HIFIStyl

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 1

Americký Klipsch představil nedávno novou sérii, vylepšující koncept ukončené řady Reference MKII a pojmenoval jí jednoduše Reference Premiere. Hlavní změnou je pozměněný horn u tweeteru, bassreflex na zadní straně zůstal a celkově dostala řada o něco uhlazenější, modernější vzhled. Výrobce také říká, že jde o ideální nástroj pro ozvučení kina - soudě podle udělené ceny EISA za rok 2015-2016 to možná není daleko od pravdy.

Nejvyšší model řady s označením RP-280F je poměrně velký a svými jednoduchými tvary masivní dojem ještě podtrhují. Sloupky narostly do výšky 109 cm, do šířky pak zabírají 26,8 cm a do hloubky se protáhly na 46,5 cm. O tloušťce použitých MDF desek a bytelnosti vnitřních výztuh hovoří hmotnost 28,5 kg.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 2

Největším rozdílem oproti nižší řadě Reference je celkové lehoučké zaklonění reprosoustav. Druhým nejvýraznějším rozdílem je změněný horn kolem tweeteru, který je nyní z velmi měkkého materiálu. Čelní deska má také lehce zkosené hrany. RP-280F působí velmi robustním, masivním dojmem, byť povrchové zpracování působí trochu zvláštně - polomatný povrch je na přední stěně tvořen vrstvou broušeného polymeru a na ostatních površích pak fólií v barvách ebony nebo cherry.

Na čelní stěně je krom výrazného výškového zvukovodu se zcela novým tweeterem i nové oba woofery se skutečně masivními vlnkami závěsů. Na straně zadní se pak otevírá ve spodní třetině vysoký a úzký obdélník bassreflexového nátrubku typu Tractrix a pod ním je uložena čtveřice reproduktorových terminálů v "cik-cak" pozicích pro snadné ukotvení kabelů s jakýmkoliv typem zakončení. Samotné reproterminály jsou "tak tak", byť utáhnout se dají dostatečně jistě.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 3

Tweeter má průměr kopulky 1", kopulka pak byla zhotovena z titanu (jde vlastně o odvozeninu z výškových reproduktorů řady Palladium) a usazena do hornu 90x90 Tractrix. Ten kombinuje jak kulatý, tak čtvercový zvukovod.

Woofery mají typicky měděnou barvu membrán a průměr 8". Materiálem je ostatně právě měď v kombinaci s keramikou.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 4

Reprosoustavy mají opravdu hodně vysokou charakteristickou citlivost 98 dB / 2,83V, jmenovitá impedance pak činí 8 Ohm. Udávaná frekvenční odezva v toleranci +/- 3 dB činí imponujících 32 - 25 000 Hz. Reprosoustavy jsou jen dvoupásmové, dělící frekvence je na úrovni 1 750 Hz.

Klipsch RP-280F jsme poslouchali na klasických sestavách Naim Nait XS / Naim CD5si / ASUS Xonar Essence One MUSES MK2 a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, doprovázel je i VPI Scout Jr. s předzesilovačem Naim Stageline. Poslouchalo se i přes Rogue Audio RP-5 / M-180 a Parasound Halo Integrated. Srovnáváno bylo s Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla, propojeno bylo kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver / Black.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 5

Veliká skříň a velké měniče svádí k očekávání velkého basu. Kontrabas v "Bright Size Life" z desky "Live" Pat Metheny Trio (2000 | Warner Bros | 9362-47907-2) naše očekávání nezklamal, i když oproti starším modelům Klipsch je basový projev způsobnější, lépe definovaný. Přesto tu zůstává hlavně velikost, kontrabas je působivě velký a energický, má váhu a důraz, hloubka je pak v rámci kategorie vysloveně vynikající a nemáte pocit, že by se basa nevešla. Pravdou ale je, že definice kontur by mohla být přeci jen o něco lepší, bas sušší a přesnější.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 6

Určitá tendence k ostřejšímu projevu reprosoustav Klipsch, vyžadující citlivé párování s elektronikou, byla u RP-280F výrazně zredukována, byť v projevu Katie Melua v "Never Felt Less Like Dancing" ("Ketevan" | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) bylo zvláště při vyšších hlasitostech ještě přeci jen dost expresivity u sykavek cítit. Skladba jako taková ale měla až koncertní drajv. Střední pásmo jako kdyby subjektivně dominovalo celému dění, hlas vystoupil kupředu a byl velmi konkrétní, byť by mu slušelo možná přeci jen více jemnosti a něhy. Na druhou stranu reprodukce je velmi dobře prokreslená a detaily jasné a důrazné. V písničce "Love Is A Silent Thief" pak byly vysloveně výborně vykreslené a znělé kovové struny kytary.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 7

Činely v "Barcelona" Marka Ishama ("Blue Sun" | 1995 | SONY | 074646722725) byly vyzdvižené a lehce zdůrazněné, průběh jejich rozeznění a doznění byl ale velmi zřetelný, kovový charakter pak velmi přesvědčivý. Líbilo se nám, jak jsou činely čitelné i v těch tichoučkých pasážích - nejsou sice tak jemné a decentní, jsou naopak trochu přifouknuté a expresivnější. Tón činelu zůstává viset ve vzduchu poměrně dlouho, byť závěrečné jemňoučké doznění chybí, činel prostě najednou utichne. Také není cítit jeho velká plocha, je to spíše rozeznělý jediný bod.

Dynamika a zatížitelnost velkých RP-280F je naprosto dostatečná pro tuto cenovou třídu. Ale opět je tu oproti předchozím modelům Klipsch, s nimiž jsme se setkali, výrazně větší snaha o kontrolu a menší "americkost" a rozvolněnost zvuku. Třeba Beethovenovu "Devátou symfonii" v podání Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam pod taktovkou Eugena Jochuma (1993 | Belart | 450 041-2) Klipsch zvládly ustát se ctí - velký orchestr má šťávu a plnost, i ve vypjatých momentech a dynamických špičkách mají RP-280F dostatečnou rezervu a dobrou kontrolu. Snad by mohly mít větší impuls a důraz, stejně jako prezentují zejména makrodynamickou expresivitu, spíše než mikrodynamické finesy, ale v součtu je přednes živý a plný energie.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 8

Přes zřetelné uklidnění charakteru zůstává citelné celková tendence ke zdůrazňování, Klipsch RP-280F ale díky tomu umí vytáhnout i jemné detaily, byť při tom trochu tlačí na pilu. Zpěv mnichů z benediktýnského kláštera Santo Domingo de Silos v "Puer natus est nobis" ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) byl ale už pěkně rozlišený, sice ne až na úroveň jednotlivých zpěváků jako to umí ty nejlepší reprosoustavy, ale už rozhodně daleko od nerozlišeného stejnozvuku. Je to hodně výrazný přednes, evokuje skutečný poslech v chrámovém prostoru, tedy včetně zřetelného echa a sem tam trochu skřípajícího odrazu. Mnichům je ale už rozumět.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 9

Hornová konstrukce RP-280F vede k jejich lehké směrovosti, i když postavíte-li je dál od sebe a do velkého prostoru, umí vykreslit scénu širokou a velikou, s nástroji až lehce zvětšenými. "Don´t Know Why" Norah Jones ("Come Away With Me" | 2002 | Blue Note | 7243 5 82067 2 2) zazněla v pěkně separovaném prostoru, nástroje jsou od sebe oddělené přirozeně a bez problémů, byť Klipsch nepřenáší tak úplně pocit vzduchu a vzdušnosti celé scény, spíše jednotlivé nástroje v jejich vlastních mikrovesmírech. Stejně tak hloubka scény opravdu hodně záleží na tom, kolik prostoru od zadní stěny jim dáte. Plně rozkvetou až někde kolem metru ze všech stran, což už ale vyžaduje hodně prostoru k provozu.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 10

Klipsch RP-280F jsou ale reprosoustavy, které mají přinést zážitek co nejblíže koncertnímu dění a to se jim vlastně celkem daří - třeba "Gallows Pole" od Led Zeppelin ("III" | 1994 | Atlantic | 7567-82678-2) byla pěkně našlapaná, s hodně výraznou, plnou basovou linkou a zřetelnými, expresivními výškami. Klipsch ale hlavně fungují jako skvělá energetická pumpa, nehrají jemně, spíše dravě a akčně, byť nemáte pocit, že by měly strhující rytmus. Zvuk se na vás spíše kontrolovaně valí a spěchá kolem s pořádnou porcí energie.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F 11

Klipsch RP-280F jsou velké, mohutné a dramatické - vzhledem i zvukem. Zůstávají ještě v akceptovatelné cenové třídě a posouvají koncepci řady Reference směrem k audiofilštějšímu pojetí (přesnějším, kontrolovanějším a klidnějším zvukem), byť jim zůstává jasně rozpoznatelný "firemní" charakter, přibližující posluchače k syrovému koncertnímu zážitku. Jsou díky svému živému charakteru vynikající pro domácí kino a rockovou hudbu, mají velkou zatížitelnost a velmi solidní dynamiku a také velmi slušný bas. Přestože jsou tolerantnější než jiné Klipsch, budete muset věnovat trochu snahy jejich párování s vhodnou elektronikou, stejně jako jim budete muset dopřát hodně prostoru k dýchání, pokud se nechcete ocitnout uprostřed zvukové bouře. Pokud ale splníte jejich nároky, užijete si opravdu až koncertně přímý a živý zvuk.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F m1

Naměřená frekvenční charakteristika je na danou třídu přiměřeně vyrovnaná, snad jen výšky v pásmu nad 3 kHz mají o něco více energie. Reálný nástup reprodukce je vysledovatelný až k hodnotě cca 33 Hz. Přes propady na úrovni 150 a 1 800 Hz se dá křivka označit za docela spořádanou.

2015 12 14 TST Klipsch RP 280F m2

Impedance je o něco divočejší než frekvenční odezva, zejména v basech stoupá až téměř 25 Ohmům,ale celkově krom propadu na hranici 180 Hz, kdy se reprosoustavy dotknou 5 Ohmů a oblasti 18 - 20 kHz, kde se propadá ještě níže, se vše odehrává tak vysoko, že by bylo možné RP-280F označit spíše za 10 Ohmové.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 35 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ působivě velké

+ velký, energický zvuk

+ velmi dobrá dynamika

+ živý, koncertní přednes

ZÁPORY

- přeci jen mají tendenci zdůrazňovat

- jsou citlivé na velikost prostoru a usazení v něm

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz 

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies