ELAC je firma, která už od roku 1926 sídlí v severoněmeckém Kielu na dohled od dánských hranic a i když se ve své historii věnovala výrobě sonarů nebo třeba šicích strojů, to zásadní je už po mnoho a mnoho dekád výroba reprosoustav. Řeklo by se tedy, že jde o tradičního německého výrobce reprosoustav, ale ono to tak vlastně není - jednak dnes ELAC vyrábí i gramofony a elektroniku, jednak ale už pár let pro firmu dělá věhlasný Andrew Jones a utváří tak trochu vlastní americký "ELAC v ELACu" ze svého kalifornského studia. Nejvyšší modely řady Concentro nicméně pochází z hlav a skicáků týmu v Kielu - jak velký objekt Concentro, tak novější a menší Concentro M.
I reprosoustavy s přídomkem M jsou stále jasně zařaditelné do designové linie ELAC i do designové linie nejvyšší série Concentro. Vymykají se svým tvarem běžným sloupovým reprosoustavám, vypadají mnohem spíše jako obelisk, jejich organické tvary prosté pravých úhlů a ostrých hran jsou v reálu velmi působivé a umně také skrývají tu ohromnou masu bezmála metrákových ozvučnic - byť jejich výška 145 cm, šířka 46 cm a hloubka 53,5 cm se vlastně příliš nevymyká světu velkých reprosoustav.
Tak jako větší model, i Concentro M jsou usazené na mohutné hliníkové základně, obrobené z jediného masivního ingotu. V rozích tohoto oblého podstavce jsou usazeny neméně robustní nohy, kterými lze šroubováním doladit optimální vodorovnou polohu. Ve vykousnuté zadní části podstavce se nachází v uctivé vzdálenosti od sebe dva páry vertikálně orientovaných terminálů, uvnitř jsou pak součástky výhybky.
Zepředu jsou Concentro M designově čistší než větší model, ve vypouklé ploše je totiž v oku podobné čočce usazený pouze jediný měnič - respektive dva, protože jde o firemní koaxiální řešení s páskovým tweeterem obklopeným vroubkovanou středotónovou membránou. V ose tohoto reproduktoru najdete na zadní ploše otáčecí prvek, kterým můžete celý reproduktor posouvat dopředu a dozadu a tím trochu měnit poslechové zážitky - buď se zvuk jaksi zaostří nebo naopak rozplyne do větší vzdušnosti, takže podle nálady akustiky si můžete projev upravit a to tak, že skutečně slyšitelně.
Na zadní straně, konkrétně ve spodní části, jsou pak mohutné výdechy bassreflexových otvorů s organickým tvarem (nakolik lze nahlédnout do nitra ozvučnice). Působivé osazení je pak k nalezení v prohlubních na bocích. Vyměnitelnými dekorativními kryty (opět ve tvaru čočky či oka) jsou na každé straně obklopené dva pořádné woofery s mohutnými závěsy. Je to estetické řešení, vycházející z konceptu původního modelu.
Celkově pak nelze ke zpracování reprosoustav mít námitek - dokonce i předprodukční kus, který jsme měli k dispozici my, vypadal moderně a čistě. Navíc s jediným měničem vepředu působí Concentro M jaksi skladněji a kompaktněji, než je tomu u modelu Concentro.
Z výčtu měničů je jasné, že Concentro M jsou koncipovány jako třípásmové. Nejhlubším tónům slouží tedy čtveřice kónusů s membránami průměru 22 cm, zhotovené jsou z hliníku a zavěšené na velmi poddajné vlnce. Větší z obou měničů v koncentrickém uspořádání je středotónový "ring radiator" o průměru 14 cm - má vroubkatý povrch pro větší pevnost, i když i tady je použit hliník na základu ne nepodobnému strukturou včelím plástvím. Uprostřed pak trůní obdélníček typického firemního měniče JET - jeho pátá generace prošla drobnými úpravami.
Výrobce udává působivý frekvenční rozsah 24 - 50 000 Hz (dle normy IEC 268-5, tedy s poklesem 10 dB), citlivost nadprůměrných 88 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy s tím, že se propadá až na hodnotu 2,8 ohm. Dělící frekvence výhybky jsou nastaveny na 180 a 2 700 Hz.
ELAC Concentro M jsme poslouchali v pražském studiu AudioEgo, kde sloupy krmil hudbou systém Roon a to přes Linn Klimax DSN s koncovým stupněm Linn Klimax 500 Twin a to přes monstrózní kabeláž přímo od AudioEgo. Srovnávali jsme hlavně s modelem Concentro na elektronice Devialet.
Když začne hrát houpavá basová linka v "Pink Panther Theme" se saxofonistou Plasem Johnsonem ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134), ihned si uvědomíte, že Concentro M nemají v praxi žádný hloubkový limit toho, co by nedokázaly vyzářit. I v opravdu velké místnosti je energie spodních oktáv působivá, ale není to jen hřmotný, objemný a napružený bas, je to i dobrá kontrola a schopnost pečlivé artikulace, která dělá basovou odezvu tak působivou. Suverenita a údernost jsou prostě skvělé (ještě aby ne za dané peníze), ale nezkoušejte dát Concentro M do malých prostorů - prostě vás utlučou, i v prostoru velkém mají lehounkou tendenci znít temněji, respektive velmi plně na basech. Ve správné místnosti je ale bas majestátní, šťavnatý a pulsující, s konturami trochu oblými a přesto pevnými.
Concentro M pak nabízí až nadživotní proporce hudby, třeba zpěv Julie Stone v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) byl veliký, opravdu veliký. Nadto ale byl i už zcela uvolněný, vzdušný a zcela oproštěný od ozvučnic, lokalizovaný krásně doprostřed a naprosto nekomprimovaný, prostý i všeho stresu. I tady je cítit, že reprosoustavy jsou velmi spořádané a čisté, že takříkajíc pěkně "zařezávají". Je to už takový ten skutečně mimořádně dospělý charakter, nabízející už i tak pěkné prokreslení, že i velmi náročnému uchu prostě stačí. Concentro M umí pěkně kombinovat brilanci, delikátnost a mohutnost, aniž by to působilo nějak nuceně. Je to, jak už bylo řečeno, dospělý zvuk se vším všudy.
Páskový tweeter od ELAC funguje velmi dobře a hlavně velmi rychle - to se ukázalo v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152), kde přemnohé chřestění a cinkání neztrácí správný tvar, srozumitelnost ani znělost a je fuk, zda hrajete potichoučku nebo pěkně nahlas. Na rozdíl od mnoha podobně koncipovaných měničů, JET tady neztrácí energii a pocit až fyzické konkrétnosti ani s poměrně velkou poslechovou vzdáleností, takže cinknutí jsou čistá, jasná a jistá. Navíc jsou reakce reproduktoru tak svižné, že si užijete celý průběh tónu, jeho okamžitý nástup i dlouhé, lehounké doznění. Je to technicky brilantní zvuk s působivou informativností.
Dynamické špičky a rány v Coplandově "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) jsou prezentované v reálném světě nelimitovaným způsobem. Cítíte, že Concentro M zvládne úplně cokoliv a to aniž by se jejich jistota nějak rozkolísala. Navíc reprosoustavy snesou prakticky jakoukoliv hlasitost - umí dýchat a dát vám pocit bohatosti i při velmi nízké hlasitosti, ale když si dopřejete koncertní úrovně, všechno zůstává identické, jen jaksi hlasitější. Zvuk je pak velice konkrétní a razantní, ale ne nutkavým způsobem nebo nějak "snaživě". Prostě respektuje charakter hudby a poddává se jejímu toku.
Concentro M umí být velmi přesvědčivé co do těžko popsatelného pocitu soustředěnosti. Jejich zvuk není technicky chladný, spíše řekněme nestranný, ale přesto dokáže být už opravdu skvostně analytický - třeba v "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones byl zvuk velký, energický a přesto plný takových těch delikátních detailů, těch drobných dozvuků, cinknutí a všelijakých elektronických efektů - to vše s prezentací tak samozřejmou, jak jen u reprosoustav v ceně slušného auta můžete chtít. Vše se navíc odehrává v pěkně homogenním celku, není to směs jednotlivých po prostoru posázených detailů, ale je to velká hudební plocha s až filigránsky jemnou kresbou detailů.
V čem si pak opravdu užijete onu zmíněnou homogennost, to je podání prostoru hudební scény - nejen, že s "Thus saith my Cloris brite" Johna Wiblyeho ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) dokázaly reprosoustavy vyplnit celý prostor, ale dokázaly to s pevnou a konkrétní pravolevou i předozadní lokalizací nástrojů, byl to přednes krásně spojitý a výtečně přehledný. Je tu snad jen ta podmínka, že musíte reprosoustavy dobře nasměrovat a dobře "zaostřit" pomocí kroužku na zadní straně. Pak se před vámi otevře velmi přesvědčivá a plastická scéna, byť je to trochu představení pro jedny uši - tedy je cítit, že ELAC jsou maličko směrové.
Pokud ale všechno zapadne na správné místo, hudba je skutečně působivá - až k primárním instinktům mluvící "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) byla veliká, plnokrevná a nelimitovaná v energii nebo jistotě. Je to zvuk přesvědčivý, intenzivní, postavený na obrovském, ale kontrolovaném basovém základu, na zvonivých, ale nevtíravých výškách a jasném, pevném středním pásmu, je ho hodně, ale zůstává nezaplavující, dobře kontrolovaný a celkově je pečlivě organizovaný. Pokud máte rádi hudbu tak trochu "napřímo", ale přesto bez techničnosti, tady jí je požehnané množství.
ELAC Concentro M jsou u opravdu, ale opravdu drahé reprosoustavy, byť na trhu najdete mnohé ještě dražší. Navíc mají zajímavý design (jakkoliv ve stylu "buď se vám líbí, nebo ho budete nenávidět"), odpovídající zpracování a praktickou nelimitovanost. Pokud Concentro M dáte adekvátní prostor (a samozřejmě elektroniku, což se tak nějak rozumí samo sebou), tedy dejme tomu aspoň 30 m2, ideálně dvojnásob (protože jinak hrozí akutní přebytek basů), pokud reprosoustavy správně ustavíte a nastavíte jejich "soustředěnost", tak všechno zapadne do sebe a vy se dočkáte dospělého high-endového přednesu se vším všudy. Je jedno, zda se rozhodnete pro půlnoční šeptání nebo domácí rockový koncert, Concentro M to prostě zvládnou. A třeba v porovnání s "velkými" Concentro jsou Concentro M v reálném životě vlastně naprosto skvělou a výhodnou koupí...
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koaxiálního měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna...) byť bez rozsáhlých akustických úprav - ty se omezují na akustické prvky za reprosoustavami. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Do jisté míry i kvůli akustickým vlastnostem poslechového prostoru nebyla naměřená frekvenční odezva "pěkná" ani u původního modelu Concentro, i na Concentro M je ale znát, že křivka "jako když střelí" patrně nebyla tím, za čím se pánové v ELAC hnali. Na druhou stranu, je jasné, že reprosoustavy jsou skutečně plnorozsahové - od 20 do 20 000 Hz se bez problémů vejdou do slibované tolerance -10 dB, i když rozdíl energie na 190 a 500 Hz se v dané kategorii zdá být až příliš velký. Relativně lineárně se pak chová výškáč JET, který na rozdíl od mnoho obdobných konstrukcí neztrácí energii ani v pásmu nad 10 kHz. Mezi 50 a 100 Hz je znát mohutnost basové odezvy, propad na 190 Hz v reálu s hudebním signálem asi nepoznáte, ale celkově by se i navzdory spíše hodně neutlumené akustice prostory měly Concentro M chovat lineárněji - jejich cena si o to říká.
Je nicméně vidět, že výrobce věnoval hodně času a prostoru optimalizaci výhybky - impedance (červená) je až neuvěřitelně rovná, byť v prakticky celém svém pásmu až nebezpečně nízká. Přestože tu nejsou absolutně žádné stopy po rezonancích či prudkých přechodech, basové pásmo se taktak drží hladiny 4 ohm a od 200 do 700 Hz se pak dostává i pod ní a to celkem hluboko, stejně jako u tweeteru (kde to ale vzhledem k množství energie zase tak nevadí). Elektrická fáze (černá) je pak bezproblémová a jen u vysokotónového měniče je vidět jeho výraznější náročnost v porovnání s běžnými reproduktory. Fáze nicméně nikdy neopouští "bezpečné" hodnoty a je prostá prudkých změn, takže ve finále nebudou Concentro M pro v této ceně adekvátní zesilovače drastickou zátěží.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 840 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2005-oceanway-sausalito.html#sigProIdf966c6eb32
--- --- --- --- ---
KLADY
+ hrají velmi blízko svým dvojnásob drahým sourozencům
+ originální estetika s možností výměny dekoru boků
+ příkladné zpracování
+ i potichoučku skvěle čitelná reprodukce
+ pocit, že hrát můžete již bez limitů
+ spořádaná homogennost a vzdušnost prostoru
ZÁPORY
- snad jen nutnost postavit je do opravdu velkého prostoru, aby nebyly příliš temné
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AudioEgo | www.audioego.com
DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz | www.elac-hifi.cz