2017 08 11 TST KEF Q950 1

Jedním z nejtradičnějších anglických výrobců reprosoustav je bezpochyby dítko Raymonda Cooka, v Maidstone usazená značka KEF, která nedávno oslavila již úctyhodné padesátiny. Jedním z nejtradičnějších produktů v jejím katalogu pak je bez diskuse základní řada Q, uvedená v roce 1991, kterou od poloviny roku 2017 nabízí v již osmé generaci.

Složení nové řady Q, oficiálně odstartované na výstavě High End Mnichov 2017, je poměrně tradiční - najdete tu tři sloupky, dvoje regálovky a centrální reproduktor. Regálovky dvou velikostí mají pouze Uni-Q měnič, všechny sloupky jsou pak také stejně osazené - Uni-Q s třemi basáčky na doplnění. K dispozici jsou štíhlé sloupečky Q550 i mohutné sloupky Q950. Právě těm jsme se podívali na zoubek - není mnoho takových značek a modelů, které by nabízely za takové peníze tolik "hmoty".

KEF Q950 jsou totiž opravdu velké - navíc díky pravoúhle střižené klasické skříni jejich velikost nic nezjemňuje. Kvádr ozvučnice s rozměry 106,2 x 24,4 x 32,8 cm ještě dále zvedají hvězdicovité podstavce s hroty o dalších 6 centimetrů nad zem. Při prvním pohledu byste jim rozhodně odhadovali mnohem víc, než je udávaných 20 kg.

2017 08 11 TST KEF Q950 2

Je cítit, že Q950 jsou koncipovány přeci jen dle moderních nároků, ostatně i jako poslední inkarnace modelů Blade či Reference a LS50, které mají spoustu barevných variací včetně barevných membrán. Řada Q je výrazně jednodušší - buď černá, nebo bílá, ke každému z obou matných provedení je sladěná i barva laku na membránách.

Pokud si materiály osaháte, je celé provedení solidní, ale poplatné cenové hladině (třeba tím, že na povrchu je vinyl a ne dýha) - pokud jen trošičku odstoupíte, vypadají KEF ale jedním slovem výtečně, moderně a čistě.

Samotná uzavřená ozvučnice je vyrobena z MDF panelů, uvnitř pak rozdělná dvěma příčkami na tři vzájemně propojené komory (vlastní prostor mají basový měnič a pasivní zářiče a druhý vlastní Uni-Q), bytelnost zajišťují ještě další rozpěry. Vpředu najdete reproduktory, vzadu dole jen vaničku s jediným párem terminálů.

2017 08 11 TST KEF Q950 4

Osazení měniči pak vychází z aktuálních generací reproduktorů, odvození z týchž technologií jako je v referenčních úrovních firemního katalogu je velmi dobrá zpráva. Začíná to pochopitelně u charakteristického Uni-Q měniče, kombinujícího kopulku tweeteru vsazenou doprostřed středotónové membrány. Nad kopulkou je pak již tradičně "mandarinková" rozptylka, pomáhající lepšímu rozptýlení zvuku.

Vysokofrekvenční kopulka má velmi nadstandardní průměr 3,8 cm a je hliníková, stejně jako její "strážce", hliníková středotónová membárna s průměrem 20 cm. Zajímavý je i závěs se silným vroubkováním pro zmírnění nežádoucích difrakcí. Tweeter pak má za sebou také krátký tubus s mohutným tlumením, v němž postupně odeznívá energie zadní strany membrány.

Tři "kolečka" pod Uni-Q vypadají stejně a mají stejné 20 cm hliníkové kónusy membrán. Jen to prostřední je ovšem aktivní reproduktor, horní a spodní jsou přídavné pasivní zářiče. Oba reproduktory jsou pak nově vyvinuté.

2017 08 11 TST KEF Q950 5

Výrobce udává frekvenční rozsah 44 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), což je možná méně, než byste řekli, zejména s ohledem na litrový objem ozvučnice i plochu membrán. V KEF nicméně říkají, že se stále použitelným poklesem -6 dB umí Q950 zahrát až 38 Hz. KEF definuje koncept Q950 jako dvou a půl pásmový, práci na frekvenční výhybce dělí jen v úrovni 2 200 Hz. Citlivostí 91 dB / 2,83 V / m patří ke snáze rozehratelným, u nominální impedance 8 ohm přiznává pak výrobce propad na 3,2 ohm.

KEF Q950 jsme poslouchali v poslechové místnosti Perfect Sound Group s vynikajícími akustickými úpravami. Poslouchalo se na děleném zesilovači Emotiva XSP-1 + Emotiva XPA Two Gen. 3, zdrojem byl Creek Evolution 50CD. K tomu jsme alternativě zkoušeli i Creek Evolution 50A. Napojeno bylo na filtr IsoTek EVO3 Aquarius napájený kabelem Nordost Red Dawn, propojení k reprosoustavám zajišťoval Nordost Tyr 2. Nicméně i na úplně obyčejné sestavě hrají Q950 dobře, lepší elektronika tu vede zejména k lepší kontrole basů (což se u velké reprosoustavy poměrně hodí).

2017 08 11 TST KEF Q950 6

Divoká pasáž s množstvím basu na vrcholu skladby "Wheel of Fortune" Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) byla v podání KEF Q950 rozhodně mohutná a rozhodně působivě hromová. Na rozdíl od starší generace nemají ale nové Q950 tendenci ani při onom hlasitém hřímání nemají tendenci valivému dunění. Naopak, je tu basu méně, je audiofilsky zaměření spíše na kontrolu a klidnost, ne na efekt a pompéznost. Přesto už samotná velikost reprosoustav zaručuje na danou kategorii výtečnou plnost a hutnost - varhany sice asi nebudou ideální, ale jakýkoliv kontrabas nebo elektrická basa zafungují parádně. Potřebujete ale k adekvátní kontrole více než průměrný zesilovač - tady prostě nešetřete a na stroje za 10 - 15 tisíc rovnou zapomeňte.

Nová generace Uni-Q patří k velmi příjemně hrajícím měničům - navíc umí být i díky koncentrické koncepci výtečně konkrétní a čitelný. Vokál Toma Jonese v "Did Trouble me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl na poměry dané kategorie pojatý opět velmi kulturně, velmi klidně a audiofilsky, bez příkras a bez efektů. Výtečná byla pak jeho artikulace - slovům je rozumět už bez většího soustředění, hlas má velké, nadživotní proporce a plyne neuspěchaně, nicméně se solidním rozlišením a s velmi pěknou čistotou. Výsledný projev je mnohem kultivovanější, než byste od v zásadě lifestylově koncipovaných reprosoustav mohli čekat.

2017 08 11 TST KEF Q950 13

Největší změnu ale prodělaly výšky - nejvyšší tóny zkřehly, uvolnily se a zjemnily a nyní už nehrozí ani při vyšší hlasitosti riziko, že vám s ostřejší elektronikou nejvyšší "kvéčka" odstřelí uši. Činely v live záznamu "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) zněly právě tak akorát - již pěkně znělé, ale přitom ne ostré, spíše naopak učesané, byť dostatečně přímé a konkrétní. Reprosoustavy i s nejlevnějším z testovaných zesilovačů zvládly již dobře oddělit jednotlivé údery a i když se nedočkáte kdovíjak delikátního, dlouhého dozvuku, za dané peníze je čistota a neefektnost vlastně skvělá. Q950 si na nic nehrají a jsou v dobrém slova smyslu jednoduché.

Dynamikou jsou v dané cenové hladině pak Q950 prostě výtečné - pokud se chcete nechat okouzlit makrodynamikou, jako třeba tlukotem mohutným bubnů v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music), pak umí být Q950 dostatečně pompézní. Na danou třídu působí tyto sloupky až bezbřeze dynamickým dojmem - když je náležitě nakrmíte, ucítíte už opravdu velký tlak, důraz a mohutnost. Bubny jsou velké a i když zvuk je trochu pomalejší a měkčí na okrajích, aby dosáhl žádaného pocitu všudypřítomnosti, je to dostatečně výbušný a energický přednes, aby nebyl zbytečně audiofilsky puristický, ale univerzálně zábavný.

2017 08 11 TST KEF Q950 15

Protože KEF Q950 nemají sloužit nikterak jako monitorovací nástroj v blízkém poli, ale naopak je i vzhledem k jejich velikosti pravděpodobné, že budou 3, 4 nebo i 5 metrů od posluchače, není fér od nich očekávat nějakou analytičnost jako třeba od LS50. Ne, tady se i dle dojmů z "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) hraje hlavně na celistvost, byť už příjemně přehlednou a nenásilnou. Je tu cítit ladění "na rovno", kdy žádná část spektra nezapadá nebo není zdůrazněna. Důležitý je všeobjímající klid, který v reprodukci vnímáte a to, že je přehledná. S ohledem na cenu víc než dostatečně přehledná.

Pokud mají Uni-Q měniče nějakou zásadní charakteristiku, pak je to prostorovost, přesněji řečeno vynikající schopnost zrekonstruovat pocit realisticky velké scény (vlastně až nadživotně velké, když o tom mluvíme) s velmi dobrým pravolevým zakotvením instrumentů a dokonce i předozadním prostorem. V "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) tak je lokalizace všech muzikantů už snadná a nekomplikovaná a hlavně - scéna drží své proporce i svou přehlednost i s vaším pohybem; nakloňte se vpravo, vlevo, nebo dokonce vstaňte a přehlednost prostoru zůstává víceméně stejná.

2017 08 11 TST KEF Q950 12

Dunivý disko rytmus "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) zvládly reprosoustavy s fajnovým klidem - i při vysoké hlasitosti zůstávají klidné, nekomplikovaně srozumitelné a přednes dýchající a velký. Sice vás nezarazí do sedačky efektní adrenalinovou jízdou, ale na druhou stranu - a to je spíše charakteristika dospělého hi-fi - vás ničím neotráví. Reprodukce je velmi neúnavná, má dostatečně robustní basový základ a šlape sice pozvolněji, ale zato plynule a příjemně.

KEF Q950 jsou poměrně razantní vývojovou změnou v historii řady Q - nový model už není určený jen na oslovení široké veřejnosti za pomoci efektního, velkého a důrazného zvuku. Je určen - můžeme-li to tak říct - ke kultivaci ucha a k objevení toho, co znamená audiofilský přednes, klidný, věrný, rovný a přehledný. Rozměry Q950 pak zároveň zaručují dostatečnou hloubku basu, je tu dostatečná dynamika i férový detail, navíc je vše propojené a soudržné; výsledkem je moderně vypadající reprosoustava s nepřikrášlovaným, klidným a přitom ale fajnově živým zvukem, který si vás nezíská během prvních vteřin, ale zato zůstane stále stejně uspokojivý během příštích dlouhých let. Takhle nějak má vypadat navenek moderní a uvnitř konzervativní reprosoustava, která si plně zaslouží pojmenování high fidelity vyšší třídy.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením prvky Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 08 11 TST KEF Q950 m1

Na naměřené křivce frekvenční odezvy je patrný propad na úrovni 110 Hz, odpovídající interakci reprosoustav s danou velikostí prostoru. Nástup v plné síle je tu patrný zhruba od slibovaných 45 Hz, i pokles o 6 dB na úroveň 38 Hz je také realistický - potud tedy výtečně. Je tu vidět i maličko silnější pásmo pod 220 Hz, kde velké reprosoustavy umí napumpovat množství energie.

2017 08 11 TST KEF Q950 m2

Průběh impedance (červená) je až překvapivě klidný, byť na mnoha místech klouzající po tříohmové hranici. V žádné části spektra se však nezdá, že by KEF potřebovaly příliš proudu. Celkově jsou Q950 nastavené na snadnou spolupráci s alespoň slušně stabilními zesilovači. 

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 43 380,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velký zvuk

+ oproti minulé generaci čistší, rovnější

+ solidní dynamika na danou kategorii

+ férová cena

ZÁPORY

- bas je těžké ukočírovat

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar