2016 11 03 TST Hegel H360 1

Jméno Hegel reprezentuje nejen německého idealistu Georga Wilhelma Friedricha Hegela, ale také metalovou kapelu The Hegel Band, v níž svého času působil jistý Bent Holter, pilný student Technické univerzity v Trondheimu. Bent si v roce 1988 zvolil jako téma své závěrečné práce nové návrhy tranzistorů, potlačujících podle něj nejzásadnější potíže tehdejších technologií - velké harmonické zkreslení.

Protože téma Benta zaujalo, rozhodl se zkusit své štěstí a založil si společnost na výrobu elektroniky, kterou pojmenoval podle své kapely. A tato společnost funguje dodnes pod stejným jménem - Hegel.

Jednou z vlajkových lodí firemní produkce je integrovaný zesilovač H360, který (ostatně jako většina výrobků Hegel) sází nejen na výkony, ale také na moderní výbavu. Tím se v dnešní době rozumí hlavně digitální konektivita, v chápání Hegelu ale nejen v podobě optických a koaxiálních konektorů či USB, ale dokonce i v podobě zabudovaného streamovacího modulu.

2016 11 03 TST Hegel H360 2

Když je na elektronice napsáno Hegel, můžete si být jisti, že vizuál je pojat v duchu klasického severského minimalismu, s úplnou absencí jakkoliv efektních optických kudrlinek a ozdůbek. Mírně vypouklý čelní panel v dokonalé symetrii hostí pouze tři prvky, centrální displej s jednoduchými, velkými a modrými znaky, vpravo od něj je klasický knoflík pro regulaci hlasitosti, vlevo ten samý, určený přepínání vstupů. Vše funguje rychle, čistě, téměř bez fyzického odporu, ale se zřetelnou precizností.

O množství odpadního tepla výmluvně informuje řádné množství průduchů na horním krytu i fakt, že zesilovač stojí na mohutných vysokých nožkách, takže se k němu dostává dostatečné množství chladného vzduchu.

2016 11 03 TST Hegel H360 3

Zadní pohled odhalí relativně malý, ale dostačující počet konektorů. V rozích šasi najdeme reproterminály pro levý a pravý kanál, mezi nimi krom klasické napájecí zásuvky (spínání je umístěno ze spodní strany a ne vedle zásuvky) čtyři páry analogových RCA konektorů a jeden pár symetrických XLR. XLR a dvojice cinchů patří vstupům, zbylá dvojice cinchových konektorů je výstupní - jeden z nich je regulovaný, druhý linkový. Analogovou sekci doplňuje jeden koaxiální a trojice optických digitálních vstupů, plus zde najdeme USB s podporou vysokého rozlišení a nejméně očekávaný konektor - ethernetový port, umožňující přímo do zesilovač streamovat přes protokoly DLNA a AirPlay. Je zde dokonce i digitální výstup, pokud byste digitální signál snad chtěli poslat někam dál. Příjem ovládacích příkazů zajišťuje mimo jiné i 3,5 mm jack (pokud třeba zesilovač nebude na viditelném místě).

Uvnitř zesilovače (jak se na vlajkovou loď sluší a patří) jsou přítomné všechny zásadní firemní technologie a řešení. Řešení DualAmp v podstatě označuje oddělení napěťové a proudové části do samostatných modulů, kdy signál nejprve projde napěťovým zesílením a poté proudovým modulem. Díky tomuto postupnému zesilování je dosažení nižšího celkového zkreslení a hlavně vyšší dynamiky. Technologie DualPower zase označuje v podstatě několikeré nezávislé vinutí transformátoru, z nichž se poté napájí zvlášť jednotlivé sekce (digitální, analogová, výstupní, vstupní,...). Pod jménem OrganicSound se skrývá maličko vágní "aplikace nejnovějších technologií z adekvátních oborů jako jsou například integrované obvody", což možná ani není možné označit za technologii, spíše jde o zdůraznění snahy neustat na jednom místě.

2016 11 03 TST Hegel H360 4

Označení SoundEngine už ovšem rozhodně značí technologii - a to dokonce patentovanou. Zjednodušeně řečeno řídí zesilovací obvody tak, aby nízkým přechodovým zkreslením připomínaly funkci zesilovačů ve třídě A, výkonem pak ale obvody ve třídě A/B. Obvody se pak také soustředí na potlačení vysokofrekvenčního zkreslení. SoundEngine obvody také mají nulovou celkovou zpětnou vazbu, místo níž mají lokální adaptivní řešení.

Modul D/A převodníku staví na technologii asynchronního upsamplingu, která dle vyjádření výrobce produkuje menší zkreslení a menší časovou chybu, než nejrozšířenější synchronní řešení. Obvody jsou pak ještě k tomu plně symetrické, což dále snižuje zkreslení a omezuje nežádoucí artefakty. To vše pak doplňují ještě hodiny Hegelu, které zajišťují přečasování veškerého příchozího signálu.

2016 11 03 TST Hegel H360 5

Nyní vyberme pár faktů ze stránky s technickými parametry. Hegel H360 je velký - konkrétně jde o čtverec 43 x 43 cm s výškou 15 cm, přičemž díky bytelné konstrukci a velkému toroidnímu trafu váží přes 20 kg. Tranzistory vyprodukují výkon 250 Wattů do 8 Ohm (420 W do 4 Ohm), obvody pracují v rozsahu 5 - 180 000 Hz a odstup signálu a šumu je vždy vyšší, než 100 dB, což není zlé. Tlumící faktor dosahuje velmi solidní hodnoty 4 000. Stojí za to zmínit i fakt, že zesilovač přehraje nejen PCM signál (až 24 / 192), ale také DSD (až DSD128), byť jen po USB.

Hegel H360 jsme poslouchali zejména s převodníkem Hegel H30 a porovnávali s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS v kombinaci s OPPO BDP-105D, s Norma Revo IPA-140 v kombinaci s Norma Revo DAC-1 nebo také s Gryphon Diablo 300 v sestavě s Gryphon Kalliope. Zkoušeli jsme pochopitelně i rozdíl proti Cambridge CXA80 a Cambridge CXC, ale spíše z povinnosti, byť transport získal připojením do Hegelu (zejména do H30) na danou cenu neuvěřitelné kouzlo. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Raidho X-2 a to přes kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black, ale i různé kabely KrautWire Lifetime série nebo třeba reprokabely Xavian Mondiale II.

2016 11 03 TST Hegel H360 6

Hegel H360 má na poměry integrovaných zesilovačů netypicky silný talent protlačit basové frekvence i skrze měniče, do kterých byste to neřekli a to jak v objemu, tak v hloubce, tak v kontrole - a to vše s puncem klidu a nestrannosti; bohatostí dosahovala basová linka v "Here come the bastards" od Primus ("Sailing the seas of cheese" | FLAC | 24 - 96) téměř až na úroveň, kterou předvádí například Diablo 300, přitom ale působí výrazně civilněji a neefektněji. Bas má velmi přesvědčivou hloubku, každý tón má impuls a autoritu, umí místnost vyplnit a přitom drží ne tvrdou a suchou, ale jasnou a suverénní kontrolu nad konturami. Spíš než razantní výbušnost pak Hegel sází na nadhled a na propracovanost.

Zpěv Diany Krall ve "Where or when" z "Quiet Nights" poukázal na jemné, fajnové rozlišení a hlavně výtečně přirozený, autentický tón, přidávající k nahrávce jen minimum sebe - výsledkem byl přirozený, lehký a přitom bohatý, plný hlas, zesilovač plně vytěžil onu něhu v nahrávce, podtrhl její jemnost a něžnost. Přes všechno jemnost a klid ale slyšíte hlas prokreslený do hloubky, dospělý a komplexní. Hegel není analytický, přesto je informativní, v jeho zvuku se snoubí jasnost a jemná uvolněnost, vše je přirozené a čisté.

2016 11 03 TST Hegel H360 7

V pásmu nejvyšším, konkrétně u cinkotu velkého množství cinkátek a chřestítek v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1), byl Hegel stejně neefektní, dospělý a uvolněný jako v pásmech ostatních. Kov byl velmi jasný, ale bez pocitu zdůraznění, velmi přirozeně byla vykreslená celá řada perkusí, postupně rozeznívaných v levopravém směru, bylo výborně slyšet jak tóny vznikají i jak pozvolna, dlouho doznívají za novými a novými cinknutími. Neohromujícímu přednesu musíte dát čas, ale snadno se na něj zvyká. H360 má právě ten správný objem, právě tu správnou, nepřehnanou ani neošizenou energii a hlavně nás nadchlo, jakým způsobem si v rámci své cenové třídy H360 poradí i s jemňoučkými nuancemi jako jsou rozdílné velikosti jednotlivých cinkátek; navíc jejich velikosti prostě poznáte, což napovídá něco o výtečném rozlišení. Že díky celkové přirozenosti a uvolněnosti můžete hrát libovolně nahlas bez ztráty hladkosti a uvolněnosti, to je jen další doklad talentu H360.

Sbor a orchestr Dunedin Consort v Händelově "Aleluja" ("Mesiáš" | FLAC | 24 - 88,2) dokázal Hegel H360 oživit, zesilovač je neutahatelný a je úplně jedno jak nahlas hrajete a jaké máte připojené reprosoustavy. Hegel jimi jednoduše hudbu protlačí a je to působivé zejména potichu, kdy má zvuk strukturu, kontrolu i dech a drajv. Nástroje zaberou právě tam, kde zabrat a mají a v reprodukci je cítit kontrola, síla a důraz, nebo možná spíše minimum překážet, které by zvuk krotily. Není to zvuk velký a mohutný, je přirozený, přehledný a živý, plynoucí a kypící životem ve špičkách, stejně jako šeptající v nejklidnějších pasážích. Hegel se nezapotí v žádné z poloh a uhraje svou vlastně v jakémkoliv systému.

2016 11 03 TST Hegel H360 8

Hegel je pak vysloveně vynikající v podání hudební scény - prostor v "Good morning little schoolgirl" od Muddyho Waterse ("Folk Singer" | FLAC | 24 - 192) byl pevný, skvěle přehledný, s konkrétní lokalizací a velkou šířkou i hloubkou - zesilovač hudbu umí vytlačit ven z ozvučnic a vše luxusně propojit do naprosto jednoduchého a přirozeného celku. Velmi dobře se také lze soustředit na libovolnou nástrojovou linku či nástroj samotný, má hloubku, ohraničené tělo a je to tak dobré, že to vlastně je až nenápadné.

Když na to ale přijde a otočíte volume doprava, není Hegel žádný zjemnělý a opatrný stroj - v každém okamžiku mu zůstává jeho neutrálnost, jeho neefektnost, ale když své kytary rozezněli pánové z Manic Street Preachers v "Dead Martyrs" ("Know Your Enemy" | MP3 | 16 - 44,1), i tahle trochu hrubá a syrová nahrávka zněla podmanivě; díky nestrannosti bylo jasně cítit, že nahrávka je plochá, částečně tupá a částečně ostrá, ale ten drajv, ta údernost, ten spád a ta energie, to všechno se vlastně dobře poslouchalo. Hegel má talent díky své vyváženosti a nadhledu zkultivovat i horší nahrávky.

2016 11 03 TST Hegel H360 9

Hegel H360 je integrovaný zesilovač pro ty, kteří si cení určité míry nenápadnosti, decentnosti a klidnosti. H360 totiž hraje výtečně věrně a přirozeně, ctí barvu tónu, ctí objem, ctí dynamiku i strukturu nahrávky - v zásadě nic nepřidává, nic neodebírá a stává se tak natolik přirozeným elementem, že rychle mizí ze "zorného pole" vašich uší a nechává vyznít jen nahrávku samotnou. Zejména kontrolou basu ale patří k excelentním zesilovačům dané kategorie, zvuk dokáže protlačit s až překvapivou dospělostí i menšími reprosoustavami, kde byste ho tak úplně nečekali. Funkční výbavou je pak až na hraně lifestylu, protože díky výbavě jej zvládnou obsloužit i neaudiofilové v domácnosti. Vše ostatní lze popsat naprosto jednoduše - funguje to. Nadhled a přirozenost možná v přímém srovnání s konkurencí nejsou tak působivé, po šesti, osmi nebo deseti hodinách poslechu se ale karty obrací a Hegel hraje stále stejně hlasitě, stále stejně nestresujícím, příjemným a klidným způsobem napříč hlasitostmi i žánry. Hegel H360 je za dané peníze prostě výjimečně dobře vyvážený a všestranný stroj se skvělou výbavou i skvělým celkovým zvukovým výkonem.

Kč 149 990,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výtečný, kultivovaný, ale skvěle propracovaný bas

+ klidný, uvolněný přednes

+ nestranná tonalita

+ hladkost, čistota a vnitřní živost

+ solidní dynamika

+ výbava

ZÁPORY

- s přihlédnutím k výbavě a ceně vlastně nic, pokud vám sedne jeho "normálnost"

--- --- --- --- ---

DISTRIBUCE: 4CE Distibution | www.hifi4ce.eu 

PRODÁVÁ: AVIT SMART | www.avitsmart.cz + HIFI STYL | www.hifistyl.cz + IMAGE AUDIO | www.imageaudio.sk 

produkt roku banner

200 300 mcintosh

200 200 xavian 20let

200 200 elfton

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 marantz 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 pmc 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha