Americký AudioQuest založil Bill Low v roce 1980 jako vyústění svých aktivit v oblasti audia, s kterým si potykal již o 8 let dříve. Že se od té doby značka etablovala jako jeden z těch známějších výrobců high fidelity kabeláže, to asi také není nutné připomínat. Až přelom první a druhé dekády jedenadvacátého století firmu přiměl překročit hranice obchodu s dráty a představit produkt neočekávaný – droboučký DragonFly řadí sám výrobce mezi USB D/A převodníky, sluchátkové zesilovače i předzesilovače.

Když vám poprvé přistane Vážka v dlani, dost možná budete chvíli přemýšlet, jestli TAKHLE malou věc opravdu někdo může považovat za audiofilní zařízení. Po vyndání z nádherného koženého obalu ale shledáte, že dost možná rozměry nejsou všechno. AudioQuest DragonFly přichází v podobně průměrně velkého flash disku, kovové tělo vzbuzuje jen libé pocity svým skvělým zpracováním.

Matný černý povrch je velmi odolný – na jednom konci se pod „čepičkou" skrývá bytelný USB konektor, na druhé straně se zase skví 3,5 mm analogový stereo konektor. Od toho se zhruba do poloviny přístroje táhne vypouklý „tunel" s logem výrobce. Zbytek ploché horní hrany zabírá kromě modelového označení elegantní silueta vážky – ta funguje hlavně jako indikátor stavu, pomocí čtyř barevných LEDek vám dává vědět aktuální vzorkovací frekvenci (zelená = 44,1 kHz, modrá = 48 kHz, oranžová = 88,2 kHz, červená = 96 kHz).

Exteriér DragonFly je tak velmi jednoduchý, čistě působící a inženýři AudioQuest odvedli znamenitou práci v oboru miniaturizace součástek a jejich integrace v minimální ploše. Srdcem je převodníkový čip od ESS, známý Sabre. Zvládá zpracovat signál s datovou hloubkou až 24 bitů (nejvyšší inkarnace ESS Sabre ale zvládá již 32 bitů), maximální vzorkovací frekvence činí 192 kHz – nativní rozlišení je ale 24 / 96 a právě tam je vyšší vzorkovací frekvence downsamplována. Důležité je, že do převodníčku se vešly dvoje hodiny, takže je možné bez matematických chyb a zaokrouhlování zpracovat všechny vzorkovací frekvence – právě to je pro kvalitu reprodukce jeden ze zásadních faktorů.

Obvody AudioQuest DragonFly nabízí zajímavé funkce. Výstup signálu lze nastavit jako fixní, nebo variabilní – v prvním případě (tedy při nastavené maximální hlasitosti v PC) má výstup typickou hodnotu 2 Vrms, stejně jako třeba CD přehrávač. Variabilní úroveň je pak regulována za převodníkem v analogové doméně. Úroveň lze regulovat celkem v 64 krocích.

Velmi důležitý je také způsob přenosu dat přes USB – AudioQuest šel za jedním z nejpovolanějších a vypůjčil si asynchronní Streamlenght protokol. To je dílo Gordona Rankina, zakladatele a inženýra firmy Wavelenght Audio a výrobce špičkových high endových USB D/A převodníků. A mimo jiné také jednoho z průkopníků asynchronního USB přenosu v audio aplikacích – převodník si tak sám řídí tok a časování zvukových dat z počítače a nespoléhá na neoptimalizované hodiny v PC.

K analogovému výstupu lze připojit libovolné zařízení, primárně to ale patrně budou sluchátka. Výrobce doporučuje dodržet minimální impedanci 12 Ohmů, což by neměl být žádný problém. Strop indikován není, ale 600 Ohmová sluchátka by asi nebyla úplně nejoptimálnějšími partnery. Hlavně proto, že maximální výstupní výkon činí 125 mW při 32 Ohmech. Na druhou stranu podobná energie v takhle kompaktním balení je víc než parádní.

AudioQuest DragonFly jsme poslouchali jak v roli sluchátkového zesilovače, tak v roli linkového zdroje, tak v roli řídícího komponentu pro koncové stupně. V prvním případě jsme měli k dispozici širokou paletu sluchátek – od Sennheiser IE8, přes Bowers&Wilkins C5 až po Koss Porta Pro či Koss GT5. Roli linkového zdroje plnil převodník s integrovanými zesilovači NAD C370 a Audiomat Opéra Reference 12, jako řídící komponent pak kontroloval AudioQuest koncové stupně zmiňovaného NAD. Kabeláž dodal Eagle Cable a Monster Cable, spolu s ProAc a QUAD. Na porovnání jsme měli USB D/A převodník KingRex UD384, zvuk se v těchto případech linul z Harbeth Monitor 30, Dali Fazon F5 a Quadral Signo Avantgarde 80.

Už když uslyšíte první tóny, které vám k uším pošle tahle malá, agilní vážka, bude vám jasné, že jde o Američanku – zvuk je pevný, ale také velký a sytý, hlavně ale příjemný. Když smyčec jemně rozvlní struny cella v úvodu „Wichita Lineman" (Barb Jungr | Naim Label | naimcs144 | 24/44,1 FLAC), DragonFly se nebojí jít až k poměrně subtilním detailům velkého nástroje, umí velmi dobře rozlišit jednotlivé prvky celkového dění, aniž by je vytrhoval z kontextu celé skladby. Všechno se snad jen zdá o něco málo větší, robustnější a plnější – zvuku je dost, je spíše trochu barevnější a dbá na to, abyste se při poslechu rozhodně nenudili a aby se vám líbil každý tón. Ani po celodenním poslechu ale tohle naladění neunaví, není to přehnané a povrchní zveličování všeho, AudioQuest udržel u naladění rozumné hranice.

AudioQuest DragonFly je na kompaktní rozměry velmi sebejistým zařízením. Maximální pohoda a doslova medově tekoucí zvuk věnoval tento kouzelný převodník skladbě „Privateering" ze stejnojmenného alba Marka Knopflera (Universal | 24/96 FLAC). Ukázalo se, že „Vážka" má skutečně skvělý talent na timing, na udržení tempa a na to, aby vás právě díky přirozenému plynutí skladeb dokázal vtáhnout do jejich nitra. Tonálně bohaté podání má již odspodu solidní sílu, dominující elektrická kytara a Knopflerův vokál jsou nádherně plné, a i když DragonFly nemá zrovna ve zvyku s patologickou důsledností extrahovat nejtintěrnější detaily nahrávky, působí dostatečně komplexně, aby bylo příjemné se jen tak vpít do muziky.

DragonFly se přímo vyžívá ve skladbách typu „Killing in the name" (Rage Against the Machine | „Rage Against the Machine" | Epic | 16/44,1 FLAC), tedy akčních, razantních, dravých a úderných. Právě taková hudba získá díky stejně laděnému charakteru D/A převodníku AudioQuest na přesvědčivosti a naléhavosti. De la Rochův hlas je intenzivní a agresivní, plný zloby hodné obsahového sdělení písně, stejně jako tóny naostřené elektrické kytary jsou dosti tvrdé, řízné. Váha a autorita zvuku jsou skutečně imponující, minimálně v kontextu velmi dostupné třídy.

To zjistíte i při poslechu dynamicky náročné „Velké brány Kyjevské" (Mussorgsky | Arabesque | Crystal Cable | 16/44,1 FLAC), kde se díky rychlému zvuku stačí všechny nástroje dobře prokreslit a oddělit, a i když opět vnímáme hlavně zvuk jako komplexní celek, dobře lze sledovat i jednotlivé linky. Velké kotle v závěru mají sílu a důraz pneumatického kladiva, žestě zase intenzivní kovový témbr, prořezávající se vzduchem s nevyčerpatelnou energií. Tady se ukazuje, že i když dnes už jsou k dispozici i levnější USB D/A převodníky, DragonFly má pořád co říct...

AudioQuest DragonFly přistupuje ke zvuku tak trochu po americku, bez větší delikátnosti, tak jaksi napřímo. Přesto není žánr, v němž by to bylo vysloveně nepříjemné, jakkoliv třeba poněkud velké a snad až příliš intenzivní housle ve Vivaldiho „La Stravaganza Concerto Op. 4 No. 3, Allegro" (Arabesque | Crystal Cable | 16/44,1 FLAC) působí už mírně přibarveným dojmem. Jinak ale umí převodník podat velmi pěkně barvy instrumentů i rytmus skladby.

Co DragonFly již nikdy nikdo nevezme, to je prvenství – byl to právě AudioQuest, kdo přinesl do světa USB D/A převodníků miniaturizaci, elegantní design a hodnotné provedení. A hlavně velmi akční, řízný a sytý zvuk, který i díky preciznímu timingu báječně rozhýbe celou vaši diskotéku, od popu až po death metal. Nechte hrát cokoliv od Elvise Presleyho, Davida Bowieho, Bad Religion nebo třeba U2 a lehký, sympatický exhibicionismus DragonFly vám ukáže, co znamená důraz, energie, život a zábava. Jenže tak jako ani na nejlepším večírku se nemůžete bavit donekonečna, pravděpodobně ani DragonFly s vámi nebude deset hodin denně celý týden. To ale není vada, svou práci odvede prostě intenzivněji a naléhavěji, než většina jiných a právě to snad některým nemusí být příjemné. Ti ostatní dostanou příjemně strhující zážitek od zařízení, které rozhodně není levné, ale určitě stojí za pozornost. Ti, kteří touží po nejdetailnějším možném přednesu nahrávek klasické hudby, asi budou zklamáni – AudioQuest DragonFly není pedantní chirurg, ale spíše akční hrdina.

Kč 6 390,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní provedení

+ maximálně jednoduché soužití

+ velmi robustní výrobní kvalita

+ příjemný, důrazný a dynamický zvuk

ZÁPORY

- trochu příliš „americký" zvuk není pro každého

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

AQ

www.aq.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 585 342 232

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies