2017 03 28 TST Castle Avon 5 1

Kořeny britské značky Castle sahají až do roku 1973, od kteréhožto roku se na produktech navrhovaných a vyráběných v továrně v Huntingdonu kus cesty na sever od Londýna objevují tři věžičky, symbolizující hrad Skipton. Firma pak výrobu pojala kompletně po svém a sama si vyráběla ozvučnice, měniče i komponenty výhybek.

I když sídlo a vývojové oddělení firmy sedí stále na stejném místě , je dnes Castle součástí nadnárodní IAG Group vedle jmen jako Wharfedale, QUAD, Mission, Audiolab nebo třeba Luxman. Ačkoliv o Castle nějakou dobu nebylo tak úplně slyšet, aktuálně má v programu celkem tři řady, kterým vládne série Avon, které zase kraluje model 5.

Model Avon 5 je klasicky střižený sloupek s pravoúhlou ozvučnicí z MDF desek, usazenou na obdélníkové základně. Jednoduchost tvarů oživují zaoblené hrany a u námi poslouchaného modelu také atypické kouřové "opálení" povrchové dýhy, dodávající reprosoustavám trochu retro pocit.

2017 03 28 TST Castle Avon 5 4

Při pohledu zepředu se za mřížkou skrývá čtveřice reproduktorů, srovnaných nikoliv na vertikální osu, ale k jedné straně ozvučnice, což také není úplně typické. Pod reproduktory se nachází ještě obdélníček s hustou mřížkou, v němž ústí jedno zakončení transmission line, nazvané zde Twin Drive Transmission Line.

Zadní panel je zcela hladký až na dva páry zlacených reproterminálů ve spodní části.

Sloupky Avon 5 jsou osazeny čtyřmi měniči a rozděleny na tři pásma, nahoře a dole se nachází woofery s průměrem 15 cm, jejich membrány jsou z tkaného kevlarového vlákna. Identicky koncipovaný je i středotónový měnič, liší se jen průměrem 11,5 cm. Nad ním se pak nachází páskový vysokotónový reproduktor s rozměrem 1,2 x 4,5 cm s membránou vyrobenou z tenounké vrstvy kovu.

2017 03 28 TST Castle Avon 5 5

Castle se chlubí hlavně tím, že používá konstrukci s dvojitým vyústěním transmission line. Díky tomu mají Avon 5 umět i ze středně velkých ozvučnic sáhnout až na úroveň 30 Hz. Středně velký v tomto konkrétním případě znamená kabinet s rozměry 110 x 21 x 36,5 cm (v x š x h), což vede k hmotnosti 24 kg.

Už zmiňovaných 30 Hz na výstupu transmission line platí pro pokles -6 dB, celkově pracují (ovšem bez uvedení konkrétní tolerance Avon 5 od 35 do 20 000 Hz. Mají celkem vysokou charakteristickou citlivost 89 dB a ač je výrobce řadí mezi osmiohmové, jedním dechem přiznává propad až na 3,8 ohm.

Castle Avon 5 jsme poslouchali v dolnobřežanském studiu HIFI PARTNER ve společnosti Advance Acoustic X-i1000 a Advance Acoustic X-i125 spolu s Advance Acoustic X-Uni a přes kabely WayCable (signálové) a Chord Carnival Silverscreen (reproduktorové).

2017 03 28 TST Castle Avon 5 9

Výrobce slibuje od dvojité transmission line suchý a hluboký bas, v Davisově "So what" ("Kind of blue" | 2005 | Columbia | CK 64935) byl kontrabas objemově spíše nepřehnaný, tak akorát, ale zato měl velice solidní kontrolu a impuls, každý tón byl dobře konturovaný a opravdu sušší a jistější, než je v této třídě zvykem. Nemáte však pocit, že by bas byl mohutný, nástroj je čistý, přesný, ale vlastně byste možná chtěli ještě kousek "dechu". Kontrola tónů je nicméně velmi dobrá.

Střední pásmo se pak na rozdíl od basů "nebojí" a je poměrně expresivní, jasné a výrazné, vokál Katie Melua v "God on the drum, devil on the bass" ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) byl vytažený vpřed, hutný a jistý, dobře zaostřený a smysluplně přednesený jak proporčně, tak co čistoty - prostě už máte před sebou pocit skutečného vokálu s hloubkou, který se snadno poslouchá. Samotný objem zvuku ale ani tady není víc než adekvátní, snad je to ovšem právě onou čistotou a kontrolou.

V nejvyšším pásmu v "That Slavic smile" od The Modern Jazz Quartet ("Echoes" | 1987 | Pablo | 00025218014229) se projevila svižnost a lehkost, typická pro pásková řešení. Lehoučké činely jsou velmi dobře načrtnuté, oddělené a přesné, přičemž mají i velmi pěkný detail a dobře vystižený kovový charakter, byť to není robustní zvuk, jaký vytváří klasické látkové kopulky. Zde vládne lehkost spolu s čistotou a velkou znělostí, výšky se rozlévají a rozezpívávají velmi snadno.

2017 03 28 TST Castle Avon 5 3

Když na Avon 5 trochu přitlačíte třeba s Musorgského "Velkou bránou kyjevskou" ("Obrázky z výstavy" | 1995 | Denon | CO-78827), opět se projeví jejich výtečná kontrola a rychlá a přesná reakce na signál. Nesnaží se vyrobit hutný, těžký a zavalující zvuk, naopak udržují ve skladbě pořádek a organizaci, dynamika je pak velmi dobrá. Hudba zní celkově klidně, s nadhledem, s dostatečnou jistotou, jen o ždibec lehčeji, než je běžné.

Castle Avon 5 nejsou analytické a nejsou to nástroje pro hledače nejzapadlejších zvuků, přesto vykouzlily z DeJohnettovy desky "Parallel Realities" a skladby "Indigo Dreamscapes" (1993 | Zaiks | JD 1251/52) velmi čistý a výtečně rozvržený zvuk - nemáte pocit, že by se na vás hudba hrnula, jaksi plyne okolo, ale přesto je v ní velká spousta informací a je dobře rozdělená a snadno čitelná od spodu až k činelům. Není to ohromující, spíše samozřejmé. Zejména pak pásek odvádí výbornou práci v oddělování jednotlivých cinknutí. Reprodukce obecně je ale čistá, jasná, otevřená, nekomplikovaně vnímatelná a nenásilně uspořádaná - vlastně je "normální" a vy si toho všimnete, až když se začnete soustředit na jednotlivosti.

Pokud se skrze Castle Avon 5 má na svět prodrat dobře poskládaná hudební scéna, zapomeňte na jejich umisťování poblíž stěn (platí to pro boční i zadní). Prostor dělá prostor, chtělo by se tu říct. Ve "Spirit of the air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) při správném ustavení ale dokázaly reprosoustavy načrtnout rozložení všech těch cinkátek, bouchátek, chřestítek, drnkátek a bůhví čeho všeho s pocitem velmi dobrého usazení a jistoty. Jsou prostě přesné a jisté a v klidu se tak můžete v nahrávce zorientovat v pravolevém a při dostatku prostoru a správné pozici reprosoustav i předozadním směru.

2017 03 28 TST Castle Avon 5 11

Poměrně nás překvapilo, jak v klidném zvuku Avon 5 umí chytnout saze, jak se říká. Přesný a důrazný bas podtrhl rymiku "Ashes to ashes" od Faith No More ("The Very best definitive ultimate greatest hits collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) a hudba se sunula kupředu. I tady bylo cítit celkově klidnější projev reprosoustav, ale přesto razance odspodu, nekonfliktnost na středech a jasné výšky udělaly dost rockové parády.

Castle Avon 5 jsou závanem typické britskosti a doby, kdy hi-fi na ostrovech rozkvetlo do svého prvního zlatého věku. Avon 5 jsou pěkně stavěné a ne nesmyslně velké, jsou pěkné (byť příplatek za v reálu nejhezčí provedení je ošemetně vysoký) a hrají s naprostým klidem, s nadhledem a s britskou nonšalancí, tu a tam ale umí popustit uzdu a rockově to rozjet, když na to přijde. Jejich na danou třídu skutečně sušší, přesnější a rychlejší bas není ohromující na první poslech, ale dá vám co potřebujete - zejména pak impuls. Celkově jsou Avon 5 "jiné", ale jiné tak, že se příjemně poslouchají a že pokud jim najdete prostor a vhodnou sestavu, umí nabídnout ten stále žádaný "britský zvuk" s nadhledem.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, minimálním zatlumením (kusový koberec, sedačka, police) bez akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 250 Hz a výše, v pásmu 10 - 250 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na zemi v poslechové pozici.

2017 03 28 TST Castle Avon 5 m1

Castle Avon 5 nabízí v toleranci +/- 3 dB v reálném světě rozsah od 50 do 10 000 Hz (což je rozhodně solidní), lehké zdůraznění na výškách můžeme patrně přičíst použitému páskovému tweeteru, soudě podle poměrně rychlého nástupu na 13 kHz a následného rychlého útlumu. Pod hranicí 50 Hz pak ale energie rychle klesá, byť na slibovaných 35 Hz se dopracuje někde kolem -10 dB, což stále v běžné akustice není špatné.

2017 03 28 TST Castle Avon 5 m2

Impedanční křivka (červená) ukazuje na použitou transmission line v podobě drobných rezonancí, celkově se ale spořádaně drží na lince 5 ohm, což je snesitelná zátěž, zejména podtržená nijak dramaticky nevybočující elektrickou fází. Snad jedině kolem 50 Hz by mohlo být pro zesilovač složitější udržet plnou kontrolu, ale v podstatě každý této třídě adekvátní stroj by měl mít schopnost bedny "podržet".

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 77 690,- - ořech, černý dub

Kč 91 290,- - antický dub

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zajímavé vizuální řešení (velmi britské)

+ velmi britský zvuk s klidem, lehkostí a neúnavností

+ velmi dobrá přesnost a čistota

+ zejména definice basu je výtečná

+ výrobní kvalita

ZÁPORY

- poměrně hodně velký příplatek za "antické" provedení

- na bas z transmission line si musíte zvyknout

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

PRODÁVÁ: HIFI PARTNER | www.hifipartner.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar