Je to malé, je to těžké, má to anténku a umí to pobavit. Co je to? Přeci Arcam rDAC. Arcam se v odvětví high fidelity pohybuje již přes 30 let a za tu dobu přivedl na svět množství zajímavých produktů. rDAC je reakcí na množící se požadavky konzumentů po jednoduchém zařízení, které sjednotí všechny jejich zdroje zvukového signálu… Televizi, Blu-ray přehrávač a hlavně PC (či „jablíčko“, dle chuti). Ideálním řešením se tak stává jednoduchý USB D/A převodník. O to lépe, když je – tak jako Arcam – vybavený WiFi připojením.

Přestože Arcam rDAC KW ke svým majitelům přichází v hliníkové krabičce velikosti střední bonboniéry, váží skoro dva kilogramy. Při rozměrech 16 x 11 x 4 cm (šířka x hloubka x výška bez antény) tvoří slušnou cihličku. A to i přesto, že napájení je řešeno formou externího pulsního zdroje. Exteriér nese neklamné znaky designérského pera této tradiční britské značky – jednoduchost, čistotu a přehlednost. Zaoblené rohy dodávají prostému tvaru eleganci, gumová základna pak spolu s váhou téměř dokonalou stabilitu na každém místě a povrchu. Při pohledu zepředu je vidět pouze čtveřice indikačních diod, označujících aktuálně využívaný vstup – diody jsou zalomeny přes okraj až k horní ploše, kde se také nachází jediné tlačítko celého přístroje, přepínající cyklicky mezi čtyřmi dostupnými zdroji signálu. Trochu škoda, že není možné navolit vstup nějakým přímějším způsobem, ale je potřeba „proklikat“ je vždy všechny.

Zadní strana je pak stejně jednoduchá jako zbytek přístroje – jeden pár zlacených RCA konektorů pro výstupní analogový signál, hned vedle, tak trochu dost natěsno, koaxiální, optický a USB digitální vstup. Dále pak ještě kolébkový vypínač a zdířka napájení. Nic víc, nic míň. Ostatně – v jednoduchosti je síla. U rozsáhlejších sestav by pak možná nebylo úplně od věci mít dva koaxiální a dva optické vstupy. Dálkové ovládání (alespoň na vstupy) už je na danou cenovou kategorii požadavek těžce nadstandardní, ovšem když už je celek tak povedený, vkrádá se do mysli i taková hříšná myšlenka. Případně by mohlo být zajímavým řešením automatické navolení vstupu, který zrovna do DACu posílá signál.

Co se instalace v PC týká, Arcam je totálně bezproblémový – žádné ovladače, během pěti vteřin od zapojení je rDAC aktivní a nastavený jako primární zvuková karta. A voilá – můžeme hrát. Kéž by úplně každý, včetně těch drahých USB D/A převodníků fungoval takhle snadno. Dost možná to má co dělat s tím, že bylo použito USB řešení renomované firmy dCS, výrobce jedněch z nejlepších (a nejdražších) aparátů na světě. Podle nejlepší tradice posledních let pracuje USB v asynchronním režimu – v této cenové kategorii ještě nedávno nevídané.

Uvnitř rDAC bije srdce z dílen věhlasných Wolfson – konkrétně model 8741. Díky tomu Arcam dokáže zpracovat signál o délce 16 nebo 24 bitů a samplovacích frekvencích 44,1 až 192 kHz (pro koaxiální vstup). Optika pak končí na 96ti kHz, stejně jako USB. Skrz WiFi pak „protlačíte“ jen signál o standardu Red Book (16 / 44,1) – je to omezením bezdrátového donglu.

Testovací poslech probíhal na PC s operačním systémem Windows XP a poté na sestavě NAD C370 v roli zesilovače, Pioneer BDP-LX71 v roli zdroje signálu s digitálním výstupem a s Harbeth Monitor 30 či Quadral Megan VIII na pozici reprosoustav. Kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, KrautWire a ProAc. Z PC se přehrávalo přes Foobar 2000 a ASIO ovladače, hudba pak převážně WAV a FLAC, některá ovšem také „jen“ v MP3 s tokem 320 kbps. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak XF-2000B a XS-1000ES.

Kupodivu, nejlepší výsledky má rDAC, je-li zapojen přes USB. Ne že by koaxiální nebo optický vstup měly problémy s kvalitou zvuku, ale ta samá nahrávka, pouštěná z disku v přehrávači nebo přes Foobar v PC zněla prostě o něco lépe z USB. Dost možná je to dar technologie dCS.

Vzhledem k pevnému a rychlému zvukovému projevu tomuto převodníku nejvíce „sluší“ moderní hudba – cokoliv od popu, přes rock až po tvrdé žánry má říz a šmrnc. Placebo s jejich „Julian“ z alba „Battle for the sun“ pulsují energií, hlavně jasně čitelná linky bicích a basy vytváří strhující sílu, lehce a čistě, snad trochu suše podaný hlas Briana Molka pak dotváří výborný zážitek. Velmi dobře si rDAC vede v oblasti spodní třetiny pásma, což je znát například na baskytaře Johna Deacona z Queen v jejich proslulé „Another one bites the dust“. Na danou cenovou kategorii neuvěřitelné přesně odměřené tóny dokáží pořádně „kopnout“.

Transparentnost projevu se u dobrých nahrávek dá poměrně v pohodě srovnat s povedenými CD přehrávači cenové kategorie 20 – 30 tisíc. Podání činelů, kovových perkusí nebo třeba xylofonu na nahrávce „Concorde“ slavných Modern Jazz Quartet je vynikající. Snad jen mu schází trochu větší hloubka a plnost, která se ale dostavuje při poslechu přístrojů tak stotisícové a vyšší kategorie. Arcam je celkově trochu sušší a přímější, nelze od něj čekat naleštěný projev a mohutný zvuk. Ale to vůbec nevadí.

Detailnost projevu plně odpovídá pořizovací cenovce – neschází nic podstatného, mikrodetaily a komplexní prokreslené pozadí nahrávky pak ovšem očekávat nemůžeme. To zvládají se ctí až přístroje typu Wavelength Audio Cosecant v3, ovšem v úplně jiné cenové kategorii. Pro běžné každodenní použití je ovšem rDAC víc než výborný. Diskové přehrávače do dvaceti tisíc mu v této oblasti nejsou konkurenty, což je dostatečná vizitka.

Ani v podání akustických nástrojů nemá rDAC problém a v porovnání s konkurencí typu Cambridge Audio DACmagic hraje otevřeněji a lehčeji, na první poslech mu snad schází trocha chytlavosti, ale to je právě charakter, který posluchač ocení při dlouhodobém poslechu. Nebude ho totiž unavovat, na rozdíl od projevu přístrojů s „naleštěným“ zvukem. Kytarové duo Jackman / Žáček předvádí na desce originálně nazvané „Guitar Duo“ vynikají práci – zvláště Mussorgského „Obrázky z výstavy“ mají grády a Arcam dokáže každý tón definovat přesně a čistě, také nebývale důrazně. Ve spojení s prezentním charakterem zbytku systému to nemusí být úplně příjemné, ale v partnerství s měkčím zvukem sestavy to bude vynikající.

K Arcamu rDAC se toho mnoho říci nedá – pokud hledáte přesný, pevný a neúnavný zvuk, Arcam se vám bude líbit. Pokud hledáte levný a přesto pro každodenní poslech dostatečně dobře hrající převodník, rDAC je právě pro vás. A pokud chcete nenáročně a elegantně spojit sbírku hudby ve svém počítači s plnohodnotným hi-fi systémem, hádejte co? Arcam rDAC to zvládne na jedničku. Největší devizou tohoto převodníku je jednoznačně kvalita jeho USB vstupu v kombinaci s dobře vybraným čipem pro D/A převod. Příjemným bonusem je elegantní a vysloveně povedený vzhled. Pokladem pro ty, kteří se pak nechtějí vázat dráty je možnost wi-fi připojení. Tedy ideální kombinace pro toužící po dobrém zvuku i pohodlí zároveň.

Arcam rDAC je momentálně nejlepším převodníkem ve své cenové hladině, dalším rozumným krokem ke zlepšení zvuku se může stát až přístroj typu Benchmark DAC1 USB za téměř trojnásobnou cenu. Britský výrobce tu prostě a jednoduše odvedl vynikající práci a i když s podobným řešením přišel mezi posledními (což je u Arcamu ostatně poměrně tradiční přístup), povedlo se mu posadit tento přístroj na špičku mezi existující konkurencí. Za jedenáct tisíc téměř povinná výbava pro každého „počítačofila“.

Kč 11 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ robustní konstrukce

+ uživatelský komfort

+ dobrý poměr cena / výkon

+ v dané cenové kategorii nejvěrnější a nejpřesnější zvukový projev

ZÁPORY

- snad jen vstupy (koax a optika) by mohly být zdvojené

- možná ještě cyklické přepínání vstupů je (opravdu jen maličko) nepohodlné

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies