Reprosoustavy plzeňské značky RIHA prostě poznáte - malosériově vyráběné modely působí účelným a bytelným dojmem a vyzařují už na pohled sílu a energii. Pokud byste snad váhali, stačí se podívat dozadu a potvrdit si příslušnost reprosoustav k této značce díky použití speakON konektorů, které jsou mnohem obvyklejší v profi branži, byť jejich prakticky jedinou nevýhodou je trochu účelný vzhled. Zajímavá je také šíře firemního záběru - aktuálně je to 64 modelů reprosoustav + mnohá elektronika.
Základní katalog je rozdělený do tří úrovní - Basic, Plus a ES. Prostřednímu patru Plus pak vládne obří sloup jménem Zetta (ostatně reprosoustavy jsou pojmenovávané právě podle latinských předpon soustavy SI. Zetta znamená triliardu základních jednotek, což je poměrně ambiciózní.
Tak či tak - Zetta Plus jsou reprosoustavy poměrně vizuálně štíhlé (šířka je pouze 26 cm), dohánějí to ovšem těžko přehlédnutelnou výškou 210 cm a ne úplně malou hloubkou 60 cm. 119 kg hmotnosti je rozloženo do tří bloků oddělených vždy hliníkovou deskou; dole a nahoře je basová jednotka, uprostřed sekce určená středům a výškám. Tak jak je u RIHA běžné, hmota reprosoustav je usazena na hliníkových profilech, zakončených po stranách mohutnými silentbloky, takže ani jedním směrem neprochází nežádoucí vibrace.
Basová sekce nahoře a dole jsou osazeny vždy dvojicí reproduktorů, 22 cm kónusy membrán doplňuje velký hliníkový nátrubek bassreflexu. Střední sekce je uzavřená a měniče jsou tu v D´Appolito rozložení. Na středech pracuje dvojice 17,6 cm membrán a výškám je věnována velká měkká kalota o velmi nadstandardním průměru 3,5 cm. Všechny pochází z katalogu SEAS.
Ozvučnice Zetta Plus jsou vyrobeny z MDF desek o síle 2,8 cm, uvnitř jsou zafrézované a vlepené výztuže; povrchová úprava libovolným odstínem RAL v odolném matu nebo prakticky libovolné dřevěné dýze je k dispozici díky zakázkové výrobě.
RIHA Zetta Plus jsou postaveny jako třípásmové, pracující v rozsahu 33 - 25 000 Hz (+/- 3 dB). Mají jmenovitou impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost 90 dB / 2,83 V / m.
Sloupy Zetta Plus jsme poslouchali v plzeňských firemních prostorách, které jsou naneštěstí přeci jen pro takhle velké reprosoustavy trochu těsné, byť díky symetrickému rozložení měničů fungují Zetta Plus velmi dobře i v limitovaných akustických podmínkách. Poslouchalo se s dvojicí koncových zesilovačů B200, řízených předzesilovačem Line-4-DAC Plus, klid na práci jim zajišťovala pračka proudu IT-DCE2000 s předřazeným DC filtrem, zdrojem signálu bylo OPPO UDP-203 a UDP-205, oboje zapojené koaxiálním kabelem jako digitální transport. Poslouchali jsme přes běžné firemní kabely a porovnávali třeba s RIHA Mega V2 Plus, byť jsme v daném prostoru slyšeli už poměrně široký průřez firemní nabídkou.
Od tak velkých reprosoustav s takovou plochou basových měničů jaksi automaticky očekáváte, že se nebudou basu bát. A věru, skutečně nebojí - svižné brnkání basové linky v "Riders on the Storm" ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) bylo veliké, odvážně průbojné, bas měl váhu a důraz. V kombinaci s firemním zesilovačem byla skvěle čitelná i struktura basové linky, ta kovovost strun a jejich vrzající a drnkající charakter, všechno k vám vyráží přímo, razantně a přitom ale zároveň s klidem a nadhledem. Máte stále pocit, že "utahat" nebo přehnaně zatížit basovou sekci Zetta Plus doma prostě nemůžete.
Střední pásmo má až koncertní živost - spoustu energie, pocit intenzity, jistoty a je tu také celkové srozumitelnost. Hlasy Carrerase, Dominga a Pavarottiho byly v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) odvážně velké, skvěle oddělené a se zřetelnou charakteristickou barvou jednoho každého z nich. Hlasy mají kolem sebe prostor, zvuk jako celek je velmi agilní, proporčně výrazný a hlavně velmi bezprostřední, čistý a znělý. Díky celkové velmi solidní transparentnosti vás neochudí ani o malé detaily, o ty jemné a přesto čistě artikulované nuance.
Velká vysokotónová kopulka ctí "velké" pojetí zvuku ostatních pásem; tak i činel v Brubeckově "Take Five" ("Time Out | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl velký, měl celé tělo, ne jen naznačený bod, každý dopad paličky pěkně zacinkal, výrazně, jasně a zněle, tóny mají velmi rychlý náběh a přitom udržují pocit hmoty. Velký příval výšek k vám pak donese také spoustu detailů, nemusíte lovit linku odkudsi v pozadí, i tady je neupejpavě prezentovaná, vpředu, jasně, sytě a energicky.
I u dynamiky tak nějak podvědomě očekáváte, že takhle velké ozvučnice zvládnou hodně - a opět se nebudete mýlit, protože zvládnou. Zvukem Zetta Plus byste dokázali zatlouct hřebík do zdi, kdyby na to přišlo, ale je to spíše ona celková rezerva, to vědomí, že limity leží o hodně dál, než vám dovolí využít domácí akustika a sluchové ústrojí, co vzbuzuje ten pocit mocnosti přednesu. Na svou velikost pak Zetta Plus budí i pocit velmi rychlých, svižných reakcí. Celkově tak dynamika smyčců ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) byla excelentní, jakkoliv rychlý přechod, jakkoliv mocný nástup, jakkákoliv špička, všechno už je samozřejmé, velké a jisté, navíc Zetty jdou za signálem zjevně ochotně, zesilovač se s nimi nemusí prát.
V Claptonově "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) bylo cítit, jak skálopevně, čistě a jasně Zetta Plus hrají, že umí každý jeden tón pěkně zaljnovat do celku, všechno je utažené, konkrétní a bez nutkavosti, tlaku nebo nervozity informativní. Možná je to i celkovými proporcemi zvuku, že nemáte pocit nějak zamotaného chumlu, ale že všechno má svoje místo, každý nástroj je snadno slyšitelný a vnímáte i drobné detaily, je to celé nekomplikovaně poskládané a snadno přehledné, Zetta Plus jsou v kombinaci s firemní elektronikou velmi analytické, aniž by ale sklouzávaly k tvrdosti či chladnosti.
Není asi překvapením, že Zetta Plus umí zaplnit naprosto celý prostor, rozhýbat hodně vzduchu a vyzářit hodně energii, umí ale také díky své symetrické konstrukci hrát i v akusticky neideálních podmínkách a i tam poskytnout pěknou iluzi prostoru. Třeba "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) roztáhly reprosoustavy prakticky od zdi ke zdi, od podlahy po strop a právě jen limit fyzické velikosti prostoru jim patrně zabránil udělat ještě působivější obraz. Na tak velkou plochu se pak snadno vejdou všechny instrumenty, aniž by se na sebe tlačily, i vokály mají dost prostoru a celé to je pěkně vrstevnaté a přitom velmi soudržné ve všech osách.
Cashovu nástrojově jednoduchou a "Ain´t No Grave" posadily Zetta Plus pěkně do popředí a tím, jak umí předat jak malé detaily, tak spoustu energie, všechno se to spojí do semknutého a intenzivního zážitku, který si na nic nehraje a i když vás informuje o limitech nahrávky, sem tam o nějakém tom ostří, které po zvukaři zůstalo, tak to celkově nevadí, protože i tak vnímáte mnohem intenzivněji hudbu samotnou a Zetta Plus jsou tu jen v roli nestranného zprostředkovatele, který dává prostor k vyniknutí bez jakýchkoliv efektů.
Velké sloupy RIHA Zetta Plus dobře charakterizuje něco jako "neokázalá neutralita" - krom toho, že jsou opravdu velké svou fyzickou podstatou, tak v reprodukci umí zmizet a nebýt signálu a hudbě prakticky žádnou překážkou. Skrze jejich agilní transparentnost a energičnost tak vyzní jak detaily, tak dynamika, tak prostor nahrávek, všechno je to velké, hudba je na dosah ruky a všude kolem, Zetta Plus vás zavalí a obklopí, vytvoří kolem vás moře zvuku, v němž můžete nerušeně plavat a zažít v něm jak vlahou jemnost, tak řádnou bouři. RIHA Zetta Plus jsou odvážné reprosoustavy pro odvážné posluchače, kterým ve správné kombinaci dokážou otevřít velmi "live" zážitek z hudby.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1,5 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, sedačky,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav a s celkovou akustikou spíše o kousek pod průměrem. Měření lze pokládat za věrohodné v pásmu 500 Hz a výše, v pásmu 10 - 500 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Jak vidno, Zetta Plus na slibovaných 33 Hz v pohodě dosáhnou, v běžném prostoru využijete určitě i frekvence nižší, takže si reprosoustavy rozhodně zaslouží označení plnorozsahové. Prudké propady kolem 80, 180 či 600 Hz jsou jednoduše artefakty prostoru, celkově je patrná jen maličko (ale skutečně nepatrně) vyšší energie v basech a středech, celkově ale patří Zetta Plus mezi vyrovnané. Útlum energie od tweeteru nad 15 kHz je ne úplně typický, ale nezdálo se, že by byl omezující pro energičnost přednesu.
Druhé měření pak proběhlo ve vzdálenosti 2,5 metru, čistě kvůli srovnání vlivu akustiky prostoru.
Větší odstup ukázal, že v daném místě se kumuluje více basové energie a poněkud se také posunuly módy místnosti, celkově je ale i zde patrná snaha o vyrovnané naladění, pokles energie na výškách nad 15 kHz nebo třeba o ždibec bohatší zastoupení energie na středech a basech.
Impedanční křivka (červená) se jen letmo dotýká úrovně 4 ohm, jinak se drží ve velmi bezpečných mezích, není tu žádná prudká změna, stejně jako tu nejsou záchvěvy, které by naznačovaly rezonance kabinetu. Celkově v kombinaci s průběhem elektrické fáze (černá) není minimálně na papíře důvod obávat se jakéhokoliv problému pro zesilovače, Zetta Plus by měly jít řídit snadno.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 399 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/streamery/1796-cambridge-cxn.html#sigProIdfc308066b7
--- --- --- --- ---
KLADY
+ nebojácně plnorozsahový zvuk
+ nelimitovaná dynamičnost
+ velký zvuk a velký prostor
+ fungují dobře i v nepříznivých akustických podmínkách
ZÁPORY
- díky své přímosti budou potřebovat opravdu dobrou elektroniku
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz