Kolik peněz musíte minimálně vytáhnout z peněženky, abyste si mohli užít solidní reprodukci SACD formátu? 50 tisíc? 30? 20? Inu, inženýři v japonském Pioneer si myslí, že se svými zkušenostmi mohou nabídnout zážitek ze Super Audio CD v cenové třídě opravdu pro každého, proto jejich základní SACD přehrávač stojí pouhých osm tisícovek.

Pioneer se projevil jako férový „rodič", kvalitní provedení a moderní vzhled totiž oproti svým vlajkovým modelům u těch základních upravil jen minimálně. Výsledkem je estetický, minimalistický a čistý design, působící nadprůměrně hodnotným dojmem. I PD-10 je navržen jako „ramenatý" přístroj, nese se ve znamení pravých úhlů a čistých hran. Dominantou čela jsou velká dvířka poměrně robustní mechaniky, nad nimi je slušně velký a výborně čitelný displej. Vlevo od něj jsou kromě masivního spínacího tlačítka dvě stavové LEDky, pod nimi pak USB konektor. Ten oproti vlajkové lodi PD-50 není certifikovaný pro Apple přehrávače, takže si své oblíbené nahrávky pustíte pouze z flash disků a to ještě pouze v kompromisních formátech MP3 / WMA / MPEG-4. Alespoň že i tak kvalitě pomáhá Sound Retriever, poměrně účinná technologie, interpolující vynechaná data komprimovaných souborů a zlepšující slyšitelně výslednou kvalitu. K podobnému účelu slouží i Pure Direct mód, kde jsou výsledky ovšem na hranici rozlišitelnosti.

Zadní panel PD-10 odhalí to, že přehrávač je skutečně z nižších kategorií – kromě jednoho páru analogových RCA konektorů nabízí už jen digitální optický a koaxiální výstupy, napájecí zásuvka není určena pro klasický kabel, ale pouze pro malou „komerční" formu. Je pochopitelné, že výrobce nenabídne za danou cenu i digitální vstupy, napájení už je ale s tímto kabelem dost blízko integrovaného kabelu a je to škoda. Zase o TAK levný přístroj se nejedná.

 

Vnitřní koncepce přístroje je na danou třídu slušná, najdeme zde mechanické stínění napájecí a obvodové sekce, jeden poměrně velký transformátor a vůbec mechanicky kvalitní provedení. Oproti vyšším modelům nemá PD-10 subšasi pro maximální potlačení nežádoucích vibrací, ale rigidní konstrukce a váha 5 kg při rozměrech 435 x 128 x 329 mm (š x v x h) působí proti tomu samy o sobě. Rychlá a tichá mechanika si poradí se širokým spektrem disků, kromě tradičních CD a SACD můžete využít i DVD, byť mají primárně být určeny jako nosiče velkého množství komprimovaných hudebních souborů.

Na danou cenovou kategorii má elektronika slušné parametry – kromě toho, že potenciální frekvenční rozsah SACD z neznámého důvodu omezuje na 50 000 Hz (tento formát umí vystoupat až na dvojnásobek), nabízí solidní dynamiku 100 / 108 dB (CD / SACD) a odstup signálu a šumu 117 dB.

 

PD-10 jsme poslouchali hlavně s nejlepším z firemním integrovaných zesilovačů A-70, ale také se základním, výrazně adekvátnějším A-10. Konkurentem mu byl kromě Pioneer BDP-LX71 také PD-50. K dispozici jsme měli ještě integrovaný zesilovač NAD C370 a předzesilovač Denon DN-500AV. Zvuk vycházel z reprosoustav Harbeth Monitor 30, Tannoy Revolution DC6T SE, KEF R300 a Xavian Bonbonus, všechny se činily za vydatné podpory Bowers&Wilkins PV1D. Zkoušeli jsme poslech též přes sluchátka Audeze LCD3 a HiFiMAN HE-500, ať už přes sluchátkové výstupy (před)zesilovačů, tak přes samostatný sluchátkový zesilovač HeadRoom BUDA. Použitá kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a ProAc, kvalitu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B.

Od prvního okamžiku nás zajímalo, jak moc velký rozdíl je u PD-10 v podání běžné a SACD vrstvy. Ideálním srovnávacím materiálem se ukázal sampler „KEF Ultimate Resolution Demonstration Disc No.2" - konkrétně část Bachových suit pro sólové cello BWV 1007, č. 4. Janos Starker struny svého nástroje rozechvívá jak na skvělé SACD vrstvě, tak na velmi zvukově solidní vrstvě klasického CD (a zvukové kvality disku obecně korespondují s v názvu slibovaným atributem vysokého rozlišení). V případě SACD podává Pioneer na danou třídu skutečně imponující výkon a PD-10 otevírá dveře k poznání a docenění tohoto opomíjeného formátu každému milovníkovi klasiky. Úvodní nezaměnitelná pasáž je rychlá, velmi přehledná a plná detailů, které prostě z CD v této cenové třídě nedostanete. Po přepnutí z SACD zvuk ztratí hodně ze své samozřejmosti a prokreslenosti, jako kdyby mu též ubyla autorita; jinými slovy, navrátí nás do reality a mezí daných cenovkou.

 

Stejně dobrý dojem jako u klasiky dělá SACD vrstva u „boxových" reedic celé klasické diskografie Genesis (zelený a modrý box), které nás kvalita PD-10 donutila poslechnout celé (ještě vícekrát pak kvalita vyššího modelu PD-50). Zvláště činely jsou nádherně hladké a rozlišené, nebývale přirozený na úroveň osmi tisíc je také Gabrielův hlas. Při přepnutí z formátu na formát u stejné skladby ale opakovaně narazíte na onen dojem, že vám někdo pod rukama vyměnil přehrávač za zcela jiný, tentokrát opravdu odpovídající cenovce. Je až s podivem, jak dokázal Pioneer vytáhnout kvalitu reprodukce Super Audio CD na takovou úroveň za tak málo peněz.

 

Zvukové podání PD-10 je na běžných CD trochu tenčí, jak zjistíte třeba u Čajkovského „Koncertu pro housle a orchestr v D dur, op. 35" (Anne-Sophie Mutter a Vídeňští filharmonikové | diriguje Herbert von Karajan | 1988 | Deutsche Grammophon | 419 241-2). Zvuk je rychlý, má o něco menší váhu, ale na svou pozici se snaží velmi poctivě dodržovat jak tonální vyváženost, tak respektovat dynamiku jednotlivých instrumentů. Proslulé Stradivárky Anne-Sophie Mutter tančí v moři tónů s nebývalou lehkostí, Pioneer v lehce chladnějším pojetí neztrácí tempo a nechává zvuk plynout. Snad právě jen trochu větší váha zvuku jako celku a o ždibec hlubší vhled do vzniku jednotlivých tónů a jejich průběhu dělí PD-10 od nejlepších přehrávačů základní kategorie (nad nimi má ale zase obrovskou výhodu v podobě velmi nadstandardní podpory SACD).

 

Rychlý a lehký zvuk přehrávače docela dobře sedí tvrdším žánrům – Dymytry se svou „Neonarcis" („Neonarcis" | 2012 | Metalgate | MGR-24312) tlačí rytmus skladby hradbou dvojitého kopáku a baskytary, obojí je v podání Pioneer PD-10 velmi přesné, i když snad opravdu maličko méně důrazné. PD-10 to ale velmi dobře vynahrazuje nadhledem a schopností celkové kontroly reprodukce. Zmiňovaný kopák je pěkně dávkovaný, opět nepříliš bohatý na objem, ale o to přesnější. Skladba si prostě tak plyne v přesném, rychlém tempu, až do porovnání třeba s firemním PD-50 díky vyrovnanému přednesu nepoznáte, že tónům schází trochu tu a trošku tam – PD-10 vás v podstatě svým rytmem a přesností vtáhne natolik, že nemáte potřebu hledat nedostatky. Nenabízí ale ani automaticky probuzené nadšení z nádherného zvuku, stále se nacházíme v kontextu nejdostupnějších hi-fi přístrojů.

Vokálu Kurta Ellinga ve „First Song" (Laurence Hobgood | „When the heart dances" | 2008 | Naim Jazz | naimcd112) schází jen trošku vytříbenosti a hloubky, abychom Pioneer PD-10 bezmezně chválili. I tak ale odvádí při rekonstrukci práce hlasivek slavného jazzového vokalisty slušnou práci. Tenčí, možná i trochu odtažitější podání nechává vyniknout klid skladby, umožní sledovat libovolnou linku a vůbec si můžete ve skladbě číst jako v otevřené knize, pokud se dá podobné přirovnání použít.

 

Takže co? Podařilo se inženýrům v Japonsku dát dohromady za 8 tisíc přístroj, který vám otevře brány Super Audio CD formátu na solidní úrovni? Ano. Jako SACD přehrávač by si mohl PD-10 nárokovat klidně dvojnásobnou cenovku a stále by byl výhodným vstupním bodem, přes který poznat kouzlo tohoto formátu. Neselhává ani jako „klasický" CD přehrávač, byť zde ničím nevybočuje od konkurence ostatních přístrojů z ranku pod 10 tisíc. Snad jen zajímavě čistým a robustním vnějším vzhledem, který evokuje dražší přístroj, případně technologií Sound Retriever, která docela dobře doplňuje komprimovaná data z kompromisních formátů, přehrávaných z předního USB nebo optických disků. Pokud nicméně hledáte hodnotný, zajímavý zdroj signálu a máte alespoň okrajový zájem o SACD formát (potažmo o klasickou hudbu, u níž je jeho přínos nejzřetelnější), je PD-10 v nejzaplatitelnější cenové třídě aktuálně patrně nejlepším řešením.

Kč 7 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ robustní, stylové provedení

+ přináší solidní SACD kvalitu do nejdostupnějších kategorií

+ celkově dobrý poměr ceny a výkonu

+ vyrovnaná reprodukce napříč pásmem

ZÁPORY

- CD vrstva je v podání Pioneer spíše ve vodách průměru

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 243 706 730

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar