aavik (který dělá elektroniku), Børresen (reprosoustavy) a Axxess (kompletní nabídka mířená na relativní dostupnost).

Začátkem roku 2025 jsme měli možnost strávit v dánském Aalborgu čtyři dny (dva z nich plné poslechů a ukázek výroby), prý hlavně abychom pochopili, v čem se svou filozofií a přístupem čtyři zmíněné značky liší od toho, co je v oboru obvyklé.

Také možnost sednout si a povídat si při obědě s pány Børresenem a Rasmussenem (tím, kterého znáte jako majitele Gryphon Audio), přičemž většinu doby nám byl průvodce sám hlavní a nekontrolovatelnou energii šířící Kristensen, bylo nejen zajímavé, ale také opravdu přínosné, protože jejich přístup je v mnoha věcech naprosto mimo běžné standardy audio světa.

IMG 2475

Tovární budova s podlahovou plochou 2 500 m2 (plus 2 000 m2 externího skladu na druhém konci Aalborgu) se nachází v průmyslové oblasti zhruba uprostřed města, na první pohled nepůsobí kdovíjak olbřímím dojmem a nic nenapovídá, že by se tu měla odehrávat produkce skutečně početného portfolia. Drtivá většina nabídky tu však skutečně vzniká – krom kabinetů, které pochází z Číny (protože je to jediná země s dostatečně komplexními CNC stroji a dalšími technologiemi), případně příslušenství Axxess, které je zase na dánskou práci příliš levné.

Co je Ansuz?

Nabídka značky Ansuz je orientovaná primárně na kabeláž vší chuti a druhu od dostupných po mimořádně drahé aktivní modely, soustředí se ale také na kontrolu napájení či rezonancí. Protože právě tyto faktory považují v AGD za velmi zásadní. Potlačení (respektive prý „kontrola a ne eliminace“) mechanického i elektrického rušení je prý nezbytné pro dosažení čistého zvuku a mělo by být prvním krokem.

Co je Aavik?

Pod jménem Aavik najdete bezmála dvacítku komponentů od integrovaných zesilovačů po dělené systémy a digitální zdroje signálu – nově ale také můžete pořídit poctivé phono předzesilovače. Elektronika staví na neobvyklém pojetí napájecích zdrojů, nepřekvapivě založených na mohutné filtraci – nikoliv ovšem pomocí tradičních velkých transformátorů a kondenzátorů, nýbrž různorodých maličkých cívek v počtech desítek až stovek kusů.

Co je Børresen?

Jde o značku, soustředící se výhradně na pasivní reprosoustavy. Všechny mají víceméně shodný základní designový výraz, ale v pěti řadách najdete řešení od kompaktní regálovky za bratru 400 000,- Kč až po mohutné sloupy mnohamilionové kategorie (model M6 stojí například kolem 13 000 000,- za pár a připravuje se ještě asi 2x dražší M8). Jde tedy jednoznačně o high-endové cílení.

Co je Axxess?

A Axxess? Slovní hříčka variuje anglický výraz pro „dostupnost“ a tím pádem jednoznačně prozrazuje oč jde. Kombinuje jak elektroniku, tak reprosoustavy, ale i kabeláž. Vše vychází z portfolia výše zmíněných, ovšem v decentně zjednodušené podobě. Menší výběr, jednodušší řešení, stále stejný rukopis.

DEN 1.

První dopoledne se neslo v duchu „nalévárny“ na téma „co je co“ – jakými technologiemi se vlastně AGD vyznačuje, proč jde tak poměrně výrazně jinými cestami, k čemu jsou zdánlivě jen okrajové doplňky Sparkz, Darkz či Sortz a podobně.

Po obědě v tovární kantýně (představte si snídaňový prostor skutečně hezkého seversky čistého hotelu, ne až tak kantýnu v běžném podnikovém českém smyslu slova) následoval poslechový den.

Začalo to kompletním portfoliem Axxess, po pauze na kávu došlo na kabeláž a napájecí filtraci Ansuz a první ochutnávku modelů Aavik I-588 (integráč) + P-588 (koncák) + SD-880 (streamující DAC) na Børresen C3, sloupcích prostřední řady.

Perličkou dne je Irish Bar – malé zázemí uprostřed továrny, v němž se podává Gin & Tonic, chlazený stejnou technologií, která provádí kryogenické ošetření firemních kabelů a dalších součástek.

VŠECHNY ČTYŘI POSLECHOVÉ MÍSTNOSTI

 

KOMENTOVANÁ FOTOGALERIE 1. DNE

IMG 2487

Za touhle zástěnou všechno začíná. Sestava, ke které vám nic neřeknou a musíte hádat, co to asi tak bude. Hraje to zábavně, hraje to pěkně a ukáže se, že jde o nejmenší sloupečky Børresen a k tomu Axxess Forté 1. Stačí zavřít oči a máte pocit, že to musí být významně dražší sestava...

IMG 2488

A to je ono - firemní idea "v zásadě dostupného řešení" s dobrou mírou optimalizace.

IMG 2491

Praktická demonstrace hystereze, kterýžto efekt se snaží firma co nejvíc potlačit. Zatímco hliníková cívka magnetickou mezerou jen pomaličku sklouzává, titanová se okamžitě propadne. A právě tak reaguje měnič na signál podle zvoleného materiálu.

IMG 2492

Praktická demonstrace rozdílů mezi Forté 1, Forté 2 a Forté 3 na Axxess L1

IMG 2498

Nové Axxess Noirz - antirezonanční řešení po vzoru těch "velkých", ovšem v cenové relaxi značky Axxess. A ano, stačí umístit sestavu kovových koleček s kuličkami právě takhle a...je to slyšet. 

IMG 2501

Ukázka toho, jak hraje I-588 s koncovým stupněm P-588, když je krmíte streamujícím DACem SD-880. Bylo nám řečeno, že firma bude už vyrábět jen integrovaná řešení a ne separátní předzesilovač, protože jejich řešení se prostě do šasi vejde a stejně by v externím boxu samotný předzesilovač / regulace hlasitosti nebyly lepší. 

IMG 2507

Takhle vypadá kabel Ansuz střední třídy uvnitř. Komplikovaná geometrie, stínění v mnoha vrstvách - vlastně jsou všechny kabely dost podobné, liší se jen množstvím použitých vrstev, vodičů a tím, zda jde o měď, stříbřenou měď, nebo do hry vstupuje i zlato.

IMG 2509

Ansuz D-TC3 Gold Signature. Napájecí kabel s aktivní elektronikou v termoplastických pouzdrech a cenou zhruba 1 750 000,- Kč za optimální čtyřmetrovou délku. 

IMG 2452

Všechny "lepší" modely se dostávají k zákazníkům v pevných leteckých pouzdrech. 

IMG 2511

Gin, který neexistuje. Ale firma si ho vyrábí sama a na 92 hodin ho ponoří do kryogenických nádob spolu s komponenty pro reprosoustavy a kabely.

IMG 2466

Měřící komora, kde se kontrolují jak jednotlivé měniče, tak pak zkompletované reprosoustavy.

IMG 2469

Sklad součástek pro montáž reprosoustav - včetně titanových košů z 3D tiskárny. Je jich potřeba dost, třeba modelu M1 (100 000 EUR / pár) se prodalo už 60 párů.

IMG 2472

Zdánlivě podobné středobasy, jak vidno ale velice rozdílné podle toho, do které série Børresen zapadají. Vše navržené a montované in-house.

IMG 2486

Chlazené cívky... 

IMG 2483

Nejnovější prototyp membrány z über drahých materiálů jako je zirkonium, vrstvy uhlíkového vlákna a nitridu hlinitého. Za jeden reproduktor s takovou membránou byste si mohli koupit i mírně použitý vůz, protože materiál připravuje jedna z dánskách univerzit a je tak velmi náročné ho získat v dostatečném množství. 

IMG 2478

Tady se pracuje s toxickými chemikáliemi. Postřibřování a pozlacování probíhá právě tady. 

IMG 2476

Montáž reprosoustav je plně ruční záležitostí už kvůli složité vnitřní architektuře kabinetů.

IMG 2477

Membrána proprietárního vysokotónového reproduktoru.

 

 

Kompletní fotky z 1. dne:

 

DEN 2.

Další den byl neméně nabitý. Dopolední program začal zbylou elektronikou Aavik – konkrétně modely Unity, což je integrovaný zesilovač s kompletní digitální výbavou, chcete-li. Rozdíly mezi U-188, U-288 a U-588 jsou šokující, přestože se liší vlastně „jen“ dimenzováním vnitřní filtrace (dobře, také některými použitými materiály v šasi). Koncept je jinak identický…

Následovala „monitorová show“ Larse Kristensena, kdy se procházela celá nabídka dvoupásmovek od Axxess L1 za střední desítky tisíc až po Børresen M1 s cenou v řádu milionů korun a poté technické povídání při obědě s Flemmingem Rasmussenem (ex-Gryphon) a Michaelem Børresenem. Mírně neformální atmosféra dělá divy a dozvíte se ledacos.

Odpoledne bylo zaměřeno na vrcholné modely firmy. Řadu 880 (integráč I-880 a phono R-880), kabeláž D-TC3 Gold Signature (aktivní kabely s extrémními materiály) a reprosoustavy řady T a M spolu se subwoofery. Jsou to modely, které ještě firma nemá ani webu…

 

KOMENTOVANÁ FOTOGALERIE 2. DNE

IMG 2514

Praktická ukázka rozdílů mezi Aavik U-188, U-288 a U-588. Podobně jako u Axxess Forté - teoreticky jen drobné rozdíly, prakticky skoky ve zvukové kvalitě.

IMG 2518

Lars Kristensen představuje nové prototypy subwooferů s 4 měniči v prozatím jen "technickém" šasi a pasivní formě (tj. poháněné externím zesilovačem). Už v Mnichově ale budou finalizované a s integrovaným 300 W modulem Pascal.

IMG 2517 

"Best of" Audio Group Denmark z pohledu elektroniky. Top modely Aavik, nejlepší kabely D-TC3 Gold Signature, napájecí a distribuční jednotky nejvyšší řady... Cena? Mnoho a mnoho milionů - už jen titanový komponentový stojan překračuje sedmimístný řád. 

IMG 2519

Nalevo chybí základní Axxess L1 (právě hrály), jinak komplet sestava monitorů Børresen. Ty vpravo - M1 - stojí 100 000 EUR za pár. 

IMG 2548

Nové phono R-880 v akci. Pořád ještě jde o prototyp, finální kousek dorazí na podzim. Podporuje optické přenosky DS Audio, stejně jako MM a MC. A také umí chytře invertovat polaritu - protože nemalá část záznamů, jak říká Kristensen, je mizerně udělaná a "nahrávací průmysl je banda amatérů". A ano - když upravíte polaritu, tak najednou slyšíte diamentrálně odlišnou nahrávku.

IMG 2524

Chcete vyzkoušet playlisty á la Audio Group Denmark? Tady máte QR kódy... Stojí za prozkoumání.

IMG 2531

Při kritickém poslechu byly všude instalovány antirezonanční doplňky. I ta jediná kulička má svůj slyšitelný smysl. A jestli tomu nevěříte (což by se dalo snadno čekat), tak to zkuste.

IMG 2533

Titanová tyč Asnuz Rezonator T2 (ve vyšší specifikaci ošetřená na povrchu ještě zirkoniem) jako antirezonanční prvek. A ano, i tohle je slyšet, byť jestli to stojí za skoro sto tisíc je nejisté...  

IMG 2543

Subjektivně nejúžasnější upgrade. Rezonanční zařízení, které funguje paralelně k tekoucímu proudu a vyhlazuje případné špičky, zkreslující sinusoidu. Plus v top verzi vyzařující Schummanovy harmonické frekvence. Není to levné, ale asi si budeme muset jeden kousek pořídit... 

IMG 2538

Kabeláž v ceně hezkého domečku v Praze... 

IMG 2545

Switche Ansuz jsou jednou z nejúčinnějších změn v sestavě, kterou nám v AGD předvedli. Fungují prý zejména jako zemnící prvek a mimořádně účinná filtrace šumu, který u IT protokolů nikdo nikdy neřešil. 

IMG 2456

Takhle vypadá "výrobní pás" na kompletní elektroniku Aavik.

IMG 2458

Aavik - měděné šasi, spousta Teslových cívek, výkonový modul Pascal a na výstupech "zlatý prach" - paralelní moduly s kouskem kabelu nejvyšší specifikace D-TC3 Gold Signature pro hamonizaci a zklidnění přenosu signálu.

IMG 2433

Titanové pouzdro na koncovky kabelů - prý je zásadní, zdali jde o hliník, měď nebo právě titan. 

IMG 2449

Vnitřek switche hrdě ve vitrínce. AGD se netají ničím - nic z konstrukčních principů není tajemstvím, protože jsou si velmi jistí v tom, že patří mezi high-tech výrobce a podle jejich vlastních slov není nikdo, kdo by dokázal jejich postupy zkopírovat.

IMG 2441

Lars Kristensen ukazuje vodič z nejvyšší specifikace D-TC3 Gold Signature.

IMG 2444

Aktivní moduly pro nejvyšší řadu kabeláže Ansuz.

IMG 2443

Právě tady vznikají všechny Teslovy cívky pro bedny, kabely i elektroniku.

 

Kompletní fotky z 2. dne:

 

A na čem tedy stojí Audio Group Denmark?

Po čtyřech pracovních i „popracovních“ dnech bychom řekli, že na „otevřených hlavách“. Tedy na tom, že tamní vedoucí osobnosti i řadoví pracovníci jsou odhodlaní používat takové materiály a postupy, které podle nich hrají nejlépe. Žádné dogma tu neexistuje…

Proto tak přišli na to, že v nové generaci produktů nebude žádný hliník (nebo jen nezbytné minimum), protože prostě nehraje podle nich dobře. Jak na to přišli? Když si na materiál totiž sáhnete, tak prý budete vědět, jak bude hrát. Proto tolik mědi a titanu.

Nebo třeba fakt, že v kabelech jsou prakticky stejné koaxiální vodiče – v základních prostě měděné, v těch nejlepších ještě navíc postříbřené a pozlacené atd. Splétání geometrie je pak tak složité, že si na něj Michael Børresen vyrobil v garáži vlastní stroj – a ten už tam zůstal, jediný na světě. Provozuje ho pan Børresen starší jako přivýdělek v důchodu.

Ostatně jediný svého druhu je třeba také stroj na Teslovy cívky, takový maličký, obyčejný…ale prakticky nenahraditelný.

IMG 2542

Další velkou zajímavostí je maximální snaha „urychlit“ vše co jde. Tok signálu skrze kabely, průtok energie skrze měniče a tak vůbec. Magnetický systém jejich reproduktorů, kde se až štítivě vyhýbají železným částem, je orientovaný na minimalizaci indukčnosti (stejně jako kabely) a dostávají se prý až na 8 – 15% toho, co standardně nabízí firmy jako Scan-Speak, SEAS, SB Acoustics a další. Když už jsme nakousli měniče, tak třeba pro sérii M si pomocí 3D tisku z titanu vyrábí vlastní organické koše.

Co do materiálů se s chutí spoléhají na ultra drahá řešení – titan, zirkonium, keramiku, wolfram…. Ale třeba i bakelit, to u nových generací kabelů a různých doplňků.

Ale fascinující je hlavně to, že netvrdí, že všechno ví. Poslechem a zvídavostí (prý po vzoru přístupu Alberta Einsteina a Nikoly Tesly) zjistili, že například první přívodní kabel k systému hraje lépe, když má 4 m a ne běžné 2 metry. Nebo v nové generaci doplňků Sparkz používají rezonanční cívky s Schummanovými frekvencemi – zejména 432 a 528 Hz. Věří v sílu čísel 3, 6 a 9, která prý definují harmonii. A prostě říkají, že než aby zkoumali, proč tak či onak hraje zrovna ethernetový kabel nebo ten přívodní, případně proč jediná maličká kulička, položená na roh komponentu změní zvuk, tak se podle toho jednoduše zařídí. A ukážou to rádi komukoliv, kdo přijde – jako nám, když na I-880 s velmi poctivou stavbou šasi položil Kristensen vrstvu výběrové MDF se speciální povrchovou úpravou. A zvuk se změnil… Pak přidal (ale stále nijak nefixoval) vrstvičku tkaného uhlíkového vlákna a…opět došlo ke změně. A nakonec přišlo na Darkz. Změna? Ano… Voodoo? Jistě. Funkční? Rozhodně!

IMG 2525

Šokující byly též poznatky stran akustiky, kdy prý obvyklé řešení třeba s basovými pastmi zabíjí zvuk. Aby nám Kristensen ukázal, že to tak doopravdy je, do holého rohu cca 70 m2 velké místnosti umístil stojan pod regálovky. A zvuk se jednoznačně zhoršil… Ne drasticky, ale slyšitelně. Tak proto mají v AGD ty zdánlivě neošetřené prostory s jen pár difuzory ve výšce, kde prý akustické prvky mají jediný smysl.
A takových myšlenek chrlí Kristensen s Børresenem po dva dny jednu za druhou…

Jen tak na okraj - dotkli jsme se také nahrávacího průmyslu a toho, jak malý respekt mají pánové pro zvukové techniky. Nebo alespoň většinu z nich. Součástí poslechových sessions totiž byla i ukázka funkce invertování fáze nahrávek. A nejednou se u desítek (!) super známých skladeb ukázalo, že jsou nahrané se špatně nastavenou fází. A když to upravíte, najednou máte extrémně dobrý bas, čisté středy a vůbec skvělý zvuk. A se špatnou fází? Zní "staře".

Jak bylo v Audio Group Denmark?

Návštěva chladného severu byla rozhodně zajímavá. V Aalborgu se totiž dynamicky rozvíjí společnost nevelká (i když se 60 zaměstnanci ani ne malá), přesto nabízející portfolio čítající stovky produktů, z nichž ani jeden se nezdá být nesmyslným. Velmi, velmi silný dojem jsme měli z toho, že řešení jsou koncipovaná jako celek – ne že by jednotlivé kousky samy o sobě nefungovaly, ale synergie, kterou u nich zaslechnete ve chvíli, kdy pracují jako jednolitý celek, je nepopiratelná. Obrovské finanční zázemí společnosti navíc dovoluje získávat stále nové talenty (AGD kontinuálně přetahuje lidi s dlouholetými zkušenostmi a tedy i know-how z firem jako Nordost, IsoTek, Gryphon, CH Precision, Dali, Burmester,…), což se dále odráží v rozkvétající nabídce. Každopádně pokud jste dosud neměli možnost se s produkty tohoto konsorcia setkat, vřele doporučujeme je zažít… Je to stejně zábavný zážitek, jako byla factory tour v Aalborgu.

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Magnoli / Čáry v písku - provokativní inspirace pro vás

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista