2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 1

Německý výrobce Lindemann, usazený kousek jihozápadně od Mnichova, začal svou životní dráhu již v roce 1993 produkcí integrovaného zesilovače a reprosoustav, na přelomu tisíciletí k evolučním verzím svých produktů přidat CD přehrávač a teprve v roce 2008 objevili kouzlo samostatných D/A převodníků. Tlustou čáru za svou historií pak firma udělala v roce 2013, kdy uvedla svůj zajímavý musicbook.

Řada musicbook svůj název odvozuje od toho, že v hrubých rysech přístroje připomínají na stůl položenou tlustou knihu - pointou je nabídnout v malém estetickém balení co nejvíce funkcí. V aktuálním katalogu se nachází čtyři verze zdrojového komponentu a dva koncové stupně, vše v jednotném designu a rozměrech. K nám se dostal nejvybavenější zdroj s názvem musicbook:25 DSD (ve zjednodušeném pospisu je základem USB přehrávač musicbook:10, model musicbook:15 přidává CD mechaniku, musicbook:20 ji zase odebírá, ale zato umí streamovat a nejvyšší model - opět zkratkovitě řečeno - umí všechno).

Lindemann musicbook:25 DSD je kompaktní stroj, jeho hliníkové tělo je velmi důstojně zpracované, ostatně váží 3,5 kg při šířce 28 cm, hloubce 22 cm a výšce 6,5 cm. Zajímavě moderním způsobem přístroj oživují zaoblené bočnice, čelní stěna za černým sklem, jehož prostředkem září dvouřádkový displej se žlutými znaky, které se překvapivě dobře čtou. U horní okraje je téměř neviditelná štěrbinová mechanika, vlevo dole USB konektor pro datové paměti, vpravo sluchátkový výstup. Na okraji horní plochy je krom vygravírovaného označení decentní spínací tlačítko a v pravé části téměř zapuštěné kolečko s vroubkovaným okrajem, sloužící jako univerzální ovládací prvek pro hlasitost i všechny další volby.

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 2

"Knihovitý" tvar přístroje vynikne zejména při pohledu z boku, kdy oceníte po stranách zaoblenou zadní stranu, panel s konektory (kterým je samozřejmě maličko těsno) je pak zapuštěný dovnitř a nic téměř nepřečuhuje a nenarušuje vizuální čistotu stroje.

Po levé straně uvidíte dvojici cinchových analogových vstupů, hned vedle analogové výstupy - jedna sada je v podobě XLR, jedna RCA konektorů. Krom analogových jsou tu pak pochopitelně i digitální vstupy - dvě optiky, dva koaxiální konektory, doplněné jsou USB konektorem pro připojení k počítači, je tu samozřejmě i ethernetový konektor pro stabilní streamování (ačkoliv jsou tu i dva konektory pro anténky bezdrátového připojení Wi-Fi i Bluetooth). I přes nevelké rozměry přehrávače se k "velké" napájecí zásuvce vešel i kolébkový vypínač (který ale stejně nejde přepnout, když máte "audiofilskou" koncovku napájecího kabelu).

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 3

Ačkoliv k přístroji dostanete poměrně pěkně vypadající dálkové ovládání, vzhledem k jisté "německé svéhlavosti" stavby nabídek a logice nastavení je pohodlnější využít pěkně fungující a vlastně nekomplikované aplikace. Z té se dá samozřejmě rovnou hrát, pokud zrovna netočíte kompaktní disk nebo nepoužíváte musicbook:25 DSD jako převodník.

Při streamování nabízí Lindemann podporu přehrávání bez mezer (FLAC, ALAC, MP3, DSD, AIFF, WAV), nabízí i Tune-in internetová rádia. Krom zmíněných přehrajete i WMA, AAC nebo Ogg Vorbis soubory.

Disky můžete potom roztáčet v mechanice TEAC, u které výrobce uvádí pouze to, že je výtečná svou nízkou hodnotou jitteru.

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 4

Načtená data ze všech forem digitálních zdrojů putují do dvojice čipů AK 4490 v dual-differential zapojení, je jimž předřazen ještě resampler AK 4137, protože si můžete volit i to, jak nakládá Lindemann se signálem včetně třeba upsamplingu do DSD. Výrobce uvádí, že kombinace dvojitých hodin pro oba základní takty a resamplingu stojí za tím, že proces zpracování odstraní 40 dB jitteru. Působivý je dynamický rozsah D/A převodníku 130 dB, THD+N s hodnotou 0,001% při plném výstupu (4V na RCA a 8V na XLR konektorech) je solidní hodnota. Převodníky podporují PCM signál 32 bit / 384 kHz a DSD 256.

Zajímavé je, že musicbook:25 DSD nabízí i analogový předzesilovač. Regulace hlasitosti má zajímavý průběh - je tu 99 kroků, v rozsahu 0-20 skáče hlasitost po 2 dB, od 21 do 60 je to po 1 dB a ve vysokých hlasitostech od 61 do 99 jen po 0,5 dB. Je to vlastně docela praktické a příjemné. Pokud byste cítili potřebu, můžete upravit i vyvážení kanálů po 1 dB krocích v rozsahu +/- 6 dB. Obvody předzesilovače pracují ve frekvenčním rozsahu 0 - 200 000 Hz (-3 dB).

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 5

Za zmínku rozhodně stojí i sluchátkový zesilovač - není to jen doplněk, ale plnohodnotné diskrétně postavené řešení pracující ve třídě A a schopné "utáhnout" sluchátka s impedancí od 32 do 300 ohm.

Lindemann musicbook:25 DSD v redakci procestoval všechny tři sestavy a chvíli postál i na stole jako solitérní sluchátkový zesilovač. Pro srovnání jsme měli OPPO UDP-205, Cambridge CXC nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, pro USB připojení pak Apogee Groove nebo Chord Mojo. Poslouchalo se pak přes všechny redakční zesilovače (viz pravý sloupec -->): Norma Revo IPA-140, Naim Nait XS / FlatCap XS / NAP 250 i Cambridge CXA80 a to přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla a Fischer&Fischer SN-70.

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 6

Když se rozjedou mohutné tóny kontrabasu v úvodu "Hrr na ně" od Nerez ("Ke zdi" | FLAC | 16 - 44,1), oceníte ten mohutný, hutný tón, jeho vláčný, poddajný a kulatý průběh, který má schopnost rozechvět vás svou silou uvnitř, dát vám hudbu vysloveně fyzicky pocítit. Velmi pěkné pak byly i kontury tónů, nástroj je měkčí, ale jistý, konkrétní a objemný, ne však neproporčně vůči zbytku pásma.

Vokál Vanessy Fernander v "Use Me" ze stejnojmenné desky (FLAC | 24 - 176,4) byl jednoduše parádní - sladký, něžný, hebký (zejména při použití přepočítávání na DSD) a přirozený, beze stopy strohosti či techničnosti, byť v čistém PCM je o kousíček víc strohý než při použití DSD. Moc pěkně zvládl musicbook:25 DSD vystihnout ten správný "lidský" charakter hlasu.

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 7

I nejvyšší tóny činelů a vibrafonu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) byly objemově adekvátní ke všem ostatním částem spektra, pěkně hladké, lehoučké a velmi klidné, přitom už skutečně high-endové, prokreslené a vysloveně výtečně zaostřené, přitom ovšem bezkonfliktní. Jejich říznost můžete navíc lehce ovlivnit i úrovní přepočítání signálu, DSD do všeho vnáší jakýsi laskavý dotek, PCM je o něco tvrdší a razantnější, což ale může někdy být spíše přínosné.

Ani v Borodinových "Poloveckých tancích" z "Knížete Igora" ("Focal No. 8" | FLAC | 16 - 44,1) byl Lindemann odvážně dynamický a přestože celkové vyznění reprodukce je spíše lehce uklidněné, působí zvuk dospěle a v dané cenové hladině rozhodně velmi chvalitebně. Dynamické špičky zůstávají pevné, jsou razantní a už velmi samozřejmé, je to skutečně uvolněně dospělé, jinak se to snad nedá říct. Je zvláštní, že stejná skladba přehrávaná přes CD a ne přes USB se zdá být o něco méně živá, méně razantní, naopak třeba do sluchátek dokáže malý stroječek "narvat" skutečně působivou dynamiku.

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 8

musicbook:25 DSD není žádný studiově analytický stroj, přesto má to - ale to už se opakujeme - dospělé high-endové kouzlo, kde detaily nejsou to, nač je zvuk zaměřený, ale jsou stavebním kamenem celku, na který se vaše pozornost upírá. Třeba v "How it feels" od Sophie Zelmani ("The Dali CD Vol. 3" | FLAC | 16 - 44,1) vlastně nevnímáte žádné jednotlivosti, pokud se na ně nechcete vysloveně soustředit, hudba vám vtéká do uší jako nesmírně homogenní příval. Když ale chcete, zjistíte, že Lindemann je skutečně informativní - opět z USB (nebo chcete-li v roli D/A převodníku) jako kdyby jednotlivé detaily zaostřoval o ždibec konkrétněji.

Svým "tekutým" způsobem Lindemann dokáže podat i šířku a hloubku prostorové scény s citem pro její homogennost, hudebníci v "Darkest Dark, Brightest Bright" Amber Rubarth ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 96) byli přehledně rozprostřeni v pravolevém i předozadním směru a máte jednoduše pocit, že se vše poskládá do přesvědčivé trojdimenzionální iluze s bezproblémovou čitelností.

2018 02 14 TST Lindemann musicbook 25 dsd 9

Přestože svým charakterem je Lindemann rozhodně spíše poklidný a neuspěchaný přístroj, nebrání vám to užít si i jadrnější hudbu - třeba divoké "Just One Drink" Jacka Whitea ("Lazaretto" | FLAC | 24 - 96) musicbook:25 DSD jen tak trošku ohladil hrubé hrany, ale dokázal ji zahrát se šmrncem a s onou již zmíněnou plynulostí a lehkostí, dobře poskládanou, neagresivní a přesto živou a dravou, tak jak jí to sluší.

Kompaktní všeuměl Lindemann musicbook:25 DSD je rozhodně zajímavý stroj - jednak ve svém bytelném a elegantním těle spojuje vlastně všechno, takže stačí připojit koncový stupeň (z estetických důvodů asi ideálně firemní) a můžete hrát po síti, z kompaktních disků, z počítače, z telefonu, prostě vlastně jakkoliv je to běžné v dnešním digitálním světě. Díky dvojici analogových vstupů vám ale nebude případně cizí ani gramofon nebo nějaké jiné externí zařízení. musicbook:25 DSD je pak vysloveně excelentní D/A převodník, výtečný streamer a sluchátkový zesilovač, velmi dobrý předzesilovač a snad jen v roztáčení stříbrných koleček je spíše solidním standardem (ale zase - bavíme se o solidním standardu kategorie 100 000,- Kč a více, což je standard sám o sobě vysoký). Jako celek je ale velmi atraktivní syntézou funkcí a kvality pro ty, kteří chtějí nenápadné, ale přesto high-endové zařízení s příjemně poklidným zvukovým podáním.

Kč 129 990,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výtečný D/A převodník

+ velmi solidní sluchátkový výstup

+ dobrý předzesilovač

+ široká výbava v kompaktním těle

+ upsampling do DSD zkultivuje jakoukoliv nahrávku

+ pěkně dynamický a frekvenčně vyrovnaný zvuk

ZÁPORY

- jako samotný CD přehrávače je za dané peníze spíše standard

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

PRODÁVÁ: Hifi Home Art | www.hifihomeart.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista