Britská legenda KEF slaví úctyhodné 50. narozeniny a rozhodla se dát si dárek hodný tohoto jubilea. Rozhodla se pro to, co ostrovní výrobci reprosoustav umí snad nejlépe – postavit malý, ale schopný monitor za rozumnou cenu. Že se jí to povedlo lze vydedukovat nejen z ohromujícího množství cen a pozitivních hodnocení od odborné veřejnosti, ale také z téměř libovolně krátkého osobního setkání s těmito tak trošku zvláštními reprosoustavami, sdílejícími pozici v katalogu s vlajkovými loděmi Muon a Blade.

Proč zvláštními? Třeba protože jejich vizuální pojetí vůbec neodpovídá cenové kategorii, hádali byste jim o pořádný kus náročnější cenovku. Jde o celkový dojem i jednotlivé detaily. Podívejte se třeba na reproterminály WBT standardu, které často nenajdete ani na dvojnásob drahých soustavách. Nebo klavírní lak na celém povrchu kromě přední stěny. Nebo masivní plastik bassreflexového nátrubku. Nebo drobnost jako je barva Uni-Q měniče, projasňující a oživující celkově jednoduše střižený kabátek. Vlastě jakýkoliv prvek i celek působí atraktivně a hodnotně.

Nejvíce vás asi překvapí, jak malé LS50 jsou. Cca 30 x 30 x 20 cm (v x h x š) spolu s váhou 7,2 kg na kus je řadí ke skutečně kompaktním regálovkám. Prohnutá čelní stěna s centrálně umístěným reproduktorem pak dojem malých rozměrů ještě umocňuje. Není ale jen samoúčelná, díky zakřivení se zmenšuje množství parazitních odrazů, které dorazí k vašim uším a budí dojem zkreslení. Navíc je vyrobena z porézního „pěnového“ materiálu DMC – jde v podstatě o polyester kombinovaný se skleněnými vlákny a vápenec, protože absorbuje velké množství vibrací. I vnitřní konstrukci skříně byla věnována náležitá pozornost. Nejen, že celý prostor rozdělují dvě masivní příčky, ale ještě zde najdeme dvojitý systém tlumení – kromě klasické „obložení“ ještě panely, pohlcující nežádoucí rezonance. Je pravdou, že kombinace všech faktorů zanechává ozvučnici LS50 téměř netečnou i při vysokých hlasitostech.

I zcela rovný zadní panel pak hostí netradiční prvek – bassreflex je výrazně eliptický, svým provedením tak trochu připomíná výborné flowporty od Bowers&Wilkins. Vnitřní zúžení má za úkol minimalizovat nežádoucí sykot a šum unikajícího vzduchu, pravdou je, že i s natěsno přiloženým uchem jsme žádné problémy neslyšeli.

Srdcem KEF LS50 je tradiční Uni-Q měnič, tentokrát v poslední inkarnaci, jejíž technologie byla zrozena pro vrcholný model Blade. Je pravdou, že oproti prvním generacím tohoto měniče poskočil KEF o světelné roky kupředu a jeho idea je teď skutečně skvěle fungující. Středobasovou sekci má na starosti membrána o průměru 13 cm ze slitiny hořčíku a hliníku, v jejím centru je pak za „mandarinkovou“ rozptylkou uložen vrchlík tweeteru o průměru 2,5 cm z čistého hliníku. Měnič Uni-Q tedy pracuje ve dvou pásmech s dělící frekvencí na úrovni 2 200 Hz. A nakonec je tu barva měničů, jíž KEF nazývá Rose Gold, my bychom jí snad spíše nazvali narůžovělý pomeranč, ale každopádně oceňujeme odvahu a originalitu návrhářů.

Tito bassreflexoví drobečci umí dle specifikací výrobce dosáhnout na poměrně úctyhodné hodnoty frekvenčního rozsahu 47 – 45 000 Hz v tolerančním pásmu -6 dB. Zúžíme-li toleranci na běžných + / - 3 dB, dostaneme se ke stále adekvátním hodnotám 79 – 28 000 Hz. Na maličké monitory zcela akceptovatelná čísla. Citlivost se pohybuje na hranici poměrně dosti nízkých 85 dB, nominální impedance je označena číslem 8 s přiznaným propadem na vcelku nízkou, i když stále ne kritickou hodnotu 3,2 Ohmu.

Protože KEF LS50 dostala velmi významná ocenění, rozhodli jsme se pro poslech zvolit partnery napříč všemi úrovněmi. Z té referenční se jednalo o duo integrovaného zesilovače Burmester 082 a CD přehrávače Burmester 061, propojené a napájené firemními kabely. Aby signál dorazil do KEF zcela bez poskvrny, to měl na starosti Neyton Berlin LS. Dále jsme měli k dispozici integrovaný zesilovač NAD C370 a Pioneer BDP-LX71, propojené kabeláží Eagle Cable a střídající Neyton s ProAc Response Black Signature. A posledními dvěma modely byly Denon New CEOL a CEOL Piccolo, připojené buď přes Neyton, ProAc, ale také přes obyčjenou dvojlinku HAMA. O kvalitu napájení se staral Xindak XF-2000B (kromě energie pro dvojici Burmesterů).

KEF LS50 jsou označovány jakožto monitory a jejich zvuk nelze skutečně popsat jinak než jako monitorový. Přesnost podání akustické kytary i vokálu v „100 suns“ od 30 Seconds to Mars („This is War“) je uchvacující, zvuk je naprosto čistý. Hlavním dojmem je lehkost přednesu a jakási samozřejmost, která vzrůstá tím víc, čím kvalitnější vybavení ke KEFům připojíte. Naprosto skvělý zážitek tato píseň poskytla v kombinaci s duem značky Burmester, jakkoliv předimenzované toto spojení je. Naopak s levným Denonem CEOL Piccolo bylo hodně cítit limity přístroje. Ze zkoušení vyplývá, že LS50 si zaslouží výrazně dražší elektroniku, čím méně kompromisů, tím lepší výsledky. Monitorový charakter totiž bezpečně odhalí charakter připojených komponentů, což nemusí být vždy příjemné.

LS50 mají deklarovaný nástup zhruba na hranici 50 Hz a pod tímto limitem už údernost a objem basu skutečně rapidně klesá, takže pro plnohodnotnou reprodukci spodního pásma bude třeba adekvátního subwooferu. Velké kotle v Mussorgského „Velké bráně Kyjevské“ jsou tak podány sice přesně, ale vesměs informativně, bez hloubky a tlaku, takže vás skladba samotná v této pasáži vlastně ani nestrhne. Přesto se KEF drží statečně a při reprodukci nevznikají nežádoucí artefakty a vibrace z přetížení membrány, LS50 jen naráží na fyzikální limity.

Na druhou stranu elektrická basa v „Another one bites the dust“ od Queen („Greatest Hits“) má rytmickou a tonální preciznost, tepe v plné síle a nutí vás pokyvovat si hlavou do taktu. LS50 jsou profesionálové každým coulem, každý tón je pod plnou kontrolou. Rozlišení nástrojů a jejich separace je také perfektní. Na danou cenovou třídu jde o úžasné výsledky, které ještě ne tak dávno poskytovaly monitory cenové třídy 40 tisíc plus. KEF navíc nezapomíná na muzikantu, nejedná se o suchou reprodukci, ale o barevnou hudbu.

Pocitově maličko výraznější podíl výšek je hlavně subjektivní – LS50 se nesnaží reprodukovat frekvence, na které „nemá“ a proto se snad mohou zdát trochu světlejší. Je pravdou, že nejvyšší pásmo je bohaté, najdeme v něm množství informací. Třeba činely v úvodní části „Where or when“ od Diany Krall („Quiet Nights“) jsou skvěle prokreslené, živě podané. Můžeme libovolně zkoumat jednotlivé údery a detaily vzniku a zániku tónů, LS50 rozprostírá zvuk v množství dobře oddělených a snadno čitelných vrstev.

Dynamické schopnosti KEF LS50 jsou díky lehoučkým membránám také na velmi dobré úrovni – housle ve Vivaldiho „La Stravaganza“ („Crystal Cable Arabesque“) vybuchují myriádami barevných tónů, slyšíme jejich s lehkostí vykreslovaný průběh až do drobných detailů, aniž by se reprodukce zvrhávala v přílišnou analytiku bez vztahu k hudebnímu celku. Navíc je vše velmi přirozené a uvěřitelné.

KEF si modelem LS50 udělal radost k oslavě svých 50. narozenin a jedná se o dárek vpravdě úžasný. Na to, že se jedná o malé reprosoustavy za sedmadvacet tisícovek, nabízí bytelnou a luxusně působící konstrukci. A hlavně zvuk, který svým charakterem jasně odkazuje na náročné zvukařské použití, aniž by opomínal emociální podstatu hudby. Přesnost, lehkost a prokreslenost reprodukce vynikne hlavně se skutečně povedenou elektronikou, jakkoliv nejsou LS50 náročné na spolupráci se zesilovači. Pouze odhalují charakter připojeného řetězce, přesně podle hesla „věrná reprodukce“. Vzhledem k fyzikálním limitům a příčetnosti konstruktérů se také ani nesnaží zahrát pod 50 Hz, byť nad tuto hranici již mají tóny slušnou razanci a objem; přesto možná budete cítit potřebu je doplnit o kvalitní subwoofer. Celkově jde ale o skvostnou koupi; tyto monitory vás nadchnou svou samozřejmostí, upřímností a tím, co všechno objeví ve vaší diskotéce. Za dané peníze jde o skutečnou láci a v tomto případě nemůžeme než souhlasit, že si ocenění EISA za evropské reprosoustavy roku skutečně zaslouží.

Kč 26 580,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ muzikální a transparentní zvuk

+ skutečně monitorová přesnost, ale bez suchosti a nepříjemné analytiky

+ skvostná kvalita zpracování

+ vzhledem k fyzikálním limitům a ceně skvělý bas

ZÁPORY

- lakovaný povrch je dosti kluzký a LS50 ideálně drží na gumovém povrchu

- za danou cenu není co kritizovat

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 xavian 20let

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 elac 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 elfton 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 pmc 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution