Jméno NuForce se na světovém trhu s audio technikou objevuje relativně krátce – od roku 2005. Netají se tím, že jejich cílem je dosažení akceptovatelných cen při zachování slušné kvality reprodukce. Také se netají tím, že základem jejich filozofie je ladění poslechem, nikoliv měřením (a jak se lze dočíst při troše hledání na internetu, má s tím často nemalé množství problémů). Nicméně uDAC-2 by měl být vyjádřením jejich postoje k levnému USB převodníku a sluchátkovému zesilovači, určenému pro nošení s notebookem. Ostatně, popis na webu výrobce říká cosi o ideálním stroji pro sluchátkový poslech z přenosné počítače a dojmy polského distributora Audiomagic to stejně jako u dospělejšího modelu Icon HDP potvrzují.

 

Na první pohle titěrné tělo převodníku leží rozměrově někde mezi krabičkou cigaret a krabičkou zápalek (ostatně na titulní fotce je, dá se říci, vpodstatě v životní velikosti). Vnitřnosti obaluje velmi důvěryhodně působící kovová schránka, odpovídající přesně tomu, co byste chtěli od přenosného zařízení. Tělo ostatně funguje také jako účinný chladič, za plného chodu se ovšem rozpálí tak, že přestává být příjemné přístroj držet v holé ruce – zprvu se snad může i zdát, že něco není v pořádku. Přední stranu zařízení okupuje (na poměry uDAC-2) velký knoflík ovládání hlasitosti, který slouží také jako spínání. Odpor analogové regulace hlasitosti je příjemný a chod plynulý, i u takhle malého převodníku působí prostě stejně důvěryhodně jako zbytek maličké hračky od NuForce. Jack 3,5mm pro sluchátka je pak daní za rozměry.

Zadní panel zcela zabírá USB port standardní velikosti, koaxiální digitální výstup a pár analogových cinch konektorů. Cinche jsou pozlacené, působí na cenovou hladinu přístroje odpovídajícím dojmem. Na horní hraně je pak vygravírované logo výrobce, aby nebylo možné si přístroj splést s dílem kohokoliv jiného. Lehké ohledání napoví, že uDAC-2 není možné napájet jinak než přes USB, což je skutečně škoda. Přestože se jedná primárně o doplněk na cesty, možné zlepšení kvality reprodukce při domácím využití by nebylo na škodu. Dost možná by ale každý takový malý upgrade stál přílišný nárůst rozměrů. Nebo ceny.

NuForce uDAC-2 je skutečně přenosná a lehoučká hračka, určitě ne těžší než větší MP3 přehrávače – žádný div, že při připojení USB kabelu a odložení na stůl najdete v příští sekundě všechno na zemi. A to nemluvě o zapojení s párem analogových signálových kabelů. Inu, prostě daň za přenosnost.

Technické parametry na papíře působí vzhledem k zaměření přístroje i pořizovací ceně velmi slušně – USB port zvládá jak standard 1.1, tak 2.0, umí až 24bit a 96kHz, dynamický rozsah je slušných 90dB, odstup signálu od šumu pak dokonce velmi slušných 98dB. Podporovaná impedance sluchátek činí 16 – 300 Ohm, při zátěži 16 Ohm disponuje uDAC-2 dostatečným výkonem 80mW, náročná sluchátka ale jak je patrno prostě plnohodnotně neovládne. Frekvenční odezva je položena mezi 20 a 20 000 Hz, výrobce neuvádí toleranční pásmo u žádné ze zmíněných hodnot.

Poslech NuForce se konal na notebooku IBM R50e s foobar2000 ve Windows XP SP3 (ve zvukových vlastnostech ASIO ovladačů nastaveno 24 / 96), USB kabel použit zcela obyčejný „korunový“, přes cinche KrautWire Guru S vedl pak signál do NAD C370 a odktud kabely ProAc nebo KrautWire Awakening do Harbeth Monitor 30 Domestic, ProAc Studio 115 nebo Xavian Primissima (druhé generace). Sluchátkový poslech se realizoval přes Koss Porta Pro 25th Anniversary Edition, Koss GT5, Bowers&Wilkins P5, Denon AH-D301 a Sennheiser IE8, s přispěním redukce 3,5 > 6,3 mm pak také Ultrasone Edition 8 Ruthenium a Ultrasone PRO 2900.

Přestože (nebo možná protože) je NuForce hlavně přenosným USB DACem, první poslech se konal přes cinch do klasického systému. První znepokojující lupnutí a zašustění přišlo asi po 10ti vteřinách, v nepravidelných intervalech se pak opakovalo a to v nestandardizovatelných situacích – neprovázelo ani transienty, ani pasáže s velkou dynamikou, ani místa s vyšším podílem vysokých či středních či spodních frekvencí. Výskyt byl prostě naprosto náhodný a zcela svévolný, nicméně relativně častý (jednou za pár minut) a velmi zneklidňující, rušivý a nepříjemný. Nutno podotknout, že se jednalo o artefakty, vznikající jen a pouze u signálu, „vypouštěného“ přes analogové cinche. Ne snad, že by tak byl problém méně závažný, u sluchátkového přenosného USB D/A převodníku je však závažnost o maličko nižší než jinde.

Přenos čistě digitální cestou je naprosto čistý, bez jakýchkoliv problémů, zařízení tu slouží jen jako digitální transport signálu. Odvádí svou práci adekvátně pořizovací ceně, byť třeba King Rex UC192 bude pro využití v čistě transportní roli podstatně vhodnějším kandidátem.

Nyní k tomu opravdu důležitému – sluchátkovému poslechu. Co je velmi příjemné je skutečnost, že ani po připojení velmi citlivých sluchátek jako jsou Sennheiser IE8 nepřichází nadměrné množství šumu, respektive šumění tohoto malého zesilovače je potlačeno skutečně výtečně.

Dalším pozitivním zjištěním je schopnost uDAC-2 „utáhnout“ solidně i sluchátka s „audiofilní“ impedancí 300 Ohm, high endové modely s šesti stovkami ohmů už jsou ale v praxi nepoužitelné – ostatně to nevadí, neb právě lehké pecky či špunky, maximálně lehká přenosná sluchátka typu beyerdynamic T50p nebo Koss Porta Pro budou nejčastějšími partnery toho drobečka a někde mezi zátěží 30 – 100 Ohmů také leží optimální funkční pásmo.

Příjemný je zvuk tohoto převodníčku u dynamicky náročných pasáží z Vivaldiho „Laudamus te“. Neztrácí kontrolu ani při vyšší hlasitosti, na danou cenovou kategorii je bez výhrad velmi detailní a dynamický. Jenže po nějaké chvíli poslechu je jasné, že je tu poměrně závažný problém a sice fakt, že oba kanály nejsou přehrávány stejně hlasitě, tj. je tu slyšitelná nesymetrie, vnímatelné nevyvážení kanálů. S narůstající hlasitostí problému ubývá, při běžném „kulisovém“ poslechu ho posluchač jistě ani vnímat nebude, nicméně například při tichém poslechu akustické hudby z Chesky Ultimate Demonstration Disc, kdy nástroj i vokál mají být přesně uprostřed, je znát posunutí celé zvukové scény do levého kanálu.

Po nedlouhém hledání lze na internetu dohledat některá měření i testy, plně podporující tento dojem s tím, že výrobce považuje tento stav za „vyhovující specifikacím“ – podivné a to i s ohledem na nízkou pořizovací cenu. Zvláštní je také to, že problém (minimálně ne na slyšitelné úrovni) nevzniká při provozu přes digitální či analogových cinch.

Druhou drobnou výtkou je pak zcela určitě fakt, že pro jakoukoliv hudbu má zhruba za polovinou chodu potenciometru uDAC-2 příliš velké zesílení a i nejméně citlivá sluchátka tak už prostě hrají příliš na hlas – v první polovině plynulá a přesná regulace se tak téměř skokově dostává do nepoužitelné zóny, což je škoda. Na druhou stranu uDAC-2 tak vyhoví i těm, kteří touží po zničení sluchového aparátu pravidelným přísunem hudby v koncertní hlasitosti. To jsou však dva jediné opravdu do uší bijící nedostatky, nyní něco k charakteru samotného převodníku / zesilovače. Nicméně ani relativně nízká cena je neomlouvá.

Celkově – odhlédneme-li od výše zmíněného – je NuForce uDAC-2 živým a volně, lehce znějícím zařízením, které umí potěšit. A to napříč žánry, ať už se jedná o strhující rytmus španělek ve „Friday night in San Francisco“, který rychle přejde do podupávání nohou, o přesnost a důraz rytmické sekce Queen v „Another one bites the dust“, o přirozený, až elektronkově příjemně podaný vokál Marka Knopflera v „Love over gold“, Petera Gabriela na desce „Hit“, Katie Melua na „The House“ nebo Halley Williams v „Brand new eyes“ nebo se jedná o překvapivě přirozené barvy houslí ve Vivaldiho allegru z „Concerto op 4 no 3“ z výběru Crystal Cable Arabesque. Na svou cenovou kategorii předvádí NuForce prostě velmi slušný standard, zakalený ovšem výše zmíněným.

Na závěr snad jen tolik, že ačkoliv pro průměrného konzumenta a při použití na cestách a v ne zcela tichých protředích může být NuForce uDAC-2 přijatelný, nicméně jeden problém (lupání) jej diskvalifikuje z využití v roli USB D/A převodníku pro doma, disbalance kanálů při tichém sluchátkovém poslechu jej zase diskvalifikují z role plnohodnotného sluchátkového zesilovače, co tak zvládá bez problémů je role digitálně-digitálního převodníku. A čistě v této roli by potřeboval tak poloviční cenovku... Tudy prostě ne.

USD 129,-

Kč 3150,- (dle headphones.cz)

zl 499,- (dle audiomagic.pl)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ maličké rozměry

+ plynulá a přesná regulace hlasitosti až do cca poloviny rozsahu

+ atraktivní, energický a dynamický zvuk

ZÁPORY

- nemožnost lepšího externího napájení

- pouze malý 3,5mm jack

- výrazná nevyváženost kanálů při tichém poslechu (byť ji výrobce technicky omlouvá)

- prakticky využitelný rozsah regulace zvuku tak do 1/2, pak už je zesílení příliš velké

- občasné lupání a vůbec nehezké zvukové artefakty při provozu přes cinch

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Audiomagic – Patryk Lauryn

www.audiomagic.pl  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+480 668 478 461

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies