ELAC hi-fi reprosoustavy

Víc než 8 / 10 informací o světě kolem nás přijímáme očima. I proto v nás tak nějak podvědomě budí nadšení krásné vizuální umění, proto se tak překotně vyvíjí nejen rozlišení fotoaparátů, videokamer a mobilních telefonů, ale hlavně domácích televizních obrazovek. Hitem roku 2013 je bez diskuse formulka Ultra HD, neboli rozlišení 4k (pravda, dosud zastoupené ve filmové produkci jen hrstkou titulů, povětšinou remasterovaných hitů z hlouby 20. století). Jednou z prvních firem, která přišla na trh s referenčním televizorem s podporou tohoto rozlišení, byla korejská LG a její model Ultra HD TV, neboli 84LM960V. Měli jsme možnost osahat si model z řady 2012.

Pokud pomineme typicky těžko dešifrovatelné katalogové označení (to vám v paměti nezůstane ani po dobu jeho čtení), je LG Ultra HD TV doopravdy nezapomenutelným kouskem. Přestože máme doma skoro všichni televize se čtyřiceti a více palcovými úhlopříčkami, jen obtížně si lze bez osobní zkušenosti představit gigantickou velikost plochy s úhlopříčkou 84". Představte si nicméně svou televizi a přidejte jednu nahoru nad ní, jednu doprava a jednu do volného zbývajícího kvadrantu tak, aby utvořily jednolitou plochu. A je to – máte 4x tak velkou televizi, než je vaše současná průměrná Full HD obrazovka a má také přesně 4x vyšší rozlišení – místo 1920 x 1080 pixelů (neboli 1080p) jich vykreslí rovnou 3840 x 2160 (má tedy fyzické rozlišení 8,3 megapixelu, v televizní řeči 2160p). Pokud stále ještě nejste ohromeni, pojďme dál.

Fyzické rozměry jsou na televizor vcelku obludné, byť velikost základny / stojanu, se nijak dramaticky neliší od běžných TV, stejně tak jako téměř žiletková tloušťka 4 cm. Na šířku má však přístroj bez pár centimetrů dva metry, výška pak dosahuje skoro jednoho a čtvrt metru. Na to jak tence a subtilně působí, váží jako správný Otesánek – bez pár dekagramů rovných 80 kilo, takže pozor na volbu kvalitního držáku na zeď a zapomeňte na to, že si pozici televize jen tak v pohodě sami doladíte.

Na to, jak obří má Ultra HD TV rozměry, je obrazovka obkroužena jen tenoučkým rámečkem. Ten pomáhá mimo jiné k mnohem lepšímu vnímání 2D, ale hlavně 3D obrazu. Vůbec design celkově se zaměřuje na maximální jednoduchost linií.

Protože přední stěnu televize oživuje kromě obrazu jen velmi decentní logo výrobce, podívejme se dozadu. Ani zde se nedočkáme žádných zázraků, mírně nestandardním prvkem je dvojce kulatých reproduktorů, dávajících najevo, že v útrobách televize se skrývá systém 2.2, tedy dva širokopásmové měniče a dva woofery. Zbytek plochy je čistý, až na maličký kousek věnovaný vstupně-výstupním konektorům.

Tím nejzásadnějším je nicméně určitě samotný Ultra HD IPS panel, díky němuž můžete mít poprvé v historii v obývacím pokoji vyšší kvalitu obrazu, než v leckterém kinosále. Co do rozlišení si jej můžete představit jako čtyři Full HD panely v mřížce vedle sebe. Na povrchu obrazovky je speciální folie, která v kombinaci s polarizovanými pasivními brýlemi umožňuje – dle našich zkušeností – jeden z nejlepších domácích 3D zážitků současnosti.

Obecný soupis funkcí televize by vydal minimálně na dva samostatné články, vyjmenujme si tedy ty nejzajímavější:

- upscaling do Ultra HD rozlišení
- 3D Zooming Sound, neboli chytrý nápad se subjektivně se přibližujícím zvukem, přibližuje-li se obraz
- inteligentní senzor, který automaticky upravuje barvy, jas a kontrast v závislosti na světelných podmínkách
- Dual Play, neboli tak trochu jiné hraní dvou hráčů na jedné obrazovce
- Wi-Fi připojení pro bonusový obsah ze sítě a streamování obsahu třeba z NAS zařízení
- široké pozorovací úhly vertikální i horizontální, navíc nezávislé na natočení očí pozorovatele
- „magické" ovládání, využívající hlavně pohybu vašich rukou, ale i hlasu a gest
- 3D obraz bez blikání
- velmi dobře fungující konverze 2D do 3D
- Edge LED podsvícení panelu – diody na okrajích obrazovky, světlo vedené světlovody
- HbbTV, neboli hybridní spojení běžné televize a internetového obsahu
- detailní průvodce nastavením televize pro konkrétní podmínky
- možnost nahrávání pořadů na HDD (nikoliv však flash disk)
- funkce Smart TV, v podstatě v základních ohledech nahrazující počítač a multimediální centrum
- ovládání gesty (to je ale ještě spíše experimentální funkce, jak jsme se ve složitějších světelných podmínkách přesvědčili)

Televizi LG Ultra HD TV jsme měli možnost si osahat v pražském showroomu LG Academy, kde nám zdrojem signálu byl přehrávač z domácího kina LG BH9530TW. Nejednalo se o žádný zatemněný sál pro domácí kino (byť v této cenové třídě by si ho pro Ultra HD TV již mohli mnozí i pořídit), ale o úplně běžnou místnost s běžnými světelnými podmínkami. Nutno říci, že i tam si 84LM960V (abychom použili vlastní jméno téhle televize) se situací poradila adekvátně své třídě, tedy na výbornou.

Že rozlišení téhle televize je skutečně ultimátní, o tom se můžete přesvědčit při sledování úchvatného videa Timescapes – jeho kopii v rozlišení 4k jsme zkoušeli přehrát i z USB paměti, ale bohužel tyto soubory lze u kusů z modelového roku přehrávat jen přes síť (pravděpodobně aby bylo zaručeno, že data „projdou" přes USB – instalovány jsou porty specifikace 2.0). Když se nám tedy podařilo pustit video jako proud dat, užívali jsme si perfektní obraz bez kompromisů. Lépe se víceméně doma v současnosti nepodíváte. Dokonce i s nosem nalepeným na obrazovku se budete muset opravdu hodně snažit, abyste rozpoznali hranice mezi jednotlivými pixely. Tak vysoká je hustota zobrazovacích bodů. Navíc právě u záběrů přírody oceníte dokonalou plynulost obrazu – LG Ultra HD TV má natolik předimenzované parametry, že ani v nejnáročnějších chvílích nezaznamenáte trhání či cukání – 800 Hz je prostě 800 Hz.

Neméně fascinující je podání prostoru ve 3D režimu. Trojrozměrný obraz si dosud nezískal zrovna širokou oblibu, to ale hlavně proto, že ten v levných modelových řadách všech výrobců trpí mnohými neduhy. Ten v LG Ultra HD TV nikoliv – je jednoduše řečeno perfektní. Vyzkoušeli jsme si to na krásné kreslené detektivce Tintin, který je hodnocen jako jeden z nejlépe vytvořených Blu-ray filmů současnosti. Ostrý, jasný obraz se pyšní dokonalými detaily a plasticita tří dimenzí je tak uvěřitelná, že byste si nejraději na postavy a objekty, doslova vyčuhující z obrazovky směrem k vám, sáhli. Ať se koukáte na obrazovku z libovolného úhlu, obraz zůstává homogenní, detailní a stále stejně plastický.

Úsměv na rtech vám ale v klidu vyvolá i běžný 2D obraz. Pouštěli jsme si Blu-ray s filmem Constantine, kde nás nadchlo dokonalé prokreslení a zvládnutí temných ploch, stínů a kontrastů všeobecně. Až ve chvíli, kdy vidíte tak syté a přirozené barvy a vyrovnaný obraz, si uvědomíte, jak moc mají tyto atributy vliv na kvalitu filmového zážitku. Výjimečně příjemná je také rychlost a plynulost obrazu, kdy ani sebedramatičtější scéna či seberychlejší pohyb televizi nezaskočí a vše je ostré jako břitva. Ve scéně, kdy sestra hlavní hrdinky po plavném skoku propadává proskleným stropem, můžete rozlišit dokonce jednotlivé kousky padajícího skla, nejde o nezřetelné šmouhy, ale o dobře ohraničené, pohybující se objekty. Skoro si říkáte, že jde až o hyperrealistický zážitek.

Krátce jsme si vyzkoušeli – hlavně kvůli HbbTV – i klasické pozemní digitální vysílání České televize. Nutno říci, že díky účinnému upscalingu je v běžné pozorovací vzdálenosti (dejme tomu 3, spíše však 4 metry) i obraz s původně nízkým rozlišením „použitelný". Je sice vidět, že nejde o dokonalé zobrazení, ale už třeba HD vysílání je skutečně velmi dobré.

Na závěr se zmiňme ještě o zvukových charakteristikách LG Ultra HD TV. Dva velké reproduktory a dva subwoofery odvádí slušnou práci, i když samotná ozvučnice je limitována žiletkovou šířkou přístroje. Třeba již v zmiňovaném filmu Constantine je hned v úvodu scéna, kdy se auto srazí s člověkem s (jak jinak) pořádnou ranou. Třeskot skla, kvílení kovu a postupně utichající šum padajícího prachu a písku jsou velmi slušně rozlišené a dá se dokonce říci, že není úplně nutné použít externí reproduktory. I když jej fakt, že objem ničím nenahradíte a pořádné domácí kino s velkými reprosoustavami prostě k dospělému domácímu kinu patří.

LG Ultra HD TV, neboli LG 84LM960V je skutečně referenční televize. I když už je dnes televizorů, schopných zobrazit signál s rozlišením 4k, povícero, kousek od LG si zaslouží jen slova chvály. Ano, cenovka odpovídá enormně velké obrazovce, pionýrskému postavení v oblasti velikosti, rozlišení i lecjakých dalších funkcí, ale také skvělému designu s tenoučkým rámečkem. Nectnosti modelového roku 2012 (hlavně nemožnost přehrávat signál ve 4k kvalitě z připojených USB zařízení) řeší inovace v modelové řadě 2013. Jinak má LG prostě vše, co by vlajková loď moderního výrobce měla mít. V podstatě k ní není co dodat – můžete-li si ji dovolit (finančně i prostorově), nebudete litovat. Lépe to nejde.

Kč 499 990,-

--- --- --- --- ---

+ opravdu obří obraz