2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 1

Kombajn je jednoúčelový stroj, zajišťující sklizeň úrody na polích, ale také přátelské označení pro kombinované přístroje - ať už ty, které mají třeba jen dvě funkce v jedné, nebo ty, které výbavou doslova přetékají. Britský Arcam byl zhruba před dekádou jedním z prvních, kdo "nahustil" všechny pro domácnost důležité audio-video funkce do jediného kompaktního šasi. A doddnes je tradice produktů Solo stále živá.

Série Solo má v současnosti v zásadě tři součásti, jednak je to jen pro stereo poslech muziky určený model SoloMusic, jednak pro dvoukanálové sledování filmů určený SoloMovie 2.1 a jednak pro "plnoformátový" 5.1 prostorový zvuk dotažený model SoloMovie 5.1. K nám se dostala zmiňovaná prostřední verze, která v českých podmínkách dává patrně nejvíce smyslu, protože je vskutku univerzálním domácím přístrojem v rozměrech, které snesou i jinak k hifi velmi netolerantní rodinní příslušníci.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 2

SoloMovie 2.1 (respektive všechny tři varianty) je velmi štíhlý komponent, přes svou standardní šířku 42 cm a hloubku 41,4 cm má na výšku pouhých 9 cm; nebýt bohatých větracích otvorů na vrchní straně a tamtéž umístěného kruhového souboru ovládacích tlačítek, zapadl by přístroj do jakékoliv škvírky v obýváku, vzhledem k celkové relativní nenápadnosti ale nebude dělat ostudu ani položený někde v okolí televize.

Tomu pomáhá i zaoblená horní hrana čelního panelu a nenápadná hladkost jednotlivých prvků; vše podstatné je z pohledu zpředu integrováno do úzkého pásu v horní třetině. Je tu jednak mírně excentricky uložená mechanika, vedle které je přepínač vstupů a tlačítko pro vysunutí, vpravo od mechaniky je pak malý dvouřádkový displej a ještě kousek dál další tři tlačítka pro ovládání reprodukce. Dva kruhové prvky u spodní strany čela hostí jednak 3,5 mm sluchátkový výstup, jednak spínací tlačítko. Zbylé ovládání je z nějakého důvodu soustředěno do již zmíněného do kruhu uspořádaného souboru tlačítek na horní stěně. Praktičtější a asi v reálu ani nijak méně komfortní by bylo odkázat uživatele na výhradní použití dálkového ovladače nebo aplikace, kterou k přístrojům Arcam nabízí.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 3

Na zadním panelu je největším konektorem napájecí zásuvka, vedle které je vyskládáno v jedné rovině vše potřebné - optický a koaxiální digitální vstup pro případné externí komponenty typu televize, případně ale i vstup analogový třeba pro gramofon (korektní předzesilovač ale uvnitř není). Zjevné určení do kina podtrhuje subwooferový výstup, naopak komfort třeba pro propojení s telefonem ještě dodatečný 3,5 mm analogový vstupní jack. Smysluplnější zrovna zde je ale možná použít buď přítomnou LAN zásuvku, nebo dvojici antén - jedna je určena pro Bluetooth s aptX kodekem, druhá pro Wi-Fi. Aby toho nebylo málo, je tu ještě konektor pro DAB / FM anténu.

Video obstarává čtveřice HDMI 1.4b vstupů a pohříchu pouze jediný HDMI výstup (duální by v této kategorii rozhodně dával smysl). Přístroj můžete řídit přes chytré systémy pomocí RS232. Protože SoloMovie je ve zkoušené verzi čistě dvoukanálový model, najdete tu dva páry standardních reproterminálů.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 4

Při pohledu dovnitř je jasné, že volného prostoru výrobce moc nenechal a také třeba to, že 11,5 kg hmotnosti nemalou měrou připadá na dosti velké toroidní trafo. Mechanika je vpravdě univerzální - krom Blu-ray a DVD disků zvládne CD i SACD kotoučky.

Co je však z pohledu audiofilů ještě důležitější, to jsou v zásadě 1:1 převzaté obvody koncových stupňů ze stereo zesilovače A29. To znamená využití konceptu třídy G a výkon 80 Wattů na kanál do 8 Ohm, respektive 125 Wattů do 4 Ohm.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 5

Ze zvukových stop u filmů umí Arcam vše důležité - DTS-HD nebo Dolby TrueHD, z obrazových verzí je tu i podpora 3D. Po síti nebo lokálně umí SoloMovie 2.1 i hi-res soubory - třeba FLAC do 24 / 192, stejně jako WAV, případně AAC do 24 / 96. DSD v nabídce ale momentálně není, stejně jako u obrazu 4K (končí se na FullHD).

Ovládací rozhraní je smysluplné, jednoduché a rychlé, vše je zjevně orientováno na běžného domácího uživatele.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 6

Arcam SoloMovie 2.1 jsme používali (celkem logicky) jako samostatnou jednotku, porovnání proběhlo zejména s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D, ale po čistě hudební stránce i s Cambridge CXA80 / Cambridge CXC nebo Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica nebo TelluriumQ Silver a Black. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Xavian Premio a filtraci napájení zajišťoval IsoTek EVO3 Solus.

S ohledem na svou nenápadnost a zahuštění součástkami uvnitř nabízí Solo Movie 2.1 bas až překvapivě dobře laděný i pro náročné filmové efekty - je jedno, jestli jde o výbuchy v "Transformers" nebo basovou linku ve "Wicked game" Chrise Isaaka ("Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2). Bas není tvrdý, spíše vibrující jako natažená guma, je plný energie, chvílemi až hřmotně vtékající do místnosti, což byste od tak kompaktního zesilovače, respektive dokonce kompaktního all-in-one, jen stěží čekali. Spousta energie a dostatek objemu drží bas dobře pohromadě a spodní tóny mají citelný impuls, každé brnknutí je citelné už od relativně nízkých hlasitostí. Ačkoliv jsou obvody identické s těmi v A29, jako kdyby u SoloMovie 2.1 byly ještě trochu autoritativněji zkrocené a zvuk odspodu se zdál o kousek pevnější.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 7

Vokální pásmo, velmi důležité pro filmovou reprodukci, je velmi dobře prokreslený, byť je tu cítit určitý nádech vřelosti a trochu měkčí, jemnější podání. Zpěv Vince Jonese byl férově soustředěný a čitelný, opět velmi obdobně jako ze setu A29 / CDS27, byť bylo cítit, že se nesnaží o nějakou technickou brilanci jako mnohé "kinové" stroje, ale že SoloMovie 2.1. cílí spíše na hladší, uvolněné podání. Zpěvákův hlas pak vystupoval před nástroji, bez zmatku a ve velkém poklidu, čistý a velký, s příjemným klidem, byť s náznakem hebkosti.

Ani na výškách SoloMovie 2.1 nijak nezklamal, objemu měly činely v "Elucidation" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) víc než dost, stejně jako byly vysloveně výborně čitelné a energické. Zejména prokreslený a strukturovaný dozvuk, pěkně našponovaná cinknutí a svižné, velmi znělé náběhy dávají pocítit velmi slušnou kontrolu tohoto zařízení.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 8

Ani dynamika vůbec není špatná - je jedno, jestli se koukáte na akční scény z "Temného rytíře", kde zvuk působí stejně pevně a úderně jako z velkých receiverů, nebo si pustíte Mahlerovu "6. symfonii" v provedení Václava Neumanna a České filharmonie (1995 | Octavia Records | OVCL-00259). Je pravda, že při vysoké hlasitosti je cítit, že vášeň a autorita mají své lehké limity, na druhou stranu při běžném poslechu je tu citelný důraz, sytost i výbušnost, dynamika nástrojů působí v rámci dané kategorie velmi dobře a v ničem si nezadá s FMJ A29 - i dynamická špička má razanci a už se pomalu klube i pocit "dýchajícího" zvuku. Od kompaktního řešení jsme, upřímně, čekali větší omezení, SoloMovie 2.1 je naprosto dostatečně živý i v porovnání se stejně drahou sestavou z jednotlivých komponentů.

Podobně jako zmínění stájoví kolegové, i Arcam Solo Movie 2.1 nabízí solidní transparentnost a rozlišení, kupříkladu ve "What a wonderful world" Evy Cassidy a Katie Melua ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) se zvuk přehledně rozdělil na jednotlivé stopy, jednotlivé nástroje a hlasy, tóny byly dobře ohraničené a konkrétní, stejně jako byly zřetelné rozdíly mezi oběma vokalistkami. SoloMovie 2.1 není vysloveně analytický stroj, neklade důraz na mikrodetaily ani nevytahuje ta nejmenší šustnutí z pozadí nahrávky, nicméně rozkrytí a rozpracování základních informací je velmi prostě dobré.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 9

Prostor v Brahmsově "Scherzo c-moll" v podání Anne-Sophie Mutter ("The Berlin Recital" | 1996 | Deutsche Grammophon | 445 826-2) byl moc pěkný, přes "nahuštěné" obvody se nezdá, že by přístroj byl v čemkoliv horší než jeho základ v podobě FMJ A29. Arcam dokázal vytáhnout zvuk už víceméně mimo reprosoustavy, scéna zůstala pevná, jistá, s dobře lokalizovanými nástroji, byť takový ten pocit vzdušnosti a holografické výseče skutečnosti, kterou vám elektronika přenesla domů, ten tu ještě tak úplně není. Jde zejména o pocit hloubky, která tu sice je ve scéně jako takové, ale nástroje jsou rozloženy spíše jen v pravolevém směru.

Plně, plynule, energicky a s nadhledem pak Arcam zahrál rytmickou "Africa" od Toto ("Feel the difference - Blu-spec CD" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9). Až přehnaně objemný bas v nahrávce SoloMovie 2.1 ustál se solidním klidem, basové tóny dokázaly šťouchnout a až agresivní kytaru naopak systém zvládl udržet pod hranou agresivity, jakkoliv nejvyšších tónů bylo proporčně přeci jen víc, či možná byly nadmíru znělé a výrazné. Dobré bylo ale udržení tempa a rytmu.

2017 01 13 TST Arcam Solo Movie 2 1 in 1

Arcam SoloMovie 2.1 je velmi férově vyřešený komponent, který ve štíhlém a skladném těle dokáže za cenu v praxi nezřetelných kompromisů nabídnout zvuk jako stereo sestava Arcam FMJ A29 / CDS27, obohacený ale ještě o výborný obraz (žel bez podpory 4K, což by za dobu životnosti přístroje už mohlo být částečně omezující) a příjemnou podporu ovládání a přehrávání po síti. Pokud tak hledáte "rodinně přijatelnou" variaci na plnohodnotné komponentové hi-fi a toužíte rovněž po dvoukanálovém domácím kině, nic skladnějšího a rozumnějšího než právě Solo Movie 2.1 asi v současnosti nenajdete. Takhle nějak by měl patrně vypadat lifestylový systém s kvalitním zvukem i obrazem...

Kč 61 590,- (SoloMovie 2.1)

Kč 69 990,- (SoloMovie 5.1)
Kč 55 990,- (SoloMusic)

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ relativně kompaktní a univerzální stroj

+ velmi dobrá aplikace

+ utažený, kontrolovaný a energický zvuk

+ výbava a podpora formátů

ZÁPORY

- mechanika není nejrychlejší

- nepodporuje 4K signál

--- --- --- --- ---

DISTRIBUTOR: AQ | www.aq.cz 

PRODÁVÁ:
HIFI STYL | www.hifistyl.cz 
House of Music | www.hi-fisystemy.cz 
Melodie | www.melodiecb.cz 
Audiofriend | www.audiofriend.cz 
Satan | www.satan.cz 
Elektronet | www.elektronet.cz 
AV Center | www.avcenter.cz  
Avemax | www.yamaha-shop.cz 
AB Music | www.abmusic.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar