2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 1

Jméno Dana D´Agostina patří k nejznámějším v oboru. Pokud ho náhodou někdo není v téhle chvíli schopen zařadit, vězte, že až do roku 2009 patřil D´Agostino do firmy Krell, kterou spoluzakládal v roce 1980 a kde po 29 let dělal hlavního inženýra. Posledních sedm let si ale "hrál" pod vlastním jménem a vytvořil sérii unikátně vypadajících a hlavně špičkově hrajících zesilovačů. Jedním z nejnovějších výtvorů je pak série Master Power, rezignující na velmi specifický steampunkový design řady Momentum a přinášející typicky americkou obrovskou hmotu zesilovače.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 2

Série Master Power sestává ze tří výkonových zesilovačů - verze Classic Stereo je (jak název napovídá) klasickým dvoukanálovým modelem, verze 3+ dokáže zesílit kanály 3 (to pro účely domácího kina) a verze 2+ je opět dvoukanálová, je jí ale možno zapojit v můstku do podoby monobloku.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 17

Jak už bylo řečeno, Master Power 2+ je obrovský zesilovač - jde o čistě pravoúhlý stroj s mohutným kvádrovitým tělem z vcelku obyčejného plechu s množstvím perforací, čelní stěna je tvořená silným hliníkovým plátem, osazeným dvojicí mohutných madel, mezi nimiž je oranžová plastová destička s modelovým označením. V pravém dolním rohu je logo výrobce a kousek vedle něj zeleně podsvětlené spínací tlačítko.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 3

Budeme-li sledovat ostré, jednoduché křivky toho nejklasičtějšího tvaru, objevíme poměrně jednoduše střiženou zadní stranu. U paty je zásuvka C20, zajišťující dostatečný tok proudu, ve stejné rovině je pak čtveřice reproterminálů poměrně obyčejného typu, byť do nich není problém ukotvit banánky, vidličky i holé vodiče. Vlastně ale pěkně ladí s celkovou industriální syrovostí zesilovače, stejně jako symetrické XLR vstupy. Nic dalšího tu není, nepočítáme-li 12V vstup a výstup pro spouštěcí signál a RS232 pro integraci se sofistikovanými systémy řízení chytré domácnosti.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 16

Celé tělo stojí na čtveřici mohutných nožek, které bezpečně unesou celých 50 kg hmotnosti zesilovače. To se nemusí zdát moc, vezmeme-li v potaz výšku přes 29 cm, šířku necelých 50 cm a hloubku 51 cm. Ale vzhledem k jednoduchému exteriéru z nepříliš těžkých materiálů jde většina hmotnosti na vrub "vnitřnostem" zesilovače, zejména pak mohutnému toroidu v jeho centru.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 4

Vzadu, pod krycím plechem, naleznete ještě řadu dvoupolohových přepínačů - jejich vzájemná poloha umožňuje definovat i překvapivě sofistikované parametry jako je basový filtr, kdy lze nastavit výhybku na úrovni 80 Hz se strmostí 18 dB / oktáva, takže Master Power 2+ snadno zapadne k systému s aktivním subwooferem, děleným nejčastěji právě na této frekvenci. Můžete tu také nastavit režim můstku a znásobit tak výstupní výkon (a vytvořit si monofonní zesilovač).

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 15

Dan D´Agostino nijak zvlášť nerozebírá technická řešení, použitá uvnitř zesilovače, snad jen tvrdí, že použité technologie a obvody vychází z vrcholné (a super drahé) řady Momentum. Fakta ale zní tak, že tranzistory umí dodat výkon 300 Wattů / 8 Ohm, respektive 600 Wattů / 4 Ohm, zesilovač zůstává neochvějně stabilní až do 2 Ohm, kde dává do každého kanálu 1 200 Wattů. Zapojíte-li jej do můstku, umí do 8 Ohm vyprodukovat rovných 1 000 Wattů. Výkonu má tedy Master Power 2+ více než dost.

Zesilovač pracuje v rozsahu 1 - 200 000 Hz (-1 dB), což naznačuje nemalou rychlost přeběhu, v toleranci +/- 0 dB zvládá celý "slyšitelný" rozsah 20 - 20 000 Hz. Imponující je i hodnota zkreslení 0,1% na 1 kHz při plném výkonu. Odstup signálu a šumu 100 dB patří také k těm rozhodně lepším.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 5

Koncový stupeň Master Power 2+ jsme poslouchali v otrokovickém studiu PP HiFi, kde mu dělal společnost předzesilovač Viola Crescendo a zdrojem signálu byl primárně streamer Lumin A1, případně transport Cambridge CXC. Porovnávalo se s koncovým stupněm Viola Concerto, který chvíli posloužil i pro bi-ampingové zapojení. Poslouchalo se přes OceanWay Sausalito a to přes kabely MIT SL-Matrix, Genesis a McIntosh.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 14

Ve "Spiritual" z desky "Beyond the Missouri sky" Hadena a Methenyho (1997 | Verve | 537 130-2) dokázal mohutný koncák vytáhnout kontrabas do popředí, jeho hluboké brouknutí bylo úžasně plné, syté a skvěle kontrolované od nejnižší až po hodně vysokou hlasitost. Zesilovač má obrovskou autoritu, kterou donutil i náročný a tuhý basák ve sloupcích OceanWay provést několikacentimetrovou výchylku. Každý tón kontrabasu tak provázel hodně citelný impuls a pocit velké rezervy, nadhledu, díky čemuž basový tón přes skvělé kontury neztrácel svou příjemnou měkkost a broukavost. V "The Beat Goes On" Patricie Barber ("Companion" | FLAC) pak byl impuls dokonce obrovský, fyzicky citelný, rozechvívající celý prostor až do základů a dokonce i potichu jsme cítili jeho uzavřenou, energickou pěst. Master Power 2+ neztrácel autoritu ani schopnost udržet precizní kontury basových not, dodal kontrabasu realistické proporce, nikam ho netlačil a dokázal vystihnout jeho hřejivě dřevěnou barvu s mixem kovových strun. Fantasticky přirozený, uvolněný bas.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 6

Vokál Vince Jonese v "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2003 | Universal | VJ 356N) byl nádherně hebký, lehký a uvolněný, posazený přesně, pevně a klidně doprostřed hudební scény a zcela samozřejmě prokreslený až do úrovně, kdy bylo slyšet malá mlasknutí při nádechu. I z hlasu byl cítit suverénní nadhled, naprostý klid a pohoda, hlas měl přirozenou váhu a "hrudníkový" pocit, kdy odkudsi z prostoru nepřichází jen a pouze vokál, ale vnímáte komplexní rezonance celého zpívajícího těla. Stejně tak u zpěvu Cary Dillon v "The Parting Glass" ("Live at the Grand Opera House" | FLAC) bylo cítit naprosto jasně, že jde o živé vystoupení, byly slyšet jak ruchy v okolí, tak cítit vzduch i rezonance, vokál byl vlastně až civilně jednoduchý, přirozený, stejně nepřikrášleně obyčejný, jako by někdo mluvil v místnosti. Každá jedna hláska byla katapultována z reproduktorů s neskutečnou rychlostí a samozřejmostí, se skálopevnou kontrolou a hlas jako celek pak s uchvacujícím množstvím detailů, s nevyčerpatelnou energií a plasticitou, opět vytvářející dojem, že to není jen hlas z jednoho bodu, ale hmotné tělo, které ho produkuje.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 13

Salvy činelů v Burtonově "Like Minds" ze stejnojmenné desky (2003 | Concord | SACD-1029-6) byly podány s úžasnou komplexností a jemností, každý činel měl svou jasnou pozici, ale hlavně velkou kovovou plochu, kterou se tón šířil po každém dopadu paličky, velkou a hlavně s nádherně znělým kovovým charakterem. Díky skvělému prokreslení a velké rychlosti zesilovače, udržující v reprodukci naprosto autoritativní pořádek, bylo radostí sledovat předlouhý, jasný a velmi plynule utichající dozvuk, stejně jako rychlé vrstvení tónu na tón, kdy každý z nich zůstával zcela samostatně kontrolovaný a čitelný. Stejně tak až ostře cinkavé tenoučké kovové perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr ("Wichita Lineman" | FLAC) dokázal D´Agostinův zesilovač perfektně oddělit, udělit jim objem dostatečný pro vyniknutí v kontextu ostatních nástrojů, ale nepřehnaný, nezdůrazněný. Na tenkých, rychlých tónech bylo cítit, že Master Power 2+ má přeci jen tendenci o čtvrt krůčku preferovat znělejší přednes. Separaci jednotlivých cinkátek a chřestíte ale nelze nazvat jinak než jako excelentní, bylo znát, jak výsostně kovový zvuk exploduje, osciluje a pak pozvolna ubývá. Zesilovač má obrovskou autoritu a nadhled a i to nejjemnější ševelení v pozadí dokáže vytáhnout a zasadit do komplexního kontextu nahrávky na správné místo.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 7

Velký zesilovač už jaksi pocitově vzbuzuje dojem velké síly a nezkrotné dynamiky a už krátký poslech vás přesvědčí, že zvuková skutečnost za tou vizuální nijak nezaostává. Proporce nástrojů a jejich energie ve Vivaldiho "La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3" ze sampleru "Crystal Cable Arabesque" (2009 | Crystal Cable | CC200901) byly tak přirozeně živé, že třeba úder velkého bubnu doslova bere dech, jeho mohutný zvuk probudí doslova tlakovou vlnu, její sevřený důraz vás zase prostě a jednoduše fyzicky kopne do břicha. A přesto, ať už hrajete jak chcete nahlas, pořád vnímáte, že tam něco zbývá, že nejedete naplno a že dynamika je taková, jakou dovolí nahrávka či reprosoustavy, ale že zesilovač má v sobě snad malý jaderný reaktor. Stejně tak smyčce v Haydnově "Kvartetu op. 76 č. 5" v podání Engegardkvartetten ("Engegardkvartetten" | FLAC) měly úžasně vystiženou mikrodynamiku, byť možná maličko přehnané, nadrealistické proporce, velký zvuk ale s klidem zaplní i obří prostory. A ta suverénní pevnost, ta výbušnost a rychlost, ta autorita a důraz. D´Agostino věděl, proč tenhle zesilovač pojmenovává Master Power. Cvrlikání smyčců je navíc úžasně agilní, až vás to překvapí jako mrštnost stodvacetikilového boxera. Co víc - i při tichoučké úrovni poslechu zůstává dynamika zachována a stále cítíte prodírající se impuls i konkrétní kontury tónů. Fantasticky živé.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 12

D´Agostino Master Power 2+ třeba oproti koncovým stupňům Viola působí mnohem muzikálnějším dojmem, nesnaží se detaily nijak zdůrazňovat nebo akcentovat jakoukoliv část pásma. Proto na první poslech nemáte vlastně ani pocit nějakého výjimečného rozlišení, všechno je tak jaksi "normální". Třeba ve "What a wonderful world" Katie Melua ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) ale vokál Katie působil nádherně vzletným dojmem, byl lehký a velice přirozený, znělý a opět snad trochu proporčně naddimenzovaný. Čím víc však posloucháte, tím víc se propadáte do králičí nory nahrávky, objevujete další a další vrstvy, detaily na vás nijak netlačí, ale objevíte jich nepřeberně, když chcete. Skládají se však uvolněně do přirozeného celku, takže je ani nemáte potřebu hledat, každá nástrojová linka je sebejistě separovaná od ostatních, oba hlasy i při společném zpěvu jasně přichází odděleně a vše je skvostně organizované. Master Power 2+ nabízí až nečekaně transparentní a rychlý zvuk, díky čemuž bylo snadné porovnávat třeba i PCM a DSD verzi "Vision of Her" Davida Eliase ("The Window" | FLAC / DSD64). Je fantastické, jak ze skvostné nahrávky v DSD verzi ještě více vystoupí rezonance dřevěného těla kytary, jak se doslova vytvoří její 3D efekt, jak se ještě zvětší znělost strun a přitom se vše ještě víc uklidní, jak tyto droboučké nuance dokáže Master Power 2+ udržet pod kontrolou a vytěžit z nich ještě onen další krůček ke zvukové Nirváně.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 8

Stereo obrazu v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie s Václavem Neumannem (2006 | Octavia Records | OVCL-00259) nebylo co vytknout. Scéna sahala v pravolevém směru až za reprosoustavy a přitom jako kdyby si jich vůbec nevšímala, sestava dokázala nechat hmotu měničů zmizet a zanechat hudbu samotnou v prostoru. Ano, je pravda, že už jsme slyšeli systémy, kde pocit vzdušnosti nahrávky byl ještě lepší a nástroje byly ještě suverénněji lokalizované co do hloubky (protože i Master Power 2+ má jasně danou hloubku scény a už začínáte mít pocit skutečně trojrozměrné scény), ale ty stály přeci jen ještě více peněz. V Brittenově "Festival te Deum" ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC) je vzduch prostoru sejmutý do nahrávky naprosto fantastickým způsobem a D´Agostinův výkonový zesilovač ho většinu dokázal zase dostat ven. Zejména díky velkému zvuku celé sestavy se skutečně cítíte jako bohabojní v kostelní lavici pod tou obří chrámovou lodí, kdy se hudba odráží všude kolem vás.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 11

Naprostá samozřejmost, kterou Master Power 2+ vkládá do reprodukce, je nakažlivá. U "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) byla cítit velmi solidní rytmičnost koncového stupně (byť právě v oblasti naléhavosti a tempa jsou i lepší), hudba v sobě měla hlavně klid a výbornou plynulost, návaznost jedné noty na druhou vás při libovolné hlasitosti provede vlastně jakoukoliv hudbou a i když vám nevyplaví do krevního řečiště kýble adrenalinu, můžete s blaženým úsměvem a slinou audiofilského orgasmu odkapávající z koutku poslouchat bez únavy jak je den dlouhý.

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 9

Na závěr ale ještě krátký odstaveček o tom, co patří mezi jednoznačně jedny z nejlepších zážitků s hi-fi technikou, které jsme kdy měli možnost okusit - ačkoliv Master Power 2+ rozhodně nemůžete pomluvit, že by se mu nedostávalo energie či kontroly, když jsme ho zbavili nutnosti pohánět středy a výšky u OceanWay Sausalito (to dostal na starost konec Viola Labs Concerto), stalo se něco neuvěřitelného. Zvuk ještě více rozkvetl a sestava, pravda za bratru 3 500 000,- včetně kabeláže, zahrála tak, že zůstával rozum stát. Pokud jsme v recenzi Sausalito naznačili občasné tvrdé a kovové středy právě s Violou, tady zmizely a změkly do naprosté přirozenosti. Pokud jsme řekli, že Master Power 2+ měl při řízení všech pásem znatelnou rezervu, těžko slovy popsat tu jistotu a suverenitu v tomto zapojení - dokonce i zmiňovaná menší rytmičnost (tedy ne obecně, ale v porovnání s podobně drahou konkurencí) najednou dostala kopanec do zad a byla citelně lepší. Pokud tak máte zmiňované peníze, právě tahle sestava, jakkoliv k sobě vizuálně příliš nesedí, je jednou z možných konečných bez ohledu na cenu (a to s plným vědomím, že existují i podstatně, podstatně dražší sestavy).

2016 06 06 TST D Agostino Master Power 2 plus 10

Co tedy říct o D´Agostino Master Power 2+? Vlastně už jen málo. Dan D´Agostino na stará kolena prostě už ví co dělá a ví co po svých zesilovačích chce. A ony to dělají. Master Power 2+ sice nikdy nebude se svým účelně industriálním designem a nijak uchvacujícími materiály šasi ozdobou vašeho interiéru, stejně jako s nepříliš zvukově utěsněným transformátorem asi nebude ideálním společníkem do malých místností, ale pokud hledáte pořádnou porci energie, kontroly, rychlosti v přirozeně znějícím balení, pak Master Power 2+ patří rozhodně mezi ty nemnohé opravdu výjimečně dobré koncové zesilovače v této cenové třídě. Nedejte se ošálit americkým vzezřením a pokud máte šanci, poslechněte si ho. Nebudete litovat. Nebo možná ano, pokud si ho nebudete moci koupit...

Kč 460 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ energie a důraz

+ síla k rozehrání libovolných reprosoustav

+ nezkrotná dynamika a autorita

+ citelná rezerva

+ přesný, rychlý zvuk

ZÁPORY

- vizuální stránka je taková "americky" obyčejná

- v tichých pasážích slyšíte brum transformátoru

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Soundstyle | www.soundstyle.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar