01

Je ráno. Brzo. Zatím se to pozná jen podle toho, že hvězdy už nejsou tak výrazně vidět a kdesi hluboko pod obzorem se začíná vařit ta velká koule plynů, která se za nějakou chvíli promění v to milé, příjemně hřející sluníčko. Ač nevyspán, sedám do auta (kdo ví, třeba se dospím cestou, i když bych nerad...), sbírám spolupachatele a vyrážíme na příjemnou cestou do alpského podhůří, na okraj více než milionového bavorského Mnichova, v jehož okolí žije však žije na 10 milionů lidí a tak je všude poněkud "těsno".

Po krásných čtyřech hodinách jízdy dorážíme na místo v čerstvém dopoledni, všude je ještě lehce ospalý klid prvního dne a přesto už je znát, že dosud stále ještě nejvýznamnější evropská výstava audiovizuální elektroniky pro domácí audiovizuální použití je pečlivě připravena dle nejpřísnějších německých standardů. Čtyřdenní, primárně obchodníkům určená výstava, i letos očekávala množství zajímavých premiér a ukázek, byť vesměs již prezentovaných v Las Vegas na Consumer Electronics Show.

I v roce 2014 High End Mnichov zabral tři velké spodní haly, dvě atria s poslechovými místnostmi a ještě jedno nejvyšší patro s pokojíčky. Naše cesta začala ale rozhovorem s Florianem Cosseyem. Pokud to jméno neznáte, dobře si ho poznamenejte – tenhle Švýcar stojí za momentálně asi nejambicióznější high endovou značkou současnosti, která hodlá překonat (kvalitou i cenou) i takové rakety, jako je třeba soulution, nebo darTZeel (a sídlí mimochodem nedaleko obou a kousek od Nagry). Nutno říci, že pro nás to byl jednoduše jeden z top zvuků výstavy (tak klidný, vyrovnaný a samozřejmý). Ale pokladů se našlo i pár dalších.

Prohlédněte si pár obrázků v komentované fotogalerii.


ZAJÍMAVÉ EXPOZICE, ZNAČKY A PRODUKTY (které už se do fotogalerie nevešly)

NAD

- prezentace Master Series s velkými reprosoustavami Dynaudio rohodně stála za hřích

T+A

- nejvýraznějším pokrokem byl nový CD / SACD přehrávač a D/A převodník PDP 3000 HV, podporující také DSD signál (logicky, když umí SACD)

- obzvláště jeho mechanika je OBROVSKÁ

PASS LABS

- nové zesilovače XAx.8 byly k vidění pouze pasivně, ale i tak jsou to ideální kousky pro příznivce VELKÝCH zesilovačů

GATO AUDIO

- DIA-250 a DIA-400 jsou velmi zajímavé integrované zesilovače, přibyly k nim aktuálně až šestikanálové koncové zesilovače DPA-4004 a DPA-2506 spolu s předzesilovačem PRD-3

DARTZEEL

- hodně zajímavá mohla být prezentace švýcarského darTZeel, bohužel ve čtvrtek bylo jednoduše vypnuto - přítomny byly ale referenční monobloky (+/- 3 000 000,-) a předzesilovač (+/- 600 000,-)

- zajímavý byl i streamovací "téměř all-in-one" zesilov LHC-208

JIN FENG DIGITAL TECHNOLOGY

- ne, tuhle značku sem nedáváme proto, že nabízela ultra super mega high-end digitální zdroj (i když podle plakátu nabízela), ale proto, že právě takových značek bude v budoucnu přibývat - sídlo: Šen Čen (anglicky Shenzen)

JEFF ROWLAND DESIGN GROUP

- tahle prémiová značka měla velmi skromnou prezentaci, v otevřeném prostoru a v kombinaci s maličkými bedničkami; hlavní hvězdou byla nová verze integrovaného zesilovače Continuum S2

LUXMAN

- v obležení návštěvníků byl pořád i stánek Luxman, tedy se nedala udělat žádná pořádná fotka nového gramofonu PD-171AL, nebo děleného zesilovače C-900 a M-900, které v druhé půlce roku nahradí řadu 800

- představen byl i model D-08u (jako Ultimate) s novým převodníkem o rozlišení 32 bit / 384 kHz

ENKLEIN

- jeden z nejdražších výrobců na světě představil oficiálně jedny z nejdražších signálových kabelů - David a Orion

WILSON BENESCH

- k 25. výročí si tu firma nadělila reprosoustay Square Five a vytvořila výroční verzi gramofonu Circle 25 Anniversary

MARTEN

- pokus o jedny z nejlepších (a největších a nejdražších) reprosoustav světa předvedla firma Marten se svými Coltrane Supreme 2, hrajícími (prý...někdy...) s již zmiňovanými darTZeel

ATLAS CABLES

- nový, ultra drahý ultra stříbrný a ultra prestižní kabel představili v Atlas Cables - Asimi Ultra Reference

CONCRETE AUDIO

- cement, písek, voda - to jsou ingredience představeného modelu Concrete Audio Modell N1

YAMAHA

- k osahání byla série 3000, návrat této legendy k regulérnímu high-endu

TAD

- fantastická demonstrace toho, že když dva zvukoví technici snímají živý záznam různými způsoby, tak i na stejné technice má zcela jinou úroveň a jde o zcela jiný zážitek; byla tu dokonce živá demonstrace, kde se v jedné místnosti živě nahrály nástroje a vokály a vedle se na referenční sestavě přehrávaly - u T.A.D. tak potvrdili, že se nemůžete snažit zreprodukovat původní živý zážitek, protože nikdo neví, jaký vlastně byl, když i "pouhý" zvukový technik má takhle obrovskou moc záznam ovlivnit.

...a na spoustu ostatních značek bychom potřebovali týdny a týdny k popsání a dalšímu představení. Pravdou ale je, že žádná z nich už "netrhá žíly", alespoň tedy nám.

OSTATNÍ

Toho ostatního vlastně zase až tak moc nebylo. Všude (samozřejmě) spousta vinylu, gramofony, ale celkově v podstatě jen zavedené značky bez výrazných revolucí. Naopak spousta značek (třeba Sennheiser) zcela scházela, což je zajímavé. Ale i tak měl výstavní katalog téměř 550 stránek, naplněných téměř výhradně právě popisem jednotlivých firem a vystavovatelů, takže nedostatkem impulzů při návštěvě jistě nikdo netrpěl. Kupodivu byl všude (relativně a hlavně oproti minulý ročníkům) klid, nikdo se nesnažil upozorňovat na sebe nesmyslnými hlasitostmi (nebo možná jen pár expozic), všude se dalo docela příjemně projít a i přes velké množství lidí se dalo dobře dýchat a užívat si pohledu na hifi. Velkou změnou bylo opravdu obrovské zastoupení asijských návštěvníků - jasný znak toho, kde je momentálně nejsilnější trh a pro koho se vyrábí.

Jaký vlastně vyplývá hlavní trend? Inu, pocitově veliké, veliké zvýšení jakési průměrné kvalitativní laťky, plus objev značek, jejichž reprodukční schopnosti jsou naprosto nevídané a neslýchané. Je tu jasně rostoucí trend drahých značek a drahých produktů (tam, kde bývalo dříve ultra drahé v řádu 500 000,- Kč, tam je dnes nutno na konec připsat ještě jednu nulu). Je tu jasně znatelná asijská vlna. A díky bohu, je tu také selhání pár let staré předpovědi o zániku CD přehrávačů - kolik jich tu bylo k vidění vedle streamerů, to muselo každého naprosto uklidnit.

Je noc. Vrátil jsem se z již třiatřicátého ročníku výstavy HIGH END Mnichov. Pozná se to podle toho, že už skoro nevidím a absorboval jsem tolik poslechový zážitků a technických informací, že by jejich soupis v úhledné strojopisové formě vytapetoval středně velký zámek. Ale to je dobře. Přes čtyři stovky vystavovatelů jsou jednoduše zážitek, za kterým by každý milovník high fidelity měl vyrazit rok co rok, ideálně na dva nebo klidně i tři dny. I letos se tu opět představily novinky skvělé a výjimečné, ale také za vlasy přitažené a obskurní. I tak je to za pár EUR stále zážitek, který stojí za to...

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

200 300 basys cs subpage

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar