Firma beyerdynamic sídlí sice v Heilbronnu v německém Bádensko-Württembersku, byť její kořeny sahají do roku 1924 do Berlína. I dnes v době konglomerátů a nadnárodních společností pak beyerdynamic zůstává v majetku rodiny původního zakladatele. Portfolio sluchátek sahá od dostupných (až supermarketových) modelů to high end.
Právě do mělčích high-endových vod brousí jeden z nejaktuálnějších přírůstků firemního katalogu - otevřená sluchátka s mušlemi přes uši Amiron Home. V designu jde o variaci na typické firemní křivky - charakteristicky je ducatý a pohodlný hlavový most, stejně typické jsou tvary držáků mušlí.
Mušle samotné jsou pak kruhové, mohutné, náušníky jsou z měkounké látky a příjemně hladí při doteku, v mušli je dost místa a větrání zajišťuje bohaté perforování vnější strany - mušle jsou totiž otevřené.
Sluchátka tak jsou spíše technicky pojatá, jednoduchá, ale vypadají vlastně pěkně i díky kompletně matnému povrchovému provedení - navíc výroba v Německu zajišťuje dostatečně bytelnou kvalitu a odolnost, ač konstrukci zrovna nedominuje času odolný kov a další podobné materiály.
Pohon měničů svěřili v beyerdynamic ověřené technologii Tesla, což je označení pro systém velmi silných magnetů. Výrobce neuvádí žádné bližší detaily o použité membráně, snad krom průměru 4,5 cm. Signál přivádí do sluchátek tři metry dlouhý kabel s 6,3 mm koncovkou (a pochopitelně redukcí), který se kousek před sluchátky rozděluje ve tvaru Y do každé mušle.
Beyerdynamic udává frekvenční rozsah 5 - 40 000 Hz, citlivost 102 dB / mW / 500 Hz a jmenovitou impedanci 250 ohm. Váha celých sluchátek je pak 340 gramů, takže je na hlavě příliš nepocítíte.
Sluchátka jsme poslouchali s tradičními partnery - dedikovanými sluchátkovými zesilovači Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a Chord Mojo, ale i na výstupu OPPO UDP-205. Srovnávali jsme jak s DT 1770 Pro a DT 1990 Pro stejné značky, tak se Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8 nebo třeba Koss Porta Pro CZ.
Amiron Home se ve "Wicked Game" Chrise Isaaka ("Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2) nabídly velice dobrou kontrolu basové linky, dravou rytmiku a pulsující hluboké tóny, bas tuhý a pevný, ale přes všechen švih trochu menší objemově, utažený. Amiron Home se snadno rozehrávají, hloubku vystihnou dobře, ale trochu hutnější, mocnější projev ve spodních polohách basové kytary by určitě neuškodil. Na druhou stranu mají Amiron Home živý, rychlý a konkrétní bas s jistými konturami.
Moc nás bavilo, kolik detailů vylovila tato sluchátka z Jonesovy "The Parting Glass" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N). Necítíte nějakou technickou studenost nebo nekompromisní říznost či zdůrazňování a přesto se z mušlí line analyticky precizně rozpracovaný zvuk, v němž nezaniká jediná podstatná informace. Hlas je krásně prokreslený, naprosto snadno a bez překážek srozumitelný, plastický a slyšíte sebemenší nádech či šustot, artikulace je v takto přijatelné cenové hladině excelentní.
Nejlepší jsou ale rozhodně frekvence nejvyšší - ať už činel nebo vibrafon v "Elucidation" z desky "Like Minds" Garyho Burtona (2003 | Concord | SACD-1029-6), obojí je hlaďoučké, čisté jako studánka a jadrné, energické, velmi znělé. Možná u jedovaté nahrávky může být výšek až trošičku moc, ale tady, na skvěle nahrané skladbě, je to čistá radost - za rozumné peníze dostanete zvuk s výtečným prokreslením činelů, detailní a pěkně věrně zobrazující barvu činelu. Nebo třeba také jasně vnímáte zvuk paličky dopadající na vibrafon, ne jenom rozeznění jeho kovové plochy. Amiron Home jsou pěkně detailní a udrží i velmi pěkně dlouhý dozvuk - svou čistotou a množstvím informací sahají do sfér, v nichž před zhruba dekádou ohromoval svět model HD 800 od Sennheiser a dnes jste v podstatě "tam" za polovinu peněz.
Zdá se, že Amrion Home se i přes udávanou relativně vysokou impedanci nechávají vést za signálem snadno a bez komplikací, nebo jsme alespoň nenarazili na žádný systém, kde by zvuk "šel ztuha". Zdá se, že silné magnetické pole a precizní reakce měničů fungují velmi dobře i co do dynamiky - Mahlerovu "6. symfonii" v interpretaci Václava Neumanna řídícího Českou filharmonii (1995 | Octavia Records | OVCL-00259) zvládla sluchátka s nadhledem a klidem, cítíte jejich schopnost udržet kontrolu, cítíte autoritu i rychlost a i když je to vše spíše utaženější, než mocně velké, v dynamických špičkách neubývá energie a vy cítíte, jak se na vás řine energie velkého orchestru. Ano - skutečně hodně drahá TOP sluchátka třeba od HiFiMAN, STAX, Audeze, ale třeba i firemní vlajková loď to zvládnou ještě působivěji, ale podívejte se znovu na pořizovací cenu...
O rozlišení již řeč byla, ale způsob jakým vás Amiron Home vtáhnou za dané peníze (ale nejen s přihlédnutím k tomu) do dění ve "What a wonderful world" v podání Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040), to je prostě skvělé. Nahrávka je parádně rozvrstvená a sluchátka už snadno rozdělují oba hlasy, je tu spousta jemných detailů a jemných zvuků, jsou tu skvěle vykreslené nástroje, vše má svoje místo a vůbec to působí autenticky.
Ač by otevřená konstrukce mohla slibovat větší, "prostornější" zvuk a větší hudební scény, oproti opravdu high-endovým top modelům zůstává prostor Brahmsovy skladby "Scherzo c-moll" z "The Berlin Recital" Ann-Sophie Mutter (1996 | Deutsche Grammophon | 445 826-2) spíše mezi ušima. Není to rozhodně nepřehledná kupka zvuku, ale hologram všude kolem hlavy se také nekoná. Pevná organizace nicméně dovoluje orientaci v pravolevém i předozadním směru.
I když vám v "Africa" od Toto ("Feel the difference - Blu-spec CD" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) mohutné bubny nerozduní dutinu lebeční a basy musíte maličko probudit, kontrola, konkrétnost a rytmičnost jsou skvělé. Všechno je ale výtečně, strašně snadno vykreslené, čisté a neokázale samozřejmé. Amiron Home jsou také velmi analytická a přitom zůstávají vkusná a dospělá.
Sluchátka beyerdynamic Amiron Home jsou krásným důkazem technického pokroku - technologie, kterou před necelou dekádou firma uvedla jako revoluční a napasovala na ni cenu vyšší než jeden průměrný český plat, nyní pracuje ve sluchátkách s cenou poloviční (a to i přes celkový raketový růst cen v oboru) a zvukem ne zase o tolik méně perfektním. Ačkoliv nejsou Amiron Home svou výrobní kvalitou zrovna etalonem luxusu, jsou dostatečně důvěryhodná a bytelná. Hlavně jsou pak ale komfortní - a to jak fyzickým pohodlím, tak zvukem. Vše je rozumné, nepřehnané, přirozené a i přes zřetelně analytický zvuk nemá přednes tendenci kousat a řezat, naopak zůstává hladký a kultivovaný a přitom snadno čitelný. Tohle jsou prostě velmi dobrá sluchátka pro ty, kteří ocení rovný, energický, velmi detailní a dynamický zvu a k tomu ještě férovou cenu za to všechno.
PS: No a protože s Amiron Home prostě byla zábava, tak je právě v tomhle okamžiku jeden kousek na cestě do redakce, kde zaujme čestné místo hlavního testovacího nástroje pro obor sluchátek.
Kč 15 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/subwoofery/1622-bowersawilkins-asw10-cm-s2.html#sigProId95db7f2312
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vypadají pěkně
+ pohodlí
+ vyrovnaný, hladký, čistý zvuk
+ detailnost bez techničnosti
ZÁPORY
- možná ne úplně luxusně působící (byť bytelné, lehké a komfortní) materiály
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz