2017 02 07 TST Hegel HD30 1

Dílka Benta Holtera, absolventa trondheimské technické univerzity se formují už od roku 1988 - ač možná samotné jméno konstruktéra nepatří k těm nejznámějším, jméno jeho značky Hegel je nezaměnitelné. Kromě množství zesilovačů nabízí firma ale také zdroje signálu a mezi nimi i ceněný D/A převodník s názvem HD30.

Převodník je uschován v šasi s rozměry 43 x 31 x 10 cm (š x h x v) a váhou 6,5kg, usazeném na trojici velmi robustních a vysokých nožek, jak je kvůli potlačení vibrací u této značky zvykem, stejně tak jasně identifikujete minimalistický, trošku vypuklý čelní panel s dokonale symetrickým rozložením prvků. Absolutní čistotu dokonce nenarušuje ani spínací knoflík - na čele najdete jen displej s modrými znaky a jednoduchou informativností, vpravo hladký otočný regulátor hlasitosti (HD30 poslouží tedy i jako moderní předzesilovač), vlevo identicky provedený prvek k výběru aktivního vstupu.

2017 02 07 TST Hegel HD30 2

Při pohledu zezadu najdete do bloků sešikované konektory velmi vysoké kvality, analogový signál vystupuje paralelně ze symetrických XLR i nesymetrických RCA konektorů (každý druh v jednom páru), digitální vstupy pak krom celkem standardní baterie tří optických a jednoho koaxiálního vstupu zahrnují i poctivé "profi" BNC a AES/EBU pro ty náročnější aplikace. Své místo tu ale má i ethernetový konektor pro otevření světu streamování a USB port pro spojení s počítačem. Napájení můžete ovládat jednak kolébkovým vypínačem, jednak za pomoci 12V spouště.

Uvnitř pak má Hegel HD30 poctivé provedení - jednak je to dvojice malých toroidních transformátorů, jeden pro desku s analogovými, jeden pro desku s digitálními obvody (a oba jsou od obvodů oddělené kovovou přepážkou), jednak poctivě vybrané součástky.

2017 02 07 TST Hegel HD30 3

Srdcem přístroje je dual mono delta-sigma D/A převodník s rozlišením 32 bit / 192 kHz. Čip AKM4490EQ je ale schopen sám o sobě jít až na 768 kHz a podporuje i DSD signály až do frekvence 11,2 MHz, což bude výtečné zejména při spojení s USB za pomoci dedikovaných ASIO ovladačů. Streamování pak funguje na bázi protokolů AirPlay, UPnP nebo DLNA, Hegel nemá vlastní aplikaci, neb streamer je vlastně "jen" media renderer, do kterého musíte data poslat z nějaké externí aplikace nebo zařízení. V praxi to ale funguje velmi dobře, jediným limitem jsou PCM signály od MP3 přes FLAC až po WAV, DSD zůstává dostupné jen po USB.

Díky párovaným součástkám a obecně poctivému obvodovému řešení leží šum až pod úrovní -150 dB, čímž Hegel tvoří špičku v oboru. Regulace hlasitosti je pak čistě digitální, jde vlastně o atenuátor. Hegel udává u HD30 pracovní frekvenční rozsah 0 - 50 000 Hz a celkové zkreslení typicky pod úrovní 0,0005%, což jsou jednoduše parádní technické hodnoty.

2017 02 07 TST Hegel HD30 5

Z firemních technologií pak HD30 využívá SynchroDAC, což je vlastně upsampling ve spolupráci s přesným hodinovým signálem, zajišťující minimální chybovost při převodu. Technolgie MasterClock pak zajišťuje časovou chybu signálu (jitter) pod úrovní 10 pikosekund.

Hegel HD30 jsme poslouchali zejména ve společnosti s Hegelem H360, ale i s Norma Revo IPA-140 nebo Naim Nait XS či Cambridge CXA80, porovnávalo se s Norma Revo DAC-1 nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla či Raidho X-2 a to přes kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black nebo KrautWire z Lifetime série.

2017 02 07 TST Hegel HD30 6

Basová linka v energické "Here come the bastards" od Primus ("Sailing the seas of cheese" | FLAC | 24 - 96) byla famózně, famózně definovaná, kontury jsou naprosto samozřejmé a tóny jako vysochané, byť ani trochu tvrdé. Basa byla hutná, houpavá a přitom pocitově velmi samozřejmě znějící. HD30 nabízí už velmi suverénní a dospělý přednes, nebojí se dát najevo hloubku, objem i autoritu, aniž by k tomu musel zvuk opustit komfortní měkkost.

Vokál Diany Krall ve "Where or when" z "Quiet nights" (FLAC | 24 - 96) byl opět nádherně samozřejmý a to zejména díky lehce neurčitému pocitu odlišnosti, který lze přisoudit zejména ultra čistému pozadí. Jako kdyby najednou hlas vystoupil o krok kupředu, byl snáze srozumitelný a výrazně přirozenější - také rozlišení je výjimečně dobré, tak krásně prokreslený hlas nelze nazvat jinak než výjimečně realistickým, tím víc s ohledem na ještě neméně realistickou cenovku přístroje. Ta celková přirozenost a prokreslenost je fantastická, reprodukce je zcela nenásilná, přitom ale svěží, heboučká, zaslechnete i velice jemné detaily, nádechy, vlastně máte i pocit, že hlas se při zpěvu lehce pohybuje, Hegel vystihne i tyhle jemňoučké rozdíly v energii zpěvu.

2017 02 07 TST Hegel HD30 8

Výjimečně dobré rozlišení má HD30 také v nejvyšším pásmu, rozeznění celého lesa kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1). Tu spoustu cinkátek dokázal Hegel perfektně oddělit, rozdělit na jednotlivá kovová zasvícení v okamžiku, kdy přes kovovou plochu přejede palička. Tón se vyšvihne do prostoru razantně a rychle, nepřekrývá se s jinými a vzniká tak znělý "ohňostroj" cinknutí s realistickým objemem, s nepřehnaným, ale jasným dozníváním a velkou zřetelností - HD30 vám jednoduše dává pocit, že před vámi visí spousta kovových prvků a úplně vidíte, jak je hráč rozeznívá a jak se pak ve vzduchu pohybují a uklidňují. Je to velmi přesvědčivé a působivé.

Neméně dospělá už je také dynamika, opět jako kdyby ji už v podstatě nic neomezovalo a jak ukázala reprodukce sboru v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2), hudba má velké grády a štědrou porci vnitřního života, má drajv a přitom nemáte pocit, že by na vás zvuk nějak tlačil. Všechno působí tak klidně a s nadhledem, má to takříkajíc koule a dá vám to najevo i velké proporce sboru a orchestru bez pocitu nějakého dynamického přiškrcení.

2017 02 07 TST Hegel HD30 7

Doslova parádní pak je rozlišení, HD30 díky svému výjimečně čistému pozadí nemusí nijak tlačit a přesto vnímáte i jemné, křehké detaily, podtrhující autenticitu hudby. V "Parting Glass" Cary Dillon ("Live at the Grand Opera House" | FLAC | 24 - 48) bylo možné vnímat onu atmosféru živého koncertu, která je tvořená nejen krásně živým, autentickým zpěvem, ale také jemnými dozvuky, výborně srozumitelným ruchem v pozadí či šepotem z publika a dalšími drobnostmi, které se ne vždy a všude tváří takhle samozřejmě. Hudba je navíc výtečně propojená, nejsou to žádné zdůrazněné jednotlivosti, ale vše má svůj kontext a je to excelentně přirozené.

Hegel HD30 je tak informativní a tak pevný, že jsme měli pocit, jako kdyby nám do pokoje přinesl jednoduše kus studia, v němž se nahrávala "Good morning little schoolgirl" Muddyho Waterse ("Folk Singer" | FLAC | 24 - 192). Ten pocit velké šířky, té spousty vzduchu v místnosti i té přirozeně působící předozadní i pravolevé lokalizace - nástroje jako kdyby jednoduše už stály v prostoru, je to krásně trojrozměrný obraz, kterému nelze nic vytýkat.

2017 02 07 TST Hegel HD30 4

Při vší té autenticitě je až překvapivé, jak tolerantní dokáže Hegel HD30 i se svým rozlišením být - ve zvukově ne zrovna dobré "Dead martyrs" od Manic Street Preachers ("Know your enemy" | MP3 | 16 - 44,1) jako kdyby mávl kouzelnou hůlkou a udělal z toho poslouchatelný zážitek. Ano, cítíte, že kytara je ostrá, ano, cítíte trochu dutý a dynamicky kompromisní zvuk, ale ono to nevadí - reprodukce zůstává přátelsky klidná a muzikální; nemusíte se tak bát pustit do nahrávek, která vás baví obsahem, ale děsí formou. HD30 je zvládne...

Hegel HD30 je výjimečně dobrý D/A převodník, jak by ostatně za dané peníze měl být - jeho výjimečně tiché pozadí a výjimečně dospělý, klidný přednes vám umožní bez násilí, bez nervozity a v podstatě bez limitů objevovat nahrávky, proplouvat hudbou a soustředit se právě a jen na ni, ne na její technický obal. HD30 totiž ve zvukovém podání působí šarmantně, muzikálně a "nedigitálně", dá-li se to tak opsat. Jeho schopnost podat libovolnou hudbu živě, zábavně a přitom technicky brilantně z něj činí výjimečně talentovaný stroj, který může posloužit i jako rozumný (byť ne zcela špičkový) předzesilovač. I tak ale vlastně nemá žádnou slabinu, která by vám měla dlouhodobě vadit - naopak, má schopnost nechat na sebe zapomenout jakožto na technického prostředníka a hrát hudbu pro radost.

Kč 128 990,-

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---