001

Spolu se slunnými dny se do Evropy vrátila také patrně nejznámější výstava, zaměřená na segment high fidelity a high end audio(vizuální) elektroniky. I když už nějakou dobu starý kontinent hostí i exhibice větší, prestiží zatím žádná z nich Mnichov nedotáhla a patrně ani hned tak nedotáhne. Takže každý, kdo touží po maximálním množství premiér a po maximální exkluzivitě, ale nechce se mu cestovat za oceán do Las Vegas nebo Colorada, musí se vydat k našim západním sousedům v první květnové dny.

Učinili jsme tak i my a dovolíme si pojmout letošní reportáž hlavně jako soubor zajímavostí, kombinovaný s fotogalerií.

Základní dojmy? Méně návštěvníků, plynulejší organizace, hezčí ženy a mnoho zajímavých, nových značek – původem sice povětšinou z Číny, ale Země draka prokázala, že se díky letitému vyrábění světoznámých značek poučila koukáním pod jejich prsty a je schopná vyprodukovat kvalitní hi-fi za neuvěřitelně příznivé ceny. Je také cítit tlak na výrobce, aby i ty nejprestižnější značky uváděly dostupnější a dostupnější modely – zaplatitelnou řadu tak bylo vidět třeba i u MBL či Soulution (samozřejmě v kontextu ostatní firemní produkce). Zajímavá byla třeba ale také aktivní řešení od Quadral či reprosoustavy Cambridge Audio.

Tak trochu také schází vysloveně revoluční, nebo alespoň výrazně evoluční projekty, stanovující nové meze v oboru – ačkoliv třeba Nagra předvedla velmi zajímavý D/A převodník, Antelope Audio (opět) potenciálně dokonalý Rubicon a také třeba Adam Audio přišel s pasivní řadou, poháněnou novým špičkovým děleným zesilovačem. Stále ale zůstáváme u již viděných koncepcí, boom jako třeba při příchodu D/A převodníků či renesance gramofonů není vidět.

Velký krok zpátky jsme zaznamenali také u „špičkového obrazu" – v podstatě tu byl PANASONIC a SONY, kteří ještě i tak se svými prezentacemi působili snad až poněkud nepatřičně. High End se tak ale vrátil ke špičkovému zvuku, který patrně stejně táhne nejvíce...

Definitivně nejpodivnějším vtipem však byla přítomnost gigantického zesilovače Pivetta Opera Only, který dokonce i samotní organizátoři řadili mezi největší taháky výstavy. 1,5 tuny váhy, až 6x 60 000 Wattů výkonu a 1 500 000 USD na cenovce slibovaly ledacos. Když ale výrobce ve stanovenou hodinu zesilovač rozložil, jednotlivá „křídla" ani nepropojil kabely (takže místo plného potenciálu využíval dle dokumentace asi 5%) a nakonec vše předváděl na dvoupásmových sloupcích podivného vzhledu i zvuku. A odůvodnění? „Je to jen vtip, vyrobíme tento zesilovač rádi na objednávku, ale tady jsme na sebe jen chtěli upozornit a ukázat, že vyrábíme zesilovače na zakázku.", řekl výrobce. Inu, kdo chce kam...

Naopak definitivně nejpříjemnějším překvapením byla značka TAGA Harmony. Překvapení je to ale hlavně určené těm, kteří brousí v nejdostupnějších vodách – takhle zpracované a takhle hrající reprosoustavy totiž doslova za pár tisíc nedokáže nabídnout nikdo, koho bychom dosud znali. A jak se zdá, brzy se podívá i do českých luhů a hájů.

Nyní už tedy dosti slov, krátké komentáře najdete u jednotlivých fotografií:

Berte tedy výše uvedené jako ukázku možného a vzhůru do Mnichova - pokud ne v roce 2013, určitě alespoň 2014... Nuže, s přáním všeho nejlepšího pro náš milý obor high fidelity užívejme, poslouchejme a příští rok opět v Mnichově na slyšenou.

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 longplay

200 200 wdq

200 100 optoma

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 riha 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar