800 150 hifihomeart

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 1

Od doby, kdy začal pro Elac pracovat v Kalifornii usazený legendární konstruktér Andrew Jones, objevil se v katalogu severoněmecké firmy svěží vítr a poněkud jiný styl než jim byl doposud vlastní. Rukopis tohoto výjimečného muže najdete vlastně dodnes ve filozofii firem KEF nebo TAD, v historii Inifinity a nakonec má na svědomí díky neuvěřitelné univerzálnosti svého génia i levné reprosoustavy a soundbary Pioneer. U Elac America začal prozaicky pojmenovanou řadu Debut a nyní přichází se sérií Uni-Fi Slim.

Přídomek "Slim" přísluší sérii v evropské, lehce poupravené verzi, ta původní, hlavně pro Ameriku určená, byla pak fyzicky mohutnější. Celá řada je velice jednoduchá, skládá se z podlahového, regálového a centrálního modelu, nic víc, nic míň. Slovní hříčka "Uni-Fi" (volně řečeno třeba "Spojení") odkazuje na použití koncentrického měniče pro středy a výšky - koncentrická řešení jsou ostatně Jonesovi zjevně sympatická, podíváme-li se na zejména na jeho nejvýraznější díla pro KEF a TAD a navíc mají své logické opodstatnění.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 2

Sloupový model FS U5 má skladné a elegantní proporce, ozvučnice z MDF profilů s výškou cca 97 cm, šířkou cca 18 cm a hloubkou cca 29 cm a váhou někde kolem 15 kg nebude problém je snadno umístit do prostoru. Reprosoustavy stojí na celkem mohutných kovových profilech a výrazných hrotech.

Zepředu najdete na FS U5 celkem pět měničů (ale jen čtyři "kolečka", protože první shora je právě koncentrický Uni-Fi), horní tři jsou blízko sebe (a je to v praxi regálový model BS U5), dole pak jsou dále od sebe ještě dodatečné dva basové měniče.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 3

Při pohledu zezadu objevíte atypicky dokonce trojici bassreflexových nátrubků - pěkně nahoře, uprostřed a dole. To by mělo jasně naznačovat, že FS U5 nepatří tak úplně těsně ke zdi, jakkoliv výrobce vysílá opačný signál - nad horním bassreflexem totiž najdete ouško, běžně používané dokonce k zavěšení na zeď, což je ale v případě takhle rozměrných reprosoustav poněkud nepravděpodobné. Okraje spodního bassreflexu pak kopíruje vanička s dvěma fortelnými reproduktorovými terminály.

Na první pohled působí sloupky velice pěkně, čistě a vlastně i hodnotně, při bližším osahání ale překvapivě zjistíte, že třeba orámování reproduktorů není z hliníku, ale z přesvědčivě působícího plastu, podobně jakou šrouby na horních stranách hrotů a některé další prvky. Ačkoliv materiály jsou řekněme jednoduché, na vizuálních kvalitách si toho v běžném interiéru nemáte šanci všimnout.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 4

Třípásmové zapojení sestává z koncentrického Uni-Fi, spojujícího měkkou jednopalcovou kopulku, kolem níž je čtyřpalcový kónus. Pět a čtvrt palce pak má trojice wooferů, stejně jako u střeďáku je membrána hliníková. Ty pracují do úrovně 270 Hz, od této hranice do 2 700 Hz pracuje středotónový měnič a pak práce plynule přechází na zmiňovanou vysokotónovou kopulku. Všechny použité měniče pochází z vlastních vývojových kapacit Elac.

Výrobce udává pracovní rozsah 42 - 25 000 Hz, citlivost spíše průměrných 85 dB / 2,83V / m a impedanci 4 ohmy s přiznaným poklesem až na 3,4 ohm, což je už relativně náročná hranice pro některé dostupnější zesilovače.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 7

Poslouchali jsme hlavně na Marantz M-CR611, ale i na redakčních sestavách Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim Naim NAP250 / OPPO BDP-105D / VPI Scout, na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC a Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Porovnávalo se pomocí kabelů ZenSati Authentica (a dalších komponentů a příslušenství - viz pravý sloupec ->) s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla.

Když se do své linky opřel Charlie Haden v "No Lonely Nights" na desce "American Dreams" (2002 | Universal Music | 064 096-2), malé sloupky ukázaly, že vespod jsou "tak akorát". Je tu cítit spíše vyšší bas, ty úplně spodní, hutné tóny mají objem spíše jen v malé místnosti, ve velké už trochu ztrácí údernost. Na druhou stranu v kontextu ceny jsou kontury dobré, lehce měkčí, ale zřetelné, reprosoustavy hrají spíše lehce a s lehounkým nádechem sametu, nicméně v tónu už je cítit ta ušlechtilost Hadenova nástroje a to vřelé kouzlo.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 13

Co Uni-Fi rozhodně jde, to jsou střední frekvence, vokál Kurta Ellinga v "Undun" z "Nightmoves" (2007 | Concord Jazz | 0888072302631) byl hezký, nadýchaný, jemný, přitom ale i hezky artikulovaný, ne nekonkrétní a už byla cítit i plasticita - není to monitorová soustředěnost, je tu zjevná snaha o "hezký" zvuk, ale je to dobré, čisté a hlavně hladké. Za dané peníze je pak velmi dobré i rozlišení, byť detailům musíte jít trochu naproti a lehce je hledat, reprodukce je hodně uvolněná.

Sloupky U5 umí slušně pracovat i s výškami, v "In a sentimental mood" Sonnyho Rollinse ("With Modern Jazz Quartet" | 1988 | Prestige | 00025218111126) byl kov činelů znělý, ale hlavně kultivovaný, jemný a pěkně prokreslený, rozhodně nad standardy dané cenové třídy. Uni-Fi U5 Slim možná (obecně) trochu šetří objemem a jsou hodně relaxované, nicméně když se zaposloucháte zejména v menších prostorách a z nepřehnané vzdálenosti, doputujete i hezky rozvrstveným informacím.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 12

Dynamické schopnosti Uni-Fi U5 Slim tak nějak odpovídají velikosti a představě, kterou byste si o takových sloupcích mohli udělat. Dvořákovu "Novosvětskou" v podání České filharmonie (1994 | Denon | CO-78828) odehrály klidně, lehce, ne s ďábelskou energií, ale zejména při vyšší hlasitosti z nich impuls a nějaký ten důraz dostanete - hrají nicméně hlavně velmi neúnavně a poklidně, s decentním objemem a právě tak, že jim sluší střední a nižší hlasitosti v menších prostorách, tam si notují svým příjemným, muzikálním způsobem.

Prezentací detailů nepatří Uni-Fi U5 Slim k analytickým reprosoustavám, jsou ale dostatečně detailní, jakkoliv patří k relaxovanějším a tím pádem se musíte vnořit do hudby, abyste rozkryli její vrstvy. V "Bang Bang Bang" Tracy Chapman ("Collection" | 2001 | Elektra | 7559-62700-2) bylo ale vlastně všechno velmi pěkně prokreslené, na danou třídu umí být Uni-Fi U5 Slim nenásilně informativní, umí velmi dobře vykreslit jednotlivé struny i jejich doznívání, umí dobře předat jejich strukturu a také jemné zvuky v pozadí, které dobře dokreslují neumělost nahrávky. Není to působivý, efektní přednes, naopak je velmi "normální".

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 10

Moc pěkný je i prostor, ostatně to je jedna z běžných charakteristik koncentrických koncepcí. Scéna v "Don´t Say a Word" od Phantom Limb ("Phantom Limb" | 2009 | Naim Audio | naimcd120) měla jasné tři dimenze, velkou výhodou byla pak minimální směrovost, scéna zůstávala konkrétní a propojená i pod poměrně velkým úhlem. Nejen v rámci své kategorie pak mají Uni-Fi U5 Slim velmi dobrou lokalizaci, byť opět neočekávejte super pevný, monitorový zvuk, ale spíše jemný a vzdušné podání.

Pokud hledáte klid a pohodový, sladký přednes, ELAC to umí - i v trochu hrubě a na hraně ostrosti nahrané Caveově "Dig, Lazarus, Dig!!!" ze stejnojmenné desky (2008 | Mute | CDSTUMM277) si Uni-Fi U5 Slim udržely svůj klidný, uvolněný a neuspěchaný rytmus a hladkost, ostré tóny neskřípnou a pokud jim udržíte rozumnou hlasitost (nejsou to koncertní reprosoustavy), tak hudba zůstává hezká a vlastně hladivě příjemná.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim 9

ELAC Uni-Fi U5 Slim jsou elegantní reprosoustavy - vzhledem i zvukem. Tak jako u vzhledu si možná i u zvuku občas uvědomíte, že by něco mohlo být o kousek autentičtější (třeba jako rámečky reproduktorů jsou plastové a ne kovové a zvuk je spíše hebký, než super monitorově zaostřený a podobně), ale vlastně to v každodenním soužití není na překážku - naopak, pokud se chcete potěšit hezkou hudbou, pokud se nechcete zase tak moc starat jak reprosoutsavy stojí a co do nich pouštíte, jsou Uni-Fi U5 Slim férově univerzální. Není úplně jednoduché je do takového stavu dostat, kombinace s některou elektronikou jim prostě a jednoduše nesednou, takže budete muset vybírat - až ale vyberete něco co jim padne, budou nenápadnými, decentními společníky se schopností příjemně, barevně a klidně hladit hudbou.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim m1

ELAC jsou férově vyrovnané od 110 do 3 000 Hz, následuje celkem výrazný pokles energie, i pod zmíněnou spodní hranicí je vidět poměrně prudký propad na 90 Hz. Začátek reprodukce lze vystopovat na cca 50 Hz, byť na úrovni cca -11 dB. Naplno začínají hrát někde za hranicí 60 Hz. Nejde rozhodně o vzorně vyrovnané reprosoustavy, mají své ladění a zcela jistě by jim prospělo spárování s decentním subwooferem, který vyrovná jejich basové pásmo.

2017 02 28 TST ELAC UniFi U5 Slim m2

Impedanční křivka (červená) nemá úplně jednoduchý průběh, jakkoliv se nejníže propadá ke stále ještě bezpečných 4 ohmům. V kombinaci s poměrně výraznými výkyvy v elektrické fázi si Uni-Fi FS U5 Slim nesednou rozhodně s jakoukoliv elektronikou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ x ]

Kč 39 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní a hezké

+ působí jako na svou třídu dobrý monitor se subwooferem

+ celkem snadno se rozehrávají

+ poměrně hezký prostor

ZÁPORY

- není úplně jednoduché z nich dostat příjemný zvuk

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 longplay

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar