Jméno Epos se objevilo na trhu reprodukční techniky roku 1983, v roce 1999 pak došlo k odkoupení Michaelem Creekem (ano, mužem, který stojí za značkou Creek), aby se i díky tomu prohloubila dokonalá synergie produktů obou značek. Ne nadarmo se říká, že právě spojení elektroniky Creek a reprosoustav Epos dostane to nejlepší z obou stran. Pro spojení se základní řadou Creek Evolution 2 se pak přímo nabízí do stejné cenové třídy zařazený monitor Epos Elan 15.

Touto kombinací se dostaneme k tradičnímu ostrovnímu konceptu jednoduchého domácího hi-fi – tedy zdroj signálu + integrovaný zesilovač + regálové reprosoustavy. Elan 15 jsou vyššími ze dvou stojanovek v základní řadě, přesto už se jedná o docela solidní kus bedny. Však si také řeknou o prostor 41,5 x 21 x 28 cm a jejich hmotnost 8,8 kg zase naznačuje, že nejde o žádné krabice od bot. Mile kvalitní je i vnější zpracování ozvučnice, ať už se bavíme o černé přední desce, nebo o pravou dýhou potažených ostatních stranách – vše je skvěle slícované a působí dojmem hodnoty, na cenovou třídu 22 tisíc rozhodně nadprůměrným. Své dělá i čistota provedení, tedy například magnetické rámečky nebo ukryté šrouby.

Stěny ozvučnice Epos stvořil z 18 mm silných MDF desek, které pro jistotu ještě uvnitř mají horizontální i vertikální výztuhy. Stejná péče byla věnována také vsazení měničů do přední desky – jak výškový, tak středobasový reproduktor vězí poměrně hluboko v ozvučnici, otvory kolem nich jsou navíc bez ostrých, rovných hran, na rozdíl od zbytku ryze pravoúhlé skříně. Účelem je minimalizovat nežádoucí odrazy a zabarvení zvuku.

Zadní strana je vlastně úplně stejně čistá a jednoduchá, dominují jí bi-wiringové terminály. Jsou velmi robustní a udrží libovolně „audiofilní" kabel. Spojovací můstky pro případ použití jediného kabelu se však nenasazují úplně nejpohodlněji, k tomu jim schází tak půl milimetru v rozteči...

Jak se ale říká, to důležité najdeme uvnitř, nejinak je tomu i u Elan 15. Tweeter byl pro tento model nově vyvinut, výrobce se chlubí mnoha jeho zajímavými vlastnostmi. Z těch nejdůležitějších jmenujme použití stíněných neodymiových magnetů, ferrofluidem chlazenou cívku, která snese vysoké teploty, nebo schopnost po signifikantně delší dobu (v porovnání se staršími tweetery Epos) unese vysoké zatížení (jinými slovy máte nyní mnohem menší šanci si výškáč „odpálit"). Za materiál byla membráně o průměru 25 mm zvolena klasická měkká tkanina.

Také středobasový měnič byl připraven speciálně pro účely modelu Elan 15. Jeho membrána je vyrobena z polypropylenu a má průměr 187 mm. V pohonu najdeme klasické magnety, kombinované s poměrně velkou cívkou (průměr 25 mm).

Vnitřní provedení je neméně poctivé, než vše dosud zmíněné. Signál rozvádí k reproduktorům solid-core drát z bezkyslíkaté mědi, výhybka je dle firemní tradice maximálně jednoduchá, aby signál nebrzdila. Nejdeme zde filtry druhého řádu, svitkové polypropylenové kondenzátory a cívky se vzduchovým jádrem.

Výrobce nadělil Epos Elan 15 také velmi zajímavé parametry, zvláště v kontextu stojanové ozvučnice. 90 dB citlivosti a jmenovitá impedance 4 Ohmy zajistí velmi snadnou řiditelnost jakýmkoliv zesilovačem, disponujícím alespoň průměrnou stabilitou – Elan 15 ale nepadají ani Ohm pod deklarované hodnoty. Reprosoustavy dle výrobce zvládnou zahrát mezi 47 a 25 000 Hz (ovšem zde bez udání tolerance), měniče si svou práci předávají na úrovni 3 200 Hz.

Epos Elan 15 dělaly společnost převážně spřízněným elektronickým duším z firmy Creek, konkrétně CD přehrávači a integrovanému zesilovači Evolution 2, k nimž jsme přidali i vyšší kousek Evolution 5350. Samozřejmě tu byl i NAD C370, Pioneer BDP-LX71 a KingRex UD384, ale Elan 15 si vyzkoušeli i high endové lampy v Audiomat Opéra Reference 12. Kvalitu napájení komponentů řešil Xindak XF-2000B, zatímco kabeláž dodal primárně InAkustik se svou Referenz Selection, ale také QUAD, Monster Cable, Eagle Cable a ProAc. Pro srovnání jsme měli k dispozici Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.

Ačkoliv nejsou Elan 15 na poměry regálových reprosoustav zrovna nejmenší, tudíž mají odkud brát basovou energii, razance a důslednost spodní třetiny spektra vám v první chvíli dozajista podlomí kolena. „Tin Pan Alley" od Stevie Ray Vaughana („Cabasse La Collection" | SONY | 2011 | 88691918262) je postaveno na energickém, ale hlavně fantasticky kontrolovaném basovém základu. Objemově není spodních frekvencí víc, než by mělo doopravdy být, svou dominanci si ale užívají díky preciznímu, rychlému a přesnému vykreslení. Podobnou autoritu, dostavující se zde obzvláště s vynikajícím integrovaným zesilovačem Evolution 5350, mohou Elan 15 závidět i znatelně dražší bedny, byť síla v basu obsažená snad může být pro někoho až příliš dominující.

Krátký střípek z Beethovenovy „Deváté" (Bowers&Wilkins + LSO | diriguje Bernard Haitink) ukáže opětovně na rychlost a kontrolu zvuku, linoucího se z těchto vcelku nenápadných Epos. Tak, jak je spodní část spektra autoritativní, přímá a solidní, tak jsou střední a vyšší frekvence uvolněné, spíše poklidnější, i když samozřejmě i zde mají Elan 15 vše pevně v rukou (nebo spíš v závěsech, koších, membránách a magnetech). Celkové vyznění je v horních dvou třetinách pásma snad méně naléhavé než vespod, ale to je spíše veliký klad. Zvuk má pořád – podle klasického úsloví „Nomen omen" – živost a elán, neschází mu rozhodně nadprůměrná čitelnost a čistota.

Potěšující je i lehkost, s níž reprosoustavy Epos Elan 15 vybudují iluzi prostoru a zrekonstruují v něm zvukovou scénu. Je vcelku jedno, jestli si je dát dva nebo tři a půl metru od sebe, byť právě hodnota někde na půl cesty mezi zmiňovanými nejlépe vyhovovala v našem prostoru. Elan 15 nejsou nijak zásadně náročné na natočení v horizontálním směru, ostatně ani vertikálně se nemusíte nijak zvlášť omezovat. „Besame Mucho" (W. Puschnig / L. Sharrock | „Die perfekte Räumlichkeit" | Stereoplay | 2010) je toho nejlepším důkazem. Nádherný prostor, pravda nijak zvlášť nepřesahující rozteč reprosoustav, drží velmi pevně pohromadě, nikdy neztratíte onen důležitý pocit přirozené spojitosti a celistvosti zvuku.

Solidní dynamické schopnosti bedniček, související hlavně s velmi talentovaným středobasem, předvede bubínková smršť „Dancehall" (Jienat | „Mira" | Andreas Fliflet | 2009 | JNCD002). Elan se cítí nejlépe s dostatečnou dávkou přitékající energie, takže i když umí hrát příjemně rozlišeně i potichu, nejvíce si dynamické potence užijete na alespoň běžnou a vyšší hlasitost. Razantní údery do blan bubnů jsou se sebevědomou kontrolou a autoritou přenášeny do vibrací membrány, na danou cenovou kategorii můžeme až fantasticky snadno sledovat průběh tónu od vzniku až po jeho rozplynutí v celkovém zvukovém moři. Pro někoho může být onen tlak na přesnost a preciznost až trochu příliš aktivní, Epos nejsou klasické britské uvolněné reprosoustavy – právě živoucí dynamika jim ale pomáhá v pozitivním slova smyslu vystoupit z řady konkurentů.

Začnete-li poslouchat výlet na hranice klasiky„Thieves and Poets" od Johna McLoughlina (Universal | 2003 | 0602498010754), možná tak trošku narazíte na jedinou diskutabilní záležitost, týkající se Epos Elan 15 (protože v poměru k vynaloženým penězům, sedne-li vám design, jinak nabízí opravdu hodně). Diskutabilní však spíše ve smyslu vašeho osobního vkusu a citu pro vyvážení zvuku. Ačkoliv totiž výškový reproduktor nepostrádá rozlišení a rychlost, zdá se, že je to právě středobasové „kolečko", které tu má znatelně navrch. Vysoké tóny prochází přes tweeter plynule, velmi čistě a se slušným množstvím detailů, o malý kousek však decentněji, ostýchavěji než ty středobasové. Jinými slovy, určitě ne každému toto vyvážení, jakkoliv zdůraznění ve spodní části určitě není „diskotékové", musí vyhovovat.

Stejné dojmy potvrzuje i komplexní dílo Pata Methenyho „Orchestrion" (Nonesuch | 2010 | 7559-79847-3), přinášející do zvuku pestrou směsici tónů „orchestrionicky" propojených nástrojů bez hráčů. Ačkoliv Elan hrají s imponující dynamikou a energií, ačkoliv zvuk je krásně čistý a srozumitelný, když jednoduše přijde na ránu do velkého bubnu, díky dominanci středobasového měniče si i ona uzme bez dotazů hlavní díl pozornosti a veškerá delikátnost tweeteru musí na ten okamžik tak trochu poodstoupit. Vlastně to ani není nepříjemné, nebo dokonce rušivé – jen je znát, jak moc dobrou práci Epos odvedl u většího z měničů, který patří v dané třídě hodně nahoru. Ti, kteří navíc mají rádi hudbu reprodukovanou pěkně od podlahy, budou uchváceni.

Příjemnou vlastností Epos Elan 15 je též stejný přístup ke všem hudebním žánrům – i tak trochu technicky slabší metalovou desku „Neonarcis" od Dymytry (Metalgate | 2012 | MGR-24312) dokázaly tyhle reprosoustavy „rozsvítit", pročistit a zorganizovat tak, aby bylo příjemné jí poslouchat. Zvláště pak s větším z obou integrovaných zesilovačů Creek série Evolution 2, který do hudby vnáší svou vlastní dávku autority. Ačkoliv Elan 15 respektují tvrdost a důraz přehrávané hudby, právě již zmiňovaná decentnost výškového měniče je drží v oblasti živého, ale agresivity zcela prostého zvukového podání.

Epos Elan 15 jsou tak trochu jiné reprosoustavy. Hrají tak jak vypadají – tedy jednoduše, čistě, nijak provokativně a přitom nepřeslechnutelně. Jak se asi dá očekávat, nejlépe jim sedí spřízněná elektronika Creek, výborně pak zvláště integrovaný zesilovač Creek Evolution 5350. Elan 15 se drží hlavně prvního slova zmiňované charakteristiky – jednoduchosti. Míněno však v nejlepším slova smyslu. Jednoduchý exteriér má své nezpochybnitelné kouzlo, byť je ho dosaženo několik málo prvky, jednoduše pojatá koncepce vede k jednoduše srozumitelnému, velmi přirozenému zvukovému podání, jehož jedinou „nejednoduchostí" je přeci jen znatelná převaha středobasového pásma nad tím nejvyšším. Nejde o charakteristiku nepříjemnou, ani otravnou, ba spíše naopak – navíc Epos nabízí v tomto svém modelu skutečně štědrou porci elánu a života. Epos Elan 15 jsou prostě v dané cenové třídě skutečně báječnými reprosoustavami, nabízejícími velmi příjemnou cestu k velmi přirozenému, věrnému poslechu hudby, byť svým obvyklosti se dosti vymykajícím charakterem nejsou pro každého.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 400 Hz a výše, v pásmu 10 – 400 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Naměřené hodnoty frekvenční odezvy jsou velmi překvapivé – v pozitivním slova smyslu. Křivka je téměř ukázkově rovná, i mírná boule na výškách se vejde do předpisové tolerance a je zcela v pořádku, stejně jako klesání křivky na hranicí cca 12 kHz. Dokonce i deklarovaný nástup na 47 Hz se zdá být v našem prostoru snad až příliš konzervativně udaný a takových 5 Hz dolů bychom Epos uvěřili. V celém změřeném pásmu jde ale každopádně o vzorově měřící bednu, vzhledem k dané cenové třídě.

Impedanční křivka je podobně decentně spořádaná, jako ta od frekvenční odezvy. Žádné divoké výkyvy, žádný propad pod deklarovanou hranici (kdejaký výrobce by takovouto bednu označil za 6ti, ne-li za 8 Ohmovou). Epos Elan 15 se tedy nechají snadno „uřídit" libovolným zesilovačem, který je hoden tohoto označení.

Kč 21 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mocný, nesmírně akurátní bas

+ velmi dobrá cena na předvedené výsledky

+ celkově živý, autoritativní zvuk

ZÁPORY

- bas může být někdy až příliš dominantní

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

High-End Audio Studio

www.highend.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 224 256 844

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies