ELAC hi-fi reprosoustavy

Text vyšel v našem partnerském časopise CANADA Hi-Fi.

Mám takový zvláštní pocit, že řidič společnosti UPS, který pravidelně rozváží zásilky v našem okolí, není nijak nadšený, když doručuje balíky k mým dveřím. Jsem si tím téměř jistý, protože v jeho rajónu nemá nikdo tak velké a těžké zásilky jako právě já. Při jeho poslední návštěvě jsem otevřel dveře a našel ho tam stát, lapaje po dechu, s obrovským balíkem obsahujícím subwoofer značky KEF. Tato zásilka obsahovala nejnovější sadu reproduktorů šesté generace série KEF Q. Protože tato série obsahuje několik různých modelů, je z ní možno sestavit multikanálový systém nabízející několik reproduktorových konfigurací. Souprava 5.1, jež dorazila k mým dveřím, obsahovala věže iQ9, regálové reproduktory iQ3, centrální reproduktor iQ6c a k tomu ještě subwoofer PSW 3500. Všechny tyto reproduktory kromě subwooferu se dají považovat za vlajkovou loď celé série. Koncová cena tohoto systému se pohybuje kolem 4100 dolarů.

Vybalování nových reproduktorů je vždy tak trochu zábava, protože si nikdy nejsem jist, co vlastně mohu uvnitř zásilky očekávat. Dost často si vytvořím počáteční představu podle specifikací a vyobrazení na internetových stránkách společnosti. Reproduktory KEF série Q se na nich jeví velmi přitažlivě, ale věřte mi, že ve skutečnosti vypadají ještě mnohem lépe. Současný moderní design je na míle vzdálen klasickým obdélníkovým boxům. Továrna mi poslala k hodnocení sadu v nádherném provedení s názvem Apple, ale v nabídce jsou ještě tři další možnosti koncového designu. Podle vašeho přání vám vyrobí reproduktory v provedení ořech, javor nebo klasické černé, takže vám budou ladit s interiérem. Jsou to zatím ty nejelegantnější reproduktory, co se kdy staly součástí mého domácího kina. Stejně důležitý jako vzhled je u této série také dokonalý hudební projev slibující špičkovou akustickou kvalitu. Obzvláště zajímavý je systém Uni-Q, což je patent společnosti KEF obsahující půlpalcový vysokotónový reproduktor s hliníkovou membránou, uložený v akustickém středu basového/středového reproduktoru o velikosti 17 cm. Společnost KEF se domnívá, že právě tento systém dovoluje, aby zvuk z obou reproduktorů dorazil k uchu posluchače v naprosto stejný okamžik a umožnil tak dosáhnout vyšší věrnosti zvuku i mimo ideální středovou osu. Tohle všechno bych si rád ověřil na vlastní kůži!

Plnohodnotné věže iQ9 s bassreflexem kombinují elipsovitou skříň s mírně zakřivenou přední ozvučnicí (při pohledu shora). Ta je osazena jedním reproduktorem KEF 17 cm se systémem Uni-Q a dvěma stejně velkými basovými reproduktory. Systém Uni-Q nahoře ozvučnici mírně přesahuje. Jsou zde i dva otvory bassreflexu, jež reproduktory překrývají. Jmenovitá citlivost dosahuje u věží iQ9 a v kmitočtovém pásmu od 38 Hz do 40 kHz hodnoty 91 dB.

Design dvoupásmových regálových reproduktorů iQ3 je téměř shodný, obsahují však pouze jeden 17cm reproduktor systému Uni-Q s vyvedeným bassreflexem. Jejich nominální citlivost je 89 dB a frekvenční rozsah od 45 Hz do 40 kHz. Jako alternativu k dvoupásmovým regálovým reproduktorům nabízí společnost KEF také reproduktor iQ8ds s dipólem, jehož je možno použít pro prostorový efekt.

Centrální třípásmový box iQ6c má elegantně tvarovanou přední ozvučnici s jedním reproduktorem systému Uni-Q o velikosti 13,5 cm, doplněným po stranách dvěma stejně velkými basovými drivery. Jeho jmenovitá citlivost je 90 dB v kmitočtovém pásmu od 65 Hz do 40 kHz. Zadní část každého reproduktoru je osazena dvěma páry univerzálních terminálů pro případné použití bi-wiringu nebo bi-ampingu. Drátové smyčky spojují každý pár terminálů pro případ připojení jednoduchého kabelu.

Nízké frekvence tohoto systému obstarává krásně tvarovaný oválný subwoofer PSW 3500. Využívá dvanáctipalcového basového driveru s vyzařováním směrem dolů, kombinovaného se zesilovačem o výkonu 300 wattů. Je vybaven dálkovým ovládačem a displayem LED pro snadnější nastavení hlasitosti, kmitočtu výhybky a fáze signálu. Tohle všechno je možné ovládat z křesla posluchače. Infračervený dálkový ovladač funguje i v případě, kdy není mezi ním a reproduktorem přímá viditelnost. Subwoofer PSW 3500 je vybaven vysoko i nízkoúrovňovými vstupy a jeho přenosové pásmo začíná na frekvenci 30 Hz.

Pro účely poslechových testů jsem reprosoustavy připojil k A/V receiveru Pioneer Elite VSX-84TXSi. Obraz i zvuk poskytoval univerzální přehrávač Pioneer Elite DV-46AV spolu s PlayStation 3. Mezi použitými filmy byla DVD verze filmu Černý jestřáb sestřelen a Blu-ray verze filmů Rytíři nebes a Hvězdná brána.

První dojmy jsem získal při sledování čtvrté kapitoly filmu Černý jestřáb sestřelen v okamžiku, kdy zazní domluvené heslo "Irene" a vojáci začínají nakládat helikoptéry. Celá místnost se zaplnila zvukem rotorů a skladba "Voodoo Chile" od Jimi Hendrixe zvedla můj tep. Při zavřených očích bych mohl snadno uvěřit, že stojím blízko skutečné helikoptéry. Otáčející se listy rotoru jako by opravdu prořezávaly okolní vzduch. Zvuk reproduktorů s mírnou pomocí Jimi Hendrixe byl tak mocný, až mi z toho při této scéně přecházel mráz po zádech. Krátce po dokončení úkolů mise se ozvaly zvuky bojů ve městě a v podání reproduktorů KEF zněly až děsivě realisticky. Svištění kulek a raket se pružně pohybovalo spolu s akcí filmu všemi kanály zvukového systému. Subwoofer PSW 3500 vytvářel dojem mocných explozí a ten byl o zlomek vteřiny později následován zvukem dopadajících šrapnelů z předních a zadních kanálů. Dialogy byly během soubojů vyzdviženy do popředí centrálním reproduktorem iQ6c a zněly neuvěřitelně čistě - ani na okamžik jsem nemusel přemýšlet o tom, co která osoba na scéně pronesla. Opustil jsem své obvyklé poslechové místo a přehrál si stejnou kapitolu ještě jednou. Přenosová charakteristika série Q byla i mimo středovou osu naprosto fantastická - zvuk v krajních poslechových pozicích byl naprosto totožný. Dosáhnout něčeho takového u reproduktorové soustavy není rozhodně snadné.

Jelikož mám v oblibě válečné filmy, byl můj další výběr nedávno zakoupený film Rytíři nebes na Blu-ray nosiči. Na válečných filmech lze velmi dobře testovat jak audio, tak i videozařízení. Film Rytíři nebes obsahuje soundtrack v bezeztrátovém audioformátu DTS HD, ačkoliv PS3 dokáže dekódovat pouze hlavní DTS signál. Nicméně audio s datovým tokem 1,5 Mbps (dvojnásobek klasických DTS na většině DVD) se mnou opravdu zamávalo. Zvuk hudby orchestru v pozadí byl tak čistý a neskutečně věrný, že bych byl přísahal, že se jedná o hudební disk s vysokým rozlišením. Kromě této hudby v pozadí se hlasy herců a další zvukové efekty projevovaly velmi realisticky. Během kapitoly, kdy je na Lafayette Escadrille vypálena protiletadlová salva, se ze subwooferu do okolního prostoru linou mocné a věrně znějící exploze. V tuto chvíli opravdu potřebujete takto výkonné reprosoustavy, jinak nebudete moci plně ocenit výhody audio signálu s vysokým rozlišením na dnešních médiích s filmy Blu-ray a HD DVD. Série KEF Q vám poskytne skutečný filmový zážitek v pohodlí vašeho domova. V oblasti produktů domácího kina dávám těmto reproduktorům jedničku s hvězdičkou a navíc ještě přidám nálepku se smajlíkem.

Pro poslech hudebních nosičů jsem změnil přepínačem na zadním panelu nastavení subwooferu do pozice hudba. Prvním kompaktem byl disk s názvem Best Audiophile Voices od společnosti Premium Records, patřící do série neobvykle kvalitně nahraných alb, jež jsem nedávno objevil. Věže iQ9 dokázaly reprodukovat všechny instrumenty včetně ženských hlasů s neuvěřitelnou věrností a kvalitou, a to v celém přenosovém pásmu. Každý hudební detail včetně nejmenších odstínů zvuku se dostal do popředí. Po zvukové stránce je série Q naprosto skvělá - dokázal jsem od sebe snadno odlišit všechny jednotlivé nástroje.

Dále jsem si vybral ze své sbírky vícekanálových hudebních disků album skupiny Nine Inch Nails s názvem With Teeth a DVD-Audio album skupiny Beatles s názvem Love. Nástroje a elektronické efekty byly skvěle začleněny do levého, středního i pravého kanálu. Hudba hladce přecházela mezi všemi kanály zvukového prostředí nahrávky. Subwoofer PSW 3500 dokázal poskytnout přesné a čisté basy a zabudovaný zesilovač dodal všechen potřebný výkon. Reprosoustava Q dodala mému domácímu kinu mocnou zvukovou kulisu přesahující hranice poslechové místnosti.

Mohu s veškerou důvěrou říci, že série Q dokáže uspokojit a pravděpodobně i překonat očekávání mnoha posluchačů, ať je to pro účely sledování filmů nebo pro poslech hudby. Zvuk linoucí se z těchto reproduktorů byl tak příjemný, že se moje uši nikdy neunavily, ani po dlouhém poslechu. Věže iQ9 překonaly i svoji velikost a poskytovaly jasný a čistý zvuk v celém přenosovém pásmu. Regálové reproduktory iQ3 nemají ve své kategorii sobě rovnou konkurenci. Jediná věc, ke které mám připomínky, je velikost jejich kabinetu, jehož celková hloubka dosahuje asi 33 cm (nebo téměř 40 cm včetně terminálů). Na rozdíl od klasických regálových reproduktorů to může způsobit těžkosti při jejich umístění.

Reproduktory série KEF Q jsou jednoduše nejlépe znějící systém, jenž jsem zatím testoval pro potřeby svého domácího kina. Slovy se jejich zvuk dá popsat jen těžko, ale můžete mi věřit, že tyto reproduktory pozvedly příčku kvality pro zvuk špičkových souprav v této oblasti. Jejich hudební prezentace spolu se sexy a kvalitním vzhledem z nich dělá to nejlepší v oblasti výkonných domácích systémů pro poslech hudby a sledování filmů. Konečná cena celého systému je 4100 dolarů a měla by být dosažitelná pro většinu vážných příznivců domácího kina hlavně proto, že každý pár reproduktorů je možno zakoupit odděleně a jsou k dispozici i cenově výhodnější modely.

Audiohappening 2024

SOtM sPS-500
IsoTek V5 Polaris