Americká firma Wadia, sídlící ve státě New York na východním okraji Spojených států amerických, možná nepatří mezi nejaktivnější, zato už od svých začátků v roce 1988 hýří nápady v oblasti digitálního zpracováním zvuku. Mimo jiné to byla první firma, která: 1/ uvedla externí D/A převodník, 2/ začala používat optické propojení v oblasti domácího audia, 3/ definovala nutnost boje s jitterem v digitálním propojení, 4/ vyvinula digitální regulaci hlasitosti, 5/ posunula hranici integrovaných CD přehrávačů do high endové oblasti a 5/ otevřela domácí high fidelity bit perfekt streamu z iPodu (čímž zjednodušila kvalitní domácí reprodukci i majitelům přístrojů od „nakousnutého jablka"). To je slušný výčet zářezů, co říkáte?

Nějakou dobu se v katalogu Wadia, firmy dnes patřící pod stejná křídla, jako třeba Audio Research, McIntosh, Sonus faber, nebo třeba Sumiko, nacházela hlavně dvojice malých krabiček (předzesilovač / koncový stupeň), rok 2014 ale jako o překot odtajňuje jednu novinku za druhou. Jednou z nich je model 321 se slavným přídomkem „decoding computer". Na rozdíl od dosud produkovaných „kapesních" komponentů, které loni následoval lifestylově tvarovaný integrovaný digitální model Intuition, působí 321 jako klasický produkt high endového výrobce, byť třeba skleněná horní stěna nese punc elegance a stylu.

Na poměrně rozměrném, přesně čtvercovém půdorysu o hraně 45,4 cm stojí nizoučký přístroj s výškou pouhých 8,6 cm. Tvary tohoto předzesilovače a D/A převodníku (tuto kombinaci firma označuje právě jako „dekódovací počítač") jsou minimalistické, oživené jen několika organickými křivkami a atypickými prvky (třeba zvláštní, mohutnou prohlubní se svítícím logem, nebo zaoblenými rohy, kapkovitě vespod přecházející do mohutných nožek, nebo kouřovým sklem na horní části přístroje). Tělo poměrně rozměrného přístroje váží i díky rozsáhlému použití hliníku pouhých 11,4 kg.

Čelní stěně dominuje úzký pásek se zaoblenými rohy, za nímž se skrývá jednořádkový displej s velmi snadno čitelnými znaky. Jednoduchým způsobem vám tu přístroj sděluje vše o aktivním vstupu, vzorkovací frekvenci a také aktuální úroveň hlasitosti v procentech. Vpravo od displeje je pětice malých, kulatých ovládacích tlačítek v křížovém rozložení, ovládající základní funkce přístroje (byť skromný, ale přehledný dálkový ovladač s minimalistickými rysy je na ovládání účinnější a pohodlnější). Přístroj tu zapnete / vypnete, zvýšíte a snížíte hlasitost, vyberete vstup a případně můžete také spustit proceduru nastavování několika provozních parametrů.

Zezadu narazíme na úhledně vyrovnanou řadu konektorů, zapuštěných kousek pod úroveň okolního povrchu. Kromě napájecího konektoru je tu celkem pětice vstupů – dva koaxiální, dva optické a jeden USB v asynchronním provedení, proměňující Wadii na externí zvukové zařízení pro počítač. Jak vidno, ve Wadii jedou na čistě digitální vlně; škoda – alespoň jeden pár třeba symetrických analogových vstupů by přístroj ještě vyladil. Výstup z přístroje už je k dispozici v podobě masivních nesymetrických RCA a symetrických XLR konektorů.

O vnitřním vybavení Wadia 321 se toho zrovna moc nedozvíte, nicméně pár náznaků tu je. Vstupní signál může být pouze ve formátu PCM (pomaličku rozkvétající formáty DSD64 a DSD128 tak zůstávají alespoň prozatím stranou), zpracovává ho celkem čtveřice D/A čipů v symetrickém zapojení na každém kanálu a přístroj můžete krmit rozlišením až 24 / 192 (optika a koax), respektive dokonce hloubkou 32 bitů. O jistotu zvuku se stará transformátor s R jádrem, přepínání vstupů je elektronické.

Wadia 321 pracuje ve slyšitelném pásmu 4 – 20 000 Hz s tolerancí pouhých +/- 0,5 dB, povolíme-li toleranci směrem dolů na -3 dB, je horní hranice už 68 000 Hz. To vše při celkovém harmonickém zkreslení ne větším, než 0,002%. Potěšující je rozhodně i dynamický rozsah 100 dB, respektive odstup signálu a šumu ještě o 10 dB vyšší. Regulace hlasitosti na variabilních výstupech se provádí v digitální doméně za pomoci atenuátoru – v manipulaci s digitálním signálem má Wadia jedny z největších zkušeností v oboru a není tak divu, že průběh je velmi precizní.

„Dekódovací počítač" Wadia 321 jsme zkoušeli v pražském Studiu ESO, kde nám sloužil jednak jako D/A převodník, jednak jako digitální předzesilovač. Koncovým zesilovačem tu byla Audia Flight Strumento No 4, případně Cambridge Audio 851W. Zdrojem signálu byl hlavně USB port a ASIO ovladače, ale také Audionet VIP G2. K dispozici byl také předzesilovač Music First Audio Silver a převodníky Wadia 121, Meitner MA-1 a Cambrdige Audio 851D, vše propojeno kabely AudioQuest King Cobra a KrautWire. Hráli jsme přes Avantgarde Acoustic Uno Fino a Bowers&Wilkins 803 Diamond.

Wadia 321 nás hned zkraje překvapila tím, jak brilantně si poradila hlavně v oblasti výšek. Ve třídě do 100 000,- nám nezbývá než konstatovat, že jsou prostě luxusní – bohaté, velmi konkrétní, jasné a výborně rozlišené. Kovové perkuse v úvodních vteřinách „Wichita Lineman" od Barb Jungr jsou většinou jen takový jemný, lehce zapadlý cinkot. Ne tak v podání modelu 321, kdy se rozezní až nečekaně jasně a objemně, vystoupí z pozadí a jeden každý tón je oddělen s vysokou přesností a čistotou. Nedočkáte se tu něhy či měkkosti, Wadia sází na maximální exaktnost a kontrolu, ale také na suverenitu, s níž jasné, kovové tóny vysílá do prostoru.

Když ve stejné skladbě přijde ke slovu kontrabas, zprvu se až zaleknete, že zvuk je jaksi méně objemný. Je to ale jen prvotní dojem, než si zvyknete na opravdu hodně autoritativně kontrolovaný zvuk i ve spodních pásmech.

Excelentně nahraná a transparentní „Grandma´s Hands" Livingstona Taylora přesně sedí k až studiové přímosti Wadia 321. Luskání prsty je vynikající – přes Meitner MA-1 je komplexnější a jaksi živější, máte pocit, že luskající ruka je s vámi v místnosti, Wadia spíše dává jasně najevo, že jde o ultra čistou a přesnou reprodukci. Na první poslech je dokonce vděčnější Wadia, naservíruje vám zvuk takříkajíc až pod nos, nenechá vás jen tak klouzat po povrchu a získává si vaši pozornost v jednom každém okamžiku. Pokud bychom měli v celém pásmu vypíchnout něco zvláštního, je to rozhodně dojem čistoty – hlasy jsou podmanivým způsobem lehké, srozumitelné a načrtnuté s až fotografickou přesností, dá-li se to tak říct. V čistém zvuku příjemně vyniká plasticita hlasů, jejich hloubka a lokalizace.

„Even Santa gets the blues" Eugena Ruffala opět potvrdilo vynikající definici a to, že ani stylově, až „lilfestylově" vypadající komponenty není radno podceňovat. Kytarové akordy zůstávají lehce vnímatelné po dlouhou dobu, nástroje jsou precizně separované a digitálně tmavé pozadí signálu přináší pocit samozřejmosti a veliké lehkosti, vzdušnosti reprodukce. V porovnání s Meitner MA-1 trochu klidněji, hladčeji zněla foukací harmonika, ačkoliv jasný kovový nádech její tóny bezpochyby nesly.

Autorita a suverénní čistota se projevila i v klasických kusech, například v Haydnově „Smyčcovém kvartetu, op. 76, #5", který jsme zkusili jako reprezentanta vysokého rozlišení (FLAC | 24 / 192). V roli převodníku i předzesilovače nabízí Wadia 321 excelentní dynamiku s opravdu hodně konkrétně definovanými konturami nástrojů. Křišťálová čistota je tak výrazná, že by snad bylo vhodné zvolit v některém místě vřeleji hrající komponent, aby se do zvuku vkradla trocha „pohody". Milovníci exaktní věrnosti budou ale rozhodně nadšení. Obzvláště housle jsou velmi věrně barevně podané, navíc přestože Wadia díky zjevnému pocitu rezervy a nadhledu nabízí jistotu a klid přednesu, smyčce umí vytvořit díky dobré dynamice příjemné drama.

Analytický talent Wadia 321 dokáže rozebrat a zorganizovat i popové, zvukově „obyčejnější" nahrávky, jako je „Summertime Sadness" Lany del Ray. Lehčí zvuk pocitově nehýří atmosférou, ale přesto jasně respektuje dekadentní, temný tón skladby. Vynikající je kopák, zvláště konkrétnost a intenzita, s jakou svou sílu pumpuje do prostoru.

Wadia 321 nás rozhodně potěšila a dle nás znamená úspěšný návrat značky do high endové ligy. Nejen, že vypadá skutečně báječně, ale je i skvěle a precizně vyrobená. Brilance, či chcete-li preciznost a přesnost je tomuto převodníku (nebo snad předzesilovači?) vlastní – přehrávejte jakou chcete hudbu, používejte jej v jakékoliv z dostupných rolí, hrajte tiše či hlasitě, Wadia 321 si zachová svůj jasně čitelný charakter s obdivuhodnou porcí výšek, se snadnou čitelností, s lehkostí a výborným rozlišením, s autoritou a excelentní transparentností. To je patrně hlavní dojem, který si ze zvuku odnesete. Ta křišťálová čistota, ta cesta za maximální věrností a kontrolou jsou hlavními talenty tohoto přístroje. Wadia sice neosloví toho, kdo touží po vřelém, barevném a mohutném zvuku, zato ale naplňuje beze zbytku podstatu high fidelity, tedy honu za věrností.

Kč 97 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ v případě, že nepotřebujete analogové vstupy, je 321 skvělý předzesilovač

+ příkladné zpracování a velmi šik design

+ velmi čistý a transparentní zvuk

+ solidní rozlišení

ZÁPORY

- alespoň jeden analogový vstup by byl pro roli předzesilovače důležitý

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies