HIFIStyl

Rozpaky a nejistota, jak uchopit ten zvláštní vizuální dojem, to budou patrně první dojmy každého, kdo se osobně setká s monstry jménem Tannoy Kingdom Royal. Pokud mají modely nejvyšší řady skotského výrobce společnou patinu a šarm zámeckých prostorů chladné Anglie, Kingdom Royal jdou i přes zachování některých rysů úplně jinou cestou. Jejich cílem jsou ti, kteří u svých předků na zámcích spatřili obří dřevěné skříně a jimž se do jejich moderních chladných interiérů tyto už nehodí, přesto však chtějí být vlastníky něčeho s puncem legendy Tannoy. A samozřejmě Kingdom Royal také cílí na ty, kteří prostě a jednoduše chtějí to nejlepší.

Kingdom Royal jsou nepřehlédnutelnou dominantou poslechové místnosti. Přestože měří na výšku jen lehce přes metr dvacet, jejich charisma by divákovi nedovolilo je přejít ani kdyby stály řekněme vedle obrů typu KEF Muon – nejsou sice tak krásné, vlastně vůbec nejsou moc pohledné, ale jejich zvláštní podsaditý styl (trochu připomínající skotského horala) je pro oko zajímavý. Možná to dělá jejich dřevěné obložení, připomínající palubu luxusní lodi, možná tmavá čelní deska s nečekanými prolisy, pro změnu evokující středověkou pevnost. Masivnost konstrukce ale vysílá jednoduchý signál, snad by se dal přeložit jako „tady vládnu já“. Přestože Tannoy nabízí průzvučnou krycí mřížku, designově zapadající do celkového konceptu, málokdo odolá jejímu sundání a pohledu na obří reproduktory.

Sto dvaceti kilogramoví mackové kromě necelého metru třicet do výšky dorostly ještě téměř shodně šedesát centimetrů do šíře i do hloubky, takže si pro jejich umístění připravte skutečně hodně prostoru. Navíc je ozvučnice na poklep neskutečně rigidní. Kromě dvou impozantních reproduktorů na čelní stěně s pravou italskou kůží najdeme ještě maličkou věžičku, skrývající pod zlatou klíckou SuperTweeter a přesně uprostřed pak zlatý pás, na němž je možno regulovat parametry reprosoustavy. To je jeden z důležitých prvků u nejvyšších modelů Tannoy – možnost poupravit zvukovou charakteristiku dle potřeb poslechového prostoru v rozsahu + / - 3 dB v oblasti od středů po nejvyšší tóny.

Na zadní zaoblené straně najdeme kromě očekávatelné desky s pěti reproterminály špičkové kvality také něco, co původně patrně sloužilo za války k ostřelování obléhaných měst. Průměr bassreflexu se totiž až nebezpečně blíží rozměrům celé ozvučnice některých menších reprosoustav. Tak nebo tak, z Tannoy Kingdom Royal dýchá dojem luxusu a zpracování hodného jejich ceny, jakkoliv je exteriér těchto reprosoustav velmi rozporuplný a záleží na konkrétních očích, zda jej přijmou nebo ne. Ostatně tak jako u téměř všech modelů nižší řady Prestige.

S popisem instalovaných reproduktorů začněme konstatováním, že koncepce vychází z osvědčených modelů značky Tannoy, přičemž basová sekce je bassreflexová a středovýšková je pak v samostatné zcela uzavřené ozvučnici. Kingdom Royal svou reprodukci rozděluje do čtyř pásem. O nejnižší se stará 38ti centimetrová membrána z papíru, jak je u Skotů dobrým zvykem. Přesnost tohoto pásma zajišťuje pohon cívkou o průměru sedm a půl centimetru. Od 120ti Hz výše se práce plynule přesunuje na DualConcentric středový měnič s opět papírovou membránou o průměru 30 centimetrů. Uvnitř něj se skrývá první tweeter s membránou z hliníku a průměrem 7,5 cm. Ten se napojuje na středy na úrovni 700 Hz, ani basový ani středový reproduktor tak rozhodně nejsou nijak přetěžovány. Tweeter pak vyzařuje až k úrovni 17 000 Hz, kde předává štafetu SuperTweeteru. Ten je kompletně oddělen od ostatních měničů ve své maličké věžičce a díky své extrémně lehké membráně z hořčíku pokrytého keramickou zpevňující vrstvou dokáže zahrát nám neslyšné tóny až k hranici 60 000 Hz. SuperTweeter pohání moderní systém neodymiových magnetů.

Vzhledem k tomu, že v katalogu Tannoy je Kingdom Royal králem a aspiruje tak na roli referenční reprosousatvy, na jeho konstrukci se nešetřilo. Ve výhybce jsou všechny spoje stříbřené, všechny kabely pak jsou vyrobeny ze stříbra o čistotě 99,9999%, k SuperTweeteru je pak stříbro čisté „jen“ na 99,997%. Celá výhybka je uložena ve spodní části stošedesátilitrové ozvučnice tak, aby z kabinetu nepřejímala žádné vibrace.

Výrobce udává u Kingdom Royal parametry stejně působivé jako je jejich vzhled. Kromě typicky „skotské“ vysoké citlivost 96dB a obvyklé impedance 8 Ohm najdeme v soupisu vlastností i frekvenční rozsah (měřeno v toleranci -6dB) 24 – 61 000 Hz. Málokterý konkurent se podobnými může pochlubit a v přísné toleranci -3dB si Royal sáhnou určitě pod 30 Hz, což je fenomenální výsledek. Inu, jak praví američtí motoristé, „objem ničím nenahradíš“. Imponující je i uvěřitelná zatížitelnost 300 W, při níž nejen že (pravda, až nad hranicí 50 Hz) udrží Kingdomy zkreslení v celém pásmu pod hranicí jednoho procenta, ale dokáží vytvořit i drtivý akustický tlak 120dB.

Poslouchalo se v hi-fi studiu v Nouzově, kde pan Dvořák nabídl akusticky příjemně „fungující“ prostor s dostatkem vzdušnosti nutné pro provoz reprosoustav této kategorie i velikosti. Jako hlavní zesilovač hrál dělenec značky Audio Note, s nimiž se Tannoy zvláště na východních trzích těší dlouhodobé oblibě. Koncovým stupněm byl stereo model Conqueror s pouhými osmi Watty na kanál (byť díky vysoké citlivosti Kingdom Royal nebyl sebemenší problém s hlasitostí ani dynamikou), kontrolním zesilovačem pak M2 Phono. Detaily o sestavě si lze přečíst zde. Zdrojem signálu se stal univerzální přehrávač McIntosh MVP871. Signálová kabeláž nesla značku Audio Note, k reprosoustavám pak vedl energii skvostný Neyton Berlin LS. Zárukou kvalitního napájení se stal špičkový filtr IsoTek Super Titan.

Jak se na reprosoustavy tohoto objemu a pozice sluší a patří, Kingdrom Royal umí prodat svůj zvuk velkým způsobem. I velkolepým… „Gotcha“ od Pat Barber (z živého koncertu „A fortnight in France“) začíná akustickou basou – pevně konturovaná a kontrolovaná linka spodních kmitočtů dává hudbě strhující pocit rytmiky, zvuk prostě „šlape“. Pravdou je, že basa nemá realistickou velikost, což je ale naprosto typický charakter, který velkoobjemové celopásmové reprosoustavy těchto rozměrů mívají. Kdo chce dbát na realistickou velikost, sáhne patrně po kompaktnějších reprosoustavách typu German Physiks Borderlands. Kdo se ale chce nechat zaplavit zvukem, nechat se obejmout obří zvukovou hradbou, ten by měl sáhnout právě po Tannoy, kterým velký a hlasitý zvuk jde skvěle. Basová složka má také nesmírnou dynamiku a razanci, ostatně jako celé reprodukované pásmo.

Na spodních kmitočtech ještě výraznější je skladba „No Sanctuary Here“ od Chrise Jonese z výběru vydavatelství Stockfish Records. Schválně přebuzené, ale stále nezkresleně nahrané drknutí do nejhlubších strun akustické kytary vás zcela pohltí svou čitelností, objemem zvuku i nádherně přirozenou barvou tónu, v němž při žádné hlasitosti nezanikne jediná informace o vyzářeném tónu. Kingdom Royal si udržují nad nahrávkou nadhled hodný své cenové kategorie i královské pozice.

Mírný otazníček může vzniknout při soustředění se na hlas Chrise Jonese ve výše zmíněné skladbě – DualConcentric měnič má svůj znatelný charakter reprodukce středních frekvencí, který někomu vyhovuje a někomu zase ne, každopádně se nedá nazvat univerzálně přijatelným naladěním zvuku. Co se ale objektivně dá popsat, to je neskutečná záplava informací, detailů a absolutní přehled o dění na zvukové scéně – hlas je jasně lokalizovaný, oddělený jasně vnímatelným volným vzduchem, stejně jako všechny ostatní nástroje. Bodový zdroj zvuku DualConcentric odvádí v tomto ohledu vynikající práci.

Šostakovičův koncert pro piano číslo 1, opus 35 v podání Denise Matsueva je fenomenální ukázkou moderního umění hry na černobílou klávesnici. Tannoy tu celou skladbu přenáší nikoliv analyticky studiovým způsobem, vůbec ne – jednotlivé nástroje jsou v záplavě zvuku samozřejmě (chce se říci v této kategorii high endu) jednoduše čitelné, soustředění se na linku jediného z nich je pro ucho snadné a přirozené. I přesto ale Kingdom Royal dává přednost spíše celkovému vyznění skladby, harmonii a prolnutí všech nástrojů do jednoho koherentního celku. Zhruba tak, jak je tomu i na živém koncertu, kde jen stěží vnímáme detaily jednotlivých nástrojů, protože akustika koncertní síně nás nutí spíše k soustředění se na celek. Tak i Kingdom Royal zbytečně zvuk nepitvají, a přestože přenáší všechny detaily, které jen zesilovač dokáže dodat, nějak tak samozřejmě je tu prioritním dojmem hudba jako celek. Matsuevovo piano je čisté, dynamicky neomezené a přitom zůstává křehké a pečlivě vykreslené v každém svém tónu.

Phantom Limb ve své křehké baladě „Don´t say a word“ hrají na akustickou kytaru, nahranou velmi citlivým a realistickým způsobem – v podání Royal Kingdom jsou struny této kytary snad až příliš tvrdě kovové, drnčí v nich každý detail a zní jako na nástroji tak dvakrát velkém než je klasická kytara. Přesto je jejich energie a přesvědčivost skutečně špičková, není od prvního okamžiku nejmenších pochyb, který nástroj tu máme před sebou, byť poněkud proporčně větší.

Cit pro rytmus těchto Tannoy ukazuje nejnovější Kollerovo album „Teď a tady“ v čele s trackem „Ty a já“. Poněkud zvukově komprimovaná nahrávka ale ve své „neponičené“ části zachovává to nejdůležitější – solidní bubeníkův beat z kombinace kopáku a bubínku. Ten v podání skotských reprosoustav neskutečně šlape, strhává a jasně frázuje jednotlivé údery, dynamika úderu je i při velmi vysokých hlasitostech nezkreslené a z Tannoyů má posluchač pocit, že zvládnou mnohem, mnohem víc.

Zvuková scéna je stejně ohromná a volná jako celý zvuk – není omezena hmotou obou sloupů, pokračuje kus napravo, nalevo, vpřed i vzad, což je opět zásluhou DualConcentric koncepce a jejího bodového vyzařování, ještě pak v kombinaci se SuperTweeterem, který nás neošidí o žádnou frekvenci. Přestože zvukový obraz jednotlivých nástrojů je poněkud titánský, zůstává přehlednost silnou stránkou Royal Kingdom.

Tannoy Royal Kingdom mají punc královské krve toho nejlepšího high endu, přesně tak, jak by mít měly. Tyto ohromné reprosoustavy jsou ohromující… Nesmírná dynamika, přirozenost velmi širokého reprodukovaného pásma, do nějž se „vejdou“ uvěřitelným způsobem už i varhanní nahrávky, to vše přispívá k velmi příjemnému zvukovému zážitku. Jedinými drobnostmi, které lze proti Tannoy vznést je drobná přítomnost vlastního způsobu zobrazování středových frekvencí, tak jak to mají příznivci Tannoy rádi a jejich odpůrci neradi a také ne zrovna snadné hledání optimální elektroniky a zvláště pak zesilovacích prvků – Kingdom Royal to s elektronkami a áčkovými zesilovači velmi sluší, rozhodně to ale není absolutní pravidlo. Důkazem nechť je kooperace s jinak špičkovými komponenty Teac Esoteric, na nichž Tannoy své veledílo před nějakým časem prezentoval. Reprodukce měla k příjemnosti skutečně daleko. Dá-li si ale posluchač tu práci a vyladí si systém ke spokojenosti Tannoyů (a tím pádem i své), dostane se mu zážitku skutečně high endového, tak věrného skutečnosti, jak jen je ve většině frekvenčního spektra možné. Tannoy Royal Kingdom mají velký potenciál, ale neprodají ho zadarmo (ostatně tak jako žádné z vyšších modelů této značky), hodně, opravdu hodně vynaložené snahy v oblasti hledání ideálního systému a akustiky prostoru se tu ale dozajista vrátí, zvláště těm, kdo si u skotské značky našli své favority už dříve. Nám se ale ve spojení s Audio Note Tannoy velmi líbili i přes všechny drobné objektivní nedostatky, jejich „kouzlo osobnosti“ je totiž snadno vynahradí.

Kč 1 150 000,-

--- --- --- --- ---

+ masivní kus nábytku s velmi dobrým povrchovým zpracováním