2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 1

Maličké monitory LS50 od KEF se staly jedním z největších překvapení posledních let, protože za přátelskou cenu nabídly neuvěřitelně prokreslený zvuk s fantastickým prostorem - v blízkém poli a malých místnostech to jsou bez nadsázky jedny z nejlepších reprosoustav, které si můžete pořídit, pokud nehledáte extrémní bas. Nově pak KEF představil aktivní variantu tohoto modelu, vše co tak potřebujete k poslechu je vlastně dvojice zásuvek.

KEF LS50 Wireless jsou od pohledu identické jako pasivní model, notoricky známý tvar se liší ovládacím panelem na horní straně jedné reprosoustavy a pochopitelně mohutnými chladiči na zadní straně. LS50 Wireless jsou elegantní, zakřivená čelní stěna hostí přímo uprostřed charakteristický koncentrický měnič Uni-Q aktuální generace.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 2

Zpracování povrchu je parádní, na LS50 Wireless se dobře kouká a přitom se s váhou 10 kg při rozměrech 30 x 20 x 30,8 cm (v x š x h) nejedná o žádná monstra, naopak je můžete mít v klidu na trochu větším pracovním stole.

KEF LS50 Wireless jsou koncipovány stylem jedné řídící a jedné závislé reprosoustavy, obě mají napájecí zásuvku, ale vstupy jsou jen na pravém kanále, odkud data putují pomocí ethernetového kabelu do kanálu levého.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 4

Na pravé reprosoustavě najdete požehnané množství vstupů - je tu analogový pár cinchů, je tu optický vstup, je tu USB typu B pro přímé spojení s počítačem, ale je tu také ethernetový konektor, otevírající tomuto aktivnímu systému svět streamování. Příhodně je tu také mono výstup pro subwoofer. Neviditelnými zdroji pak jsou Bluetooth a 2,4 / 5 GHz Wi-Fi.

K primárnímu ovládání reprosoustav slouží aplikace pro mobilní zařízení, základní parametry lze nastavit i drobnými tlačítky - jde zejména o pozici "u zdi" / "v prostoru" nebo "v polici" / "na stojanu". Ty přepínají profily v integrovaném DSP.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 5

Když jsme u DSP, je to vlastně srdce celého systému - jednak nahrazuje klasickou výhybku, jednak reguluje hlasitosti a jednak vám umožní neuvěřitelná kouzla s korekcemi. Nejen těmi pásmovými, ale umožní vám definovat třeba i jak daleko jsou reprosoustavy od zdi či právě to, v jakém prostředí jsou - rozdíly jsou markantní a přizpůsobení dělá zázraky a nemusíte se tak bát ani dozadu dýchajících bassreflexů. DSP zpracovává signály v rozlišení 24 / 96 (respektive až 24 / 192 při použít USB vstupu), podporuje výhradně PCM signály.

V aplikaci můžete dokonce přiřadit více sestav LS50 Wireless a vytvořit si tak něco jako multiroom. Samozřejmostí jsou playlisty a podobné věci, chybí ale třeba TIDAL a další služby, což je velká škoda.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 7

Základním kamenem úspěchu LS50 je koncentrický měnič Uni-Q, středy a basy má na starosti kónická membrána ze slitiny hliníku a hořčíku c průměrem 13 cm, v jejím středu je vetknutá hliníková kopulka o průměru 2,5 cm, zakrytá pečlivě propočítanou rozptylkou. Středobasová membrána je zpevněná několika prolisy, bohatým zvlněním je zpevněný i gumový závěs.

Z DSP se nachází dvojice zesilovačů, pro výšky pracuje ve třídě A/B a dává 30 Wattů, basový modul pracuje ve třídě D a dává 200 Wattů.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 12

I díky dostatečné síle a precizní optimalizaci umí LS50 zahrát v rozsahu 50 - 28 000 Hz (+/- 3 dB a ve standardním nastavení), pomocí korekcí se lze ale dopracovat až na 40 Hz (nastavení nejsilnějších basů a pokles -6 dB), což je na tak kompaktní ozvučnice hodně solidní výsledek. Pasivní LS50 nabízí v toleranci +/- 3 dB začátek reprodukce na hranici 79 Hz, jde tedy o masivní zlepšení.

KEF LS50 Wireless jsme poslouchali jak v roli úplně samostatného celku, kde jsme z redakční výbavy přidali jen napájecí kabely, ale i s OPPO BDP-105D nebo VPI Scout s Pro-Ject Phono Box - další součásti redakční sestavy najdete ve sloupci vpravo ->. Porovnávali jsme zejména s na počítač napojenou sestavou Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII / Xavian Perla, ale i se streamem přímo přes OPPO a Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP250 spolu s Harbeth Monitor 30.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 8

Ačkoliv KEF LS50 Wireless jsou stále stejně malé jako jejich pasivní sourozenci, je už od prvních vteřin cítit autorita, kterou je třeba z neaktivní verze dostat špičkovou elektronikou. LS50 Wireless jdou už i celkem hluboko, zejména pak na svůj rozměr nabízí bas působivý a důrazný, takže ani kontrabas Esperanzy Spalding v "Knowledge of good and evil" ("Chamber Music Society" | FLAC | 24 - 96) už nebyl jen naznačený, ale zejména v malé místnosti naopak už celkem sytý a razantní. Je cítit, že DSP je extra precizní a že drží nad reprodukcí perfektní kontrolu - zvuk je možná laděný o lehounké dýchnutí více na hutnost, než u pasivní, precizně rovné LS50, ale to nevadí, hudba má už pěkný základ. Nečekejte, že LS50 Wireless zaplní velké prostory, ale v menších a zejména relativně zblízka jsou okouzlující, zejména dále-li si trochu práce s nastavením. Pak si vychutnáte i pružné, energické a rázné brnknutí struny s precizními konturami.

Ač basové pásmo doznalo výrazného prohloubení, stále je to pásmo střední, v němž jsou LS50 Wireless okouzlující - zpěv Sabiny Sciubba a kytara Antonia Forcioneho v "Night Train" ("Meet Me in London" | FLAC | 24 - 192) jsou famózně čisté, ze zpěvu až mrazí z jeho bezprostřednosti a perfekcionistické transparentnosti, ta perfektní artikulace a bohatství detailů, to je opravdu něco. I pasivní LS50 jsou v tomto excelentní, LS50 Wireless jsou o ždibíček nadýchanější a jaksi rozmáchlejší. Stále jsou to ale báječné, skvostně soustředěné monitory s na svou třídu vynikajícím rozlišením.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 17

Brilantní čistotou LS50 Wireless oplývají i v pásmu nejvyšším - zvuk kovových perkusí v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) byl nádherný. Nádherně znělý, jasný a jiskrný jako zimní ráno, ocenili jsme také parádní čistotu a třeba i to, jak každé jedno cinknutí je precizně artikulované, znělé a bohaté, naprosto suverénně prokreslené a dospělejší, než byste snad od takových reprosoustav čekali - s přirozeností správných monitorů totiž LS50 Wireless ukazují i rozdílnou sílu, kterou dopadá při každém úderu palička, i tak subtilní rozdíly umí postihnout.

Dynamika nástrojů v "Klarinetovém kvintetu v B moll, op. 115" v podání Davida Aarona Carpentera a berlínských filharmoniků ("HDTracks 2014" | FLAC | 24 - 44,1) byla také velmi slušná, ačkoliv KEF LS50 Wireless určitě nekopou jako koně - jejich hlavní kvalitou je kontrola, preciznost a utažená výbušnost, ne mohutnost. Přesto zesilovače umí předat impuls, umí podržet a hudbě živost rozhodně neschází, byť je tu stále cítit, že větší akustické nástroje by snad mohly (pokud neposloucháte vysloveně zblízka) užít třeba i nějaký subwoofer - byť vybrat takový, který bude tak dobrý jako LS50 Wireless a udrží jejich rychlost a kontrolu, to bude velký oříšek.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 13

Rozlišení KEF LS50 Wireless je excelentní, zejména s přihlédnutím k jejich cenové relaci - ve "Spanish Harlem" Rebecy Pidgeon ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) bylo díky úžasné čistotě a transparentnosti naprosto samozřejmě čitelné úplně všechno. I přes onu absolutní transparentnost ale není ani stopy po šumu, pozadí signálu je parádně čisté. Přehlednost je jednoduše brilantní a ta zaostřenost vokálu, ta blízkost a pevnost, to je prostě zážitek.

Stejně tak prostor je prostě podmanivý - nejnovější generace Uni-Q patří v tomto ohledu k malým zázrakům. Má to své podmínky, zejména fakt, že sice už LS50 nemusíte mít doslova na dosah ruky, ale přesto to stále není na poslech přes celou místnost. Scéna v "My Ship" od Dee Dee Bridgewater ("Midnight Sun" | FLAC | 16 - 44,1) byla velká, až holograficky přesvědčivá a nádherně, nádherně plastická, jako by se vás právě chystala hudba obalit a vtáhnout vás do místa dění. Je to právě ten styl reprodukce, který vám dá pocit, že jste blízko hudbě - navíc stačí chvilka práce s aplikací a můžete si projev LS50 Wireless velmi dobře doladit s ohledem právě na svou poslechovku, což dobře koresponduje s jejich celkovou "snadností".

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless 14

V rytmické "Evil Eye" od Franz Ferdinand ("Right Thougts, Right Words, RIght Actions" | FLAC | 16 - 44,1) jim možná scházelo trošičku efektního zátahu odspodu, ale jejich semknutý, suverénně prokreslený, jasný a velmi energický a navzdory lehce zapadlé basové lince i pulsující zvuk vás bude bavit.

KEF LS50 jsou dnes již jedny z reprosoustav, co si zaslouží přídomek "legendární" pro svou neuvěřitelnou čistotu a nádherný prostor za neuvěřitelně přátelskou cenu. KEF LS50 Wireless sdílí stejnou DNA, jen v o kousíček lifestylovějším, méně puristicky laděném balení - stále mají fantastické rozlišení, neskutečný detail, mají famózní prostor a oproti svým pasivním soukmenovcům už i něco, co lze označit basem, díky čemuž si jejich kouzlo dokážete vychutnat i ve středně velkém prostoru. Co je ale rozhodně největší výhodou, to je dobře a hlavně na míru navržená elektronika s možností velmi precizního doladění za pomoci ovládací aplikace. Ač je varianta Wireless v podstatě ústupkem směrem do lifestyle světa, ani pravověrný audiofil by jí neměl pohrdnout - za takhle malého prostoru takhle velké výsledky a ještě za takhle férovou cenu totiž asi jinde nedostanete.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 02 28 TST KEF LS50 Wireless m1

KEF LS50 jsme měřili v jejich standardním továrním nastavení, proto je tu cítit začátek reprodukce na 50 Hz s poměrně dost velkým poklesem, v plné síle začaly hrát na cca 65 - 70 Hz, od cca 100 Hz jsou pak vysloveně solidně rovné vzhledem k cenové kategorii (nutno brát v potaz, že pořizovací cena je vlastně za kompletní systém). Změřená charakteristika je tedy cosi jako neutrální bod, díky DSP lze ale pásmy snadno hýbat dle vlastních preferencí a i ve větší místnosti typu našeho měřícího prostoru dostat z reprosoustav více basu.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 63 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělý soubor funkcí v sexy balení

+ zvuk LS50 s basem

+ detail, prostor, energie

+ už nejsou jen na poslech hodně zblízka

+ transparentnost

+ možnost doladit parametry přes DSP

ZÁPORY

- regulace hlasitosti by mohla být jemnější a rychlejší

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 xavian 20let

200 200 elfton

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Vánoce, Vánoce...

Konec roku je paradoxně, navzdory svátkům zasvěceným klidu, míru a rozjímání, povětšinou spíše orgiemi spěchu a únavy - což na stranu jednu není moc dobré pro vytvoření atmosféry pro poslech, ale na stranu druhou je to ideální pro útěky právě od toho shonu, kdy si tím víc vážíte jedné každé poslechnuté skladby.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 marantz 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 pmc 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha