Na ostrovech za kanálem La Manche je zlatá kolébka high fidelity. V ní jsou (mimo jiné, samozřejmě) i dvě firmy s velmi podobným názvem. Jeden Chord (anglicky „akord") vyrábí esteticky velmi výrazné a finančně výše položené komponenty, ten druhý Chord se zase specializuje na kabely. Nás dnes zajímá právě ten druhý, plným jménem The Chord Cable Company.

Firma Chord byla založena roku 1985, kdy se specializovala na americký trh a na produkci kabelů, určených pro komponenty Naim Audio, známé svébytným trváním na propojení komponentů formou „pětikolíku", neboli za pomoci DIN konektorů. Zajímavé je, že společnost založila dáma – konkrétně Sally Kennedy, která první modely Chrysalis a Cobra (mimochodem – jejich vývojové verze jsou v produkci dodnes) upletla na kuchyňském stole.

Dodnes Chord ve svém sídle v Amesbury, nedaleko Salisbury, kde se vyrábí Naim Audio a také nepříliš daleko na západ od Londýna, vyrábí jeden každý kabel ručně – nejde tedy o čínskou velkoprodukci, kterou jen někdo na starém kontinentě rozstříhá do požadovaných délek (nebo ani to ne). To má za výhodu hlavně to, že pokud si vymyslíte kabel s netradiční kombinací koncovek, jednoduše vám ho vyrobí, což u většiny větších producentů (o opravdu velkých ani nemluvě) prostě nejde.

K nám se dostal na poslech propojovací kabel Sarum, osazený právě konektory DIN pro propojení komponentů Naim Audio. Jde o výrazně nejdražší a nejvýše posazený kabel ve firemním katalogu. To je způsobené hlavně použitými materiály – třeba konektory vypadají dosti obyčejně, ale to důležité, tedy spoje, je poctivě postříbřené. To se vlastně táhne celou konstrukcí kabelu – nepůsobí nijak pompézně (byť bílý oplet a mohutný průměr jsou působivou kombinací, evokující luxus), ale je vyroben s důrazem na solidnost.

Uvnitř opletu najdeme tři vodiče s maximálně do hladka vyleštěným povrchem kvůli skin efektu – jeden je veden v podstatě přímo, další dva se kolem něj obtáčí. Jde o vodiče z bezkyslíkaté mědi, pokryté vrstvičkou velmi čistého stříbra. To, jak už bylo řečeno, pokračuje i v cestě skrze konektory. DIN konektory jsou šroubovací, drží tedy dokonale, podobně jako třeba XLR. Vyrábí si je přímo Chord.

Stínění kabelu je prý to nejlepší, co se na kabelech Chord kdy objevilo – jde o zdvojenou folii z blíže nespecifikovaného materiálu, která má vysokou hustotu a také velkou tloušťku. Jako dielektrikum zvolil výrobce polytetrafluorethylen, nebo chcete-li, teflon. Pod ním je ještě vrstvička plynu, nejspíše vzduchu (u Chord se toho mnoho nedozvíte, ani tyto technické detaily).

V názvu kabelu Sarum najdete také sousloví „Tuned ARAY". To odkazuje na zvláštní geometrii kabelu a její úpravu ke konkrétní délce kabelu. Více se opět nedozvíte, protože Chord si své tajemství pečlivě střeží. Výsledkem použití technologie Tuned ARAY by mělo být hlavně snížení nežádoucích elektrických interakcí mezi komponenty.

Kabel Chord Sarum DIN Tuned ARAY jsme měli zapojený mezi Naim Nait XS a Naim CD5si, kde ho alternoval TelluriumQ Black. Jako další jsme používali KrautWire Guru S, Eagle Cable Condor Blue LS5.1 či QUAD QA-900. Přes RCA kabely alternoval ještě ASUS Xonar Essence One MUSES s DSD upgradem na verzi MK2. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, ale i Jamo C 97 a Bowers&Wilkins CM6 S2 s podporou subwooferu Bowers&Wilkins ASW10CM S2.

Nejvíce se nám líbilo, jak oproti TelluriumQ Chord Sarum Tuned ARAY naložil s celkovou přesností a konkrétností zvuku – rozdíl byl skutečně markantní a nezpochybnitelný. Až se tomu nechtělo věřit. Nicméně třeba velký buben v úvodu „Rich Woman" od Roberta Planta a Alyson Krauss („Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) má tendence být trochu divoký a rozevlátý a potřebujete skutečně dobrou elektroniku, aby jeho projev ukočírovala. Po zapojení Sarum se skladba vlastně základním charakterem nijak zvlášť nezměnila, ale jako kdyby všechno najednou procitlo, zjasnilo se a hlavně zkonkrétnilo. Kontury bubnu tak byly mnohem zřetelnější a úder byl semknutější, důraznější – asi jako když plácnete otevřenou dlaní, nebo sevřenou pěstí. Navíc impuls a důraz byl znatelný již při nižší hlasitosti.

Vyšší přesnost a vysloveně fantastická kontrola, kterou oproti (na svou cenu) velmi slušnému TelluriumQ Black král kabelů Chord přinesl do reprodukce, šla ruku v ruce i s transparentností – třeba McFerrinův vokál v „Drive My Car" („Simple Pleasures" | 1988 | EMI | CDP-7-48059-2) se rázem vydělil z hudebního celku. Největší rozdíl ale přineslo velmi obtížně reprodukovatelné pleskání dlaněmi o hrudník, které získalo větší plasticitu a přesvědčivost. V transparentnějším, lépe prokresleném zvuku také bylo citelně snazší rozpoznat detaily – ne snad, že by kabel umožnil zesilovači nebo CD přehrávači získat z nahrávky více detailů, ale už nebylo téměř nutné se soustředit, abyste je mohli prozkoumat.

Chord Sarum přenášel zvukové signály také zřetelně věrněji a jistěji – třeba vibrafon a činely v „Question and Answer" pětice Burton, Corea, Metheny, Haynes a Holland („Like Minds" | 1998 | Concord | SACD-1029-6) mají tendenci hezky zacinkat a být dosti výrazné. Sarum Tuned ARAY nejvyšší pásmo pocitově dosti zklidnil; pronikavost tónů byla menší, tóny zřetelněji kovové a jejich dozvuk trval déle, respektive v čistším zvuku s temnějším pozadím bylo možné zachytit i tišší zvuk. Hudební celek také působil harmoničtěji, komplexněji, jednoduše se lépe a snáze poslouchal.

V tuto chvíli asi již není třeba zdůrazňovat, že posun proti TelluriumQ Black nastal v jedné každé charakteristice reprodukce (a to by také měl s pětinásobným nárůstem cenovky). Nicméně jiskra, která se díky lepší dynamice rozsvítila ve Straussově „Ein Alpensimfonie op. 64", byla skutečně výborná – jako kdyby všeho bylo najednou víc. Víc barev, víc detailů, živěji, dynamičtěji podané nástroje, a celková větší konkrétnost. To jsou hlavní dojmy, které dohromady zvuk přibližují k posluchači, a jako kdyby hudba více vystoupila z reprosoustav a rozlila se kolem vás.

Je pravdou, že komponenty Naim, propojené cenově odpovídajícím kabelem TelluriumQ, umí dobře podat kytary v „Mediterranean Sundance" z legendární desky „Friday Night in San Francisco" tri DiMeola / McLaughlin / DeLucia. Při těch nejrychlejších pasážích ale cítíte, že tón vznikne a zanikne trochu nejistě, že přeci jen maličko „přetéká" jeden tón do druhého. Zkonkrétnění, zpřesnění celku tento efekt téměř dokonale potlačilo – struna jako kdyby vždy zazněla výrazně kontrolovaněji, rychleji, mezi jednotlivými tóny je zřetelná mezera, takže subjektivně působí zvuk rychleji a bezprostředněji, uvolněněji a sugestivněji – jednoduše jste blíže hudbě samotné.

Vynikající je také tempo, rytmus a plynulost zvuku. „Not too late" od Lindsey Buckinghama („Live At the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) se vám dostane jednoduše pod kůži. Je to pronikavější, citelně více vtahující zážitek, než s jinými kabely, které jsme měli k dispozici. Hudba plynula s odzbrojující jednoduchostí a samozřejmostí. Přibyl také velký pocit vzdušnosti, kromě Buckinghama a jeho nástroje najednou bylo slyšet echo haly, dav diváků a jemňoučké nuance, dříve spojené spíše do šumu na pozadí. Šíře a hloubka prostoru se v podstatě nezměnila, zato lokalizace byla jistější, vše se trochu zmenšilo, ale zkonkrétnělo.

Kabel Chord Sarum Tuned ARAY s DIN konektory, určený výhradně elektronice Naim, patří už mezi skutečně drahé. Však za jeho cenu můžete mít téměř celý set entry level komponentů Naim, nebo třeba jeden celý komponent řady vyšší – i podle toho si můžete udělat představu, do jakých sfér Sarum míří. Nicméně i s naší, spíše střední sestavou předvedl tenhle drát vynikající výkon – v jedné každé charakteristice posunul zvuk kupředu, tu o kousek, tu o notný kus. To hlavní, díky čemu jsme se ale tohoto kabelu jen neradi zbavovali, byla ale naprostá bezstarostnost, transparentnost a lehkost, s níž se najednou vlastně jakákoliv hudba dala poslouchat. Všechno se probarvilo a rozsvítilo a my můžeme jen říct, že navzdory vysoké ceně je to kabel krásně hrající i vypadající a Chord evidentně po těch téměř 30 letech ví, jak doplnit zvuk elektroniky Naim.

Kč 53 990,- - 1m

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadá nádherně

+ i nižším komponentům Naim „rozsvítil" zvuk

+ vyrovnaný přednes

+ velmi transparentní

ZÁPORY

- cena je vůči komponentům Naim (snad krom referenční série) docela vysoká

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ:KAS Audio | www.kasaudio.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies