ELAC hi-fi reprosoustavy

High-end v domácím kině... Předchozí věta bezpochyby rozdělila čtenáře na ty, kteří se těší na představení zajímavého přístroje a na ty, kteří si pohrdlivě odfrknou, protože podle nich slova „domácí kino" a „high-end" nemají co dělat v jedné větě, pokud tato nezní „v oblasti domácího kina prostě žádný high-end není". Sám za sebe říkám, že je, byť úzký. Mezi elitu se v magazínech nejčastěji řadí Pioneer SC-LX90 Susano, Yamaha RX-Z11 či dělené zesilovací prvky z dílen Marantz a Denon. A - hlavně v poslední době - právě AVR600.

Pětadvacetikilogramový macek z dílen Arcamu ve svém nenápadném, elegantním a moderně působícím těle skrývá pravděpodobně všechno, co můžete pro špičkové domácí kino potřebovat. Konektorová výbava je bohatá, přesně jako to u A/V receiveru očekáváte, ačkoliv někteří konkurenti nabízí ještě trochu vyšší počty vstupů a výstupů. Najdete tu pět RGB vstupů a jeden výstup, pět s-svideo a pět kompozitních video vstupů spolu se třetmi s-video a třemi kompozitními výstupy, čtyři optické a čtyři koaxiální digitální vstupy, po jednom od každého pak také jeden kus ve formě výstupu, pět HDMI vstupů a dva výstupy specifikace 1.3a, dokonce tu najdeme i vstup do gramofonového předzesilovače pro MM přenosky, připojení pro iPod, Ethernetový a USB konektor a úplně na závěr tu jsou konektory antén pro FM, AM a - ve formě příplatkové výbavy - také DAB. Šest párů poměrně rozumných reproterminálů portovou výbavu završuje. Pokud jste se v předchozích dvou větách neztratili, gratuluji a pokud ano, je to alespoň důkaz, že Arcam nabízí víc připojení, než bude 90% audiovizuální populace kdy doopravdy potřebovat.

Á-vé-er šestistovka je schopna fungovat ve třech základních nastaveních - dvoukanálovém, 5.1 a 7.1. Z masivního toroidního transformátoru čerpá svou sílu sedm zesilovačů, pracujících ve třídě G (v zásadě třída D bez EM rušení). Každý z nich při sedmikanálovém zapojení dodává 120 Wattů, do sterea dokáže AVR600 dodat „více než" 150 Wattů. Zapojíme-li pak receiver pouze ke konfiguraci 5.1, lze „přebytečné" dva kanály použít pro bi-amping předních reprosoustav nebo pro dodání zvuku do druhé zóny (AVR600 podporuje nezávislé ovládání až tří zón - druhé pro video i audio, třetí jen pro audio). Co stojí za zmínku jsou čipy Analog Devices ADSP-21366 a ADSP-21367 pro dekódování prostorového zvuku, D/A převodníky schopné zpracovat signál až do kvality 24bit / 192kHz, schopnost pomocí ethernetového lan portu nejen streamovat internetová rádia, ale také zdroje v dané síti a nakonec ještě schopnost téhož přes rozhraní USB. Že receiver zvládá kvalitativní konverzi zvuku a obrazu pro maximální využití toho kterého výstupu je jen malá třešnička na dortu.

Tělo AVR600 působí na pohled impozantně, zaujme hlavně absence jakýchkoliv masivních ovládacích prvků (hlasitosti, výběru vstupu,...). Arcam prostě sází na to, že stejně každý audiovizuální nadšenec bude sedět v křesle a náležitě si tak zvuk a obraz vychutnávat a regulovat pomocí dálkového ovládání. Když jsme u dálkového ovládání, to sice vypadá docela dobře, zákeřně ale například skrývá ovládání hlasitosti, asi ten nejdůležitější prvek u takového zařízení, mezi ostatní tlačítka - a to jak rozměrově, tak vzhledově. Trochu škoda u jinak dotaženého přístroje.

Už pod velkým, dobře čitelným displejem se dočtete, že Arcam zvládá obhospodařit všechny moderní a důležité standardy, poplatné trendům v domácím kině a formátům typu Blu-ray - Dolby TrueHD, Dolby Pro Logic Iix nebo DTS HD Master jsou jasnými položkami, Dolby Volume pro normalizaci nedostatečně kvalitních zvukových materiálů pak potěší - třeba na DVD „Matrix" s ne úplně podařenou zvukovou stopou je znát, že zní lépe než přes Pioneer Susano, nemluvě vůbec o mém osobním systému se znáčkem Philips.

Zkoušel jsem Arcam v kombinaci s Blu-ray přehrávačem Denon DBP-1610 a 7.1 sestavu jsem si tak trošku „uplácal" jako Golema. Přední pár tvořili Harbeth Monitor 30, zadní pár Xavian Primissima, boční reprosoustavy KODA Hamony K-2000B, subwoofer pak byl z portfolia Jamo - model A70. Na první pohled maličko nesourodá sestava se nakonec ukázala jako plnohodnotná a překvapivě dobře sladěná. Zobrazovačem mi pak byl Samsung LE32B650, spojený HDMI kabelem Monster Cable M1000 H. Audio kabeláž pak nesla u předního páru jméno Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 a u ostatních reprosoustav se jednalo o metráž Monster Cable.

Zkoušel jsem si pustit „Temného rytíře" na Blu-ray disku v továrním nastavení, ale zvuk se zdál jaksi trošku nesprávný, nevhodně vybalancovaný, trošku málo basu a poněkud ostré výšky - zkrátka nic, co by měl produkovat receiver s cenou přes 100 000,-. Až pak jsem si vzpomněl, že je nutno aplikovat ekvalizaci podle místnosti pomocí přiloženého mikrofonu a jednoduché autokalibrační procedury. Pár okamžiků hluku a zkoušení a bylo hotovo - malá poznámka pod čarou, i Arcam doporučuje řešit vše nejdříve změnami v rozložení poslechové pozice a sestavy, úpravami místnosti a až poté EQ řešením, ovšem ekvalizér funguje skoro stejně účině. Druhý pokus o „Temného rytíře", tentokrát s podstatně lepšími výsledky. Po obrazové stránce bylo cítit, že i ve FullHD rozlišení je limitem kvality jen a pouze televizor. I na nedokonalém zařízení pak bylo vidět, že vývoj technologie jde neustále dopředu a to, s čím ještě relativně nedávno jasně kraloval Pioneer Susano, je dnes sice pořád v high-end třídě, ale již ne na vrcholu, respektive většina (ne-li všechny) high-endové receivery zpracovávají obraz stejně dobře. U Arcamu je možná subjektivně o něco ustálenější a čistší, mezi zvukovou kvalitu bych u filmů položil rovnítko - Pioneer dbá víc o basový základ a zvuk se tak může zdát „větší", Arcam jde zase více do detailu a k jemnosti, konkrétní výběr bude spíš volbou osobního vkusu.

Byl jsem zvědav, co dokáže Arcam se starším, obyčejným DVD pomocí svých korekcí ostrosti, barev a dalšího. Mám k dispozici shodou okolností poslední (či první - jak se na to díváte) díl Star Trek na Blu-ray i DVD. Nebudeme si nalhávat, že DVD přes všechny upsamplingy, doostřování, dosycení a kdesi cosi může vypadat jako Blu-ray. Nemůže. Ale Arcam dokázal předvést signál i z tohoto dnes již průměrného zdroje se šmrncem dostatečným k tomu, aby nebylo nutné vyhazovat draze zakoupenou sbírku disků. Tedy co se obrazu týká. Nové zvukové formáty na Blu-ray pak samozřejmě DVD přehrávají a to i přesto, že AVR600 vyždíme ze zvuku DVD maximum. Veškeré korekce se aplikují pohodlně a rychle, takže i sebeméně znalý uživatel si během prvních pěti mintu nastaví vytoužené obrazové i zvukové podání. Já jsem po nějakých pěti filmech skončil zpět na téměř původních nastaveních, které jsou zvoleny sice decentně, ale zato tak, aby neunavily ani oči, ani uši.

AVR600 svůj zvukový projev staví na vřelosti, téměř elektronkové jemnosti a barevnosti, aniž by si nějakým způsobem hrál na vzornou neutralitu. Plní však na deset hvězdiček z deseti to, co se od něj očekává - zvuk se snadno poslouchá, je výbušný a zvlášť ve dvoukanálovém bi-amp módu se vyrovná třeba Denonu PMA-2010AE svou jemností a detailem, přičemž frekvenční pásmo se sice zdá být trochu tlačeno dopředu v oblasti výšek a nižších basů, ale nikoliv více než by mělo být u A/V receiveru, který jako bonus umí být i slušným stereo zesilovačem. V tomto ohledu je Arcam „audiofilsky přijatelnější" než Pioneer, který opravdu míří hlavně na filmy a dvoukanálový poslech je sice krátkodobě efektnější, ale v horizontu dlouhodobého poslechu bude Arcam lepší.

Arcam AVR600 je aktuální špičkou v oblasti zesilovacích prvků pro domácí kino a než přijdou na trh nové standardy zvuk či obrazu, nebude mít mnoho konkurence. Díky snadnému ovládání, barevnému a dynamickému zvuku, pevnému a ostrému obrazu, přehršli vstupů i výstup pro každou domácí sestavu je i přes téměř poloviční cenu přímým konkurentem Pioneer SC-LX90 Susano. Jejich přístup k reprodukci je však natolik jiný, že bych určitě doporučil zájemcům o nejlepší dostupný A/V receiver vyposlechnout a shlédnout oba, hlavně pak s některým povedeným Blu-ray diskem. Sám za sebe bych asi ušetřil a pořídil si domů Arcam už proto, že jeho čistý a moderní zevnějšek se více hodí k mé televizi a to je jedna ze stěžejních hodnot zájemce o takové zařízení.

Kč 102 900,- (s AM/FM) / Kč 109 000,- (s DAB)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ robustní konstrukce

+ nenápadný, elegantní design

+ dostatek výkonu pro opravdu výbušné podání

+ pro běžného, byť náročného konzumenta použitelný i v dvoukanálovém režimu

ZÁPORY

- osobně bych některé konektory - HDMI konkrétně - umístil přístupněji

- vstupně-výstupní výbava u některých soupeřů je větší, byť ne o moc

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

http://www.perfectsoundgroup.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies