Digitálně-digitální převodník? Nepřepsali se někde? Zdá se, že ne... Důvod existence tohoto i podobných zařízení je jednoduchý - počítačové audio zažívá v posledních měsících a letech nebývalý boom, vydavatelství se snaží a dávají si práci s produkcí hi-res stažitelných souborů a formáty jako FLAC už procentuálně neukusují z našich pevných disků tolik kapacity. Jenže se zdá, jako by výrobci převodníků tyto skutečnosti téměř ignorovali a pokud už náhodou nějaký high-endový převodník má USB vstup, málokdy není limitován na 24 / 96 nebo nedej bože dokonce na 16 / 44,1. D/A převodníky s USB vstupem zvládajícím 32 / 192 jako UC192 se patrně dají spočítat na prstech jedné ruky. Situaci tak zachraňují množící se transporty, které pomohou obejít slabiny limitovaných vstupů 24 / 96 na „velkých" přístrojích.

UC192 ukrývá své obvody v luxuně působící a příjemně hmotné hliníkové schránce, velmi jasně popsané, aby náhodou uživatel nemohl zapomenout co že to vlastně používá. Na jedné straně nabízí KingRex napájecí konektor pro spínaný externí zdroj spolu s USB vstupem typu B a indikační diodou napájení, na straně druhé pak mini-AES/EBU konektor (redukce z malého XLR na velký konektor není přiložena), S/PDIF výstup přes masivní zlacneý cinch a také RJ45 koncovku pro standard přenosu IIS (http://www.nxp.com/acrobat_download2/various/I2SBUS.pdf ). Protože tento způsob přenosu nemá kanonizovaný typ konektoru, zvolil výrobce poměrně běžný a dobře použitelný konektor jako pro ethernetovou počítačovou síť.

Co je důležité, to je samozřejmě složení součástek uvnitř - ovšem zde příliš nepochodíme, neb King Rex kolem konstrukce dělá tajemno, hlavně co se týká obvodů USB části. Výrobce jde dokonce tak daleko, že odstraňuje označení čipů. Jedinou technickou specifikací, která tak stojí za zmínku je propustnost portu 400 Mbit. Aby bylo možno využít této plné kapacity připojení USB 2.0, je potřeba instalovat nejprve na počítači speciální dodávané ovladače. Vybrat si poté můžeme mezi Direct Sound, ASIO4ALL nebo Wasapi pro transfer zvuku. Nejlépe funguje volba ASIO4ALL (alespoň tedy s notebookem IBM R50e) - výrobce pak navrhuje využití programu Foobar 2000 pro Windows XP nebo iTunes pro Macintoshe. Ještě bychom mohli zmínit, že na rozdíl od stále populárnějšího a nyní patrně technologicky vedoucího výrobce USB DACů Wavelength Audio nepoužívá King Rex modernější asynchronní přenos dat, ale „klasičtější" isochronní.

Nabízí se otázka, jak vlastně nejlépe zhodnotit USB transport. Inu, jednoduše. Co bude potřeba je jen D/A převodník, mající jak USB vstup, tak S/PDIF vstup. Pakliže signál hnaný přes KingRex UC192 bude znít lépe než přímé přehrávání přes USB v převodníku, bude to známkou, že se transportu podařilo ubrat jitter, ničící počítačový signál, vedený do digitálních vstupů, zdaleka nejvíce.

Nejvodnějším testovacím nástrojem se nakonec ukázal Naim UnitiQute pro srovnání transportu přes počítač a transportu přímo z USB disku (1x Verbatim a 1x Western Digital) do UnitiQute a pak také USB převodník / předzesilovač NuForce HDP. USB kabel pocházel přímo od KingRex, digitální metalický kabel pak z produkce Monster Cable M-Series. Ve zbytku sestavy hrál NAD C370, interconnecty QUAD QA-900, reprokabely KrautWire Awakening a reprosoustavy Harbeth Monitor 30.

Testovací zvukový obsah byl pro tentokrát zvolen mírně odlišný oproti běžným sadám, hlavně kvůli možnosti streamovat hudební a zvuková data ve vysokém rozlišení. Mezi nahrávkami byl zastoupen jak sample velkého bubnu v kvalitě 24 / 192, tak také ve stejném rozlišení stažené nahrávky Michael Jackon - HIStory, Jazz Side of the Moon, poté Peter Gabriel - I ve 24 / 96 a několik vybraných, stějně nastavených tracků z kolekce Linn Records. V roli softwarového přehrávače figuroval nejčastěji doporučovaný Foobar 2000 a nejčastěji nedoporučovaný WinAmp.

Na první poslech se nedalo říct, že by se při střídání způsobů reprodukce nějakým jasně prokazatelným způsobem měnila kvalita reprodukovaného signálu. Až při vyšších provozních hlasitostech a velmi soustředěném zkoumání se projevila změna textur tónů, velmi jemný posun směrem k lepší čitelnosti a jasnějšímu ohraničení vokálů i nástrojů díky transportu KingRex. Rozdíl je ovšem v mezích změny charakteru reprodukce, ne až tak úplně kvality.

Po určitém odstupu a delším několikadenním poslechu se KingRex ustálil v roli USB transportu silněji než Icon HDP od NuForce. V jeho reprodukci je drobný, ale po čase slyšitelný rozdíl - je o něco světlejší, příjeměji poslouchatelná a vůbec o něco klidnější než Icon HDP, který zase disponuje o něco muzikálnějším projevem s trochu silnější basovou složkou. Ale tyto charakteristiky jsou skutečně na hraně rozumných poznávacích možností.

To co má KingRex UC192 za svou více než dostupnou cenu nabízet také nabízí. Rozšiřuje hranice většiny aktuálních přístrojů až k 24bitové hloubce a 192kHz vzorkování a to za nějakých pět šest tisíc, přepočteme-li cizokrajné ceny. Mnoho přístrojů za desítky tisíc tuto možnost nenabízí a tak se investice jeví velmi efektivní, zvláště máte-li přístup ke stále častějším downloadům souborů v kvalitě originálních master pásů. Dalo by se také říct, že to, v čem se zvuk na testovacích přístrojích zlepšil při použití UC192 byla oblast mikrodetailů v pozadí nahrávek. Tak či tak, pro ty, kteří to myslí s počítačovým audiem vážně a touží po co nejlepší kvalitě přenosu k D/A převodníkům, je KingRex UC192 řešením, které umí přehrát hudbu v klidu, v pohodě a bez pocitu, že jsme při poslechu rušeni. Jak už bylo řečeno, za nějakých pět až šest tisíc je to milá a dlouhodobá investice.

PS (22.03.2011): Začátkem března 2011 dorazil od King Rex nový firmware, prý mající výrazný vliv na kvalitu převodu z USB. Inu, pokud "výrazný" rovná se "rozpoznatelný, budeme-li se soustředit", pak ano, je tomu tak. Zvukové podání (bohužel bez možnosti zcela přímého srovnání dvou kusů s novým / starým firmware) se zdá být jemnější, poklidnější, snad i o malinko vřelejší, ale vše v řádu malých nuancí, které člověk musí opravdu hledat a upamatovávat se na drobné detaily z původního poslechu. Detailnost ani základní charakter zvuku se nezměnil, zkouška instalace (na jiném PC) ukázala - subjektivně - o něco rychlejší průběh instalace. Zda to je dílo nového firmware nebo jiného hardware těžko říci. Posun v charakteru by se snad dal docela slušně přirovnat k natankování víceoktanového benzínu - po většinu času nebude rozdíl nikterak do očí (uší) bijící, ale ve složitých okamžicích to prostě bude lepší...

EUR 220 (dle ceníku německého importéra)

USD 189 (dle ceníku amerického importéra)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ možnosti konektivity

+ čistý, dynamický a detailní zvuk

+ pevná a silná basová složka

+ muzikálnost a přesný timing

ZÁPORY

- poněkud se při provozu zahřívá

- nenapájí se přes USB

- vyžaduje zvláštní ovladače a jejich pečlivé nastavování

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KingRex

http://www.kingrex.com/ 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Robert Mayer Turntables

    Je to takový klasický příběh audiofila – nejprve objevíte kouzlo hudby, pak šarm hi-fi a následně zjišťujete, že právě pro ten váš úplně specifický vkus (protože každý máme maličko jiný)…

    22. duben 2024

    Kategorie: Značky Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies