ELAC hi-fi reprosoustavy

Japonská Yamaha patří k nejsilnějším hráčům na poli masově prodávaných A/V receiverů a i když si nejsem přesně jist, jaký počet přístrojů najdete v jejich katalogu, možná by na počítání nestačily prsty na obou rukou. Při našem „high fidelity" zaměření ovšem zůstávají ve hře vlastně jen dva, které už ovšem spadají do kategorie čistých A/V zesilovačů - vlajková loď, momentálně řazená mezi pět, možná i tři nejlepší stroje svého druhu DSP-Z11 a dnes představovaná „odlehčená verze" DSP-Z7.

V jejím téměř čtvercovém, dvacetikilovém černém nebo zvláštně stříbrném těle s elegantním a masivním čelním panelem, na němž najdete velký a přehledný displej s dvěma masivními ovladači (jež budete díky ošklivé, ale dobře vyřešené „dálce" s klidem ignorovat) najdete sedm digitálních zesilovačů (oproti vyššímu modelu není konfigurace moderních 11.1, ale pouze „klasičtějších" 7.1) o dynamickém výkonu 200W / kanál a trvalém pak o výši 140W do zátěže 8 Ohm, možnost ovládání až čtyř různých zón, pričemž primární zóna jasně zvládá video i audio, druhá a třetí v jistém trochu omezeném formátu též a další zóna je vyhrazena audiu, což pokrývá bezesporu i potřeby náročnějších uživatelů (ostatní si budou muset pořídit „inteligentní dům / byt" typu Crestron); to vše doplňuje přehršel vstupně-výstupních konektorů v čele se sedmi HDMI konektory (čtyři vstupy, dva výstupy a jeden konektor ještě vpředu pod masivním krycím panelem, skrývajícím ovládání „denního používání" - sluchátkový jack, ovládání zón, usb vstup a mnoho dalšího), Bluetooth přijímačem pro snadné bezdrátové spojení s dalšími zařízeními, kompatibilitou s iPody, zvukovou kalibrací s možností měření až na osmi místech nebo třeba funkcemi síťového receiveru či lépe streameru. Ne snad, že by tohle byly všechny funkce, ty si můžete velmi snadno za pomoci Googlu najít sami, já jsem se jen snažil vyjmenovat ty, které nejsou u podobných zařízení úplně běžné a nebo alespoň stojí za pozornost.

Za zmínku pak asi ještě stojí technologie Cinema DSP Digital s přednastavenými 22 volbami, která by měla „lépe optimalizovat poslech v domácích podmínkách, protože formáty Dolby Surround a DTS byly původně vyvinuty pro kinosály s mnoha reproduktory a výrazně jinou akustikou". Ve zkratce se pak jedná o zapojení předního páru reproduktorů (PRESENCE), změření akustiky místnosti, nastavení vhodného programu a poté užívání si přesnějšího stereoskopického trojdimenzionálního zvukového pole. Za pomoci přidání různých dozvuků a jiného rozdělení mezi efektové reprosoustavy tak vzniká dojem „více jako z kina".

Celý zesilovač se snaží ve své konstrukci - nazvané ToP-ART - minimalizovat analogové obvody, sází na co nejčistší digitální cesty a vysokou proudovou zatížitelnost. Yamaha nabízí všechny moderní formáty od Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio až po DTS 96/24, o převod dat z digitálu na analog se starají převodníky Burr-Brown s „kapacitou" 24bit / 192 kHz. Zesilovač také umožňuje spojování zesilovačů pro bi-amping soustav a na rozdíl od mnoha jiných strojů stejného zaměření má i slušný MM/MC předzesilovač, dostatečný pro nenáročné soužití s gramofonem v běžné domácnosti.

Zajímavá pak je i videočást, v níž hraje prim schopnost převést obraz z jakéhokoliv zdroje, který do zesilovače dokážete připojit, na výstup HDMI s upscalingem (přepočítáváním) až na standard 1080p. Stejně tak umí zet-sedmička odstranit prokládání obrazu (tedy 480i převést na 480p, totéž pro 1080), zvládá podporu 30ti a 36ti bitových barev (na které se stejně na valné většině zobrazovačů nepodíváte, ale už pro ten pocit) a teoreticky pracuje v rozšířeném barevném prostoru, otázkou ale je reálné využití podobně jako u reprodukce vysokých zvukových kmitočtů nad nějakých 20 kHz.

DSP-Z7 jsem testoval ve spojení s velmi slušným Blu-ray zdrojem Denon BDP-1610, přičemž 7.1 sestavu jsem si jako u nedávné kombinace pro Arcam AVR600 „uplácal" - přední reprosoustavy Harbeth Monitor 30, boční efekty jsem přenechal KODA Harmony K-2000B, zadní pár tvořily Xavian Primissima. Celou sestavu „doduňoval" subwoofer Jamo A70, to vše po kabeláži Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 pro přední reprosoustavy a metráž Monster Cable pro ten zbytek. Obraz sálal ze Samsungu LE32B650 skrze HDMI kabel Monster Cable M1000 H.

„Temný rytíř" je výborným obrazově-akustickým testovacím materiálem díky Dolby TrueHD zvukové stopě i kontrastnímu, ostrému a barevnému obrazu (jakkoliv hlavními barvami jsou ty temné - možná tím víc). Výbušné scény jsou obrazově opravdu nerozmazané, plynulé a velmi pěkně barevně vyvedené, aniž by stíny jakkoliv splývaly nebo postrádaly detail a jediným limitem se tu tak stává zobrazovací zařízení. Z mých zkušeností z poslední doby vyplývá, že většina receiverů od nějakých 50ti tisíc výše už zobrazuje díky technickému pokroku velmi podobně (skvěle) a rozdíly jsou minimální. Na všech filmech na Blu-ray jsem nenašel reálnou chybu a pokud už bych našel, množství korekčních možností to bezpochyby napraví. Mnohem větší výzvou pro kvalitu zobrazovací části je pak schopnost vdechnout novou kvalitu filmům na „low-end" médiích typu DVD (hrůza, když toto musím napsat jako pamětník VHS, na němž jsem získával své první divácké zážitky), kde upscaling skutečně subjektivně přidá na kvalitě od ostrosti přes pocit větší sytosti a přirozenosti barev a i když ze staré sbírky dý-vý-dý Blu-ray určitě neuděláte, i v porovnání s tímto formátem jsou filmy z těchto disků koukatelné.

Zvuková stránka věci je pak také bez zvláštních připomínek. Zvuk je maličko efektně nafouknutý, sytý a plný, dynamika není omezena a 7.1 kombinace už dokáže i slušně hlasitě zadunět, aniž by Yamaha ztratila kontrolu nad celým tím mohutným objemem - dokonce dokáže jít k opravdu malým zvukovým detailům a barvám třeba při scéně z čínského Hrdiny (Blu-ray Special Edition), kdy právě titlní postava v podání Jet Li předvádí své dokonalé umění meče mezi padajícími bambusovými tyčinkami. Ostré zvuky padajícího dřeva, řinčící kov a spousta podobných a přece jiných zvuků činí celou scény nesmírně atraktivní a to tak, že se nadechnete až když skončí, tak efektně dokáže Yamaha působit.

Trošku méně nadšení pak vzbuzuje zvuk z DVD formátu, což ovšem bude souviset mnohem víc s kvalitami formátu nového než s Yamahou. Na rozdíl od zpracování nových kodeků tu není celkový zvuk tak otevřený a přesný a DSP-Z7 ho nijak dále neupravuje, takže dostanete přesně to, co si pouštíte. Neberte to prosím ale jako výčitku - spíš jako nedostatek nadšení od doby, co jsem okusil plnohodnotné domácí kino s novými formáty.

A/V zesilovač této kategorie už většina uživatelů bude chtít používat také jako dvoukanálový zesilovač pro poslech hudby, byť asi jejich primárním zájemem bude audiovizuální zážitek. Yamaha zní jako slušný digitální zesilovač cenové třídy 30 000,- - soudě dle velké dynamiky, tichého pozadí signálu i přesnosti a citu pro detail. Trochu postrádá tu onu těžce definovatelnou kvalitu timingu, která vás donutí podupávat nožkou a pokyvovat hlavou, která vás donutí usmívat se a cítit jak hudba uplývá. Ne že by Yamaha nedokázala při stereo produkci vtáhnout do reprodukce, není to ale vřelé a přátelské, muzikální obejmutí zvukem. Je to spíš přesně vypočítaná, profesionálně a bezchybně odvedená show. Což je přesně to, co budou žádat příležitostí posluchači, protože hudba je líbivá a „velká".

Díky širokým možnostem spojení s okolním světem, které jsem bohužel neměl možnost komplexně prověřit, díky velmi dobrému výrobnímu provedení, nekonflikntímu designu, bohaté portové i funkční výbavě a vysoké, ale ne nezaplatitelné ceně je DSP-Z7 kandidátem na konečné řešení domácího kina. Chcete-li nekompromisní řešení, jsou tu vlajkové lodi jednotlivých výrobců, ale slevíte-li překvapivě málo, za jejich cenu pořídíte celou sestavu pro audiovizuálního maniaka, což není špatná zpráva. Že jsou na Yamaze za tuto cenu k dohledání drobné mušky asi není zase tak úplně překvapivé (jak praví klasik - nikdo není dokonalý), ale že s ní můžete bez problémů existovat v každodenním životě i při vysokých „kinových" hlasitostech, že si poradí s jakýmkoliv běžným formátem s nadhledem a pevnou kontrolou a že je hezky po anglicku „built to last", tedy vyrobena k dlouhodobé spokojenosti, jsou podle mého důležitější hodnoty. Takže chcete-li jít do něčeho „do sta" a milujete filmy, Yamaha DSP-Z7 je velmi dobrým kandidátem na nákup.

Kč 72 990,- (avšak na českém trhu cena VELMI výrazně kolísá až k 50ti tisícům)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ snadná integrace do datové sítě a celková otevřenost digitálním formátům

+ výkon dostatečný i pro hlasité efekty a zvládnutí „výbušných" zvuků

+ dobře fungující automatická kalibrace, které v problematických prostorách dost pomůže

+ důvěryhodné výrobní provedení

ZÁPORY

- dálkové ovládání je dost ošklivé

- reproduktorové terminály jsou dost průměrné

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

K+B Expert

http://www.kbexpert.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 122 222

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies