ELAC hi-fi reprosoustavy

Produkty značky s původním jménem Japan Denki Onkyo (DENki ONkyo) si po celém světě získaly masivní oblibu, protože umí nabídnout i ve velmi dostupné cenové třídě slušný zvuk a i jeho high-endové produkty jsou rozhodně nepředražené. Velký záběr nabízí Denon také v oblasti multikanálového zvuku, kde boduje nová řada X.

Měli jsme možnost vyzkoušet si nejvyšší z aktuálně dostupných modelů s pořadovým číslem 4000, pokrývající již všechny více i méně důležité a běžné funkce a možnosti moderního domácího kina. Zvenku jde o masivní, robustní přístroj, od pohledu evokující dojem větší hmotnost, než odpovídá deklarovaným 12,3 kg při velikosti 43,4 x 16,7 x 37,9 cm.

Čelní stěně nemohou dle dobrých AVR mravů nedominovat dva velké ovladače – ten levý, menší, volí žádaný aktivní vstup, ten pravý, skoro o polovinu větší, slouží jako ovladač hlasitosti. Celkový vzhled AVR-X4000 působí velmi moderně, elegantně a čistě. Kromě zmíněných knobů za to může i obrovský centrálně umístěný obdélníkový prvek, vyplňující nadpoloviční množství plochy čelní stěny. Jeho horní polovinu zabírá mnohořádkový displej s jemnými, dobře čitelnými, byť nijak zářivými znaky; množství zobrazovaných informací je naprosto vyčerpávající. Spodní polovinu kryje hliníkový výklopný panel, za nímž je kromě mnoha ovládacích prvků i několik vstupně-výstupních konektorů (pro přesný soupis parametrů a popisků ctěného čtenáře odkážeme na web dovozce: http://www.eurostar-ostrava.cz/cs/produkt/1943-avrx4000/?katID=23) pro co nejsnazší připojení netypických zařízení (přinesená herní konzole apod.).

2014-01-14-DK-Denon-AVR-X4000-4

Zadní panel je pak zhmotněním organizovaného chaosu – počet a variace konektorů zajistí možnost připojit a propojit libovolné současné přístroje a to v množství dostatečném i pro hodně rozmanité domácí kino. Tomu napovídá hlavně 11 párů reproduktorových terminálů, dovolujícím vám se dokonale obklopit zvukem (najdete-li nějaký film, jehož zvuková stopa to využije).

AVR-X4000 nabízí víc než dostatečných 6 HDMI vstupů (+ 1 na přední straně) a dva simultánní výstupy (+ 1 do druhé zóny), jeden s podporou zpětného audio kanálu. Dále tu najdeme množství digitálních vstupů pro zvuk, ale také analogových vstupů a výstupů pro zvuk i video. Vše opět v množství dostatečném i pro veliké domácí kino. Zarážející je, že i když receiver nabízí síťové funkce, připojíte jej jen pomocí LAN kabelu (i když uznáváme, že jde o spojení spolehlivější). Po WiFi ani památky, což bychom v roce 2014 a v dané cenové třídě asi už poměrně silně uvítali – ostatně k jinak famózní výbavě by to rozhodně mělo patřit.

Pro plnohodnotný kinofilmový zážitek je nicméně nejdůležitější (dobrá, hned po možnosti připojit dost vstupních zařízení a dost reprosoustav) podpora formátů a kodeků. AVR-X4000 je plně vybaveno. Vychutnáte si tak obraz ve 3D, ale i nastupujícím „superrozlišení" 4K, zvuk pak až v konfiguraci 9.2, byť zpracovat zvládne tenhle receiver signál až 11.2. Ve zvukových obvodech se uplatňuje i technologie AL24 Processing, dobře známá ze stereofonních přístrojů Denon. Má za úkol vyhlazovat křivku zpracovávaného signálu a tím ho zjemňovat. Přítomný Denon Link HD ve čtvrté generaci potlačuje nežádoucí šum už nejen u zvuku, ale i u obrazu. Kvalitu komprimovaného zvuku pak vylepšuje Compressed Audio Restorer, dopočítávající pomocí algoritmů scházející části signálu.

Na kvalitu zvuku se u AVR-X4000 klade obzvláštní důraz. Samozřejmostí je pečlivá automatická kalibrace Audyssey (během pěti minut účinně upraví projev dle charakteristik prostoru a reprosoustav) a zajímavé řešení, které za pomoci přerozdělení signálu umí alespoň částečně nahradit případně chybějící subwoofer a zdůraznit basové tóny. Ne že by bylo domácí kino bez subwooferu obvyklé, činí to ale Denon o to univerzálnější. Po kalibraci je možné zapnout podporu Audyssey Dynamic Volume, která průběžně koriguje úroveň hlasitosti zvuku.

Co se týká obrazu, umí Denon AVR-X4000 převzorkovat obraz z libovolného analogového i digitálního zdroje buď do klasického 1080p, ale také do 4K. Samozřejmostí je tolik možností úpravy obrazu, že si snadno přizpůsobíte projev svému vkusu.

Z mnoha funkcí receiveru jmenujme třeba internetové rádio, podporu relativně čerstvě dostupné služby Spotify, ale i AirPlay. Pro audiofily je rozhodně důležitou zprávou zaměření na „počítačové" audio; dobrým příkladem je nejen podpora FLAC formátu až do rozlišení 24 / 192, ale také přítomnost streamování a přehrávání bez mezer pro formáty FLAC a WAV. Svou diskotéku si tak můžete užít v maximální kvalitě a bez rušivých elementů.

Chce se říci, že samozřejmostí je plně vybavené, ergonomické dálkové ovládání, doplněné ještě aplikací pro mobilní zařízení. V přehledném grafickém rozhraní si snadno nastavíte, cokoliv potřebujete a naplno intuitivně využijete všechny možnosti receiveru. Na kvalitě aplikace je vidět zázemí vývojářů velké společnosti.

Denon AVR-X4000 jsme si užívali ve společnosti Full HD 3D televize Philips 47PFL5008K/12, Blu-ray přehrávače Pioneer BDP-LX71 a mediálního centra Mede8er MED1000X3D. Zdrojem zvukového signálu byl ještě ASUS Xonar Essence One MUSES a Essence III. Prostorový zvuk se linul ze setu reprosoustav Harman/Kardon HKTS 65 (ze systému H/K BDS880), přední pár jsme vystřídali ještě s Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus. Signálovou kabeláž dodal hlavně Monster Cable, Eagle Cable, QUAD a reprokabely pak Harman/Kardon, HAMA a ProAc.

Velice jsme si užili soundtrack filmových hitů, ať už to byl starší „Ronin", kde Denon zvládl dodat razanci výstřelům a výbuchům při divokých honičkách, jakkoliv se zdálo, že více energie jde do řečového pásma a do výšek – tříštění skla bylo občas až příliš dominantní, byť velice prezentní díky nevyčerpatelné dávce digitální energie, kterou umí AVR-X4000 zvuku dodat.

Zpracování obrazu je na vynikající úrovni i v základním firemním nastavení, zkoušeli jsme upscaling na 1080p staršího DVD „Matrix" a nutno říci, že obraz se zdá být naprosto skvělý, přihlédneme-li k době vzniku. Minimum zrna, slušná ostrost, žádné nežádoucí artefakty. Bohužel jsme neměli možnost vyzkoušet upscaling až na 4K, ale pokud funguje minimálně takhle dobře, otevře i majitelům starších vydání filmů cestu ke skutečně špičkovému obrazu.

Podsunete-li Denon AVR-X4000 materiál se zvukovou stopou v některém z nejmodernějších formátů s vysokým rozlišením, předvede tento receiver vše co v něm je. Měli jsme možnost podívat se a pozorně poslouchat jednak Blu-ray „Tintin 3D", jednak tentýž formát „Hugo a jeho velký objev" a také „Promethea". I v těchto všech je zvuk krystalicky čistý, velmi lehký a klade hodně důrazu na střední a vyšší pásmo. Basy rozhodně nejsou špatné a třeba plameny trysek vesmírné lodi Prometheus, zvuk je plný, sytý a hutný, táhnoucí pěkně odspodu, ale na rozdíl od mnoha jiných receiverů není Denon nijak přebasovaný.

Velmi slušně funguje Denon i jako all-in-one pro poslech hudby ze sítě. Denon AVR-X4000 dokázal vystřihnout skvělou „The Wall" od Pink Floyd ve FLAC, stejně jako Knopflerovo album „Privateering" ve 24 / 96. Digitální přesnost a čistota skvěle vykreslují jednotlivé tóny, všechno má spád a rychlost, titulní skladba desky Marka Knopflera zase ukazuje bohaté detaily a dobrou dynamiku nástrojů. Zvukový projev AVR-X4000 má jiskru, ale celkově zůstává spíše na poklidnější, uvolněnější, laděný spíše jako hi-fi komponent, než jako dravý kinofilmový král.

Denon AVR-X4000 je rozhodně zajímavý high-endový A/V receiver, který ve svém těle spojuje jednak všechny nutné funkce pro kvalitní přehrávání nejnovějších filmů, včetně trojrozměrných, nebo těch v Ultra HD rozlišení. Stejně tak jejich zvukovou stránku umí AVR-X4000 zvládnou v jakékoliv chvíli s dostatkem nadhledu, byť jeho výbušnost je maličko zkrocená a tak trochu vykazuje známky hifistického poklidu, spíše než na basech založeného typicky receiverového projevu. Jakýmsi bonusem je dobře fungující funkce streamování, která bez větších problémů dokáže nahradit základní streamery díky svým funkcím. Přestože vzato kolem a kolem nenabízí Denon AVR-X4000 žádnou revoluční novinku, jeho výbava vám umožní přehrát si kdykoliv v podstatě jakákoliv aktuálně běžně dostupná média ve špičkové kvalitě, je též připraven na vizuální budoucnost díky podpoře Ultra HD rozlišení. Jestliže tak hledáte bohatě vybavený přístroj, určený pro reprodukci filmů s občasným proložením dobře hrající hudbou v digitálních formátech, AVR-X4000 rozhodně není levný (byť se dá sehnat ještě za výrazně lepší cenu, než je ta ceníková), ale odpovídá své pozici (téměř) vlajkové lodě katalogu.

Kč 37 990,-

--- --- --- --- ---

+ podpora všech moderních formátů, 3D i 4K