2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 1

Přenosná audio zařízení zažívají masivní rozkvět - nejen kvůli svým dostupným cenám, ale i díky jejich výrazně rostoucí kvalitě a také díky tomu, že jsou povětšinou určena mladším konzumentům a ti dávají přednost jednoduchým, elegantním řešením. To si uvědomili i v britském Arcamu (Amplification and Recording CAMbridge), firmě s historií sahající do roku 1976 a zabývající se téměř výhradně klasickým high-endem, protože světu představili MusicBOOST.

Jde o hodně specifické, úzce zaměřené zařízení, určené jen a pouze pro doplnění telefonů iPhone 6. Je to vlastně "nástavec" na spodní a zadní stranu těchto telefonů, který se přes Lightning konektor s telefonem spojí a nabídne několik funkcí - jednak je to fyzická ochrana spodku a zadní strany telefonu díky své bytelné gumové konstrukci, jednak umí více než zdvojnásobit životnost telefonu (v MusicBOOST je baterie s kapacitou zhruba 120% té standardní v iPhone 6), ale co nás hlavně zajímavá, umí fungovat jako D/A převodník a sluchátkový zesilovač.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 2

Přes robustnost konstrukce vlastně MusicBOOST nijak dramaticky rozměry štíhlých iPhone 6 nerozšiřuje. Necelý centimetr přibude vespod přístroj, v oblasti kde se skrývá elektronika. K tloušťce přibudou necelé 2 mm, stejně jako k šířce. Ani přírůstek váhy na hranici 100 gramů není úplně dramatický. Jedinou nevýhodou je neuvěřitelně těsné spojení telefonu s MusicBOOST, takže jednak nejde úplně pohodlně zasunout, ale to není nic proti tomu, když chcete telefon ze sevření tohoto zařízení s protiskluzovou úpravou povrchu vyndat.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 3

Trochu nesmyslným se jeví zvolení MicroUSB portu pro nabíjení, těžko soudit, co k tomu konstruktéry vedlo a proč nepoužili Lightning konektor, což by patrně majitelé "jablíček" ocenili více. Připojení sluchátek do standardního 3,5 mm jacku je bezproblémové, ovládání hlasitosti je realizováno standardními tlačítky na telefonu díky vykrojení boků v horní polovině výšky. Kvůli "odstřižení" telefonu od kabelu ale zapomeňte na ovládací prvky na sluchátkách - jejich povely se zpět do telefonu už nedostanou.

Jedinými dvěma ovládacími tlačítka na MusicBOOST je spínací tlačítko a tlačítko, kterým spustíte nabíjení a zkontrolujete stav doplňkové baterie.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 4

Obvody D/A převodníku i sluchátkového zesilovače pochází z dílen Burr Brown, MusicBOOST zcela obchází výstupní část telefonu. Zvolený čip umí pracovat až s 32 bitovou hloubkou, má velmi solidní odstup signálu a šumu na hranici 112 dB a nese označení PCM5102.

Sluchátkový zesilovač podporuje sluchátka s impedancí 16 až 300 Ohm, nabízí pak výkon 44 mW (16 Ohm), nejméně pak 2,5 mW (300 Ohm). Vysloveně náročná, "žravá" sluchátka tak asi neuživí, většinu na běžný poslech ale spíše zvládne. S našimi Sennheiser HD 26 Pro, natož Koss Porta Pro CZ nebo Sennheiser IE 8 nebyl s výkonem žádný problém.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 5

Na to, že jde vlastně "pouze" o doplněk pro jediný typ telefonu, nabízí MusicBOOST relativně zajímavou kvalitu reprodukce. Basa v Hobgoodově "First Song" byla hutná, pevná, ale pravda, poněkud méně objemná, chyběla jí trocha váhy. Definice je slušná, ale nečekejte dokonale vyfrézované tóny, MusicBOOST hraje spíše na plnost, na sytost, na mohutnost a na zahuštěný, šťavnatý přednes, na druhou stranu neodklání se do přebublaných, nečitelných basových bažin komerční produkce, stále jsou tu patrné hodnoty high fidelity.

Reprodukce "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" byla lehoučká, až éterická, vzdušná, hlasy sboristů mají líbivě jemný charakter, střední pásmo je až překvapivě otevřené a čitelné a dokonce už máte i pocit, že hlasy nejsou jednou slitou entitou, ale skupinou jednotlivců, byť oddělit z celku jednotlivé vokalisty (pochopitelně - podívejte se na cenovku) pořád ještě nejde. MusicBOOST nepřináší tak úplně krystalicky transparentní přednes, byť rozdíl mezi čistotou zvuku přímo z telefonu a z MusicBOOST je, hezky česky řečeno, jako nebe a dudy.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 6

Záplavy kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr pojal Arcam MusicBOOST velmi křehce, vlastně až étericky, kov je přeci jen trochu cinkavý, ale lehký, hebký a neotravný. Objemově by jich mohlo být o dýchnutí víc, aby zase nemáte pocit, že by byly zasunuté kdesi v pozadí. Jemnost rozlišení je slušná, byť MusicBOOST nemá tendenci k analytické studiové kritice nahrávky, takže podobně jako u podání vokálů i tady vnímáte, že zvuk vytváří více prvků, ale oddělit jeden od druhého ještě není úplně to nejsamozřejmější.

Orchestr a sbor v "Lacrimosa" z Mozartova "Rekviem v D moll, K 626" zněly slušně, maličký přístroj má poměrně dobrou kontrolu nad zvukem, stejně jako pocit dynamiky v rámci kategorie není špatný, jakkoliv trošku chybí hutnější projev, dávající pocítit tělo nástrojů a jejich váhu. Zejména smyčce by potřebovaly trošku "páry" a důrazu, na druhou stranu vokály působí celkem živě.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 7

Za dané peníze si pak nelze přát o moc lepší rozlišení, než jaké nabízí MusicBOOST. "Spanish Harlem" od Rebecy Pidgeon zazněla s lehkostí a klidem, trošičku scházel, pravda, pocit vzduchu v nahrávce, ale šlo na druhou stranu zaslechnout i drobné zvuky v pozadí. Samotný vokál byl už slušně detailní, jakkoliv nevzbuzoval dojem plasticity. Arcam dělá co může, aby přednesl i jemné detaily, ač ještě nemá takovou tu samozřejmou komplexnost, kdy jeden detail zapadá do druhého a tvoří realistický obraz.

V kombinaci s našimi sluchátky byla dobrá i prezentace hudební scény, zejména v pravolevém směru. V "Diamonds" od Aanonymous Band zněla dobře zaostřená kytara, prostor ale maličko postrádá hloubku, vše je vyskládáno mezi vašima ušima, ač ne na jedné hromadě, protože třeba druhá kytara je maličko vpravo od té první a oddělení jednotlivých linek je podstatně konkrétnější, než při použití sluchátkového výstupu přímo v telefonu.

2016 03 07 TST Arcam MusicBOOST 8

Relativně řízný, čistý, energický zvuk Arcam MusicBOOST, byť bez pocitu hutnosti, je dobrý pro "běžnou produkci", respektive jednoduše pro elektrifikované žánry, jako je "Still Hurts" od Therapy?. Hudba sice není dokonale rozvrstvená, ale má grády, tempo, energii a i když by mohla být objemnější a důraznější, prostě šlape kupředu a není nepříjemné poslouchat ani při trochu vyšších hlasitostech, Arcam nemá tendenci k ukřičenosti.

Jakkoliv je Arcam MusicBOOST určen jen úzké skupině posluchačů (i když úzké.... počet prodaných iPhone 6 zase tak úzkou skupinu nevymezuje), vlastnících jeden konkrétní typ telefonu, rozhodně nabízí v jednom šikovně vyřešením balení doplňkovou baterii a slušný entry level sluchátkový zesilovač. Navíc oboje v balení, které jednak ochrání celkem citlivý povrch telefonu, jednak vypadá vkusně díky nevelkým rozměrům a střídmému vzhledu. Jediným problémem tak zůstává vyšší váha, takže pokud dlouho a často telefonujete, může vám trošku zmrtvět ruka. A kvůli neklouzavému povrchu a těsným rozměrům není možné telefon vyndávat a znovu vracet (ano, víme, že je to bezpečné), protože by vás to velmi rychle otrávilo. Pokud ale hledáte stylovou, zaplatitelnou a funkční cestu, jak mít s iPhone 6 slušný zvuk na cesty s bonusem méně častého nabíjení, pak je Arcam MusicBOOST slušné základní řešení.

Kč 4 799,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ stylové a přitom nenápadné řešení jak vylepšit zvuk iPhone 6

+ integrovaná baterie

+ čistý, řízný a energický zvuk

+ snadné zprovoznění

+ férová cena

ZÁPORY

- je v podstatě nemožné telefon z pouzdra opět vyndat bez trochy násilí

- při častém telefonování je iPhone s MusicBOOST už dost těžký

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 300 mcintosh

200 200 xavian 20let

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 elac 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 elfton 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 pmc 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution