Přestože primární činností rakouské značky Pro-Ject zůstává výroba gramofonů, realizovaná v Litovli, již léta je součástí jejího katalogu i program krabiček, velmi kompaktních a cenově velmi zajímavých high fidelity přístrojů. Není tomu tak dlouho, co se z nejlevnějšího zboží Pro-Ject rozhodl řadou různých modifikací a verzí udělat ucelený výrobní program, zahrnující i produkty pro náročné. Základní modely tak doplnily modifikace s přívlastky S, SE, DS nebo RS, zároveň s tím ale povážlivě a pro mnohá již nepřijatelně stoupla i cenová hladina.

Průměrně tak již dnes elektronika Pro-Ject nestojí pár tisícovek (i když nemálo základních produktů se stále najde i této třídě), ale alespoň deset, dvanáct, dvacet, ale i téměř 40 tisíc – ty dáte za vyšší verzi dnes představovaného streameru Stream Box DS, která nese přízvisko RS. Otázkou je, zda je podobná cenová politika pro značku, vnímanou spíše jako tvůrce dobře zaplatitelného zboží, tou správnou. My si myslím, že ne zcela, protože za 40 tisíc už lze koupit zrovna třeba streamer prestižnějších výrobců. Na druhou stranu, odvážné kroky bývají odměněny úspěchem a svou pozici si značka nějak vybudovat musí...

Největším kouzlem Box série je určitě miniaturizované provedení, snažící se eliminovat jakékoliv zvukové kompromisy, které by omezení rozměrů mohlo přinášet. Stream Box je navenek vcelku estetické, minimalistickým perem navržené zařízení. Něco málo přes dvě a půl kila vážící krabička vám nezabere o moc víc prostoru než kniha – však stojí v podstatě na čtvercové podstavě o hraně zhruba 20 cm a do výšky vyrostl jen na sedm centimetrů (tedy bez započtení wi-fi anténky). Hodnotně působí čelní panel s tloušťkou 3mm, velmi decentně působí zbytek kovového těla, spojený jen absolutně nejnutnějšími šroubky. Stream Box DS by se snad mohl alespoň trochu vizuálně odvázat, aby odpoutal vyšší modely od jednoduchosti původních levných přístrojů.

Dominantou předního panelu je 3,5 palcový TFT displej s jemnou kresbou. Zobrazuje se na něm při přehrávání obal alba a základní informace o přehrávané skladbě a jejím průběhu. Listování stromovou strukturou a funkcemi přístroje se odehrává na šesti řádcích ve velmi přehledném rozhraní. Na přední straně dále najdeme spouštěcí tlačítko, hned vedle stavovou LEDku, na druhé polovině pak jeden z dvojice USB konektorů.

Zadní stěna kromě klasické wifi antény hostí ještě ethernetovou zásuvku, druhý USB konektor a dva druhý výstupu – analogový v podobě RCA konektorů a digitální koaxiální cinch. Do napájecí zásuvky zastrčíte právě úzký konektor 9V externího pulzního zdroje. Kompletní výčet opět ukazuje na soustředění se na maximální jednoduchost a nekomplikovanost.

Ovládat můžete Stream Box DS dvěma (jak jinak) nekomplikovanými způsoby. Buď dodaným dálkovým ovládáním, které je stejně miniaturní jako přístroj sám, nebo aplikací pro smartphone. Ta svým stylem v podstatě kopíruje styl nabídek samotného přístroje. Ke své hudbě se tak dostanete vždy rychle, jednoduše a i když je software prostý nějakých zázračných funkcí (prostě si vyberete a hrajete, nic víc, nic míň), funguje spolehlivě.

Převodníkový čip uvnitř přístroje si sice výrobce v dokumentaci nechává pro sebe, každopádně ale díky němu a programovému vybavení můžete přehrávat datové soubory až do rozlišení 24 bitů / 192 kHz a to jak přímo přes USB z připojených disků, tak přes síť. Podporovány jsou všechny běžně používané formáty, tedy MP3, FLAC, WMA, AIFF, AAC, LPCM, WAV a Ogg Vorbis. Oproti dostupným specifikacím je díky poslední aktualizaci firmware k dispozici i ALAC formát. Pro všechny vypsané je k dispozici i již zmiňované přehrávání bez mezer. Podporu internetového rádia zajišťuje služba vTuner, kterou můžete znát z přístrojů Denon, Harman / Kardon, Arcam nebo Pioneer, ale vlastně asi ještě tak dvou desítek dalších velkých značek.

Pro-Ject Stream Box DS jsme měli možnost poslouchat s firemním kolegou DAC Box DS, dále pak s dvojicí přístrojů Chord – přehrávačem Red Standard a integrovaným zesilovačem CPM2800. Z dalších jmenujme NAD C370, Audiomat Opéra Reference 12, Pioneer BDP-LX71, KingRex UD384 či série Creek Evolution 2 a z přístrojů s obdobnou schopností streamovat pak NuVo NV-P200 nebo Arcam rBlink. Elektrickou čistotu zajišťoval filtr Xindak XF-2000B. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30, Dali Fazon F5, Quadral Signo Avantgarde 80, Epos Elan 15, Xavian Bonbonus, ale i TEAC LS-H 265 nebo Definitive Technology StudioMonitor 55. Kabeláž nesla značky Kubala Sosna, QUAD, ProAc, Eagle Cable a Monster Cable.

Celkové ladění zvukového výstupu přístroje míří spíše směrem k pohodě, poklidu, nesnaží se vyvolat nadbytečné drama; vlastně ani tam, kde bychom si ho skoro až přáli, kde bychom toužili po troše té sonické hrubosti, ani tam se jí nedočkáme, Stream Box DS tvrdošíjně setrvává ve svém poklidném rozpoložení. Ale pozor, neplést s líným, nestíhajícím zvukem – Stream Box DS prostě jen tak nějak příliš netlačí na pilu.

Ale třeba Haydnův smyčcový kvartet opus 76 číslo 5 z produkce severského vydavatelství 2L (FLAC | 24 bitů / 192 kHz) rychlost ani podmanivost nepostrádá. Housle jsou plné informací, Stream Box DS je servíruje uvážlivě, až něžně. Nepřehání to v žádném ohledu, ani v plnosti, ani v důrazu, rozlišení je dobré samo o sobě a po připojení k firemnímu DAC Box DS plně zapomenete, že posloucháte jakési „minikrabičky". Kupodivu i přes DAC Box DS zůstává základní charakteristika stejně klidná a příjemně vřelá.

Dobré rozlišení ukázal Stream Box DS při přehrávání McFerrinovy „Don´t Worry Be Happy" (FLAC | 16 bitů / 44,1 kHz). Vokál je dobře srozumitelný, vřelý a uvolněný charakter právě podobným skladbám moc sluší. Dostatek informací umí streamer Pro-Ject ze skladby vydolovat i co se týká jednotlivých vrstev, zvuk si jen tak poklidně plyne - slyšeli jsme McFerrinův hlas vykreslený i více do hloubky, ale na danou cenovou třídu odvádí krabička dobrou práci, protože vokál stále zůstává přirozeně barevný a zvláště v kombinaci s firemním D/A převodníkem i dosti komplexní a uvěřitelný.

Na druhou stranu je škoda, že Pro-Ject Stream Box DS nemá přeci jen trochu důraznější podání, zvláště v oblasti nejnižších tónů. Trochu těžší, hutnější zvuk by mohl příjemně dokreslit skladby jako je Saint-Saënsova „Varhanní symfonie v C moll" (FLAC | 16 bitů / 44,1 kHz). Tam je cítit trochu menší velikost nástroje, menší působivost, ale i když nemáte pocit, že se do vaší poslechovky streameru nějak podařilo propašovat rezonující chrámovou loď, pořád máte k dispozici přirozeně znějící, jen trochu opatrnější varhany, detailní, rychlé a snad maličko sametové.

Velmi pěkně si Pro-Ject poradil s jazzovou klasikou, Davisovou deskou „Kind of Blue" (FLAC | 16 bitů / 44,1 kHz). Všechny nástroje jsou dobře separované, i když trubka není typicky řízná a jadrná, její nezaměnitelná tonalita je ale dobře trefená. Opět je to přesně typ skladby, který zvládá Stream Box DS nejlépe. Streamer má dobrý cit na časování, hudba si tak plyne s nezadržitelností mraků na obloze, i se stejnou lehkostí. Ne snad, že by brnknutí strun kontrabasu nemělo svou váhu, nebo snad nebylo možné tóny sledovat až nečekaně dlouho, než se spojí s celkovou zvukovou masou. Opět je ale trochu škoda, že struny nevygenerují víc energie. Pokud ale máte rádi svou pohodu a hudbu, která se na vás netlačí, jste tu správně.

Aby se nezdálo, že Pro-Ject Stream Box DS umí přehrát jen nástrojově jednoduchou klasiku a jazz, dobře se přes něj poslouchala i deska „Waking the dead" amerických L.A. Guns. Svižnému metalu lehký zvuk sluší, nepostrádá ani zajímavou dávku energie a uvědomíte si, že ač streamer zcela eliminuje ostřejší tóny, drží zvuk pod kontrolou. Pěkně tak znějí nabroušené kytary, mají právě takový zvuk, aby ani na vyšší hlasitosti nepříjemně neřízly. Zpěvákův ječák je pak dobře artikulovaný, podpořený dobrým rozlišením.

Rakouskému Pro-Jectu se zachtělo ochutnat svět z „vyšší dívčí" nejen v oblasti gramofonů, kde v poměru cena / výkon exceluje jako málokterá jiná firma, ale také v oblasti klasické reprodukční elektroniky. Cenovou politikou tlačí svůj Stream Box DS proti zavedeným výrobcům s výrazně hodnotnějším jménem (míněno právě v tomto segmentu), což je rozhodně odvážný krok. Přináší do digitální techniky tak trochu analogový přístup, chce ladit své přístroje do maximální pohody, vřelosti a snad až něžného, mírně zasněného charakteru. To velmi dobře koresponduje s akustickými nahrávkami, s klasikou, jazzem, vokálními skladbami nebo prostě s čímkoliv, z čeho chcete cítit klid, laskavost a příjemnou uvolněnost. Je-li vaše sbírka ale založena výhradně na kytarových kapelách či elektronice, možná vám bude trošku scházet důraz a agresivita a budete Stream Box DS považovat za příliš decentní – vám je pak spíš určen přístroj typu Pioneer N-50. Nicméně už to, že lze Pro-Ject Stream Box DS srovnávat s „plnoformátovým" hi-fi něco vypovídá o tom, že i když stojí pánové z Pro-Ject ještě relativně na začátku cesty, vykročili na ni správnou nohou.

Kč 20 790,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní provedení

+ široká podpora formátu

+ USB + LAN + WiFi vám dává velkou volnost

+ podpora přehrávání bez mezer

+ postupné rozšiřování funkcí pravidelným vývojem firmware

ZÁPORY

- cena není nejnižší

- aplikace pro mobilní telefony je dosud spíše průměrná

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

AQ

www.aq.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 585 342 232

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies