2015 08 18 TST Cambridge CXC 1

Nová série CX od anglických Cambridge cílí směrem na pohodlí digitálních uživatelů. Proto se třeba D/A převodníky přestěhovaly do logického centra sestavy, do zesilovačů. Proto v katalogu nenajdete pod označením CX žádný integrovaný přehrávač disků, ale pouze transport - štíhlý, elegantní CXC, sloužící výhradně k seřazení jedniček a nul do dlouhé řady a odeslání směrem k D/A převodníku.

CXC kopíruje elegantní a stylový design nové řady, zaoblený, ale poměrně tlustý čelní panel má minimalistický design, podpořený zvláštní, přes celou šíří se táhnoucí přední "nožkou" měkkého, organického tvaru, která jednak zastiňuje průhled za přístroj a jednak prostě pěkně vypadá, o solidní stabilitě díky její šířce nemluvě.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 2

CXC je na čele (tak jako ostatní přístroje řady) vybaven jen nejnutnějšími prvky; kromě mírně prosvětleného spínacího tlačítka je to logicky hlavně centrálně umístěná mechanika s mohutnými dvířky nad stejně rozměrným displejem s velkými, čistými a neagresivně svítícími znaky. Pak už jsou tu jen malá tlačítka - vlevo od displeje to pro vysunutí mechaniky, vpravo pak čtveřice pro nejzákladnější ovládání reprodukce.

Zadní strana je úplně stejně minimalistická - krom napájecí zásuvky je tu jen jeden koaxiální a jeden optický digitální výstup, to je po signálové stránce vše. Je tu nicméně ještě "ovládací" sekce - tedy vstup a výstup firemního kontrolního standardu Control Bus v podobě cinchů a 3,5 mm jack jako vstup pro IR signál.

 2015 08 18 TST Cambridge CXC 4

Samotný přístroj je štíhlounký a lehounký - při standardní šířce 43 cm a hloubce 31,5 cm měří na výšku jen 8,5 cm a váží necelých 5 kg.

Mechanika samotná je identická s tou ve vlajkové firemní lodi 851C, jde o mechanismus a elektroniku S3 Servo. Také je tu beze změny převzatý systém korekce chyb v digitální doméně, tedy jde o účinnou eliminaci jitteru.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 5

Nic dalšího vlastně v krabici CXC nenajdete, jde o ryze jednoúčelové zařízení, optimalizované ke svému výkonu - žádná SACD, žádné MP3 disky, žádná další zpracování signálu, jen co nejčistší a nejpřesnější načtení dat z kotoučků. Nutno říci, že mechanika spolkne kotouček velmi rychle, tiše a načte ho v podstatě okamžitě.

Cambridge CXC jsme poslouchali primárně v kombinaci s CXA80, ale také za pomoci převodníku ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, případně digitálních vstupů v Cambridge CXN. Kromě CXA80 zesiloval i Naim Nait XS, případně Audionet PRE G2 / MAX či Rogue Audio RP-5 / M-180. Kotoučky roztáčel ještě Electrocompaniet EMC 1 MKIII a Naim CD5si. Propojeno bylo hlavně kabely TelluriumQ Silver a Black. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Sonus Faber Chameleon B, Sonus Faber Venere 1.5, ale i GoldenEar AON 3, GoldenEar Triton Three a Xavian Perla.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 6

CXC načítá kotoučky svižně a s lehkostí, s podobnou charakteristikou pak také zní, jakkoliv výsledek hodně ovlivňuje použitý D/A převodník. Většina dojmů v textu je tak založena zejména na (nejpravděpodobnějším) spojení s CXA80.

Kontrabas Charlieho Hadena v "Single Girl, Married Girl" ("Rambling Boy" | 2008 | Decca | 0602517791657) byl lehčí, s o něco menší váhou a trochu bez pocitu vyslovené naléhavosti, objemově ho však bylo správné množství. Na danou třídu pak byla velmi dobrá definice jednotlivých tónů, se solidní konkrétností. Tóny jsou navíc hezky houpavé a slušně hluboké, vládne tu klid a celková jemnost.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 7

Hladkost a jemnost pokračuje i ve středních tónech, hlas Shirley Horn v "The Music That Makes Me Dance" ("You Won´t Forget Me" | 1991 | Verve | 847 482-2) byl velmi klidný a nepodbízivý, ačkoliv zůstával nad nástroji a neutápěl se v jejich tónech. Reprodukce plyne pocitově hodně bez stresu a bez námahy, vokál je čistý a poměrně bohatý na informace, i když analytický rozbor nahrávky spíše nečekejte. Vzduch, lehkost a tonální vyrovnanost spolu s pocitem realistického objemu však rozhodně ano.

V nejvyšším pásmu si drží Cambridge CXC svůj realistický objem a jakousi vnitřní pevnost. Cinkot vibrafonu v "Lonely Woman" ze stejnojmenného alba Modern Jazz Quartet (1998 | Atlantic | 8122 75361 2) není nijak bujaře znělý, spíše přesný a čistý, činely jsou pak lehounké jako pírko. Celkově jsou tóny přirozené a velmi snadno čitelné, objemově tak akorát. Přednes se ale celkově drží spíše trochu při zemi, se snahou o přesnost a vyrovnanost bez excesů.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 8

Za dané peníze nabízí Cambridge CXC až překvapivě živou dynamiku, zvláště na makroúrovni. Vivaldiho "Koncert v B moll, RV501" (1994 | Denon | CO-78921) zazněl v podání trochu měkčích a lehčích, ale dostatečně důrazných a do hloubky prokreslených, docela pevných houslí. Transport je dostatečně přesný, aby produkoval zvuk s lehkostí a již slušným klidem, byť zvuku nedává úplně plnohodnotný impakt.

CXC je precizní mechanika a nabízí již slušný vhled do dění na stříbrném kotoučku. Stingova "I Hung My Head" z "Mercury Falling" (1996 | A&M | 540 486 2) byla dobře prokreslená, velmi dobře pak dokázal transport zreprodukovat jednotlivé vrstvy a umístit do nich nástroje. Lépe, než bychom v patnáctitisícové kategorii čekali. Nástroje, zdá se, mají své slušně načrtnuté místo a je mezi nimi prostor. Cambridge CXC vám sice neukáže miniaturní detaily pohybu prstů po strunách, neukáže vám rozvíření vzduchu smyčci těsně po dohrání tónu, ani vám nezprostředkuje rezonanci těl houslí, ale to nemůžete chtít od téměř žádného stroje s pětimístnou cenovkou, takže je to úplně v pořádku. CXC zato dokáže přinést dojem spojitosti, přichází tu již pocit poměrně organického propojení všeho dění.

2015 08 18 TST Cambridge CXC 9

Mechanika vás neohromí šíří ani hloubkou vykresleného prostoru, přesto dokáže udržet dobrý přehled. Piano, kontrabas a vokál v Hobgoodově "First Song" ("When the Heart Dances" | 2008 | Naim | naimcd112) byly slušně oddělené a konkrétní, mezi nástroji je cítit vzduch, ač jím reprodukce úplně nepřekypuje. Líbilo se nám, že zvukový obraz přeci jen má svou hloubku a plasticitu a dění se tak odehrává ve všech třech dimenzích.

Zdá se, že největší silou transportu Cambridge CXC je schopnost vykreslit zvuk bez excesů, "rovný" a čistý. Zappova "Willie the Pimp" z "Hot Rats" (1995 | Rykodisc) byla čistá, pod slušnou kontrolou, dobře poskládaná a rytmicky ubíhající bez pocitu tlaku či násilí, celá reprodukce je excelentně neúnavná, byť ji nelze popsat jako strhující.

Transport Cambridge CXC je vlastně velmi dobrým řešením, byť je cítit, že jde jen o doplněk "moderně" zaměřené řady CX, které vládne integrovaný zesilovač s D/A převodníkem a streamer. Právě v kombinaci s nimi se cítí CXC nejlépe. Jeho mechanika je rychlá, tichá a spolehlivá, což je zhruba vše, co se od takového přístroje čeká. Jeho zvuk je vyrovnaný, neokázalý a jsou v něm také cítit stopy "cxkového" klidu a nadhledu. Nejlepší je, že vás mechanika nepřijde na mnoho peněz a v tomto kontextu tak vlastně nemá CXC žádné problematické stránky.

Kč 14 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný design

+ tichý a rychlý chod

+ velmi dobrá cena

+ čistý, vyrovnaný přednes

ZÁPORY

- za dané peníze nic, pokud hledáte čistý transport

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies