Značka RIHA s plzeňskými kořeny má věru široký katalog, čítající k dnešku možná i kolem stovky položek, což je na v podstatě stále ještě nevelkou firmu záběr až těžko uvěřitelný. Ačkoliv většina pozornosti je upřena na reprosoustavy, nemalou část ceníku okupuje také elektronika, z níž i v globálním kontextu vykukuje multikanálový předzesilovač s relátkovou regulací hlasitosti, který jen tak někde nenajdete. Jsou tu ale i konzervativnější produkty, hlavně pak koncové zesilovače, z nichž nejpopulárnější je B200.
Ačkoliv jen koncové stupně se ve firemním katalogu dělí na pět různých řad, jsou to právě ty z řad B, které produkci momentálně dominují. B200 je pak přímo uprostřed, jde o dvoukanálový model (vyšší B400 už se vyrábí i jako monobloky) v nikoliv malém, ale ani v neskladně velkém šasi s až industriálním šarmem.
Samotný koncový zesilovač je absolutně jednoduchý - tlustý čelní panel krom loga vlastně už nese jen specifikaci modelu a ve svém středu jen velice nenápadně diodou určuje svůj provozní stav. Oba boky jsou bohatě žebrované díky mohutných chladícím profilům, celá skříň je pak vyrobena bytelně a opět až s pocitem, že jde o nějaké industriální, nesmírně odolné zařízení.
Zadní panel krom obligátního povídání o nebezpečí elektrického proudu nabízí jen centrálně umístěnou zásuvku pro Neutrik powerCON konektor, kterou zleva doprovází vstup a výstup 12V triggeru a na druhé straně kolébkový síťový vypínač. U horní hrany jsou symetricky rozložené signálové vstupy (žádné okolky - prostě pro každý kanál jeden XLR konektor), dole přesně v jejich ose pak výstupy pro reproduktory. Kvůli bytelnosti, spolehlivosti a bezpečnosti i tady byl zvolen speakON jak ho znají audio profesionálové; ačkoliv na vyžádání můžete dostat i klasické terminály, což je výhoda malosériové zakázkové výroby. Upřímně řečeno, až na své estetické vlastnosti je ale speakON a powerCON parádní řešení...
Moc se nám líbilo celkové mechanické zpracování zesilovače - nečekáte-li žádné parádičky, technická preciznost provedení je výtečná, zejména s ohledem na cenovou hladinu.
Ten samý pocit vás pak provází i při pohledu dovnitř. Odklopení horního panelu totiž odkryje precizní a nesmírně čistou práci. Fascinující jsou například tlusté příčky mezi jednotlivými sekcemi zesilovače, zajišťující nejlepší možné stínění.
Prostřední třetinu zabírá napájení, v horním "patře" jsou dva toroidní transformátory s výkonem 400 W se stíněním mezi primárem a sekundárem, ve spodním pak další obvody. Skrze průchody v příčkách pak proud prochází k samotným zesilovacím obvodům, které jsou namontovány vertikálně na vnějších stěnách skříně, které tak slouží i ke chlazení. Vidět je baterie filtračních kondenzátorů o celkové kapacitě 180 000 mikroF, vidět jsou výkonové bipolární tranzistory Motorola v počtu 16 kusů (každý umí dodat 200 Wattů a 16A) i poctivě kroucené kabely, kterými je signál veden ke speakON terminálům. Vše je od napájecí zásuvky dál řešeno jako dual mono a vedeno s až neuvěřitelnou pečlivostí.
Označení B200 odpovídá výstupnímu výkonu na kanál do zátěže 4 ohm (tedy 200 Watt, aby nedošlo k mýlce), do 8 ohm je výkon poloviční a do 2 ohm zase dvojnásobný, jak se sluší a patří. Pokud zesilovač zapojíte do můstku, umí dodat do 8 ohm až 400 Wattů, respektive 800 W do 4 ohm, což pro někoho může být zajímavým řešením. Do úrovně 1 W pak zesilovač pracuje ve třídě A.
Výrobce udává frekvenční odezvu 3 - 150 000 Hz (1V / -3 dB), zisk je solidních 29 dB a rychlost přeběhu větší než 40V / us. Odstup signálu a šumu nad 120 dB, celkové harmonické zkreslení pod úrovní 0,03% a celkové intermodulační zkreslení méně než 0,02% pak také patří rozhodně k nadstandardu dané třídy, stejně jako tlumící faktor 400 nebo maximální výstupní proud 60 A, který už by měl umět nakrmit i složitější reprosoustavy.
Samotný zesilovač pak díky konstrukci z hliníkových profilů o tloušťce 3 - 10 mm není žádný drobeček. Při rozměrech 45 x 15 x 41 cm (š x v x h bez gumových nožek) váží 28 kg.
RIHA B200 jsme poslouchali společně s firemním linkovým předkem LINE-4-DAC a ze "speakON důvodů" i přes kabeláž RIHA, zkoušeli jsme však i spojení s Naim Nait XS a porovnání s Naim NAP 250. Poslouchalo se z OPPO BDP-105D či z digitálních vstupů LINE-4-DAC a třeba Cambridge CXC. Další použité komponenty viz pravý sloupec s redakčními sestavami -->. Poslouchalo se přes Harbeh Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla, ale největší část dojmů vznikla přes RIHA Kilo Plus; snad příliš nepředběhneme, když řekneme, že "celofiremní" systém vykazoval jasný synergický efekt, zatímco ostatní kombinace zdaleka nebyly tak smysluplné.
Produkty značky RIHA, s nimiž jsme doposud měli tu čest, vykazovaly jasnou snahu nabídnout precizní, živý a až brutálně energický bas - B200 není výjimkou, navíc ukazuje, že má energie a autority na rozdávání v jakékoliv kombinaci, byť jak bylo řečeno, nejvíce souzní s Kilo Plus ze stejné stáje. Kontrabas Charlieho Hadena v "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) byl šťavnatý, pevný a konkrétní, pěkně sytý a každé brouknutí provází silný, razantní impuls. Zesilovač zachovává svůj charakter i při dosti tiché reprodukci, takže broukání a pocit fyzické váhy tónů si užijete i při nízké hlasitosti. Tóny byly také s ohledem na pořizovací cenu stroje excelentně konturované, zřetelné a dobře už tu je vystižená i různorodost poloh. Na bas má systém RIHA jednoduše talent.
Střední pásmo pak hraje s upřímnou přímostí - vokál Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" hraje dobře na velmi levných "maskujících" sestavách a pak opět až na opravdu dobré high-endové technice. V podání děleného zesilovače RIHA byl velmi expresivní, křišťálově čistý a pevný. Zesilovač, zdá se, nemá snahu nijak zdůrazňovat jakýkoliv z aspektů reprodukce, předává informace jistě a čistě, takže bez komplikací cítíte, že zvukař neměl tak úplně svůj den, na druhou stranu tu není hrubost či nepříjemnost, navíc případnou přílišnou přímost vyvažuje skutečně - minimálně v dané třídě - excelentní detailnost.
Stejně super čisté, konkrétní a výtečně rychlé jsou i nejvyšší tóny - RIHA B200 pokračoval v nastavené linii upřímné energičnosti i v "Dreaming of the master" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051). Zesilovač má výtečnou kontrolu a je rychlý a velice znělý, bylo slyšet každé zašumění štětečku po činelu i sebelehčí ťuknutí do jeho plochy, B200 už patří k těm strojům, které umí nabídnout samozřejmost a nadhled.
Vynikající pak je rozhodně dynamika zesilovače - Lisztův "Mefistofeles" z "Fraustovské symfonie" (1995 | Denon | CO-78826) měl koule, razanci a makrodynamickou výbušnost, jakou byste od relativně zaplatitelného stroje povětšinou spíše nečekali. Zejména v souladu celého "RIHA systému" pak energie proudí snadno, dramaticky a důrazně jako výstřely z děla a se strhující autoritou. Zesilovač se pak rozhodně nebojí hlasitosti, dynamiku umí protlačit i potichu, byť nezapře, že nejlépe je mu pěkně nahlas, kdy razance ještě dále rozkvete.
Čistota a přesnost stojí za celkovým dojmem velice solidní čistoty, v Buckinghamově "Not too late" ("Live at the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) nechyběly ani poměrně drobné detaily, byť reprodukce se pevně držela zejména hlavní linky, která byla odprezentována velice soustředěně a s opravdu velkým drajvem. S RIHA B200 ale rozhodně nebudete mít pocit, že by reprodukce byla zastřená nebo se vám špatně vnímaly nějaké jednotlivosti.
Patrně i díky opravdu poctivé dual mono konstrukci s precizním oddělením obou kanálů byl stereo obraz v "The Foggy Dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | 09026639172) pevný, nehybný a zaostřený v pravolevém směru, ale už tu byl i zřetelný pocit předozadní plochy scény. Dobře, bez překážek lokalizované nástroje byly jako vysochané, zaostřené s až studiovou precizností.
Když pak nakonec došlo na "Song to say goodbye" z desky "Meds" od Placebo (2006 | 0602537175369), B200 velmi upřímně a velmi nepřikrášleně ukázal limity nahrávky, přitom ale svým dravým, super energickým a autoritativním stylem tyto nešvary v podstatě "přetlačil". Síla, švih, důraz, basová soustředěnost a středo-výšková přímost, vše spolu s výtečně rytmickým přednesem podtrhlo rockovou atmosféru i přes zjevně analytické směřování zvuku.
RIHA B200 je stroj, u nějž můžeme zajisté být pyšní, že se vyrábí v České republice - za v podstatě velmi smysluplné peníze nabízí rozhodně víc, než běžné "komerční" značky a přestože není pro každého, v kategorii koncových stupňů do 100 000,- je to parádní počin. Impuls, váha, autorita, rychlost a dynamika jsou podmanivé. Zesilovač je velice lineární a přímý, nepřibarvující a tím také upřímně a bez okras ukazující co jím prochází - pro někoho to snad může být až příliš, u někoho to zase vzbudí upřímné nadšení, protože takový dramatický důraz těžko pohledat. Celkově je vidět, že výrobce ví co činí, byť tak činí tak trochu s ohledem na maximální účelnost a až "profi" feeling soužití - jisté nakonec je to, že B200 je vynikající a energický zesilovač, který funguje ideálně v kompletní "RIHA" sestavě, kde pak skutečně stojí za seriózní a soutředěnou pozornost zejména s ohledem na cenu.
Kč 69 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/vsimli-jsme-si/1372-high-end-praha-2014.html#sigProIda2bf800518
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/vsimli-jsme-si/1372-high-end-praha-2014.html#sigProIdc21cefbf5e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ důraz a kontrola
+ váha a energie reprodukce
+ rychlost zvuku
+ v dané ceně jen stěží najdete živěji hrající koncový zesilovač
ZÁPORY
- některé aspekty komfortu soužití nejsou tak úplně pro neodhodlané
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz