800 150 hifistyl

2017 03 24 TST Xavian Jolly 1

Když před pár lety uvedl Xavian v čele s Robertem Barlettou svou řadu reprosoustav z masivu, možná ani netušil, že pokládá základní kámen své budoucí cesty - jak se zdá, právě masiv totiž ovládl výrobní program firmy a Xavian je tak dost pravděpodobně jedinou společností, která se věnuje výrobě takto koncipovaných reprosoustav v tak velkém měřítku.

Nejnovějším přírůstkem do katalogu je modelová řada Joy, v níž se nachází stejnojmenné regálové reprosoustavy, k nimž aktuálně přibyla jejich sloupová varianta - stejná, ale přesto jiná. Model Jolly svou příbuznost s Xavianem ani řadou Joy nezakrývá, jasná struktura dřeva, krásné povrchové zpracování a lehce "retro" detaily jako je třeba tenoučká hluboká linka po okrajích přední a zadní strany tak nějak jen podtrhují dojem, že Xavian jde svou cestou, bez podbízení se krátkodobým trendům.

2017 03 24 TST Xavian Jolly 2

Elegantní a štíhlé tělo reprosoustav stojí na nevelkém černém podstavci, všechna povrchová provedení nechávají vyniknout strukturu dřeva (krom čistě bílého povrchu, který je hladký). Základním stavebním materiálem korpusu s půdorysem 17 x 20 cm (š x h) a výškou 90 cm je dubový masiv o tloušťce 1,8 cm, díky čemuž i kompaktní reprosoustavy váží 15 kg.

Čelní stěně dominují celkem tři reproduktory, osazení je pak stejné jako u modelu Joy - spodní membrána je totiž pasivní a nahrazuje bassreflex použitý u regálové varianty. Jak pasivní basová, tak aktivní středobasová membrána mají stejný průměr 15 cm, reproduktory nesou značku AudioBarletta (firma si je vyrábí pod touto značkou sama v Itálii) a materiálem membrány je papír s povrchovou úpravou, v pólovém nástavci pod měkkým středovým vrchlíkem je zkratovací kroužek. O nejvyšší frekvence se stará měkká impregnovaná kopulka o průměru 2 cm s cívkou o průměru 2,6 cm. I tento reproduktor patří do katalogu AudioBarletta.

Pracovní komora reprosoustav je ve spodní polovině vysypaná jemným pískem, který jednak zvyšuje mechanickou stabilitu, jednak pohlcuje rezonance.

2017 03 24 TST Xavian Jolly 3

Výhybka v zapojení Fase Zero dělí práci mezi měniče na úrovni 3 500 Hz a přímo do ní vedou dva otvory v kulatém vyfrézovaném otvoru na zadní straně. Do nich můžete dát buď kabely se svými banánky, případně s banánky, které Xavian k reprosoustavám dodává.

Reprosoustavy disponují spíše průměrnou citlivostí 85 dB / 2,83 V / m a standardní impedancí 8 ohm, jejich pracovní rozsah činí 50 - 20 000 Hz s poklesem -3 dB.

Xavian Jolly jsme poslouchali v rámci tradičních firemních sestav, zejména logicky kvůli ceně s Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, ale také s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP250 / OPPO BDP-105D / VPI Scout nebo Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Chvíli jsme pro zajímavost zapojili i sestavu Teac Esoteric - SACD K-07X, předzesilovač C-03XS a koncový stupeň S-03. Používali jsme kabeláž ZenSati Authentica a další redakční vybavení, více viz pravý sloupec ->.

2017 03 24 TST Xavian Jolly 10

Pokud Jolly nepostavíte do neproporčně veliké prostory (zkuste se udržet kolem 20 m2), odmění vás vlastně i pěkným, zřetelným, byť samozřejmě nijak zahlcujícím basem. Ale třeba i kontrabas v Hadenově a Methenyho "Spiritual" z desky "Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) vlastně začíná být cítit jako velký nástroj, byť samozřejmě plnost stále odpovídá proporcím sloupku. Ale sladění basu se zbytkem pásma je moc pěkné, díky pasivní membráně a celkové pevnosti ozvučnice na danou třídu vyniká basové spektrum klidem a solidní přesností, líbila se nám i taková ta příjemně vřelá, bohatá charakteristika, podtrhující příjemnost poslechu a dodávající dostatečný pocit hloubky. Konturace a čitelnost je pak dobrá, bas jde audiofilským směrem, daleko, daleko od efektu.

Podobně jako u regálové variace Joy, i Jolly má nejsilnější stránku své reprodukce skrytou ve středních frekvencích - vokály Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos, zpívajících "Puer natus est nobis" na albu "Chant" (1994 | MFSL | UDCD 725), byly "lidské" tak přesvědčivě, že budou mít co dělat i zřetelně dražší reprosoustavy, aby se té přirozené uvolněnosti bez mechaničnosti dokázaly postavit. Velmi dobře už byla rozpoznat i ona mnohohlasost skladby, byť reprodukce není analytická tak, že byste měli chtít lokalizovat jednoho každého vokalistu - naopak vládne tu poměrně proporčně velký, skutečně "sborový", velký dojem, kolem hlasů je vzduch a mají v sobě něhu a měkkost, díky které se to všechno snadno poslouchá, přitom ale detailů dostanete také víc než dost, zejména v rámci kategorie.

2017 03 24 TST Xavian Jolly 7

A opět - obdobnou "vstřícnou" a emotivní hudebnost ctící charakteristiku přednesu mají i tóny nejvyšší. Linky nejvyšších tónů v "Concorde" ze stejnojmenné desky (2008 | Prestige | 0888027306530) byly výrazné, znělé a jasné, ale zároveň příjemně, nekonfliktně zakulacené, hladké a opět velmi klidné. Sloupky sice nejsou studiovými monitorovacími nástroji co se týká vykreslení průběhu tónů do nejjemnějšího doznění, ale odvádí na svou třídu velmi dobrou práci v oddělení jednotlivých úderů do činelů. Vibrafon pak byl i proporčně už blízký reálnému nástroji a každý jeho tón v nahrávce zasvítil.

Dynamika je pak samozřejmě poplatná proporcím a tím myslíme jak kabinetu, tak měničů - i dravá a živelná Saint-Saënsova "Danse Macabre" ze sampleru "Crystal Cable Arabesque" (2009 | Crystal Cable | CC200901) v sobě ovšem nesla jasný plamen života a dynamické odvážnosti, byť s audiofilským celkovým poklidem. Jolly nejsou sloupky na efekt, ohromení a "ránu", umí však už hrát takovým tím podmanivě dýchajícím způsobem, který to vynahradí. Navíc i striktně vzato, dynamika je na štíhlý a nevysoký sloupek této třídy prostě solidní a Jolly nemají problém se rozehrát.

Jak už bylo naznačeno, Xavian Jolly nemají ambice stát se studiovými odposlechy, spíše se svým pojetím přibližují skutečnému koncertu, kde až tak nejde o zachycení té nejjemnější nuance pohybu notového zápisu vokalisty ve druhé řadě támhle vpravo, ale o celek a jeho přehlednost. To s ohledem na svou cenu zvládají Jolly v Rutterově "Nativity Carol" ("Reference Recordings First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) na jedničku. Necítíte, že by se snažily vytáhnout jednotlivost, ale naopak s úspěchem prezentují komplexnost celku i kontext jednotlivých tónů, vše je homoenní, hladké a přitom jasně vnímáte rozdíly mezi ženskou a mužskou částí sboru, vnímáte i to, že vokalistů je mnoho, příjemné je, jak zvuk přichází nenásilně.

2017 03 24 TST Xavian Jolly 11

Podání prostoru hudební scény v "Besame Mucho" z nahrávky "Late Night Pt II" od dua Puschnig / Sharrock bylo opět velmi příjemné - scéna není obrovská, ale je soudržná a přehledná, v menších prostorách a z adekvátní vzdálenosti se rozprostře v pravolevém a už i předozadním směru s dobrou lokalizací nástrojů a vlastně už je málo znát, že hudba pochází z reprosoustav.

Všechen ten klid a příjemná laskavost zvuku se spojují ve velice příjemnou, návykově snadno poslouchatelnou charakteristiku, kterou nelze popsat jinak než jako vrcholně muzikální. I rockovou "Rattle that lock" ze stejnojmenného alba Davida Gilmoura (2015 | Columbia | 88875123262) zahrály Jolly s nadšením a příjemným uvolněním, dobrým rytmem a pocitem nebývalé plynulosti, zvuk tekl a zurčel kupředu.

2017 03 24 TST Xavian Jolly 15

Pokud očekáváte tvrdší žánry a "nářezovou" charakteristiku, tak to Jolly jako jednu z mála věcí neumí, jejich doménou je laskavost a uvolněnost, srozumitelnost od nízkých hlasitostí a schopnost hrát klidně, vstřícně, muzikálně a krásně po dlouhou dobu, navíc k tomu nepotřebují ultimativní partnery, ale stačí celkem obyčejná elektronika. Nemají přehnaně moc basu, ale v malých a středních prostorách ho bude akorát a vlastně fungují na jedničku. Díky pasivní membráně je bas ještě soustředěnější než u bassreflexových Joy, hudba je snadno čitelná, organická, plynulá a barevná, baví, hladí a má ten charakter, díky kterému vyndáte jednu nahrávku a s příjemným broukáním o tři hodiny později zjistíte, že jste si tak nějak samozřejmě užili dvě, tři, čtyři nebo pět dalších. Xavian Jolly jsou přesně to, co jejich jméno slibuje - veselé, bujaré a příjemné, ryze audiofilské reprosoustavy v krásném balení.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 29 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ krásné provedení

+ v menších prostorách citelný bas

+ pěkně homogenní, barevný zvuk

+ měkký, příjemně muzikální zvuk

+ zejména otevřené středy jsou krásné

ZÁPORY

- při poslechu ve větších prostorách / z dálky je basu tak akorát

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Xavian | www.xavian.cz | http://eshop.xavian.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar